Skulle vilja bygga hybrid, rör-buffer och LM3886

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

Skulle vilja bygga hybrid, rör-buffer och LM3886

Inläggav Bullit » 2007-12-04 22:35

Som ämnes-raden säger så har jag blivit sugen på att bygga en hybrid-stärkare baserad på 2st LM3886/kanal, parallel-kopplade, vilket inte är några problem, men jag skulle vilja ha en rör-baserad buffer/preamp till detta.

Är helt novis på rör och undrar om det finns någon som kan komma med lite ideer eller scheman på väl-ljudande men enkla lösningar.

Skulle föredra något som är baserat på relativt "vanliga" rör som inte är svåra att få tag på.

Någon som är sugen på att ge en hjälpande hand?

Mvh Calle.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 22:39

Soundbrigade och Jax är killarna för rörbyggen min fråga blir bara; varför rörbuffert till detta bygge?

/Peter

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-12-04 22:45

Ok ok. Hoppas att någon av dom svarar då :)

Vill pröva på att bygga med rör men vill inte göra något jätte-avancerat som första projekt. Har dessutom läst att den kombinationen ska låta bra, men har tyvärr inte hittat något "bra" schema.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-12-05 00:01

Kan detta vara något kanske? Verkar enkel nog :)

Bild

Hittade den här: http://www.tubebuilder.com/schematic4.html , tredje schemat nerifrån.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 10:51

Det låter som om du vill ha ett linjesteg. Om CHIP-ampen klarar linjenivå är det kanske lite overkill, men några idéer har jag ändå.

Ska det vara simpelt skulle jag nog kunna tänka mig en 12B4A i enkel katodkoppling:

http://www.diyparadise.com/etude.html

Bild

Eller ett GG-steg:

http://www.diyparadise.com/mar06/gg.html

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

manw

Inläggav manw » 2007-12-05 11:04

Jag pillade ihop detta linjesteg. Funkar bra för mig, men lämnas utan funktionsgarantier etc. ECC82:an ger i alla fall väldigt mycket "rörljud" tillsammans med ett bra kilselslutsteg.

Linjesteg: http://www.shell.linux.se/manw/docfile/thls2.pdf

Röret ECC82 måste vara av en bra kvalitet, försökte med nåt no-name-Kina-sräp till att börja med. Brusade och förde oljud. Tror att jag fastnade för ett RCA NOS-rör. Men du kanske skulle kunna prova med JJ eller liknande.

Nätdel: http://www.shell.linux.se/manw/docfile/tpsu1.pdf

Där transformatorerna är 20VA belysningstrafos från "Classe i Sjön". En ostabbad nätdel, men som är mycket tyst tack vara filtret. Även det mycket billigare och effektivare än en drossel. Wink

Tanken var att få något hyfsat billigt med komponenter som är möjliga att få tag på, men med ett bra ljud.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 11:31

Bra ECC82 kan vara ryska 6N2P.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-05 12:14

Du bör använda ickeinverterande koppling av 3886 för att få upp dess ingångsimpedans ordentligt till att börja med. Typ 100k eller så.

SRPP är nog enklast då den har hyfsat låg utimpedans men kondingen ut kan behöva anpassas efter slutstegets inimpedans för att inte skära av basen för mycket.
- Militant slacker

manw

Inläggav manw » 2007-12-05 12:41

Någon lär ha påstått att den inverterade kopplingen för en "chipamp" med LM3886 skulle låta bättre. Har inget belägg för det själv, annat än att man får en summationspunkt och ingångsteg i kretsen som ligger still (nästan) i potential.

Den hybridbuffer som jag byggde (schemat ovan i tråden) tror jag hade en utgångsimpedans i storleksordningen 1kohm, men minns inte exakt då jag labbade lite med olika anodströmmar som påverkade det hela en del.

Hybridsteget är en vidareutveckling av SRPP, som jag tror kallas "Mu-stage", men jag använde MOSFETar istället för katodföljare, dels för att det var enklare och mindre och dels en mycket högre branthet än en pentod till och med.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 12:49

Jax skrev:SRPP är nog enklast då den har hyfsat låg utimpedans men kondingen ut kan behöva anpassas efter slutstegets inimpedans för att inte skära av basen för mycket.

Eller varför inte en my-följare? ECF81!!!??? :)

manw

Inläggav manw » 2007-12-05 14:11

soundbrigade skrev:Eller varför inte en my-följare? ECF81!!!??? :)

Det var ju just det jag gjorde i min koppling, fast med MOSFETarna istället för pentoddelen av röret. Blir enklare och har högre branthet än en pentod.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 14:26

Ledsen Mats, orkar ibalnd inte öppna pdf:er de låser datorn ett par minuter.
Men nu har jag kollat. Klart intressant.

KISEL HJÄRTA VACUUM = heta känslor

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-12-06 09:46

Tack för alla förslag och åsikter. Men nu har jag blivit sugen på att bygga en hel rör-förstärkare istället efter att ha surfat runt på massa rör-sidor :)

Detta schemat, http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm , verkar lockande. Enkelt och inte för mycket komponenter, samt rör som är lätta att få tag på.

Men hur väljer jag en lämplig utgångs-trafo? Vet inte riktigt vad det ska vara för märke, specc etc. Har även frågor på vilken typ av nät-trafo som man ska köpa. Eventuella länkar skulle vara snällt.

Tack för all respons, Calle.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-06 09:56

Kolla min tråd (någonstans) - "SoundBrigade om sina rörförstärkare". Där tror jag det finns länkar eller namn på mina favoritinköpsställen.

Om du tycker just det där steget är kul, skulle jag nog rekommendera etts teg med parallellkopplade 6L6 eller EL34 istället. 4 styck EL84 kan vara svåra att matcha ihop perfekt.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-12-06 14:04

Läste igenom din tråd. Mycket matnyttiga länkar. Funderar nu på denna istället; http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el34_6.htm .

Men eftersom schemat är ifrån 1959 så har jag svårt att hitta ersättare till Triad-traforna. Några förslag?

Eller om du har något EL34 PP-schema som du vill dela med dig av så skulle det vara snällt.

Mvh Calle.

Återgå till DIY-forum