Melbin & Lindström högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

larshall

Melbin & Lindström högtalare

Inläggav larshall » 2007-12-04 12:21

Hej!
Jag kom över ett par gamla högtalare. De såg välgjorda ut men det fanns bara ett "M" uppe i högra hörnet av högtalaren. Högtalaren är en kub med sned topp med baselementen riktade rakt upp och diskant rakt fram. Sen fanns ett par liknande på Blocket. Där stod det att det var Melbin & Lindström högtalare. Jag har kanske letat dåligt men jag hittar inget sådant. Är det någon som vet mer.
Lars

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-12-04 12:43

Hej

Har för mig att de finns med i Hifihandboken.

Tror en modell kallades "brevlådan"

Med vänlig hälsning

Martin

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-04 13:27

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-04 18:17

Melbi & Lindström var en HiFi-butik i Gävle. Under en period producerade dom även egna högtalare. Dvs nåt snickeri byggde lådor och grabbarna M&L monterade och sålde från sin affär. Troligen har det sålts hundratals Melbi&Lindström-högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

larshall

Inläggav larshall » 2007-12-05 00:56

Tack för tipsen. Rolfs länk öppnades men jag hade inte tillträde att se inläggen. Tyvärr gav det allts inte så mycket men tanken var god.
Var dessa högtalare skräp eller?
Lars

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-05 02:15

larshall skrev:Tack för tipsen. Rolfs länk öppnades men jag hade inte tillträde att se inläggen. Tyvärr gav det allts inte så mycket men tanken var god.
Var dessa högtalare skräp eller?
Lars

Med tanke på priset var dom nog helt OK...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

larshall

hifi-handboken

Inläggav larshall » 2007-12-07 16:31

Jag är ny och okunnig i hifi-världen. Alla nämner hela tiden hifi-handboken, varpå jag sökte på den. Hittar då en "HIFI-handbook". Är det denna engelska version som alla talar om eller finns det en svensk?
Tack på förhand!
Lars

Användarvisningsbild
i

Re: hifi-handboken

Inläggav i » 2007-12-07 17:16

larshall skrev:Jag är ny och okunnig i hifi-världen. Alla nämner hela tiden hifi-handboken, varpå jag sökte på den. Hittar då en "HIFI-handbook". Är det denna engelska version som alla talar om eller finns det en svensk?
Tack på förhand!
Lars

Det som åsyftas är en nog en svensk publikation, HiFi-Handboken, som gavs ut på 70-talet. Den innehöll i stort sett svenska hifi-marknadens alla produkter med specifikationer (enl tillverkarna).
Mundus Vult Decipi

Återgå till Vintage-hifi