Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Njae... fullt ut håller jag inte med. Jag vill nog påstå att det trots allt är viktigt även vid 20hz var du placerar elementet.
Vad gäller placeringen av huvudhögtalare finns många faktorer att ta hänsyn till. Närheten till hörn är en faktor.
Men kör du på. Det är ju din högtalare. Jag hade valt ett annat element av flera skäl.
Det blir iallafall kul att höra om dina resultat.
Keba skrev:Kaffekoppen skrev:Njae... fullt ut håller jag inte med. Jag vill nog påstå att det trots allt är viktigt även vid 20hz var du placerar elementet.
Vilka faktorer tänker du på?
Jag hade nog valt ett element med betydligt bättre linjär slaglängd och lägre resonansfrekvens. Men som sagt, det skall bli kul att se vart du hamnar. Jag tycker ju om slutna system bäst följt av underavstämda..Keba skrev:Kaffekoppen skrev:Vad gäller placeringen av huvudhögtalare finns många faktorer att ta hänsyn till. Närheten till hörn är en faktor.
Men kör du på. Det är ju din högtalare. Jag hade valt ett annat element av flera skäl.
Utveckla gärna!
Kaffekoppen skrev:Keba skrev:Kaffekoppen skrev:Njae... fullt ut håller jag inte med. Jag vill nog påstå att det trots allt är viktigt även vid 20hz var du placerar elementet.
Vilka faktorer tänker du på?
http://www.sonicdesign.se/subplace.html Här finns lite av mina tankar med. För full integration bör elementet placeras vid iallafall 1/6 av den högsta frekvens den skall spela innnan delning. IÖ anser att det skall vara 1/8 tom vilket förmodligen är än mer korrekt. Det är alltså rätt intressant även för frekvenser med långa våglängder var de är placerade.
Koppen skrev:Jag hade nog valt ett element med betydligt bättre linjär slaglängd och lägre resonansfrekvens. Men som sagt, det skall bli kul att se vart du hamnar. Jag tycker ju om slutna system bäst följt av underavstämda..Keba skrev:Kaffekoppen skrev:Vad gäller placeringen av huvudhögtalare finns många faktorer att ta hänsyn till. Närheten till hörn är en faktor.
Utveckla gärna!
celef skrev:ibland babblas det om rummets "kavitetsverkan", typ rumsvolumen, hur spelar den in annat än avstånden till begränsningsytorna?
Keba skrev:Aha, då tänker vi nog inte så olika ändå kanske. 1/6 våglängd är för långt från vägg, då kommer ju reflexen ganska mycket ur fas om man betraktar systemet vinkelrätt ut från väggen. 1/8 är klart bättre. 342/20/8 = 2,14m. Mitt rum är 4x5,4x2,4m så det blir bara en liten del mitt på som inte hamnar "nära" ett hörn vid 20Hz. Så fort frekvensen stiger lite högre blir det mycket viktigare. Ditt rum är kanske större?
celef skrev:det där lät riktigt
när inträder då denna effekt, vid frekvenser vars våglängd är 8ggr större än rumsdimensionerna?
Kaffekoppen skrev:Keba skrev:Aha, då tänker vi nog inte så olika ändå kanske. 1/6 våglängd är för långt från vägg, då kommer ju reflexen ganska mycket ur fas om man betraktar systemet vinkelrätt ut från väggen. 1/8 är klart bättre. 342/20/8 = 2,14m. Mitt rum är 4x5,4x2,4m så det blir bara en liten del mitt på som inte hamnar "nära" ett hörn vid 20Hz. Så fort frekvensen stiger lite högre blir det mycket viktigare. Ditt rum är kanske större?
Mitt rum är lite större, inte mycket. 6x4,5x3,2m
Men mina funderingar är nog att man kanske inte skall titta på 20hz, utan den högsta frekvens innan delningen, i mitt fall - 80hz. 1/8 av våglängden vid 80hz ger ju inte så stor placeringsfrihet direkt - om man nu vill åt maximalt rumsstöd.
Nu kommer jag ha 4 basmoduler osynligt placerade i skåp utefter långväggen så jag får andra saker att funderda över. Helst hade jag haft NHT1259 basar, men jag har lite andra element.
I värsta fall blir det 10"are med 4mm linjär slaglängd
celef skrev:aha, kavitetsverkan är alltså mest viktig "medparameter" i billjudssammanhang?
celef skrev:till sist; det babblas ävan att väggnära placering slår an rumsresonser på mesta vis, vilka andra nackdelar medför väggnärt kontra mittirummetplacering?
Keba skrev:Kaffekoppen skrev:I värsta fall blir det 10"are med 4mm linjär slaglängd
Ska du bygga med dina p25?Om du behöver större Bl funkar det ganska bra med extra magnet på dem.
eller fixa till spridningsmönstret från högtalarna så att lite ljud strålas bakåt. Jag funderar just nu på den sista lösningen.
celef skrev:platt horn = waveguide?
bred baffel = över metern?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster