Delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer

Delningsfilter

Inläggav Christer » 2004-07-17 16:12

Kan man göra ett eget för en billig peng (alltså inte en hel förstärkare utan bara filtret)? Hur fungerar ett delningsfilter? Går det att ställa in det på ett frekvensband eller ställer man in det på en frekvens? Jag vill ha det på runt 20-100Hz

Om det är någon som kan det här (eventuellt vet var man kan få tag i komponenter) så skulle jag vara tacksam för lite hjälp

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-17 17:01

Hej C!

Är det passivt(utan egen strömför) eller A*ktivt(kontakt i väggen)-filter du är ute efter o bygga?
Lågpass, Högpass, (bandpass, osv)? Ex består passivt Lågpass-filter av 1:a ordningen av 1st...
spole i serie med signalen, emedan Högpass (1:a ord) består av 1st kondensator i serie, så här:
(HP är överst, LP nederst (LP-filtret e de som går till större h-elementet (L=Spole, C=kondensator))):
http://lalena.com/audio/calculator/xover/circuit1.gif

Passivt Lågpass-filter av 2:a ordningen består av spolen i serie samt
en kondensator parallelt. Filter av 3:e ordningen addrea en spole till i serie, 4:e ordningen kräfva
ytterligare 1st spole parallelt, osv. Högpassfilter är tvärtom så HP av 2:a ordningen 1st kondensator
i serie samt 1st spole parallelt, så här ex (HP det övre, LP det nedre (det som går till större h-elementet
(L=Spole, C=kondensator))): http://lalena.com/audio/calculator/xover/circuit2.gif

Lågpass = LowPass = LP-filter gör så det låga får passera, släpper igenom allt ljud under
viss frekvens (ex 90Hz).

Högpass = HighPass = HP-filter gör så det höga får passera, släpper igenom allt ljud över
viss frekvens (ex 90Hz).

BandPass är LP + HP (ex allt ljud över 400Hz samt allt under 1900Hz).

BandReject (A*ka: Notch/"sugkrets", etc) är inverterat BandPass (ex allt ljud under
400Hz samt allt över 1900Hz).

Osv/Etc!

Länk till passiv-filterkalkylator: http://lalena.com/audio/calculator/xover/
Länkt till länkar med passiva och A*ktiva filterkalkylatorer: http://users.telenet.be/educypedia/elec ... filter.htm

Mvh A*

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-07-17 19:41

Tack för informationen. Få se om man får ihop något bra.

Vad skiljer ett passivt filter mot ett aktivt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-17 20:33

Ett aktivt innehåller utöver kondensatorer och motstånd (och i undantagsfall spolar) även aktiva komponenter, oftast operationsförstärkare, och måste strömmatas.

Ett passivt innehåller bara kondensatorer och spolar, och ibland motstånd.

Aktiva delningsfilter kopplas in före effektförstärkaren, vilket gör att en helt aktiv lösning kräver en förstärkare per högtalarelement.

Delningsfilter som sitter i vanliga högtalare (utan förstärkare) är passiva. Detta är det vanliga, och kräver endast en förstärkare per högtalarsystem.

I undantagsfall används även passiva filter före effektförstärkaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-17 20:47

Hej C!
(Svante o A* värsta radarparet :D!)

A*ngående delfilter-komponenter så kan dem med gott samvete köpas på www.elfa.se/se , då b.l.a. deras
kondensatorer** är billiga o bra (samt STOora)! Eller råkar du bo nära St Eriksplan (i Sthlm) så går det lika bra med http://www.Hifikit.se

** http://www.elfa.se/images/highres/h5665.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-07-18 02:30

jättestort tack för era svar! Ska se om det blir något bra av det här

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-07-18 13:34

20-100Hz, antar att du bara vill ha det till en subbas (?).
I så fall är ju det lättaste att bara skaffa en spole på runt 7/8 mH om jag inte minns helt galet. Går att få tag på på många ställen som t.ex. biltema osv.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=23005

Detta kommer att tillåta allt ljud under 100 Hz att passera. Koppla in det på minus polen då ström ju går från minus till plus och inte tvärtom.

Rätta (lyncha) mig om jag har fel....

Lycka till!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-18 13:48

Problemen om man kör bara med en enkel spole vid dessa frekvenser är dock rätt många så att köra så tycker jag är en rätt temporär lösning om man har lite större krav. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 17:30

Jaha, då gräver vi ner oss lite i det där med delningsfilterdesign då. 8) Jag antar att ditt inlägg har att göra med en fanatisk högtalare :lol: i en tidigare tråd? Isf bör man begrunda att tabeller för passiva filter som man hittar på nätet i form av excelblad eller så oftast antar att högtalarens impedans är rent resistiv. Det är den inte vid de frekvenser du vill dela, alltså kommer det inte riktigt att bli som man tänkt sig.

Jag gjorde några simuleringar till på din 271-literlåda för att illustrera det.

Svart: utan filter
    Ljusblå: 1:a ordn passivt butterworth (L=6mH, R=1 ohm)
    Blå: 2:a ordn passivt linkwitz (L=12 mH, 1 ohm, C=209 uF)
    Mörkblå: 4:e ordn passivt linkwitz (L1=11mH, 1 ohm, C1=666uF, L2=5.7mH, 1ohm, C2=148 uF)
    Orange: 2:a ordn aktivt linkwitz (Q=0.5)
    Röd: 4:e ordn aktivt linkwitz (Q1=0.707, Q2=0.707)

Bild

Som synes blir övergången mellan passband och stoppband inte alls så tjusig som man vill i de passiva fallen. Jag har tagit tabellvärden för brytfrekvens 100 Hz och sedan lagt till 1 ohms resistans på samtliga spolar.

Eftersom du ändå behöver en separat förstärkare till subben, så skulle jag bygga ett aktivt 4:e ordningens filter. Speciellt eftersom du gärna ville dämpa 132 Hz, där du hade en stående våg i lådan. Det är bara att värma upp lödkolven! 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-18 17:33

Svante: Har du tagit med induktansen hos elementet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 17:42

Mja. Och nej. Alltså, mitt program använder sig av en modell för talspoleinduktansen där impedansen är:

Zl=w^(n)*K*e^(n*j*pi/2)

blev det rätt nu? I alla fall, om n=1 är det en vanlig spole med impedansen=jwK, men typiskt är den 0,6..0,8. Nu hade jag inte alla data på detta element, så jag höftade till några värden som verkade troliga, n=0.73 och K=1 "mH".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-18 21:13

Tyckte att fallet i första ordningen var lite generöst nämligen :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 21:27

Aha. Men hur såg du den generositeten? (När jag tittar vid 400 Hz så ligger den 12 dB under den svarta, och dessutom 12 dB under nivån vid låga frekvenser (30 Hz). 400 Hz, 2 oktaver över 100 Hz, - 6 dB/oktav). Fast förstås, serieresistansen i spolen borde flytta upp brytfrekvensen en gnutta och talspoleinduktansen ta ner den. Kanske balanserar de ut varandra.

Användarvisningsbild
Christer

Lågpassfilter 100Hz

Inläggav Christer » 2004-07-24 14:53

Jag tänker ta och bygga ett passivt lågpassfilter för allt under 100Hz. Eller är det bättre att bygga ett aktivt? Är inte det mycket krångligare? Jag vill inte göra det för krångligt

Jag vill veta exakt vad jag ska inhandla för kondensator, spole m.m. Gärna relaterat till någon svensk sida som man kan inhandla på. Och hur jag sätter ihop allt. Jag har aldrig gjort detta tidigare.

De länkar jag fått här tidigare är http://www.elfa.se och http://www.hifikit.se

Och två bilder över ett högpass http://lalena.com/audio/calculator/xover/circuit1.gif
och ett lågpass http://lalena.com/audio/calculator/xover/circuit2.gif

Om det är någon som kan vägleda mig så vore jag tacksam. Rekommendera inte det dyraste prylarna bara.

Användarvisningsbild
norman

Re: Lågpassfilter 100Hz

Inläggav norman » 2004-07-24 16:29

Det första är en bild på ett högpass och ett lågpass med brantheten 6db/okt*.
Det andra är också ett högpass och ett lågpass fast med 12db/okt*.

*Nu är det inte säkert att det blir det i praktiken då elementen har varierande impedans och tonkurvor.

Inte lätt det här med delningsfilter om man vill ha det bra, dock måste man ju börja nånstans och då kanske man kan strunta lite i att få det helt perfekt genom att räkna med elementens impedans o.s.v. (kan bli rätt jobbigt). Man kan sen bygga på sina kunskaper genom att läsa mer och testa fler kopplingar.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-24 22:02

Hej C!

Är det något subbas liknande? ditt 100Hz LP ska dela skulle A* rekommendera 4:e ordningens
filter, delar mkt brantare än 1:a/2:a. Basen spelar då mer bas o mindre diskant (röster, osv).

Det ser ut såhär ( Bild = spole Bild = kondensator

Bild

Ett 4.e ordningens Linkwitz-Riley vid 100Hz med 8 Ohms Bas ger värdena (från vänster):
1:a spolen = 24mH, 2:a spolen = 12mH, 1:a kondensatorn = 330uF**, 2:a kond = 68uF**

Vid låga frekvenser, ex 100Hz, blir passiva filter tyvärr mkt mkt dyrare än vid de vanligast
förekommande (dem i 2-vägshögtalarna på ca 2-3kHz) då låga del-frek kräfva så höga värden
på ingående komponenterna spolarna resp kondensatorerna. Ex bara spolarna (1.4mm-tråd),
2st 12mH seriekopplade = 1st 24mH + 1st 12mH ger 3st 12mH spolar à 280kr = 840 kr i mono,
i stereo blir det 1680 kr + kondensator-kostnaden, ej direkt... jättebilligt :cry:! Sådana här
100Hz - färdigbyggda: Bild (dock bara 2:a ord, 12dB/oktav)
finns o köpa lite varstanns, ex på http://www.hifikit.se för 270kr!

** A*vrundat till närmsta serie-värde, egentliga värden: 317 uF samt 70 uF

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-25 00:31

A* och C*:

A*s filterkomponentvärden skiljer från mina troligen pga att C*s högtalare inte är 8 ohm. Minns inte vad Re var (sitter på landet och har itne simuleringen kvar). Dessvärre blir inte filterkurvan riktigt vad man tänkt sig med det passiva filtret, eftersom lasten är så "o-resistiv". I mitt inlägg ovan syns det. Man kan förmodligen få till'et lite om man pillar för hand på värdena (simulerar), men orkar inte det nu.

Men det här är nog ett exempel när tabellfiltret inte fungerar så bra.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-25 12:23

Hej S!

Hehe, tabellfilter är nog aldrig spec bra men bruka A*lltid smälla till med ngt för o kommA* igång!

(Ibland tar A* bara en grabbnäve komponenter o löda ihop dem slumpvis... nej skojA*;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-07-25 19:30

Finns det ingen billigare lösning? Jag får väl ta och köpa ett färdigt annars

Återgå till DIY-forum