Tack!IngOehman skrev:Heja Almen!
För mig är musik för viktigt för att någonsin tänka på att ge upp att försöka påverka folk i det här avseendet.
Moderator: Redaktörer
Tack!IngOehman skrev:Heja Almen!
DrMabuse skrev:Piotr skrev:Anledningen till att man ofta buffrar signalen är väl att isolera DA omvandlingen från jitter som inducerats i överföringen? Med en buffer samt omklockning så försvinner ju allt tidigare jitter i avspelningskedjan.
Dvs. den metod du avslutningsvis nämner har väl helt utdaterats av lösningen med buffer samt (förhoppningsvis) precisionsklocka i DAC'en?
/Peter
Ett par D-vippor är vad som behövs. En del kretsar har dem inbyggda redan från början. Men du har rätt i att det kanske kan kallas buffert. Jag föreställde mig något som sparar signalen under längre tid.... som FIFOs och sådant.
Chris_Lymme skrev:När CD-mediet lanserades föregicks det av en massa hype om att det var överlägset LP-skivan i ljudkvalitet, oförstörbart etc. När folket i stugorna skaffade sig sin första CD-spelare så var det många som upptäckte att ljudet var hårt, sterilt och metalliskt.
subjektivisten skrev:Det jag tror är att dom som ansåg att CD ljudet var kallt och sterilt på 80-talet var dom som hade dom mest färgade pickuperna.
subjektivisten skrev:Det jag tror är att dom som ansåg att CD ljudet var kallt och sterilt på 80-talet var dom som hade dom mest färgade pickuperna. Många pick-uper som jag haft och hört hos andra är väldigt färgade, där speciellt diskantområdet är färgad att vara mkt mer mjukare och tillbaka dragen.
Och om inte en publikation som Ny Teknik tar chansen att upplysa konsumenterna om sakförhållanden, vem skall då göra det? Skivbolagen?Chris_Lymme skrev:Visst, kan man höra att mediet är något begränsat rent tekniskt jämfört med CD men detta kompenseras mer än väl av den naturliga och levande klangen som LP-skivan ger ifrån sig.
Det var detta som Ny Teknik skrev om och som vem som helst som inte är dogmatiskt indoktrinerad begriper.
---
Istället för att hålla på med barnsliga påhopp på skribenter så är det väl bara att gadda ihop sig och börja bedriva medventen kampanj mot skivbolagens slarv med ljudkvalitén. De flesta konsumenterna är nog inte ens medvetna om att ljudet är mycket sämre än det skulle kunna vara - både på CD och LP.
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Det jag tror är att dom som ansåg att CD ljudet var kallt och sterilt på 80-talet var dom som hade dom mest färgade pickuperna.
Nä, håller inte med. Dom flesta CD-spelare lät hemskt. Den första jag minns som så pass bra att det blev skillnad på olika inspelningar var Yamaha's CD-1.
Och det lät hårt och vasst inte bara i jämförelse med analoga skivspelare, det var precis lika illa jämfört mot verkligheten.
mvh/Harry
edit:stavfel
IngOehman skrev: Hur tänker den som tror att CD-mediet är problemet?
IÖ skrev:Hur tänker den som tror att CD-mediet är problemet?
Magnuz skrev:IÖ skrev:Hur tänker den som tror att CD-mediet är problemet?
I grund och botten ganska rationellt, tror jag. Jag menar, det är lättare att föreställa sig att CD-formatet har brister än att man avsiktligen förstör musiken vid mastring i den omfattning det faktiskt görs.
IngOehman skrev:Chris_Lymme: Kan du inte sluta med dina barnsliga påhopp? Gör något ljudkvalitetsfrämjande istället, som de du hoppar på försöker göra. Att som du komma med barnsliga påhopp mot dem som bryr sig och försöker göra något åt problemen (t ex genom att starta en debatt om det) är värre än att inte göra något överhuvudtaget. Så du har goda förutsättningar att göra saker bättre - t ex att sluta sabba bra och viktiga debatter.
Chris_Lymme skrev:Istället för att hålla på med barnsliga påhopp på skribenter så är det väl bara att gadda ihop sig och börja bedriva medventen kampanj mot skivbolagens slarv med ljudkvalitén. De flesta konsumenterna är nog inte ens medvetna om att ljudet är mycket sämre än det skulle kunna vara - både på CD och LP.
Kaffekoppen skrev:Man kan helt enkelt inte behandla musiken lika illa när man skapar vinyl. Utrustningen klarar inte det.
Den förhöjning av medelnivån som blir resultatet av mastringsgalenskapen går inte att åstakomma eftersom utrustningen vid vinylskapning inte kan hantera den höga effekten kontinuerligt.
Det finns någon fin beskrivning på forumet om detta som sökaren paa säkert hittar....
IngOehman skrev:Jag får känslan av att du lider av en vanföreställning avseende vad ordet dogmatisk betyder, Hifi-skeptikern. Jag kan ha fel dock, men du skrev att Richard uppvisade en dogmatisk dyrkan av digitalmedia (eller något liknande) efter att han sakligt redovisat de grunder på vilka han dragit sina slutsatser. Det vill säga en så långt ifrån "dogmatisk dyrkan" man kan komma.
Rikard skrev:Eftersom jag är musiker har jag nyligen jämfört den digitala mastern med den färdiga cd:n- och dessa låter exakt likadant.
IngOehman skrev:Att dogmatiskt dyrka något är ju att basera sin uppfattning på en dogm, vilket tycks vara en mycket dålig beskrivning av Richards uppfattningar. Kan inte ens hålla med om att han skrivit något som antytt att han ens dyrkar något medium. Tvärtom tycks han ha en väldigt sansad och "torr" inställning till uppgiften. Han uppskattar en ursprungstrogen återgivning, och har funnit att 16/44,1 tycks ge en hyggligt väl fungerande sådan (men att många utgivningar har stora brister orsakade av ANNAT än CD-systemet som sådant). Av det han skriver framgår det med önskvärd tydlighet att han undersökt det, och att han INTE baserar sina uppfattningar på varken gissingar, spekulation eller några påståenden han hört av andra.
IngOehman skrev:Uppenbart bygger han alltså inte sin uppfattning på några dogmer alls, och lika uppenbart svarar han på dina frågor och redovisar utan krångel vad det beror på att han dragit sina slutsatser.
IngOehman skrev:1. När han ställer frågor till dig får han dock undvikande svar. Du vill berätta att det är stora skillnader, men du vill (eller kan) inte redogöra för vad för apparater det är som du hört så stora skillnader emellan.
IngOehman skrev:4. Du skriver mer eller mindre i klartext att inget kan vara mindre givande än att delta i dessa diskussioner på faktiskt - och att ett forum de tycker tvärtomot Richard är intressant i synnerhet. Men ändå stannar du kvar här och diskuterar.
IngOehman skrev:Eller är ditt enda mål kanske något enklare - att bevisa att man som du lyckats ägna 20 år åt att inte överhuvudtaget få upp öronen för några nya infallsvinklar på hifi? (för du inser väl att du bara rapar upp gammal skåpmat?)
IngOehman skrev:Eller är det bara som det verkar, när man får intrycket att du dogmatiskt ältar uråldriga dogmer, samtidigt som du uppvisar tecken på att du kan hålla för både ögon och öron när det kommer några nya intryck eller kunskaper som riskerar välta din trygga skuta? (jag är säker på att du pallar den provokationen, men inte lika säker på att du inser varken att eller varför det du skriver kan uppfattas så. Det kan det, tro mig.)
IngOehman skrev:Grejjen är att man ju inte ens behöver tolka det du skriver. Du är helt klar med att du inte vill bidra med någon substans bekom något av det som du säger. Du vill påstå, men du duckar när någon tar dig på allvar och frågar om grunden till att du dragit dina slutsatser. Du borde glädas över att du blir tagen på allvar istället - och ta chansen att argumentera för vad du tror på!
IngOehman skrev:Det enda som man inte kan läsa sig till är vad det beror på att du vill påstå men inte argumentera - och då ligger det nära till hands att gissa på att det du sysslar med är trolleri, men du kanske har en bättre förklaring? (Obs - Jag utesluter inte att det kan finnas en, så varsågod att berätta: Vad är grunden till ditt (utifrån betraktat underliga) agerande?)
IngOehman skrev:Men - det finns absolut ingenting som hindrar att en sådan insignal (komprimerad, diskantrik/distorderad och jävlig) graveras på vinyl. Man får göra det på lite lägre nivå bara - vilket leder till att det inte blir någon poäng längre (om målet var att ljudet på fonogrammet skulle ligga på så hög nivå som möjligt). Man kan säga att vinylmediet har en bättre idiotsäkring än CD-mediet (som kräver att folk är förnuftiga om det skall bli bra).
IngOehman skrev:Knasprat (från er båda).![]()
[...]
Påståendet att bitantal och samplingsfrekvens för CD-mediet är valt godtyckligt är lika oväntat som okunnigt gissat. Man kan påstå att det valts på dåliga grunder (om man känner grunderna och tycker så) men godtyckligt skedde det verkligen inte! Personligen hade jag föredragit om man valt 20 bitar och 50 kHz, även om det förstås hade resulterat i kortare speltid, typ 55 minuter (dock fortfarande längre än en normal LP).
Att sedan häva ur sig tokigheter såsom att starta en fras om att "inget av medierna är perfekta" (alltså tala om mediet som sådant), och argumentera det genom att säga att Vinyl "låter bäst rent subjektivt" och att CD "låter hyfsat för det mesta och riktigt bra ibland", visar på en oväntat stor tankeoreda! Du talar ju inte längre om medierna!
CD-mediet låter alltid likadant! det är ju en statisk definition (red book). Det du talar om är inte "CD" utan olika produktioner du hört som lagts på CD avlyssnade i olika audioutrustningar. Att du antyder att olikheterna du redovisar (som för övrigt i sig kan ifrågasättas) har med vinyl- respektive CD-systemet att göra är oärlig retorik. Du vet ju bättre.
Chris_Lymme skrev:Du anstränger dig verkligen för att missförstå inlägg från skribenter som du inte gillar.
Tengil skrev:Här måste jag få protestera lite, Ingvar är väl den person som verkligen är nogrann att svara på exakt det som efterfrågas, han om någon är väl nogrann som attan att inte läsa in massa trams som inte står i inläggen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster