Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 2007

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 2007

Inläggav prolinn » 2007-12-04 13:57

I tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20705 skrev "mapem":

För egen del kan jag säga att jag är lite förvånad att LP 12 hänger med. Nog för att den fortfarande är en bra skivspelare, men nog borde det finna bättre (och billigare) moderna konstruktioner. Ingen av de andra skivspelarna eller pickuperna har jag någonsin hört.

Gissa om jag hört den?

Om man inte hört den senaste versionen d.v.s. den version som testats av Sterephile så skall man inte uttala sig (http://www.stereophile.com/tonearms/1007linn/). Så mycket bättre är den än föregående modell, som också fortfarande produceras. Det nya subchassiet (inkluderande tonarmsplatta och tonarmsfäste) är fräst ur ett stycke lättmetall av högsta kvalitet. Tonarmen har nytt lager och är i övrigt gjord av Titan. Den nya spelaren är helt enkelt ruskigt bra. LP12 regerar fortfarande!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-04 14:09

Lite märkligt att inte kritiken att gamla flytande chassit var för vekt togs emot mer positivt tidigare, utan att det tagit alla dessa år innan man insett detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-12-04 14:09

SME-20A/2 är utan tvekan den bästa skivspelaren (granted, jag har inte hört SME-30, så jag reserverar mig just pga av den), specielt jmft med LP12 (i senaste utgåvan).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 200

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-04 14:30

prolinn skrev: Det nya subchassiet (inkluderande tonarmsplatta och tonarmsfäste) är fräst ur ett stycke lättmetall av högsta kvalitet. Tonarmen har nytt lager och är i övrigt gjord av Titan. Den nya spelaren är helt enkelt ruskigt bra. LP12 regerar fortfarande!

Bästa kvalitet? I vilket avseende då? Hålfasthet, korrosion? Varför välja en höghållfast kvalitet till en produkt som inte ska utsättas för några belastningar? Eller en som tål svåra miljöer för en produkt som skall stå inomhus, i hemmiljö?

Tonarm i titan? Varför ett så extrmet dyrt material? Visst, man kan få en viss resonansfrekvens för en viss styvhet, men det kan man få med material som kostar 1/25 också.

Det verkar som att marknadsavdelningen på Linn har mycket att säga till om. Och att kunderna skiter i vad man lägger pengarna på.

Nej, fram för ingenjörsmässiga, kostnadseffektiva produkter. Skryt- och snobbprodukter går inte hem i mitt hus i alla fall. Och hade jag råd med en LP12 så skulle jag lägga pengarna på en sundare konstruktion i alla fall. Så det så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-04 14:37

Den enda jag hört av de skivspelare som Stereophile nämnde är just LP 12, dock inte med det senaste chassiet Keel eller den senaste armen. Jag tycker det är en utmärkt skivspelare även i den mer basala version jag har hört och få säger väl emot det. Dessutom har LP 12 en hemtrevlig design utan onödig "hi-tec"-look. Jag skulle inte ha något emot en sån själv, men jag nöjer mig med en simpel Thorens TD-150, som dock har samma grundkonstruktion.

Missförstå mig inte, jag tycker det är kul att en sån gammal konstruktion fortfarande hänger med, men nog är det lite förvånande också!

Jag har hört flera skivspelare jag tyckt låtit bättre än min kompis LP 12:a, bl a hos Veteran HiFi (Clearaudio var det möjligen), men med alla de nya uppgraderingarna kanske LP12 matchar, vem vet?

Edit: Det kan har varit en SME jag hörde hos Veteran HiFi. Hur som helst det bästa analogljud jag hittills hört.

Innebär Keel att det inte längre är flytande upphängning på LP12:an? Det är i så fall i sanning en radikal uppgradering, må jag säga!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-04 16:31

mapem skrev:Innebär Keel att det inte längre är flytande upphängning på LP12:an? Det är i så fall i sanning en radikal uppgradering, må jag säga!

Nejdå. Keel ersätter den tidigare plåtbiten som sedan tonarmsfästet i form av en träbit satt fastskruvad vid med två små träskruvar...

Så hela subchassit inklusive tonarmsplattan är urfräst ur ett stycke aluminium. Men alltså fortfarande upphängt i fjädrar.

Ett litet inhopp till / B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-04 17:37

:D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-04 17:39

Ja, det verkar vara ett komplicerat sätt att tillverka en bit aluminium, att fräsa ut den ur ett stycke alltså. Därav priset kanske. Kollade lite, kostnaden för "plåtbiten" är tydligen ca 20 000:-. Låter lite blodigt tycker jag nog. Iden att ha allt som är rörligt i ett enda stycke utan skarvar är säkert sund, men går det inte att gjuta på något sätt i stället?

Fjädrarna är tydligen kvar, men uppstyvade?

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 200

Inläggav majjen04 » 2007-12-05 17:47

Hej!

Givetvis stämmer det att "nya" LP12 "rules"!
Har en själv, dock med en för mig bättre arm.
Fidelity m fa hifi-tidningar tycker också att LP12:an är bäst.
Vill ej byta den mot t ex en SME.
Den är givetvis prisvärd också.:-)
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-05 18:05

Bill50x skrev:
mapem skrev:Innebär Keel att det inte längre är flytande upphängning på LP12:an? Det är i så fall i sanning en radikal uppgradering, må jag säga!

Nejdå. Keel ersätter den tidigare plåtbiten som sedan tonarmsfästet i form av en träbit satt fastskruvad vid med två små träskruvar...

Så hela subchassit inklusive tonarmsplattan är urfräst ur ett stycke aluminium. Men alltså fortfarande upphängt i fjädrar.

Ett litet inhopp till / B

Choose your battles och fortsätt hoppa!! :D

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-05 19:28

Både gamla och troligen nya LP-12 låter, tycker jag, subjektivt bra, speciellt om man kör med övrig linn-elektronik och linnhögtalare.
I vart fall om man gillar " tune dem". Gillar man neutralitet får man nog leta på andra håll.
Filtmattan samt motorn ( airpax 24 polig synkron ) färgar ljudet på ett varmt sätt. Detsamma gäller t.ex. Rega planar 2-3, samt systemdek XII, Thorens 160 ( samma motor.)
LP-12:ans rem, med högt "dynamiskt" svaj, (vid transienter svajar det )
färgar ju ytterligare behagligt.

Hela skivspelaren är optimerad för att alla skivor skall låta så bra som möjligt, litet " sameness" över ljudet alltså.

Korrekt är det inte, men subjektivt kanske roligt, och underhållande.
( jag har själv haft två lp-12:or, på den tid det begav sig, en med motorstyrningen Lingo, vilken stamade upp ljudet, med fler detaljer som följd).

Att " KEEL" kostar 20000:- , beror nog inte på tillverkningskostnaden. Det beror på att kunderna är beredda att betala det, för den..

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-12-05 19:54, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-05 19:32

:?:

Tänk att man kan ana att det är Linn ni pratar om....
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-05 19:36

tvett skrev::?:

Tänk att man kan ana att det är Linn ni pratar om....

Ja, herre dj..vlar. 8O :!:

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-05 20:34

mapem skrev:Ja, det verkar vara ett komplicerat sätt att tillverka en bit aluminium, att fräsa ut den ur ett stycke alltså. Därav priset kanske. Kollade lite, kostnaden för "plåtbiten" är tydligen ca 20 000:-. Låter lite blodigt tycker jag nog. Iden att ha allt som är rörligt i ett enda stycke utan skarvar är säkert sund, men går det inte att gjuta på något sätt i stället?

Fjädrarna är tydligen kvar, men uppstyvade?

20000 låter kanska kraftigt, med tanke på att det är alumnium och maskintiden därför borde vara ganska liten. Man hinner fräsa en jävla massa aluminum för 1000 spänn...

Gjuta är troligen dyrare, om inte seriestorleken är ganska stor. Och även om spelaren har sålt mycket så är den kanske inte stor nog. Dessutom är det av markandsföringsskäl bra med att fräsa ur ett stycke. Hippt och ballt, typ. Det är ju så man tillverkar mycket inom flyget...

Undrar när dom kommer med ett HIPat tonarmsfäste :) Det lär ju inte bli billigt...

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-05 21:29

Låter den bättre än en CD-spelare för någon tusing?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-05 21:59

pingvinen skrev:Låter den bättre än en CD-spelare för någon tusing?

Ja, om man jämför en bra mastrad LP med en dåligt (normalt) mastrad CD.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-05 22:21

paa skrev:

Ja, om man jämför en bra mastrad LP med en dåligt (normalt) mastrad CD.

Det är den andra tråden!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-05 22:28

paa skrev:Ja, om man jämför en bra mastrad LP med en dåligt (normalt) mastrad CD.

pingvinen skrev:Det är den andra tråden!

Varför ta upp det då? Ja, det hör verkligen inte till denna tråd. :roll:

Ett billet-chassi kan nog vara billigare att tillverka i små serier istället för att skapa formar för gjutning. Gjutna detaljer måste dessutom efterbearbetas. Men 20000kr är otroligt mycket pengar för något med så få toleranskrav. Riktigt roligt att man pekar på materialegenskaper i marknadsföringen (jag antar iaf det då prolinn på pro linn-sätt pratar om det).
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2007-12-05 22:37

Keel: http://www.linn.co.uk/Keel

Jag kommer köpa en när jag får råd...

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-05 22:38

Varför ta upp det då? Ja, det hör verkligen inte till denna tråd.

Därför att det är ytterst relevant att jämföra product of the year i skivspelarkategorien med andra kategorier såsom CD, mp3, DVD, kassett, rullband eller vad man nu kan tänka sig för källor.

Typ "det är den bästa vinylspelaren (eller mest prisvärda, snyggaste, mest banbrytande eller hur den nu bedömts), men en mp3 spelare från teknigmagasinet för en femhundring låter likadant, så du spar 20 lax". Detta kansle inte alls stämmer, men det var det jag ville ha svaret på.

Däremot tycker jag inte att det är relevant att förutsätta dåligt mastrade CD och bra mastrade LP.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-05 22:45

pingvinen skrev:Typ "det är den bästa vinylspelaren (eller mest prisvärda, snyggaste, mest banbrytande eller hur den nu bedömts), men en mp3 spelare från teknigmagasinet för en femhundring låter likadant, så du spar 20 lax". Detta kansle inte alls stämmer, men det var det jag ville ha svaret på.

För personen med 3000 vinylskivor så är det resonemanget rätt meninglöst eller hur? Som säga varför köpa en dyr BMW när en beg cykel tar dig mellan A och B.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-05 22:46

prolinn skrev:Keel: http://www.linn.co.uk/Keel

Tack för länken! Nu har vi ju fått se hur Keel ser ut... Produktionskostanden för en sådan där är garanterat under 300kr/st. Bra förtjänst.

Från linns hemsida:
Keel is machined from a single solid piece of aluminium to provide extremely rigid support to the tonearm and platter.

Visst serrrö. Aluminum har en E-modul på 70. Med det får man ingenting som är "extremely rigid". Visst, med dom krafter som är i detta fall så räcker det ju. Men det skulle det göra med en plywoodbit med samma dimensioner också...

Bra marknadsavdelning på Linn i alla fall...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-05 22:51

Vill ni ha en så skicka mig ritningar och en klump alu, jag behöver nåt att pyssla med....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-05 22:59

subjektivisten skrev:
pingvinen skrev:Typ "det är den bästa vinylspelaren (eller mest prisvärda, snyggaste, mest banbrytande eller hur den nu bedömts), men en mp3 spelare från teknigmagasinet för en femhundring låter likadant, så du spar 20 lax". Detta kansle inte alls stämmer, men det var det jag ville ha svaret på.

För personen med 3000 vinylskivor så är det resonemanget rätt meninglöst eller hur? Som säga varför köpa en dyr BMW när en beg cykel tar dig mellan A och B.

Även personer med 3000 vinylskivor skulle kunna överväga att överge vinyl och skaffa 3000 CD skivor. Någonstans kan det finnas en brytpunkt där det är ekonomiskt, kvalitetsmässigt och praktiskt försvarbart. Det var i det perspektivet jag undrade hur LP12 står sig mot en CD-spelare. Själv har jag något färre vinyler så min brytpunkt kommer följdaktligen tidigare än din. Tycker du att vinyl är överlägset CD så blir det bara en ekonomisk (inte kvalitetsmässig) brytpunkt.

/BMW ägare och cyklist

(Bägge tar mig från A till B, och när jag ska till jobbet cyklar jag snabbare än jag kan köra BMWn, och jag springer snabbare än SL. Lik förbannat väljer de flesta de långsammare och dyrare alternativen.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-05 23:00

Du måste missat mina och andras trådar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-05 23:19

subjektivisten skrev:Du måste missat mina och andras trådar.

Om jag antar att du pratar med mig, Subjektivisten, så har jag inte det.

Du kanske inte accepterar att jag vill relatera en apparat för ett medium map pris och kvalitet med apparater för andra media, men för mig är det relevant.

Med förhoppning om att det inte är den stora LP-samlingen som gör skivspelaren överlägsen CD-spelaren (förutom att just avlyssna samlingen då),

eder Pingvin

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2007-12-05 23:52

Richard - det här får du gärna förklara (på riktigt alltså, ingen sarkasm), hur går det till?
Filtmattan samt motorn ( airpax 24 polig synkron ) färgar ljudet på ett varmt sätt. Detsamma gäller t.ex. Rega planar 2-3, samt systemdek XII, Thorens 160 ( samma motor.)

Just nu: Sarah (II), Thin Lizzy. Balsam för trötta öron och hjärnceller.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 00:57

pingvinen skrev:Du kanske inte accepterar att jag vill relatera en apparat för ett medium map pris och kvalitet med apparater för andra media, men för mig är det relevant.

Ja, men det är två helt olika saker, som jag nyss visade med jämföra en cykel med en bil. Båda är fordon. Man måste ju jämföra inom samma grupp, annars är det ju meninglöst. Dåligt ljud är dåligt ljud oavsett om det är via 199 kr MP3 spelare eller 500 000 kr skivspelare.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-12-06 07:42

Jag gillar verkligen LP12:an.

Dock är den alldeles för dyr ny och även beggad för att vara prisvärd. Jag har ägt två stycken LP12:or. Neutral är den inte men kul :wink:

Märkligt egentligen. Jag bryr mig mer om neutralitet och transparens när det gäller digitalt än jag gör med ex vinyl.

Nuförtiden kör jag med en Linn basik och den fungerar alldeles utmärkt för mina vinylbehov och jag kommer alltid att försöka ha en vinylsvarv hemma av bra kvalitet då jag ju har nästan 10000 plattor. Ärligt talat så finns 8000 av dom i källaren men jag skall fixa ett särskilt rum med hyllor till allihop för jag lovar att det ser häftigt ut med alla skivorna i rummet :lol:

Hmm man kanske skulle inreda ett särskilt "analogrum" nu när döttrarna snart är utfyttade. Kanske med förstärkeri med rör och även en sån där halvmysko-cdspelare med rör i analogdelen och saftiga kablar och fräcka apparatunderlägg. Kunde vara kul att riktigt vältra sig i musik med rejäl men trevlig färgning som avkoppling till den superneutrala flerkanalsstereon. 8)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2007-12-06 09:16

Max_Headroom skrev:
prolinn skrev:Keel: http://www.linn.co.uk/Keel

Tack för länken! Nu har vi ju fått se hur Keel ser ut... Produktionskostanden för en sådan där är garanterat under 300kr/st. Bra förtjänst.

Från linns hemsida:
Keel is machined from a single solid piece of aluminium to provide extremely rigid support to the tonearm and platter.

Visst serrrö. Aluminum har en E-modul på 70. Med det får man ingenting som är "extremely rigid". Visst, med dom krafter som är i detta fall så räcker det ju. Men det skulle det göra med en plywoodbit med samma dimensioner också...

Bra marknadsavdelning på Linn i alla fall...

Det finns visst olika storters aluminiumlegeringar. T.ex. sådant som vissa delar av stridsflyg byggs med. Det är inte standard alu. Kan du fräsa den för 300 spänn så snacka med Linn, de är garanterat intresserade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi