förakt mot hifi-tidningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-12-03 10:34

Richard skrev:
Rain skrev:
JTarnstrom skrev:För egen del har jag svårt att ta hifi-tidningarna på allvar. Ofta går det inflation i superlativen. Ska man tro hifiblaskorna finns det inte en apparat som inte är bättre än sitt pris. Testar man en burk för 2000 spänn så är den minst lika bra som en för 10000. Och när man testar en för tio papp så spöar den maskiner som kostar fem gånger så mycket. Skulle vara kul att läsa om en apparat som är värd precis vad den kostar och inte ett öre mer... I somliga blaskor går det 99 positiva recensioner på en negativ, andra har tiogradiga betygsskalor men lägre betyg än sju sätts aldrig på någon egenskap.

Då beror föraktet delvis på ett missförstånd eftersom de flesta hifi-tidningar ofta påpekar att betygen sätts baserat på priset och många billiga hifi produkter ger otvivelaktigen mycket bra valuta för pengarna...och tillverkas det förresten några hifiprodukter nuförtiden som är riktigt dåliga?

Om du skulle fråga herr Morello, Öhman mfl. här på forumet ( som mätt och lyssnat på massvis av produkter) tror jag inte de skulle hålla med alls.

Det verkar finnas massvis med junk-produkter därute, oavsett pris.
.

Det överdrivs såklart åt båda hållen....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-03 10:40

Koffe skrev:
Richard skrev:[...]
Att MP3 är jättedåligt ( vilket det ibland ju inte är )
[...]

Wow! Vi är överens om en sak. Detta är en milstolpe.

(Här måste jag dock - som läsare av hifi-press - säga att här börjar tidningarna så sakta ändra sig. De börjar inse att personlig-hifi är ett intressant segment)

:-)

Jag tror vi varit överens om fler saker än detta. :wink:

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-03 22:00

Rain skrev:
pingvinen skrev:Jag är inte ute efter att försvar Richard. Jag försöker bara begripa vad du menar. Förstår jag dig rätt om du skiljer på journalisternas tyckande, i tex tester, och på vad personer som intervjuats i tidningen tycker? Det är ju ändå i någon mening samma budskap som basuneras ut, om inte journalisten granskar intervjuoffrets uttalanden kritiskt, eller låter någon med motsatt uppfattning yttra sig. För läsaren kan båda typer av pståenden framstå som sanningen.

Självklart MÅSTE man skilja på vad en intervjuad påstår och vad en journalist påstår. Det journalisten påstår ska tidningen kunna ställa upp på och hålla sig någotsånär till tidningens policy, men en intervjuad kan säga vad han vill eller tycker.
De flesta som läser en tidning gör det ju relativt kritiskt och sällan får någon intervjuad stå helt oemotsagd ofta så kläm ju en och annan brasklapp in.
Att samma budskap skulle basuneras ut i alla tidningar stämmer inte, jag tycker det förekommer en hel del olika budskap...

Jag skrev inte att samma budskap basuneras ut i alla tidningar. Jag skrev att samma budskap basuneras ut oavsett om det är intervjuoffret som påstår något, eller om journalisten påstår något. Detta gäller inte bara HiFi-tidningar, utan all media. Min uppfattning är att den intervjuades påståenden ofta står oeotsagda. Journalisterna granskar inte så kritiskt de borde, och många läsare gör det inte heller. Det är ju inte heller alltid så lätt för läsaren vilka alternativa påståenden/läror/åsikter det finns att ta ställning bland.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2007-12-04 01:01

För att återknyta till tråden: jämnför den mängd god information (vilken vi söker) som uppkommer på faktiskt.se mot vilken hifi tidning som helst; slå ut det på en månad och förstå tidningarnas tillkortakommanden. Det är i o f s ett totalproblem för hela den äldre mediemarknaden, då bloggar och forum uppvisar samma kvalité som - och ibland t.o.m. högre än - papperstidningar.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-04 11:50

I vilket fall jobbar de flesta Hifi-tidningarna hårt för att öka föraktet från de intellektuellt förolämpade.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-04 12:35

Allvarligt. Här finns massor med människor som kan massor om hur man gör tidningar. Tydligen. Kom igen nu - starta en egen titel. Det kommer ju att bli värsta grejen. Äntligen lite god hifi-journalistik. Och vilken framgång i tidningstånden! Pressbyrån kommer att stormas av kunskapstörstande hifikonsumenter. Och alla blir rika och berömda...

... eller?

Hmm... hur var det nu det där med - walk the walk and talk the talk?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-04 12:40

Hehe, jag tror det blir få sålda nya produkter om det blir en faktiskt-hifitidning.. :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-04 12:57

Koffe skrev:Allvarligt. Här finns massor med människor som kan massor om hur man gör tidningar. Tydligen. Kom igen nu - starta en egen titel.

Flera här är inblandade i en tidning som heter Musik och Ljudteknik. Hört talas om den? 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-04 13:11

Almen skrev:
Koffe skrev:Allvarligt. Här finns massor med människor som kan massor om hur man gör tidningar. Tydligen. Kom igen nu - starta en egen titel.

Flera här är inblandade i en tidning som heter Musik och Ljudteknik. Hört talas om den? 8)

Hehe, precis vad jag tänkte när jag läste det du citerade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-04 13:32

Koffe skrev:Allvarligt. Här finns massor med människor som kan massor om hur man gör tidningar. Tydligen. Kom igen nu - starta en egen titel. Det kommer ju att bli värsta grejen. Äntligen lite god hifi-journalistik. Och vilken framgång i tidningstånden! Pressbyrån kommer att stormas av kunskapstörstande hifikonsumenter.

Vem skulle vilja göra reklam i den tidingen? Och vem skulle köpa nummer 2, när man i nummer 1 fått läsa att väldigt mycket av det som påstås i vanliga HiFi-blaskor är uppåt väggarna fel?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-04 14:10

Almen skrev:Flera här är inblandade i en tidning som heter Musik och Ljudteknik. Hört talas om den? 8)

Nej. Är den en kioskvältare? ;-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-04 14:22

Koffe skrev:
Almen skrev:Flera här är inblandade i en tidning som heter Musik och Ljudteknik. Hört talas om den? 8)

Nej, hurså? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-12-04 14:37

Jag läser inte en hifitidning för att få till mig sanningen och endast sanningen utan jag vill bli underhållen :wink:

Jag är fullt medveten om att det formligen spys ut subjektiva uppfattningar men underhållningsvärdet är lika bra för det. När jag själv sedan anser att det är dags att köpa en ny hifipryl så börjar en lååång (oftast) procedur med besök hos handlare, hemlån och i vissa fall blindtest där det är möjligt. Slutligen är det dock mitt eget subjektiva omdöme som får gälla :)

Dock skall jag villigt erkänna att för mig är det viktigast med stort förtroende för en handlare och tilltro till apparatmärket/byggkvalitet och service.

Så för mig är hifitidningar och många tester mm på internet ren underhållning.

En handlare som numera tyvärr inte finns i Göteborg sa att det värsta han visste var en bra recension i en hifitidning. Det blev bara "dagssländor" av sånt enligt honom. Kul typ. Han var en av bröderna Radiolagret i Göteborg men jag säger inte vem :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-04 15:14

Koffe skrev:

Aftonbladet är en "kioskvältare"....
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-04 15:41

Brickman skrev:Jag läser inte en hifitidning för att få till mig sanningen och endast sanningen utan jag vill bli underhållen :wink:

Jag är fullt medveten om att det formligen spys ut subjektiva uppfattningar men underhållningsvärdet är lika bra för det. När jag själv sedan anser att det är dags att köpa en ny hifipryl så börjar en lååång (oftast) procedur med besök hos handlare, hemlån och i vissa fall blindtest där det är möjligt. Slutligen är det dock mitt eget subjektiva omdöme som får gälla :)

Dock skall jag villigt erkänna att för mig är det viktigast med stort förtroende för en handlare och tilltro till apparatmärket/byggkvalitet och service.

Så för mig är hifitidningar och många tester mm på internet ren underhållning.

Jag kan bara instämma.

Tillägg. Jag vill bli road och underhållen. Jag vill bli förförd och tjusad. Visste ni att för tidningar i magazinsformat så står lösnummerförsäljningen i proportion annonsmängden - alltså ju mer annonser det är i tidningen, desto mer säljer den. Det ni.

Edit: ett tappat "så" och en särskrivning

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-04 15:58

I allmänhet så är annonserna och de små "nyhetsblupparna" det läsvärda i "Hifi-tidningarna".

Däremot i en tidning som Ljud&Bild (f d Elektronikvärlden, f d Radio&Television...) så hittar man ofta mycket givande artiklar och tester.
(För att inte tala om MoLt.)

Vill jag bli road så köper jag Larson eller ser på Scrat i Ice age. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-04 18:48

Koffe skrev:Visste ni att för tidningar i magazinsformat så står lösnummerförsäljningen i proportion annonsmängden - alltså ju mer annonser det är i tidningen, desto mer säljer den. Det ni.

Det råkar inte vara så att de tidningar som har flest läsare attraherar flest annonsörer?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-04 21:05

Koffe skrev:

Struntsnack, det har du visst ;)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-04 21:14

Koffe skrev:

Kiosker? Den välter bibliotek. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-04 22:27

Nej. Jag menade det jag skrev - att annonser attraherar läsare. Ett nummer av ett magasin som innehåller mycket annonser kommer att sälja fler lösnummer. :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-04 22:41

Det tror jag på... eller det var nog än mer så innan internet. Nu vet jag inte..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-05 00:40

Koffe skrev:Nej. Jag menade det jag skrev - att annonser attraherar läsare. Ett nummer av ett magasin som innehåller mycket annonser kommer att sälja fler lösnummer. :-)

Jo jag förstår att du menade det, men är det så? Hur bevisar man det?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-05 00:58

Magnuz skrev:Jo jag förstår att du menade det, men är det så? Hur bevisar man det?

Pja... Det stora tidningarna har upplagestrateger som jobbar helttid med sånt - att optimera upplagan.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-05 01:22

Koffe skrev:Pja... Det stora tidningarna har upplagestrateger som jobbar helttid med sånt - att optimera upplagan.

Vilket enkelt jobb, bara proppa tidningen full med annonser så säljer den. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-05 01:26

Magnuz skrev:
Koffe skrev:Pja... Det stora tidningarna har upplagestrateger som jobbar helttid med sånt - att optimera upplagan.

Vilket enkelt jobb, bara proppa tidningen full med annonser så säljer den. :wink:

Det är precis tvärtom. Sälj en massa tidningar och du får en massa annonser. Annonsörerna betalar för att få kontakter.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-05 01:40

Bill50x skrev:Det är precis tvärtom. Sälj en massa tidningar och du får en massa annonser. Annonsörerna betalar för att få kontakter.

/ B

Jo, det var ju liksom det jag menade. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-05 01:48

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Det är precis tvärtom. Sälj en massa tidningar och du får en massa annonser. Annonsörerna betalar för att få kontakter.

/ B

Jo, det var ju liksom det jag menade. :wink:

Nix. Du skrev att det bara är att proppa tidningen full med annonser så säljer den. En massa annonser får man genom att sänka annonspriset. Men säljer det tidningar?

Nä. Men en tidning med ett attraktivt material som säljer i många exemplar är attraktivt för annonsörerna. Ju fler personer man når, ju mer kan man tänka sig betala för annonserna.

Alltså raka motsatsen till vad du skrev.

Att detta sedan följer varandra hand i hand är en annan sak. Mer annonspengar ger mer resurser till att göra en bra tidning som ökar läsekretsen som ger mer pengar från annonsörerna som ger bättre möjlighet att göra en bättre tidning.....

Men att proppa en tidning full med annonser skapar inte fler läsare....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-05 01:52

Bill50x skrev:Nix. Du skrev att det bara är att proppa tidningen full med annonser så säljer den. En massa annonser får man genom att sänka annonspriset. Men säljer det tidningar?

Nä. Men en tidning med ett attraktivt material som säljer i många exemplar är attraktivt för annonsörerna. Ju fler personer man når, ju mer kan man tänka sig betala för annonserna.

Alltså raka motsatsen till vad du skrev.

Jag var liksom ironisk. :wink: (fast jag borde veta vid det här laget att det inte fungerar på nätet :oops: )

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-05 02:27

Det finns naturligtvis intervall. Och andra axlar i problemet... En sån är relevans i annonseringen.

Men om man skulle ta en etablerad och fungerande tidning och minska (tex. halvera annonsutrymmet) så skulle man förmodligen skada upplagan. De ekonomiska konsekvenserna oaktade. Läsarna skulle uppfatta det som om värdet av produkten minskar.

Jag tycker föresten att Hifi&Musik är ett utmärkt exempel på en bra tidningsprodukt. Förra numret var dessutom ett av det bättre den någonsin gjort. Grymt bra. Ett av de bästa under de ca 20 år jag har lösnummerköpt tidningen. En riktigt bra tidningsprodukt. Riktigt bra artiklar - bra texter och extra bra bilder. Bra annonser. Med snyggare omslag och en bättre hemsida så är de i världsklass. Sen är det riktigt bra att Mats Meyer-Lie har börjat ta portabel/personlig hifi på allvar. Det är helt klart ett av de mer spännande områderna just nu och han har verkligen hjälp till att sätta det på kartan. Applåder.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-12-05 07:25

Numera lägger jag faktiskt rätt liten tid på att läsa tester. Det som är intressant är oftast nyhetsdelen, musikdelen och artiklar som berättar filosofin och historien bakom ett märke eller en person. Artiklar om artister kan vara ganska intressanta också.

Fast just H&M var det länge sedan jag premunerade på. Just nu premunerar jag bara på tidningen Hembio. Ibland köper jag lösnummer av H&M eller High fidelity men det var länge sedan nu.

Jag vet ju ändå vad jag vill ha i hifiväg och det mest kittlande händer just nu i hembiosegmentet enligt min mening. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi