Moderator: Redaktörer
Chris_Lymme skrev:Tja, det beror väl på. Om man är en sån som rabblar faktiskt-floskler så får man säkert en hel del "förståelse". Men om man har ett eget synsätt så är det nog lite sämre ställt med den varan. Läs bara hifiskeptikerns inlägg ovan.
Supernollan skrev:Att redbook-standarden gör det möjligt att lagra ljud med högre kvalitet än på vinyl, kallar du det för "faktiskt-floskler"?
Chris_Lymme skrev:Nej. Jag har ju skrivit samma sak åtskilliga gånger. Min poäng är att man kan föredra vinylljudet framför CD-ljudet trots att CD naturligtvis har högre spec rent krasst.
Chris_Lymme skrev:Grundproblemet är att det fortfarande är väldigt svårt att skapa en trovärdigt illusion av att man befinner sig i samma rum som musikerna som spelar ens med de bästa CD-inspelningarna. För en person som har lyssnat mycket på livemusik så låter en CD-inspelning inte särskilt trovärdigt. Till exempel kan man få en orealistisk detaljnivå (strängljud, flås, stolskrap) medan den realistiska rumsakustiken inte återskapas tillräckligt mycket.
Hur inspelningen gjorts har väl inget med vilket medie de distrubueras på?Chris_Lymme skrev:Analoga inspelningar kan också ha mer kropp i instrumenten jämfört med många digitala inspelningar. Pink Floyds 70-talsinspelningar är ett bra exempel där man inte fick en överdriven detaljnivå men ändå lyckades fånga instrumentens karaktär på ett väldigt trovärdigt sätt.
Har du hört masterinspelningen så du vet att det beror just på inspelningen och inte på efterbehandingen?Chris_Lymme skrev:Det finns många digitala inspelningar där det nästan är omöjligt att få instrumenten att låta som instrument oavsett vad man spelar upp dem på. Till exempel har jag en digital inspelning av Beethovens stråkkvartetter med Alban Berg där det är svårt att veta vilka instrument som spelar. Man hör tonerna men egentligen inte instrumenten.
Chris_Lymme skrev:Nej. Jag har ju skrivit samma sak åtskilliga gånger. Min poäng är att man kan föredra vinylljudet framför CD-ljudet trots att CD naturligtvis har högre spec rent krasst.
pingvinen skrev:Urvalet skivor blev som sagt där materialet fanns på båda media, bland annat:
Dire Straits - Communique
Dire Straits - Brothers in Arms
Cornelis - 10 vackra visor
Några gamla U2
Chris_Lymme skrev:Dessutom tycker jag att det i realiteten verkar vara svårt att återställa naturtrogenheten hos musik som har passerat genom en A/D-omvandlare och sedan en D/A omvandlare jämfört med ett ljud som behandlas analogt hela vägen.
Chris_Lymme skrev:Grundproblemet är att det fortfarande är väldigt svårt att skapa en trovärdigt illusion av att man befinner sig i samma rum som musikerna som spelar ens med de bästa CD-inspelningarna. För en person som har lyssnat mycket på livemusik så låter en CD-inspelning inte särskilt trovärdigt. Till exempel kan man få en orealistisk detaljnivå (strängljud, flås, stolskrap) medan den realistiska rumsakustiken inte återskapas tillräckligt mycket.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Grundproblemet är att det fortfarande är väldigt svårt att skapa en trovärdigt illusion av att man befinner sig i samma rum som musikerna som spelar ens med de bästa CD-inspelningarna. För en person som har lyssnat mycket på livemusik så låter en CD-inspelning inte särskilt trovärdigt. Till exempel kan man få en orealistisk detaljnivå (strängljud, flås, stolskrap) medan den realistiska rumsakustiken inte återskapas tillräckligt mycket.
Personligen så har jag svårt för "jag har hört mkt live" argumentet, eftersom det finns så många felkällor att det aldrig kan anses vara en bra jämförelse. Vi har olika lokal, olika instrument, olika mickar, mastering, mixning, etc etc.
Chris_Lymme skrev:En kvalitativ analog inspelning kan man gräva djupare i men när bitarna tar slut i en digitalinspelning så är det stopp.
Chris_Lymme skrev:
En kvalitativ analog inspelning kan man gräva djupare i men när bitarna tar slut i en digitalinspelning så är det stopp.
subjektivisten skrev:Jax, är det inte så att digitala band är MKT sämre än gamla analoga band eftersom dom börjar krångla redan efter 10-15 år?
Svenska pressar på alla dom eller? DS orkar jag inte med längre, och fövånar mig inte att BIA skivan kan låta bättre på CD. Dock tror jag att USA pressen på vinyl kan vara riktigt vass, tror den ska ha RL i dead waxet.
U2 är jag nyfiken på, har bl a Unforgettable fire på mofi vinyl. Vilka testa du?
*Edit: lyssnade precis på Unforgettable fire på mofi vinyl, lät mycket trevligt, och på ett släpp som jag tror är svensk vinyl, den lät bedrövligt med ljus diskant och tunt. Så det spelar ju stor roll vilken version man lyssnar på.*
Just det, vad har du för skivspelare och pickup?
Chris_Lymme skrev:Supernollan skrev:Att redbook-standarden gör det möjligt att lagra ljud med högre kvalitet än på vinyl, kallar du det för "faktiskt-floskler"?
Nej. Jag har ju skrivit samma sak åtskilliga gånger. Min poäng är att man kan föredra vinylljudet framför CD-ljudet trots att CD naturligtvis har högre spec rent krasst.
Chris_Lymme skrev:Grundproblemet är att det fortfarande är väldigt svårt att skapa en trovärdigt illusion av att man befinner sig i samma rum som musikerna som spelar ens med de bästa CD-inspelningarna.
Chris_Lymme skrev:För en person som har lyssnat mycket på livemusik så låter en CD-inspelning inte särskilt trovärdigt.
Chris_Lymme skrev:Till exempel kan man få en orealistisk detaljnivå (strängljud, flås, stolskrap) medan den realistiska rumsakustiken inte återskapas tillräckligt mycket.
Chris_Lymme skrev:En LP kan i många fall ersätta det man saknar från en livekonsert även om det sker genom distorsion eller någon annan defekt som ger en mer vibrant klang.
Chris_Lymme skrev:Analoga inspelningar kan också ha mer kropp i instrumenten jämfört med många digitala inspelningar. Pink Floyds 70-talsinspelningar är ett bra exempel där man inte fick en överdriven detaljnivå men ändå lyckades fånga instrumentens karaktär på ett väldigt trovärdigt sätt.
Chris_Lymme skrev:Det finns många digitala inspelningar där det nästan är omöjligt att få instrumenten att låta som instrument oavsett vad man spelar upp dem på.
Chris_Lymme skrev:Till exempel har jag en digital inspelning av Beethovens stråkkvartetter med Alban Berg där det är svårt att veta vilka instrument som spelar. Man hör tonerna men egentligen inte instrumenten.
Chris_Lymme skrev:Personligen letar jag fortfarande helst ADD-inspelningar.
Chris_Lymme skrev:Om man hade lyckats frigöra sig från CD-standarden och genomfört DVD-A som ny ljudstandard så skulle skillnaderna mellan bra och dåligt mastrade inspelningar bli enorma.