Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-26 12:28

Style skrev:4500 är tokdyrt för en kabel även om man hör skillnad. Tillverkningskostnaden kan knappast vara mer än några tior även i små serier.

1000 timmars lyssning, så är det 4:50 i timmen. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-26 13:44

Nu har jag ett nytt tangentbord igen!

Nivån samt respekten för "andra sidan" verkar dock vara borta. Hudkräma på ni i det förväntat negativa placeboträsket.

Den perfekta kabeln, förstärkaren samt D/A-omvandlaren är en gång för alla uppfunnen. Det är en bra idé, lugn, trygg, ärtsoppa på torsdag och nuppa på lördag, same procedure as ususal, knäckemackan till höger och gå aldrig ifrån testet som tack och lov säkerställer den permanentade ordningen att inget ändras och inget går framåt, ibland är något en smula sämre än vanligt, bort med det och så är vi glada att det perfekta redan finns. Ibland är det vi provar lika bra. Men det är aldrig bättre. Hur skulle det kunna vara det? Då måste man ju släppa mallen.... nä, jag bara skojade, ingen frilyssning, skäms, tro på det man hör utan tvångströja på! Vad skulle de andra tro? In i mallen! Puh, ordningen återställd. Det är en trygg värld.

Nu skall jag gå och packa en kabel som jag sålt till en kund som betalar 25 000:- för den. Han lånade hem och jämförde med den han redan hade och ringde efter 3 dagar och beställde. I framtiden skall jag försöka få kunderna att bli ännu säkrare på sig själva. Man bör jämföra med levande musik, gå på körkonserter i kyrkan (om man gillar kör), klassiska konserter (om man gillar klassiskt), Nefertiti jazzklubb (om man gillar jazz) osv. Hur man gör om man diggar trance vet jag inte, de kan få en undantagsregel och jämföra som vanligt.

Men om man inte hör någon skillnad så skall man absolut inte handla någonting. De pengarna kan användas till skivor eller konsertbiljetter i stället.

Jag har haft hemma ett par Aurum Cantus Leisure 2 över helgen för provlyssning. Tror vi skall ta upp just den högtalaren i butikens sortiment. För ca 9000:- verkar den vara ett bra köp. Nu har jag ju ingen aning om det rent vetenskapligt eftersom jag inte minns något längre bort i tid än en sekund men vad fan... Vi hifinördar har ju ändå ingen som helst koll på vad vi håller på med. Det verkar vara bättre ordning därinne i kuben.

No hard feelings apropå metaforer...

mvh

sladd

,

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-26 14:08

Det verkar vara bättre ordning därinne i kuben

*applåd* :twisted: :twisted: :twisted:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 16:28

Hej S! Återigen!

Martin skrev:Sladd, vad pratar du om? :?

- Bra fråga! Här kommA* ytterligare én (bra fråga)!

Vem pratar du med 8O? (A* chansar på: sladd! (A*lltså att sladd för monolog med... sladd))

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-07-26 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-26 16:34

Sladd skrev: Hur man gör om man diggar trance vet jag inte, de kan få en undantagsregel och jämföra som vanligt.

mvh

sladd

,

Då gör man en resa i musikens värld och inser snabbt att "trance"/muzak är junk och att det finns riktig musik(jazz, klassiskt med mera) :wink: 8) 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-26 16:35

Sladd skrev:??

Har du provat själv eller är det ett "rimligt antagande"?

mvh

Det är ett rimligt antagande, som tillsammans med många andra rimliga antaganden jag gör sparar mig mycket tid. Förutom att jag anser det rimligt att anta att ljudet påverkas försumbart av en vanlig kabel* är det väl rimligt att komponenterna i kabeln kostar under hundralappen. Även med komponentkostnaden 450:- blir marginalen 900%. Det är dyrt.

Jag ska dock medge att resonemanget haltar såtillvida att utvecklingskostnaden inte är med. Å andra sidan kan man tycka att en marginal på 900% tyder på för små serier.

*I min lilla hjärna ryms det ännu så länge bara två förklaringar till att en vanlig lampsladd skulle kunna påverka ljudet**. Det ena är att kabeln är underdimensionerad i förhållande till kabellängden, det andra att man har en dålig förstärkare. Har man problem med RFI så har man också en dålig förstärkare, och dessutom så är det så lätt att kontrollera. Sätt CDn på paus och lägg örat intill högtalaren. Säger det dutterdutteridutt, så har man störningar från en mobiltelefon. Säger det inte det, så har man det inte.

**Jag fyller gärna på med fler förklaringar, lite tomrum har jag nog kvar, trots allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-26 16:39

Först (igen) jag har hört skillnad på kablar, icke BT dock.
Känner att jag måste inlede så för att inte bli positionerad.
Nåväl:
Jag har läst Nelson Pass' och J. Dunlavy's inställnig till kablar i stort och till esoteriska kablar i synnerhet.
Båda dessa herrar tillhör en skara hifilegender, konstruktörer som har "hyfsat" koll på alla detaljer i återgivningen och är kapabla att i sina konstruktioner ändra på minsta nyanser i ljudet. Ändå uttalar de sig i kablefrågan som de gör. De är ju bevisligen inte döva, har hyfsad rumsakustik får man förmoda och "hyfsad" apapratur. Och så gillar de musik, får man väl utgå ifrån.
Hur hänger detta ihop?
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 16:45

Hej!

Man bör komma ihåg det är lätt o kritisera ngt men betydligt svårare o producera ngt!
Så först kan du kanske sätta samman: ett motstånd, en kondensator, lägga dem i liten
plastbunke o pressa lim ovanpå + ngn elkabel, Sen när du har gjort detta till en kostnad
av mindre än 4.500-45,000 kr kan du komma o gnälla men annars pojkar gäller
enbart en sak, knip käftn!

Mvh A*

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-07-26 17:07

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Inte konstigt att kabelhysterin började på 80-talet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 18:06

Sladd skrev:Jag har haft hemma ett par Aurum Cantus Leisure 2 över helgen för provlyssning.
Tror vi skall ta upp just den högtalaren i butikens sortiment. För ca 9000:- verkar den vara ett bra köp.
(Då kanske dessa för 8,000 kr från Bulgarien**: http://www.goldenagemusic.se/images/aur ... n-mini.jpg
är 1st kaanoon köp?)

- De va som fn 8O! De var ju så oseriösa samt skamlöst billiga i inköp för bara ngt halvår sedan el hade...
du inte lyssnat än, då 8)? Juppa nuppa, ibland får skA*m gå på torra land, äldre doggar kan oxå sitta
e.t.c.! Så, Korsun V8i nästa? Dock A* har hört bulgarborna börja göra esoterisk Hifi/hifikablar så tro ej
lite KinaHifi är allt vad som krävs nu när intresset av att bibehålla status quo i.a.f. slutligen infann sig 8)!

** Nej, skojA* inte från Bulgarien (än).

Mvh A*

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-26 18:26

Tänkte bara jaga på er lite pojkar, ni verkade ha somnat! :D

Jo, de kära pengarna ja. Det bor en liten soptunnefarbor i oss alla. Själv blir jag något irriterad när OK säljer "brandsläckare" i form av spray från hyllan...

Ni blir irriterade när någon påstår att de hör skillnad på hifi överhuvudtaget. (nä, ingen ljuger men det är placebo)

Vi kanske skulle släpa fram switcharna och knäppa fram och tillbaka fram och tillbaka på mindre än en sekund när vi demar apparater, högtalare, CD-spelare eller kablar. Kunderna skulle bli överlyckliga.

gokväll

mvh

,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-26 18:31

Sladd,

"Ni blir irriterade när någon påstår att de hör skillnad på hifi överhuvudtaget"

Nu börjar du bli osaklig. Vilka är "ni"? Jag vill inte gärna vara med i den kategorin i alla fall 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 20:00

Sladd skrev:Vi kanske skulle släpa fram switcharna och knäppa fram och tillbaka fram och tillbaka
på mindre än en sekund när vi demar apparater, högtalare, CD-spelare eller kablar.
Kunderna skulle bli överlyckliga.

- A* tror inte ovan beskrivna förfarande skulle göra kunderna överlyckliga, ej ens glada!
Kunderna blir nog allra nöjdast om de lyssnas på hela låtar (skivor) el vadhelst nu kunden kan
tänkas önska sig! Dock, schysst grej o göra vore o berätta att svindyra hifikablar ändå är så
pass obertydliga att man (hörbart) ej ens kan skilja simpel järnaffärs kabel mot esoteriska Highend-
-motsvarigheter samtidigt som det ju faktiskt.se enkelt (hörbart) går o skilja järnaffärens högtalare
resp förstärkare mot (knappt godkända) Midend-motsvarigheter, det vore 1st schysst grej o göra 8)!

Mvh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-26 21:51

det är ingen som betvivlar skillnader mellan förstärkare, högtalare, you name it. Det är elektronik, akustik.
Att påskinna (pådyvla) att exvis A*'s skepsis mot "esoteriska" kablar skulle även spilla över på elektroniken är nedrigt , för att inte säga ohederligt.
Håll dig till ämnet för dissertation.
Och:
lägg inte argument i munnen på dina opponenter. Argument som de inte har yttrat. Men som tydligen inte lämnar dig ifred.

Jag tror att de flesta här inser en (hederlig) affärsmans dillema: att tjäna sitt levebröd med gott samvete. Du kan hålla dig på rätt sida om skranket. Det har du visat tidigare.
D

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-26 22:11

Sådärja, nu var det fullt gnäll igen.

Jag har alltid varit en hederlig affärsman och kommer att efter bästa förmåga fortsätta att vara det.

Med ämnet över i det facket är det inte långt till påhopp på butiker och personer. Varför jag drar. Som jag inledde med så är det den billigaste och enklaste fackindelningen vilket är tänkt att ta ens intresse och erfarenhet ifrån en. En form av demonisering och förkrympning i en och samma sväng.

Vi syns på mässan, välkomna!

mvh

.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 22:56

Hej!

A* var närmast i chocktillstånd där ett tag verkade det nämligen som om sladd skulle besvara
1st riktig** fråga men besvarade juh bara en av sina egna, till sig själv ställda, ifrån tidigare
monolog... puuhh, ordningen är återställd, d.v.s uti övrig debatt finns lilla privata myshörnan
där sladd pratar om sig själv med sig själv alltmedan förfarandet kommenteras utav andrA*!

** A*lltså en i ett inlägg av faktiskt.se existerande person ställd fråga (ev riktad till sladd).

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-07-26 22:59, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-26 22:57

svanesång för xxxx-e gången
Skärp dig för fan!
Bemöt argumenten.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-26 23:22

Hej d!

De, d.v.s. hifikabelförsäljarna/hifikabelhobbyisterna kan inte bemöta argumenten! MenA*
de kan ju faktiskt.se inte ens höra ngn skillnad själva så därav välja de istället att:

#1 Lägga fram frågeställningar huruvida de som tycker esoteriska hifikablar är onödiga
egenligen bara är gnälliga och/eller är ensamma (pojkar?) samt ev har psykiska besvär(?)

#2 Hitta på egna elaka mot-argument som de därefter själva kan bemöta med berömda #3

#3 Svanesången som man kan uppehålla sina A*ntagonister med ett bra tag för o slutligen
göra martyr-sorti o därmed slipper den argumentation man i.v.f.s.h. inte kan mäkta med!

#4-#44 Massor med A*nnat men A* måste nu gå o sova säng!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-26 23:40

Här tog det visst fart! :lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 08:43

Det är inte ljudskillnad som är problemet med kablar - det är förtjänsten.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-27 10:31

Svanesång?
Skärp mig för fan?
Och så anonyma medlemmar som jagar jagar negativt och målinriktat för att förnedra, skada, håna. Nåväl, det biter inte något vidare på mig men det blir så krångligt och svåröverskådligt att läsa.

Ämnet - liksom skiljelinjen mellan de som lyssnar öppet eller blint - är densamma som vanligt men tarvligheten i inläggen ökar. Alltså får man pyssla med annat. Kul att vara med på denna mastodonttråd men trist när det går över i personangrepp.

no hard feelings härifrån

mvh

,

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 10:42

Sladd skrev:Ni blir irriterade när någon påstår att de hör skillnad på hifi överhuvudtaget. (nä, ingen ljuger men det är placebo)

Vi kanske skulle släpa fram switcharna och knäppa fram och tillbaka fram och tillbaka på mindre än en sekund när vi demar apparater, högtalare, CD-spelare eller kablar. Kunderna skulle bli överlyckliga.

Tror du föll på eget grepp efter skrivningen ovan... Stycke ett är antingen väldigt ogenomtänkt skriven, medvetet provocerande eller så har du mot förmodan inte lyckats ta in det mesta annat som skrivits på forumet. (Tror på det förstnämnda)

Stycke två släpar in butiker i tråden och öppnar för kommentarer ang. butiksägarresonemang.

Sorry... men jag tror du läser in negativa saker mellan raderna i svaren efter ovanstående... Läs om och lugna skägget! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-27 12:00

dimitri skrev:svanesång för xxxx-e gången
Skärp dig för fan!
Bemöt argumenten.
Dimitri

Det är svårt att få andra att fortsätta argumentera när man själv har slutat. :?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-28 01:21

Sladd skrev:Svanesång?

En mening senare...
Sladd skrev:Och så anonyma medlemmar som jagar jagar negativt och målinriktat för att förnedra, skada, håna.

- A*lltså tror faktiskt.se sladd driver med oss nu! Ovanstående är helt klart fyndig variant på temat:
Jag är den utan jämförelse A*bsolut mest ödmjuka människan som har levat (samt någonsin kommer att leva!)

Om inte?, är det någonting som inte stämmer, något som blev fel och denna diskussion bör nog avslutas!
Om A* verkligen skulle ha velat förnedra, skada, håna någon så finns det sätt att åstadkomma sådant!
Men varför någon överhuvudtaget skulle vilja förnedra, skada, ... på ett hififorum? Är detta något som
du själv har haft i avsikt att göra?, eller vad? för A* förstår ej ens hur det går till när själva idén skapas!?
Det är oerhört allvarliga anklagelser sladd ! Att påstå att någon (A*nnan) jagar jagar negativt och
målinriktat för att förnedra, skada, håna
- det är en Oerhört allvarlig anklagelse!
Förstår du sladd? hur allvarlig denna anklagelse är?? A* förstår mycket väl att man kan bli
frusterad om ens budskap inte når fram eller arg om man uti debatt upplever sig ha blivit påhoppad
men bara därför sladd!, kan man inte skriva vad fan som helst!

Förstår du sladd att bara för att man blir frusterad så kan man inte skriva vad fan som helst??

Mvh A*

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-28 17:19

Det finns en längre intervju med transparent på HF´s hemsida.
Kolla in den, kanske kan bringa ännu mer liv i denna mastodonttråd.... 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-28 18:54

hifirocker:
mastodont och mastodont, allt är relativt.
Hur ska man kalla egenpresentationstrådar då? Finns det ord för det i språket?
Nåväl, det var en baggis, lite lajbande med ord bara.

A*'s senaste inlägg andas förtvivlan.
Kanske som svar på Sladds förtvivlan.
Mitt inlägg i vilket jag för för första gången nyttjade ett "fult" ord (över 800 inlägg) är väl uttryck för samma sak.
Sen är vi kanske inte förtvivlade för samma sak. Kanske för att för att vi ofta pratar förbi varandra.

Jag har fortfarande inte sett minsta förklaringsansats (f.a. från anhängare) hur herrarna Pass och Dunlavy kan vara så skeptiska till esoteriska kablar. Och det är bara dessa jag valde att nämna. Det finns andra legendariska hifi konstruktörer med motsvarande inställning, inte minst våra svenska högtalarkonstruktörer.
Dimitri

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-28 19:10

Klokt inlägg Dimitri.
Apropå svenska högtalarkonstruktörer som är skeptiska till kablars inverkan så finns det ju exempel på motsatsen också. Jag tänker på Mårten Design som använder exotiskt internkablage. http://www.hififorum.nu/artiklar/coltrane.htm

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-28 19:18

Patrick
tack. Jo, jag hade även MD på listan över svanska högtalarkonstruktörer, de har dock ännu inte blivit legendariska. Inte menat ngt negativt, de kan mkt väl bli legendariska vad det lider.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-28 23:12

HejA*!

A*ngående detta här med huruvida esoteriska Hiifikablar gör ingen/liten/stor/enorm skillnad så
tyckA* dem som hör stor skillnad och kanske lägga 10% av hifibudgeten på kablarna samt dem
som hör enorm skillnad och kanske lägga 411,000 kr enbart på högtalarkablarna ev ska kolla av
i alla fall en endaste gång utifall dessa skillnader består även om man sluter ögonen och lyssnar
m.a.o... 1st dolt test el blind test, sägA* bara:
http://nike.kellyangel.net/nikelayout.gif

Mvh A*

CiterA*r:" Vi kan bara gå efter våra sinnen, hörseln framför allt i det här fallet. Det man hör det hör man, eller så tror man
att man hör det, eller så tror man på vad andra hör, eller så tror man på vad andra säger att man hör (eller kommer att höra).
"

... härifrån: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=5
(Gamle goe HF.nu :cry:, hmmmA*n borde kanske höra efter huruvida A*vstängningen på livstid är 1st SVensk livstid el 1st A*merikansk dito 8)!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-07-29 01:57

En vild gissning är att det är Amerikansk Livstid som gäller i ditt fall Audiomanikern.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum