Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-02 02:35

Hej mapem

Kul att se dig igen. Jag skall försöka förklara lite om Kolboxen. I ärlighetens namn skall jag säga att jag faktiskt aldrig har hört Kolboxen uppkopplad i stereofoni d v s med två kolboxar.

Kolboxen skulle placeras så att bashögtalaren var nära hörn, i andra hand nära vägg och naturligtvis var bashögtalaren alltid vid golv. Antingen finns det två eller tre närliggande begränsningsytor. Det fanns tonkurvekompensering beroende på placering.

Mellanregisterhögtalaren hamnar i och med kolboxens konstruktion ungefär 70 cm - 1 meter från vägg. Den akustiska delningsfrekvensen låg vid ung 250 Hz.

Området från 250 Hz och uppåt kom från mellanregisterhögtalaren vars membran var utformad som en dubbelkon och därmed återgav den även diskant.
Högtalarelementet var en Philips 9710M.

Mellanregistret delades inte uppåt i frekvens utan gick hela vägen upp i diskanten. Dessutom var det inlagt en höjning mot högre frekvens elektroniskt i slutsteget som kunde varieras.

De 4 diskanthögtalarna kopplades parallellt in från ungefär 2 kHz.

Det betyder att Kolboxen var en 2 vägs högtalare med 4 stycken parallellkopplade extradiskanter.

mapem skriver:
Undrar hur ett par högtalare enligt klassiskt rundstrålande Carlsson-koncept, typ oa6 och oa5, skulle låta med moderna element?

Det undrar jag med. Sen skulle jag vilja experimentera med egna delningsfilter. Vem vet, något sådant kanske inträffar i framtiden?

mapem skriver:
Carlssons berömda kolboxar, som kom före OA5 och OA6, dom var väl också lite hybrider, liksom 70-talarna, genom att de var lutade utåt gav de väl en större andel direktljud, åtminstone i mellanregistret?

Hybrider, hmmmm, det var ett snällt ord för bastarder :-) All heder åt mapem.

Svaret är egentligen tvärtom; genom att mellanregistret inte var vid vägg hade kolboxen en mindre andel direktljud just i mellanregistret.

mapem skriver:
Iden att ha högtalare nära vägg för att utnyttja väggreflexer tillämpas ju också av andra. T ex naim, av alla. Utan att de är rundstrålande.

Det är just detta som ofta missförstås; rundstrålande kontra direktstrålande vid väggplacering.

Jag skall försöka förklara.

Eftersom mellanregistret i kolboxen är ungefär 70 cm - 1 meter från vägg så reflekteras ljudet från mellanregister/diskantelementet som i mellanregistret är nästan rundstrålande, precis som från vilken annan så kallad ”direktstrålad” högtalare som helst som är monterad i liten baffel (högtalarlåda) och är placerad 70 cm - 1 meter ut från vägg.

Det reflekterade ljudet färdas sträckan både till den närliggande väggen, reflekteras sedan och färdas därefter mot lyssnaren och blir således tidsfördöjt med ungefär 3-5 millisekunder efter direktljudet då det når lyssnaren.

Om man i stället vill höja andelen direktljud och minska andelen reflekterat ljud i mellanregistret så använde sig Stig Carlsson, efter kolboxen, av metoden att placera mellanregisterelementet så nära vägg som möjligt d v s tvärtom vad man i första anblick kan tro!

Det är på detta sätt som alla kommande Carlssonhögtalare sedermera konstruerades. I mellanregistret är således kommande Carlssonhögtalare betydligt mer ”direktstrålande” än gängse dynamiska högtalare. Det är detta som många inte tänker på då Carlssonhögtalare och rundstrålning förs på tal.

Enligt Stig ökar alltså kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud i mellanregistret ungefär med en faktor strax under 2 då mellanregistret är beläget nära vägg. D v s reflexerna från vägg blir väsentligen mindre tidsfördröjda i förhållande till direktljudet. Tidsdifferensen blir så pass liten i förhållande till våglängden i mellanregistret att det reflekterade ljudet från vägg blir del av direktljudet. Detta gäller inte diskanten. Diskanten är ett helt kapitel i sig. Där återkommer jag också.

mapem skriver:
Hur ser du på dina egna nya? Men det kommer du väl till antar jag.

Som sagt, jag återkommer till äggen med utförlig redogörelse. Jag tror inte att ni kommer bli besvikna.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-12-02 20:10

Intressant läsning, verkligen!

Ja, jag minns att man blev lite förbryllad när 70-tals modellerna lanserades, jag uppfattade det nog som en eftergift till konventionella högtalarkonstruktioner, synd att man inte hittade något bra sätt att förklara "nyordningen".

Någon som vet hur "popboxen" konstruerades, om man läser artikeln i R&T så verkar det som om artikelförfattaren Ulf Rosenberg och Jon Idenstam-Almquist gjorde konstruktionen inspirerade av SC idéer och att Stig endast hjälpte till på slutet.

Hur stor del hade SC i popboxen?

mvh

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-03 01:48

Bäste Peter Steindl,

stort tack för dina intressanta redogörelser. Jag har under en tid funderat lite över marknadsföringen av Carlssons högtalare (du har varit inne på det) och en sak som slog mig var att jag inte kan komma på någon annan högtalartillverkare/designer som i marknadsföringen har fått personifiera sina alster så bokstavligt som Stig Carlsson. Jag minns själv annonserna, och då var jag inte ens medveten, eller intresserad, av Carlsson-högtalarna. Reklamen gjorde ett outplånligt intryck på mig. Stigs mörka och intensiva blick, stickade tröjor mm, allt gav en väldigt speciell bild av både personen och hans högtalare. Hur resonerade Stig själv runt reklamen, var han nöjd? Spelade det an på en fåfänga som möjligen gjorde att han gillade att figurera i reklamen? Du får mer än gärna berätta mer om hur både Stigs och marknadsförarnas tankar gick kring reklamkampanjerna?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 01:51

petersteindl skrev:Hej mapem

Kul att se dig igen. Jag skall försöka förklara lite om Kolboxen. I ärlighetens namn skall jag säga att jag faktiskt aldrig har hört Kolboxen uppkopplad i stereofoni d v s med två kolboxar.

Det har jag. :wink:

Föredrar den i singularis för mono, och föredrar inte kolboxen över OA-6 ("typ 1") för något, varken mono eller stereo. Utom möjligen utseendemässigt då, för kul ser den ju ut kolboxen! :wink:

petersteindl skrev:Kolboxen skulle placeras så att bashögtalaren var nära hörn, i andra hand nära vägg och naturligtvis var bashögtalaren alltid vid golv. Antingen finns det två eller tre närliggande begränsningsytor. Det fanns tonkurvekompensering beroende på placering.

Mellanregisterhögtalaren hamnar i och med kolboxens konstruktion ungefär 70 cm - 1 meter från vägg. Den akustiska delningsfrekvensen låg vid ung 250 Hz.

Området från 250 Hz och uppåt kom från mellanregisterhögtalaren vars membran var utformad som en dubbelkon och därmed återgav den även diskant.
Högtalarelementet var en Philips 9710M.

Mellanregistret delades inte uppåt i frekvens utan gick hela vägen upp i diskanten. Dessutom var det inlagt en höjning mot högre frekvens elektroniskt i slutsteget som kunde varieras.

De 4 diskanthögtalarna kopplades parallellt in från ungefär 2 kHz.

Det betyder att Kolboxen var en 2 vägs högtalare med 4 stycken parallellkopplade extradiskanter.

mapem skriver:
Undrar hur ett par högtalare enligt klassiskt rundstrålande Carlsson-koncept, typ oa6 och oa5, skulle låta med moderna element?

Det undrar jag med. Sen skulle jag vilja experimentera med egna delningsfilter. Vem vet, något sådant kanske inträffar i framtiden?

Det kommer alla som vill att få redan på under 2008. 8)

petersteindl skrev:mapem skriver:
Carlssons berömda kolboxar, som kom före OA5 och OA6, dom var väl också lite hybrider, liksom 70-talarna, genom att de var lutade utåt gav de väl en större andel direktljud, åtminstone i mellanregistret?

Hybrider, hmmmm, det var ett snällt ord för bastarder :-) All heder åt mapem.

Svaret är egentligen tvärtom; genom att mellanregistret inte var vid vägg hade kolboxen en mindre andel direktljud just i mellanregistret.

Njae, det stämmer inte (inte om man använder de normala definitionerna på vad som definieras som driektljud i varje fall). Kolboxen hade en större andel direktljud i mellanregisterområdet än de kommande modellerna OA-5 och OA-6. Precis som mapem skriver alltså.

För att klargöra detta behöver man (som antytts) definiera vad direktljud är för något, för det är inte alltid självklart nämligen. Det som man brukar kalla direktljud är det ljud som kommer direkt från ett högtalarelement PLUS det ljud som reflekteras men som ändå är i fas med direktljudet.

En vanlig högtalares baffelstöd räknas exempelvis som direktljud (liksom den ifasiga partiella utsläckning som råder under baffelstödsområdet!), men man kan diskutera om kantrefexerna är det (när de börjar bli urskiljbara över baffelstegsområdet är det riktigare att kalla dem reflexer än direktljud)? Jag påstår att kantreflexerna i ett så högt frekvensområdet INTE är direktljud, med det är inte i sig en värdering, alltså ett påstående att kantreflexerna i sig behöver vara dåliga. Bara att de inte är direktljud, lika lite som reflexioner från väggen bakom högtalaren är direktlud annat än i den lägre delen av basområdet.

Ett hornsystems hornverkan räknas även det till direktljudet inom horn-arbetsområdet, men man kan diskutera hur man skall betrakta området över 10 kHz ur ett hornsystem med 2" driver... Tonkurvan antyder att det finns reflekterat ljud, så just så bör man betrakta det.

Tittar man på det analytisk ser man att gränsen för vilka reflexer som kan adderas till direktljudet utan att komma i destruktiv fas (det vill säga som kan räknas till direktljudet) är 120 grader vid lika styrka (inte 90 grader som man ibland ser påstås) Svagare reflexioner får dock bara vara 90 grader förskjutna för att inte inverka destruktivt. En 1/4 våglängd alltså.

Nu kan man självklart diskutera vad som är "mellanregisterområdet" också, men jag tror de flesta är överens om att basregistret sträcker sig åtminstone upp till 300 Hz, och kanske är 500 Hz den rimligaste definitionen på övergången från bas till mellanregister (även om det inte är direkt ovanligt att baselement delas vid 800 - 1000 Hz uppåt)?

Hur som helst har man vid 500 Hz en våglängd om ciirka 68 cm, och en kvarts väglängd blir då 17 cm. Det betyder att längsta avstånd till en vägg för att reflexen skall bli en del av direktljudet (=skall förstärka direktljudet) är 8,5 cm. Vid högre frekvenser behöver avståndet till väggen vara ännu mindre för att väggen skall bidra konstruktivt.

Kort sagt: OA-5 och OA-6 hade mindre andel direktljud är kolboxen, och inte förvånade vad de mjukare och behagligare att lyssna till än den i mellanregistret ibland lite påfrestande kolboxen. Kolboxens mellanregisterområdet var ju alstrat av ett element som dels var vinklat mera mot lyssnaren, men som också var närmare lyssnaren och vars väggreflexer av vinklingsorsaken dessutom var svagare.

Det kan tilläggas att man i rum med kortare efterklang mycket riktigt hör större problem med interferenser mellan 9710 och väggreflex i OA-5 och OA-6, eftersom direktljud och reflexion är så lika i styrka. Men i både kolboxen och 70-talsserien är dessa interferenser klart beskedligare, eftersom (bas)mellanregisterelementet är framåtvinklat. Kolboxens mellanregisterområdet brukar dock av de flesta ändå upplevas som det mest påfrestande att lyssna till av de tre. :?

En av de viktigaste orsakerna var dock en inte helt optimalt avvägd tonkurva, så man skall självklart inte överdriva riktverkan som orsak till upplevelsen. I själva verket skall man inte alls förenkla sambanden - tumregler suger alltid. Det finns ingen optimal kvot överhuvudtaget (ens sett subjektivt) eftersom olika kvoter ställer till med olika stora hörbara problem, beroende på såväl ankomstider, multiplicitet och riktningar. Detta sagt bara så ingen tror att det är enklare än det är.

peterbremen skrev:mapem skriver:
Iden att ha högtalare nära vägg för att utnyttja väggreflexer tillämpas ju också av andra. T ex naim, av alla. Utan att de är rundstrålande.

Det är just detta som ofta missförstås; rundstrålande kontra direktstrålande vid väggplacering.

Jag skall försöka förklara.

Eftersom mellanregistret i kolboxen är ungefär 70 cm - 1 meter från vägg så reflekteras ljudet från mellanregister/diskantelementet som i mellanregistret är nästan rundstrålande, precis som från vilken annan så kallad ”direktstrålad” högtalare som helst som är monterad i liten baffel (högtalarlåda) och är placerad 70 cm - 1 meter ut från vägg.

Det reflekterade ljudet färdas sträckan både till den närliggande väggen, reflekteras sedan och färdas därefter mot lyssnaren och blir således tidsfördöjt med ungefär 3-5 millisekunder efter direktljudet då det når lyssnaren.

Om man i stället vill höja andelen direktljud och minska andelen reflekterat ljud i mellanregistret så använde sig Stig Carlsson, efter kolboxen, av metoden att placera mellanregisterelementet så nära vägg som möjligt d v s tvärtom vad man i första anblick kan tro!

Nja, först och främst vill jag hänvisa till det som jag just skrev, men sen vill jag även nämna att huvudorsaken som Stig brukade anföra avseende på mellanregisterelementets placering, faktiskt var att det handlade om utrymme - diskanterna behövde komma långt bort ifrån väggen, i synnerhet de bakåtvinklade, och därför tog de den delen av baffeln i anspråk.

Minns dock popboxen från 1962, som ju kan ses som en övergångsform som Stig gjorde efter kolboxen, där diskanternas placering inte ännu optimerats (även om de inte skilde sig markant från hur det blev på OA-5 och OA-6) och där mellanregistret spelade längre från väggen. (Förvisso har Stig ibland nämnt att detta var en avsiktlig försämring :o , för att inte popboxen skulle bli för bra i förhållande till de senare redan färdigkontemplerade modellerna OA-5 och OA-6.)

petersteindl skrev:Det är på detta sätt som alla kommande Carlssonhögtalare sedermera konstruerades. I mellanregistret är således kommande Carlssonhögtalare betydligt mer ”direktstrålande” än gängse dynamiska högtalare. Det är detta som många inte tänker på då Carlssonhögtalare och rundstrålning förs på tal.

Det förvånar mig något att du skriver detta. Jag var nästan säker på att du varit med (eller gjort egna mätningar) på såväl 70- och 80-talsmodellerna i "semifrifält", alltså placerade utomhus t ex på Stigs bakgård (eller i andra liknande miljöer) med de nära reflexerna inkluderade. Och att du alltså vet hur summan av de ljuden ser ut (kraftigt interfererande ljudfält med direkt och reflekterande ljud).

Har har mätt dylika ting tillsammans med Stig, hos Stig, ett flertal gånger, och även gjort det själv. Håller inte med dig om att de uppvisar större andel direktljud i mellanregisterområdet än "gängse dynamiska högtalare". Tvärtom. Däremot är interferenserna i förekommande fall "snällare för örat".

Fast å andra sidan kan jag ju ge dig helt rätt också - men det kräver att direktljud ges en helt ny definition, nämligen "att allt ljud som är samlat inom 2-3 ms - oavsett om det reflekterats eller om det rent av interfererar med det riktiga direktljudet, kallas direktljud". Kanske var det så du menade?

När Stig pratat med mig har han aldrig hävdat att direktljudet ökat i mellanregisterområdet genom den väggnära placeringen, men väl att han tyckte att det lät bättre, genom att interferensen blev svagare när avståndet var så litet som möjligt jämfört med membranets diameter (vilket ha självklart hade helt rätt i). Den vinklade placeringen som 70-talshögtalarna tog till ökade däremot direktljudet både märk- och mätbart.

Kan tillägga att Philips AD9710 verkligen inte är rundstrålande i mellanregisterområdet, inte i det övre i varje fall. Över 1000 Hz börjar riktverkan bli klart märkbar (vid alla baffestorlekar) och över 2 kHz växer riktverkan dramatiskt. för att sedan faktiskt minska igen när man kommer uppåt 4 kHz och man finner att i registret 5-8 kHz är den faktiskt lägre (=mera rundstrålande) än mellan 2 - 5 kHz (ungefär lika som mellan 1200 och 2200 Hz).

petersteindl skrev:Enligt Stig ökar alltså kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud i mellanregistret ungefär med en faktor strax under 2 då mellanregistret är beläget nära vägg. D v s reflexerna från vägg blir väsentligen mindre tidsfördröjda i förhållande till direktljudet.

Är du säker på att du inte missförstod vad Stig sade här? :? Tid och amplitud är ju skilda saker. Det förefaller mig märkligt att Stig inte skulle förmå hålla isär begreppen. Det enda som händer är ju att gränsfrekvensen för när reflexer är konstruktiva fortfarande stiger när avståndet minskar.

Kan tillägga att nivå i lyssningsriktningen definitivt MINSKAR av väggreflexen i ungefärligen en oktav runt dryga 500 Hz. Däröver går det upp och ned om vartannat (eftersom direktljud interfererar med väggreflexen, ömsom destruktivt och ömsom konstruktivt).

petersteindl skrev:Tidsdifferensen blir så pass liten i förhållande till våglängden i mellanregistret att det reflekterade ljudet från vägg blir del av direktljudet.

Det måste jag alltså invända emot, och därtill vilja påpeka att jag inte kan finna stöd för påståendet, varken med hjälp av papper och penna, eller med hjälp av mätningar.

Har du lust att redovisa hur du kommit fram till att det blir så?

(Vill även igen klargöra att jag inte hört Stig hävda något dyligt heller, eftersom jag skulle ha protesterat mot det då, med emfas, och den diskussion som hade följd hade jag definitivt kommit ihåg. :wink: )

petersteindl skrev:Detta gäller inte diskanten. Diskanten är ett helt kapitel i sig. Där återkommer jag också.

Håller definitivt med om att det inte gäller diskanten - heller. :wink:

petersteindl skrev:mapem skriver:
Hur ser du på dina egna nya? Men det kommer du väl till antar jag.

Som sagt, jag återkommer till äggen med utförlig redogörelse. Jag tror inte att ni kommer bli besvikna.

Jag har hittills inte blivit besviken på något du skrivit. Tvärtom har väldigt mycket av det varit både intressant och väldigt underhållande att läsa! :P

Men jag hoppas att du inte störs av mina små fysikaliska invändningar. Du är väl efter alla år van vid att jag säger ifrån, hoppas jag. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att det här med reflekterat ljud till och med är ännu mera komplext än jag tror jag lyckats framställa det så här långt. :o Utan att vilja göra frågan alltför "överkursig" kan jag nämna att varje högtalarkonstruktion har ett specialproblem att tampas med, som jag brukar kalla dess "placeringsintrinsiska murkelövergång".

Det är väsentligt att undvika att göra denna företelse till ett abrupt fenomen.

Det var en av de saker jag arbetade riktigt mycket med i Ino a1 och a2 när de utvecklades under 80-talet och i 90-talets början. (Även om jag inte satte konstruktionerna till liv förrän 1996, efter det att Ken Kantor sagt att det vore kommersiellt självmord att göra det... :wink:
(Se artiklarna om detta i MoLt, för den intresserade. Jag tror det kanske var i nummer 3 -96 och sedan i nummer 2 -00. Båda artiklar baserade på det som hände när Ken Kantor besökte mig på Karolinska sjukhuset sommaren 1996 och vi korsintervjuade varandra!)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 01:58

berma skrev:Intressant läsning, verkligen!

Ja, jag minns att man blev lite förbryllad när 70-tals modellerna lanserades, jag uppfattade det nog som en eftergift till konventionella högtalarkonstruktioner, synd att man inte hittade något bra sätt att förklara "nyordningen".

Någon som vet hur "popboxen" konstruerades, om man läser artikeln i R&T så verkar det som om artikelförfattaren Ulf Rosenberg och Jon Idenstam-Almquist gjorde konstruktionen inspirerade av SC idéer och att Stig endast hjälpte till på slutet.

Hur stor del hade SC i popboxen?

mvh

Det var nästan fullständigt Stigs projekt. Han var helt enkelt konstruktören. Han gjorde inte all produktifiering dock, men hade att säga till om med avseende på allting.

(Enligt honom själv vill säga. Peter vet garanterar mer än jag om hur andra såg på det, jag har bara hört Stigs bild av det hela.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 02:14

JTarnstrom skrev:Bäste Peter Steindl,

stort tack för dina intressanta redogörelser. Jag har under en tid funderat lite över marknadsföringen av Carlssons högtalare (du har varit inne på det) och en sak som slog mig var att jag inte kan komma på någon annan högtalartillverkare/designer som i marknadsföringen har fått personifiera sina alster så bokstavligt som Stig Carlsson. Jag minns själv annonserna, och då var jag inte ens medveten, eller intresserad, av Carlsson-högtalarna. Reklamen gjorde ett outplånligt intryck på mig. Stigs mörka och intensiva blick, stickade tröjor mm, allt gav en väldigt speciell bild av både personen och hans högtalare. Hur resonerade Stig själv runt reklamen, var han nöjd? Spelade det an på en fåfänga som möjligen gjorde att han gillade att figurera i reklamen? Du får mer än gärna berätta mer om hur både Stigs och marknadsförarnas tankar gick kring reklamkampanjerna?

Tärnström

Detta är vad jag vet:

1. Stig var INTE initiativtagare till idén att göra honom till mannekäng i annonserna för högtalarna.

2. Han ogillade förenklingarna i de senare annonserna, och såg på 80-och 90-talen faktiskt själv de mellangamla annonserna som de bästa (då menar jag alltså de för 70-talarna!). Han ogillade dock att mycket av det som annonserna handlade om var fokuserat på "fel med andra högtalare" och så lite handlade om tankarna bakom hans egna. Det gällde både annonserna för 70- och 80-talarna.
. . . När jag på 80-talet (i slutet) visade honom annonser från före 70-talet (som jag hittade hemma hos honom själv skall tilläggas) verkade det nästan som om han hade glömt hur han hade tänkt på den tiden. Men det fick honom att börja fundera i nya banor igen, som dock tyvärr aldrig hann leda vidare i några faktiska projekt.

3. Han ansåg sig vara helt okunnig med avseende på annonsering, och litade på att andra hittade på bra annonser, med avseende på vad som behövde sägas för att sälja högtalare, vilket ju var vad han ville.

4. Han sade sig inte vara speciellt förtjust över att vara på bild i dem.

5. Han verkade trots det faktiskt gilla att vara på bild i annonserna. Han visade dem gärna och tyckte nog lite fåfängt om att vara känd och modell trots allt. :wink: Inte minst den bekräftelse och det "återupprättande" som den där tunnelbanekampanjen gav honom, tyckte jag mig märka att han gillade.

Det håller jag på intet sätt emot honom. Tvärtom visar det att han faktiskt var riktigt mänsklig. Jag förstår honom helt dessutom. Det är kul att vara uppskattad, och jag vet ingen som mer än Stig sade sig vilja vara "till nytta". Tror inget drev honom mer än just den känslan, och att han därför även behövde bekräftelse mer än bara ekonomisk framgång.

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-03 10:03

Intressant!

Jag, mfl. väntar på det spännande 80-90 talet, kommande OA 52, mm.

" jag har tänkt om " stod det i annonserna i elektronikvärlden och hifimusik under 80-talet. " Mina högtalare är de enda som fungerar i ett vanligt bostadsrum" stod det också att läsa.

Varför använde Stig ett flackt 6/ dbfilter, i sina första oa 52.or, dessutom med foliespolar ?
Ansåg Stig att dessa spolar lät bättre än konventionella, luftlindade?
Varför använde Stig filt i oa 52.an ( precis bakom baselementet ), och inte Rockwool?

Vad jag förstår innehöll väl filtret till denna originalkonstruktion endast två komponenter- en spole och en kondensator.
( samt ett modìfierat scanspeak 7´ bas/ mellanregister samt en Vifa metalldiskant, som Stig valt pgr. av dess stora spridning och jämna frekvensgång. Enl. intervju i " high fidelity"- 95 tror jag det var, klangmatchade aldrig Stig sina element, han mätte istället )
Stämmer det?

Ett 6/ db filter ( elektriskt ) kan väl aldrig bli mätmässigt speciellt bra, inte om inte elementen sitter väldigt nära varandra.

Eller, har jag fått det hela om bakfoten ?
Det kanske är felaktigt att oa 52 i sitt originalutförande hade 6/ db flackt filter (elektriskt ).

"Lillebrorsan" till 52.an, oa 50, hade däremot faslinjärt 12/db filter, om jag inte minns fel.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-03 15:30

IngOehman skrev:5. Han verkade trots det faktiskt gilla att vara på bild i annonserna. Han visade dem gärna och tyckte nog lite fåfängt om att vara känd och modell trots allt. :wink: Inte minst den bekräftelse och det "återupprättande" som den där tunnelbanekampanjen gav honom, tyckte jag mig märka att han gillade.

Det håller jag på intet sätt emot honom. Tvärtom visar det att han faktiskt var riktigt mänsklig. Jag förstår honom helt dessutom. Det är kul att vara uppskattad, och jag vet ingen som mer än Stig sade sig vilja vara "till nytta". Tror inget drev honom mer än just den känslan, och att han därför även behövde bekräftelse mer än bara ekonomisk framgång.

Tack för svaret! Säkert fler än jag som uppskattar det. Jag håller med dig om den sista punkten. Fåfänga är mänskligt och i detta fall tycker jag dessutom att det var ett utmärkt drag att ta tillvara Stigs karisma på bild (misstänker att han var en rätt karismatisk person även i övrigt). Jag skulle tro att det är få som inte minns reklamen från den tiden och jag misstänker att kampanjerna betraktas som lyckade inom reklamkretsar. Det som är kul är att de är så osvenska samtidigt som de är svenska... En del av affischerna borde ju tryckas upp. Jag skulle definitivt hänga upp en på väggen i mitt radhus från tidigt 1970-tal.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-03 15:44

Jag har nog inte heller hört kolboxar i stereo-uppsättning, tror jag. Jag minns att i AF:s stora sal i Lund på 60-talet satt det fyra kolboxar, en i varje hörn. Användes som PA! Detta är något som förlorar sig i historiens töcken, jag minns inte hur de lät.

Under alla år jag levde med popboxar experimenterade jag mycket med dem. Jag lutade dem utåt rummet, på kolbox-maner. Det lät för skrikigt. Jag vände på dem så att 9710-na kom närmast väggen, dämpade lite bakom dem, riktade om diskanterna så att en pekade bakåt och de andra utåt-inåt rummet. Jag ändrade filtret så att 9710an började dämpas tidigare än i original (med 6dB/oktav fortfarande) och på så sätt tyckte jag att den lät behagligare. Jag satte 10-tummare i botten på dem och delade dem passivt, första ordningen, vid ca 250 Hz och satte in en mellanvägg så att 9710:na fick sådär 7 liter att andas i. De lät i detta stuk inte olikt min kompis OA6 typII, jag hävdar att de nästan lät bättre!

Men sedan, innan jag satte upp dem på vinden, återställde jag dem till original. Tio år senare ville jag testa dem igen, bytte diskanterna till CT62, satte dessa i s k "Y-konfiguration". Jag blev förvånad över den luftiga återgivningen med mycket fin rumskänsla och de nya diskanterna lät väldigt fint, medan 9710 i det nya sällskapet lät än bedrövligare. Jag funderade ett tag på att ersätta dem med dyra Scanspeak-element av samma sort som i OA51/52 men hade då inte tid att experimentera och tyckte det skulle fara en för stor investering med osäkert resultat blev det inget. Jag sålde dem i stället, efter att åter placerat diskanterna enligt originalritning.

Trots allt tyckte jag nog att de lät bäst i original, placerade som det var tänkt med elementsidan ut mot rummet. En liten kudde lutad mot väggen, ovanpå gallret, gjorde gott för lugnet i återgivningen. Problemet var att 9710 aldrig lät riktigt bra.

Jag har aldrig varit lika såld på andra Carlsson-högtalare som på popboxarna och OA6 typ I. Möjligen OA52. Och kanske, kanske OA116, som den enda av 70-talarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-03 16:44

Kolboxar i stereo demades på det kombinerade öppna LTS-Carlssonmötet i Stockholm för något år sedan. Kolboxen lät lite "på" tyckte jag nog i det rummet, men var väldigt spelglad ändå. En aning Lowther-känsla över det hela.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-12-03 16:52

Ja det är ända gången jag sätt och hört kolboxarna och då var det som sagt i Stereo, jag var mäkta imponerad av dessa antikviteter. Fantastisk design:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-03 17:58

Jo designen är hittills oöverträffad för högtalare för hemmabruk tycker jag. Otroligt läckra. Skulle passa perfekt med Bruno Mathson-fåtöljerna vi har därhemma. Men låter dom tillräckligt bra? Mja, med 9710:or tillåter jag mig tvivla.

På den danske entusiasten Troels Gravesens hemsida kan man läsa om hur han brottats med ett par 9710:or. Han skar bort diskantkonerna, dopade, och hade en hel massa annat hyss för sig innan han inåg att det är en ohjälpligt fall av föråldrad konstruktion, men fortfarande med ett skimmer kring sig. (Jag har ett par V-1 i källarn, i fint skick. Kanske man skulle....Nej!)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 18:01

Du lyckades knappt pricka in en siffra rätt i det nedanstående Richard, men så kan det ju bli ibland. :wink:

Jag skall försöka reda upp sakerna ett i taget.

Richard skrev:Intressant!

Jag, mfl. väntar på det spännande 80-90 talet, kommande OA 52, mm.

" jag har tänkt om " stod det i annonserna i elektronikvärlden och hifimusik under 80-talet. " Mina högtalare är de enda som fungerar i ett vanligt bostadsrum" stod det också att läsa.

Det senare var inte ett äkta Stig Carlsson-citat, enligt Stig, utan ett förslag från annonsmakaren, som Stig gick med på att det kunde användas, om de trodde det skulle sälja högtalare. Det där "jag har tänkt om" känner jag inte till.

Varför använde Stig ett flackt 6/ dbfilter, i sina första oa 52.or, dessutom med foliespolar ?

Det gjorde han inte. Varken eller.

Han använde vanliga rundtrådspolar (luftlindade) och de elektriska filtren kan närmast besrkivas som 3 dB/okt LP och 12 dB/oktav (med extremt lågt Q-värde) HP. Den akustiska filterfunktionen var dock snarast en väldigt skev fjärdeordningens funktion (LP och HP). Elementens tonkurva är ju en del av delningsfunktionen också.

Ansåg Stig att dessa spolar lät bättre än konventionella, luftlindade?
Varför använde Stig filt i oa 52.an ( precis bakom baselementet ), och inte Rockwool?

För att det fungerade bättre. Dessutom hade det inte gått att använda rockwool, eftersom det ramlar i bitar i sådana former.

Vad jag förstår innehöll väl filtret till denna originalkonstruktion endast två komponenter- en spole och en kondensator.

Nej, det stämmer inte. (Se ovan.)

( samt ett modìfierat scanspeak 7´ bas/ mellanregister samt en Vifa metalldiskant, som Stig valt pgr. av dess stora spridning och jämna frekvensgång.

Baselementet var ett ScanSpeak 8542 (som kan kallas ett modifierat element, även om ScanSpeak bara tillvarkade det i den version vars uppkomst Stig var delaktig i). Det är alltså idag ett standardelement.

Diskanten var ett Peerless KO10DT. Alltså en softdome. Detta presterade ursprungligen väldigt bra, men alltsom produktionen fortgick ändrades elementets egenskaper, och tillsist var det inte så kul längre.

Enl. intervju i " high fidelity"- 95 tror jag det var, klangmatchade aldrig Stig sina element, han mätte istället )
Stämmer det?

Att mäta upp elementens egenskaper så att man kan matha dem brukar kallas just att klangmatcha dem. :wink:

Mig veterligt existerar ingen tillverkare överhuvudtaget som har så dålig koll att de tror att en klangmatchning går att göra med öronen. Att minnas hur element nummer 21 lät (som kanske är den bästa matchningen) när man är framme vid element nummer 234, är ett döfött projekt. Att använda öronen blir därför antingen ett sisifosarbete, eller ett sätt att missa de bästa matchningarna.

Klang är förhållandet mellan olika frekvensers ampitud, och kan avläsas från en tonkurva, vilket är orsaken till att man gör tonkurvemätningar.

Den allra första typen av OA-51 gjordes det noggranna mätningar på baselementet (för att hitta optimal rotation) men så vitt jag vet matchades de inte (kan ha fel dock). Senare versioner av denna och de andra "80-talshögtalarna" producerades mig veterligt helt utan matchning och/eller elementkontroll, och i förekommande fall även utan leveranskontroll. Det är i varje fall den slutsats LTS drog efter att ha testat en OA-50 1996, som uppvisade multipla fel, som tydligen sluppit igenom produktionen.

Ett 6/ db filter ( elektriskt ) kan väl aldrig bli mätmässigt speciellt bra, inte om inte elementen sitter väldigt nära varandra.

Fyyyy! Inte använda tumregelförenklingar av verkligheten. :wink:

Eller, har jag fått det hela om bakfoten ?

Ja, den där tumregeln kan man i varje fall ifrågasätta. Bedömningen går inte att göra utan att veta en himla massa andra saker. Det elektriska filtret är ju bara en (ibland liten) del av överföringsfunktionen, och dessutom är beroendet av elementnärhet helt avhängigt vilka strålningsegenskapern man vill ge högtalaren, vilket i sin tur kan ha mycket att göra med hur mycket direkt och reflekterat ljud den är avsedd att kasta på lyssnaren.

Det kanske är felaktigt att oa 52 i sitt originalutförande hade 6/ db flackt filter (elektriskt ).

Ja, det är felaktigt. (Se ovenstående text.)

"Lillebrorsan" till 52.an, oa 50, hade däremot faslinjärt 12/db filter, om jag inte minns fel.

Du minns fel, och dessutom är inte err 12 dB/oktav-filter faslinjärt, enligt någon för mig känd definition. Snarare tvärtom - det är en filtertyp som inte alls har några vidare förutsättningar att bli faslinjär.

Kan tillägga att OA-50 hade ett enklare filter än OA-52, såtillvida att baselementets naturliga avrullning användes, så det hade ingen seriespole överhuvudtaget (vilket inte betyder att det inte hade en LP-filterfunktion).

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-03 18:11

Det finns en artikel ifrån HiFi och Musik med titeln: "Carsson har tänkt om!"
Där står det om nya mätmetoder, men det verkar inte finnas någon info om hur han tänkt om.
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... hm4-84.pdf
Antagligen bara redaktionell rubriksättning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 18:45

Ja, jag tror det (mest) är en journalistisk tolkning bara. Jag har snarare hört motsatsen från Stig - alltså att det inte alls finns något omtänk, utan finns en helt logisk och rationell linje mellan alla årtiondens Carlssonhögtalare.

Däremot vet jag ju att Stig specifikt ville adressera några nya egenskaper (det vill säga ADDERA dem* till det ortoakustiska konceptet, utan att ändra eller ta bort några andra kvaliteter) när han gick över till 80-talsseriens ensamma diskantsystem.

Den som ser 70-talarna som högtalare som stänker runt ljud okontrollerat, och 80-talarna som högtalare livrädda för reflexioner så till den milda grad att de till och med tillgrep absorbenter - ser det nog som ett rejält omtänk dock... Men då känner de inte till tillräckligt om hörselns sätt att fungera, eller också känner man inte till tillräckligt om hur Stig tänkt - det är ju alltid olyckligt att döma hunden efter pälsen, eller högtalaren efter dess utseende. Man måste nog ha historien från Stigs tunga för att inse att koncepten är mycket lika varandra.

Eller också ändrade sig Stig, och ville senare i tiden (jag diskuterade saken med honom först några år senare ~87) hellre knyta an till likheterna än till skillnaderna. Kan tänka mig att det lätt blir så att man initialt helst tittar på det nya och tar avstånd från det gamla, för att när tankarna sjunkit på plats har lättare att värdera allt det positiva som funnits med hela tiden.

(Kan nämna att jag i början av 80-talet när jag stötte ihop med OA-51 via annonsering och artiklar verkligen uppfattade att Stig gjort en helomvänding, men att jag när jag lärde känna Sitg bättre insåg att det fanns väldigt mycket kvar från även de allra tidigaste tankarna han haft.)

Vh, iö

- - - - -

*Närmare bestämt ett bättre pulssvar än de äldre Carlssonhögtalarna mäktade åstadkomma. Det var för övrigt kanske den främsta orsaken till att jag lärde känna Stig Carlsson - att han en dag ringde mig och frågade om han fick komma och lyssna på pi60!

Orsaken var att han sett en pulsmätning som någon annan gjort på dem, och visat för Stig. En högtalare med sådan pulsrepons vill han gärna höra på, sade han.

Han nästan ursäktade sig och berättade att han "egentligen inte var intresserad av konventionella högtalare, men att dessa (mina) kanske hade egenskaper som skiljde sig från alla andra konventionella högtalare". Självklart fick ha komma och lyssna. :P

Glömmer aldrig hans första kommentar, jag var nog hög på den i en hel vecka. Men det hör nog inte hemma i den här tråden...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-12-03 19:14

IngOehman skrev:Orsaken var att han sett en pulsmätning som någon annan gjort på dem, och visat för Stig. En högtalare med sådan pulsrepons vill han gärna höra på, sade han.

Finns det möjlighet att få se pulsmätning utav pi60?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-03 19:19

Visst, bara att komma över så visar jag.

(Ring mig först: 070 - 523 32 32)

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-03 19:26

Tack Ingvar för det intressanta inlägget !

Så mycket feluppfattningar har jag nog aldrig skrivit i en enda tråd!
Bot och bättring lovas, således.
:D

Man skall nog inte ta sin information från hifitidningar, som jag gjort här, dessutom kanske minnet svek mig en aning.
:cry:

V. H. Richard.

( Edit: är du helt säker på att det inte användes en Vifa Aludome i oa 52.orna,? - kanske minns jag helt fel här...)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-03 19:39

Richard skrev:
( Edit: är du helt säker på att det inte användes en Vifa Aludome i oa 52.orna,? - kanske minns jag helt fel här...)

Användes i 52.2 samt 50.2.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-03 20:07

IngOehman skrev:
[...]dessutom med foliespolar ?

Det gjorde han inte. Varken eller.

Vh, iö

Peter Steindl skrev tidigare i tråden att Stig gick över till CFAC-spolar i produktionen av OA52. Dessa spolar finns ju även i uppgraderingssatserna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-03 20:10

paa: IÖ beskriver OA52 från början och då fanns de inte med foliespolar. Det kom senare efter tips från Peter till SC.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-12-03 20:38

IngOehman skrev:Visst, bara att komma över så visar jag.

(Ring mig först: 070 - 523 32 32)

Vh, iö

Tack för inbjudan :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-03 20:59

Då minns jag ju inte helt fel här, artikeln jag drog mig tillminnes handlade nog just om version 2, som det verkar....

Så det var Peter som föreslog kopparfoliespolar, var detta av marknadsmässiga skäl?

Eller, var det för att Carlsson, eller Peter, tyckte att det lät bättre?
Vad tyckte Ingvar om detta?

Oa 52.2 hade ju dessutom biwiringterminaler, var detta endast för att tillfredställa marknaden, eller tyckte verkligen Stig att det lät bättre med biwiring?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-03 21:15

Spolbytet: sidan 4 i denna tråd...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 804#464804

petersteindl skrev:
Långt därefter visade jag för Stig specialspolar med kopparfolie av fabrikat CFAC som var lindade som tejp. Jag hade ett gott samarbete med Bo Medin på Golden Age som importerade allehanda roliga saker. Stig var även till en början negativ till dessa men då jag presenterade impedansmätningar med tillhörande faskurvor mellan ström och spänning gjorda av min gode vän Karl-Erik Moberg på Bofors så mjuknade Stig rejält eftersom vanliga spolar var helt underlägsna mot högre frekvens. Stig lånade dessa spolar och lyssnade och jämförde. Sedan var valet lätt. Stig bytte ut sina gamla ”skruttiga” spolar i OA 52 och valde att fortsättningsvis använda de spolar som jag rekommenderade i tillverkningen av OA 52.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-03 21:23

Hej Richard

Jag tyckte kopparfoliespolarna lät bättre och meddelade Stig detta. Stig var först tveksam men jag fick mätningar från min vän Karl Erik Moberg, dåvarande chefskonstruktör på Bofors. Dessa mätningar var klart till foliespolarnas fördel. Jag visade dessa mätningar för Stig och Stig beställde spolar för utvärdering. Efter det att Stig hade kopplat in spolarna och lyssnat på dom så valde Stig att fortsätta med kopparfoliespolar i OA 52.

Valet av kopparfoliespolar har alltså ingenting med marknadsmässiga skäl att göra.

Biwiring överlät Stig till konsumenten att själv få avgöra. Det finns en fördel med biwiring vid själva konstruktionsarbetet, nämligen att man kan mäta varje del för sig. Behöver man mäta varje del för sig vid kvalitetskontroll i produktion så är det även en fördel där.

Själv har jag inte brytt mig. Jag spelar utan biwire.

Väl mött
PS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-03 21:29

Mycket intressant Peter!
Det har ju skrivits en hel del om kopparfoliespolar i hifipressen under åren- du menar alltså att dessa låter hörbart bättre än konventionella luftlindade spolar, enligt din mening?

Jag ser fram mot den spännande fortsättningen.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-03 21:54

Richard

Jag kan inte gå i god för att det är hörbar förbättring i alla uppkopplingar men överallt där jag lyssnat så har det varit så.

Jag kan t o m tänka mig att det kan bli en hörbar försämring i vissa fall. En nackdel med kopparfoliespolar är ett högre q-värde runt resonansfrekvensen mellan kapacitans i spolen och spolens induktans.

Det kan nog finnas förstärkare som inte tycker om detta men om man har lite mätmöjlighet kan man shunta spolen med högohmigt motstånd för att uppnå snällare q-värde.

Är det någon som är intresserad av mer info i detta ärende så skicka gärna PM.

Peter Steindl? är namnet på denna tråd :)

Jag återkommer med en del andra svar

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-04 15:25

Jag hoppas du Peter, eller admin på faktiskt.se, när historien är färdigskriven, sammanställer hela alltihopa?
Det vill säger klipper bort alla oväsentligheter som andra, inte minst jag :oops:, skrivit i tråden - alltså så att det
blir en enda lång obruten berättelse! :P

Den tycker jag skulle platsa på artikelplats för övrigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-04 15:29

IngOehman skrev:Jag hoppas du Peter, eller admin på faktiskt.se, när historien är färdigskriven, sammanställer hela alltihopa?
Det vill säger klipper bort alla oväsentligheter som andra, inte minst jag :oops:, skrivit i tråden - alltså så att det

Medhåll och det fixar vi gärna. Det har dessutom nämts lite om bilder som komplement till texten...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-04 20:08

IngOehman skrev:Jag hoppas du Peter, eller admin på faktiskt.se, när historien är färdigskriven, sammanställer hela alltihopa?

Vh, iö

Den frågan har jag redan haft uppe med Peter. Stay tuned :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi