Ny högtalarkabel? Vilken ska man välja?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-05 14:50

IngOehman skrev:Jag blir lite förkräckt när jag läser texten om den dock...

Jag med! Men jag tror påverkan från högtalarkablarna är försumbar kontra de andra problemen jag har i min anläggning. Samt att jag försöker sluta bry mig om reklamtexter.

Så jag kanske borde göra som du Ingvar - inte rekomendera den kabeln för dess tänkbara tekniska data! Men dessa kablar är ju lagom långa och är inte så pass felkonstruerade att jag skulle orka bry mig om dess påverkan. :)

Sammanfattningsvis alltså: Köp kabeln om du inte bryr dig så mycket, men om du bryr dig massor så gör det inte utan att ha lyssnat på den, eller något åt det hållet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-05 18:22

Jag slänger in en fråga här.

Jag har upptäckt att EKK blir alldeles för bångstyrigt speciellt när högtalarna står väldigt nära väggen. Så nu undrar jag eftersom Öhman rekomenderar EKK till sina högtalare och enligt hans manifest skulle jag behöva 10m EKK 4x2,5 till både toppar och basmoduler totalt 40m.

Vilken av supras kablar kommer närmast EKK 4x2,5?
Supra Rondo 4x2,5 eller Ply 3,4

Eller finns det någon annan kabel som är flexiblare?

Thomas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-05 18:37

Slartibartfast skrev:
IngOehman skrev:Jag blir lite förkräckt när jag läser texten om den dock...

Jag med! Men jag tror påverkan från högtalarkablarna är försumbar kontra de andra problemen jag har i min anläggning. Samt att jag försöker sluta bry mig om reklamtexter.

Så jag kanske borde göra som du Ingvar - inte rekomendera den kabeln för dess tänkbara tekniska data! Men dessa kablar är ju lagom långa och är inte så pass felkonstruerade att jag skulle orka bry mig om dess påverkan. :)

Sammanfattningsvis alltså: Köp kabeln om du inte bryr dig så mycket, men om du bryr dig massor så gör det inte utan att ha lyssnat på den, eller något åt det hållet.

[slrt]
:)

Ja, som vanligt är det nog bäst att skita i reklamtexten. 90 pix och 3m tror jag inte förstör så mycket...

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-05 22:11

Tumme skrev:Jag slänger in en fråga här.

Jag har upptäckt att EKK blir alldeles för bångstyrigt speciellt när högtalarna står väldigt nära väggen. Så nu undrar jag eftersom Öhman rekomenderar EKK till sina högtalare och enligt hans manifest skulle jag behöva 10m EKK 4x2,5 till både toppar och basmoduler totalt 40m.

Thomas

Sedan när bestämmer Öhmans manifest hur LÅNGA kablar du behöver?
Borde det inte vara typ kanske t.ex hur långt det är mellan öhhhh säg effektförstärkare och högtalare? :)

God Jul önskar jag er alla förrensten!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-05 22:19

För 90kr per kabel, kan man ju tänka sig att löda av bananerna, linda om tåtarna (enl rekommendation), kapa till lämplig längd, för att sedan löda dit bananerna igen. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-05 23:09

Sno inte min tanke nu 8)

Skulle nämligen vara kul att mäta skillnaden mellan hur det borde vara gjort och hur det är gjort, och se vad det skulle innebära i praktiken :)

hmm... beställer kablar imorgon, ett par, för ett test utan signifikans ;)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-06 18:28

DrFunk skrev:
Tumme skrev:Jag slänger in en fråga här.

Thomas

Sedan när bestämmer Öhmans manifest hur LÅNGA kablar du behöver?
Borde det inte vara typ kanske t.ex hur långt det är mellan öhhhh säg effektförstärkare och högtalare? :)

God Jul önskar jag er alla förrensten!

Jag var kanske lite otydlig, jag har alltså 10m till mina ino Audio i14 och Öhman rekomenderar då EKK 4x2,5 för bästa resultat. Men eftersom dom är för otympliga så vill jag skaffa en kabel som har så lika parametrar som möjligt.

Öhman skriver så här i manifestet
Jag dimensionerar alla Ino Audios högtalare så att dom är anpassade till att drivas via en högtalarkabel med noggrant specificerade egenskaper. därför blir resultatet automatiskt optimalt när rätt kabel används, olika kablar för olika längder.

Det är möjligt att jag skulle kunna använda EKK 4x1,5 men den blir nog för bänglig den också.

Så jag skulle vilja veta om det finns någon kabel som kommer i närheten av EKKs egenskaper fast den är flexibel.

Thomas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-06 19:27

Rondokabeln bör funka fint, men det gör nog Ply med.

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2007-12-09 12:23

Jag vet inte hur mycket det får kosta, men jag har testat Synergistic Research kablar (hade tidigare Audioquest) och kommit att tycka om dessa väldigt mycket. Jag fick låna hem en dyyr kabel (men allt e ju relativt... :-)) av min hifi handlare. En Resolution reference, tjock och otymplig, men manlig.... :-). Denna lät mycket bra, mjukt och skönt ljud med mycket djup i (3-d) vilket förstärker närvaron väldigt mycket, instrumenten låter längre !! och något tydligare (innan de försvinner). Ljudet är homegent och balanserat. Sen är det inte sååå stora skillnader mellan kablar, men skillnader är det, sen hur mycket man är villig att lägga ner på det är en annan femma. Men ju högre kvalitet på kablarna (hela vägen i kedjan) desto större skillnad. Priset på den kabeln jag lånade hem var 32 000:- 2x3m. Lite mycket tyckte jag. Men hade ögonen öppna och hittade en demokabel för 12 000:-, förvisso bara 2x2,5 m, men det räcker för mig. Har även sett att man kan beställa beg. kablar på nätet ifrån USA, till ännu bättre priser. Tror sidan heter Used cables eller nåt. Jag rekomenderar att du lyssnar till Synergistic research innan du bestämmer dig i a f!

Lycka till!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-09 12:27

Vilka marginaler de måste ha på den kabeln med den prisnedsättningen...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-12-09 12:31

The_Dude skrev:hittade en demokabel för 12 000:-

Det föds en varje sekund...

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-12-09 12:53

Efter velande fram och tillbaka köpte jag Audioquest type-4 iallafall.

Jag var ju nöjd så varför byta?! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-09 13:01

8)

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2007-12-09 14:13

får väl tillägga att just den modellen är en gammal modell, tror den kom -96 eller nåt sånt...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-09 23:47

Ett klok val Bosse.

The_Dude skrev:får väl tillägga att just den modellen är en gammal modell, tror den kom -96 eller nåt sånt...

Undrar vilket år EKK kom ut på marknaden?

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-12-23 21:01

Kaffekoppen - Hur gick det med "Accurate Twisted 4x1,5mm EXCLUSIVE" var det något att ha?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-23 23:39

Men hörni... 2 meter! Lampsladd är ju det givna valet.

Så nu var det sagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-12-23 23:50

:D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-24 03:35

Bossekaka skrev:Kaffekoppen - Hur gick det med "Accurate Twisted 4x1,5mm EXCLUSIVE" var det något att ha?
Bestämde mig för att vänta med den här ansenliga investeringen tills jag har ett rum som det kan spelas musik i.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-24 04:14

Svante skrev:Men hörni... 2 meter! Lampsladd är ju det givna valet.

Så nu var det sagt.

Om lampsladd fanns i svart hölje och med förtennda kardeler, så skulle jag rekommendera det utan att blinka för längder runt 1,5 meter (alltså till de flesta med "altarlyssning"). Finns det sådana?

Svarta har jag sett, och till och med sådana med förtennda kardeler har jag sett, men inte samtidigt. :(

Fast svart EKK finns ju å andra sidan inte heller.

Vh, iö

- - - - -

PS. Men jag avråder å andra sidan från altarlyssning. Tycker inte alls om att ha apparaterna mellan högtalarna. :?

Det är fult, och det är akustiskt ifrågasättbart. Dessutom är det jobbigt att ta sig dit för att stoppa in fonogrammen. I en hemmabio är det mer än fult - det är direkt störande med en massa [s]ljudkällor[/s] ljuskällor där det skall vara kolsvart! Blåa dioder är värst av allt. Men allt som lyser är vidrigt att besudla ljudbilden med, som inte är filmbilden på en fin hemmabioduk eller annan skärm! :P

EDIT: Ändrat felskrivna ljudkällor till korrekta ljuskällor, och adderat en fras.
Senast redigerad av IngOehman 2007-12-25 00:18, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-24 12:50

Tänkte ha min klämbox som altare. Resten i en garderob.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-12-27 12:36

Jag kan bara hålla med IÖ vad det gäller altaruppställning. Förutom att det är fult och illa reflekterande så är det också extremt obekvämt.
Alla apparater skall ju finnas i ett rack inom bekvämt räckhåll från lyssningsplatsen så klart. Då slipper man ju leta efter fjärrkontroller osv.
Man behöver ju bara sträcka ut handen.

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 13:32

woland skrev:Jag kan bara hålla med IÖ vad det gäller altaruppställning. Förutom att det är fult och illa reflekterande så är det också extremt obekvämt.
Alla apparater skall ju finnas i ett rack inom bekvämt räckhåll från lyssningsplatsen så klart. Då slipper man ju leta efter fjärrkontroller osv.
Man behöver ju bara sträcka ut handen.

Mvh

Äh, vad då. Med squeezeboxen så behöver man bara en enda fjärrkontroll. Den är lättare att nå än en apparat på hyllavstånd, för att inte tala om skivorna som knappast kan lagras på armlängds avstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-27 13:40

inte alla rum där man har möjlighet att möblera på det mest praktiska sättet tyvärr.. har man en "vanlig" TV har man ju ofta en möbel för detta och då hamnar ju ofta resten där framme oxå.

men i en perfekt värld så.. :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-12-27 14:01

Visst Svante, Squeezeboxen behöver ju inget altare. Den kan ju stå varsomhelst. Jag tänker mer på apparater som är i fullsizeutförande.

Mvh

hipstern

chord

Inläggav hipstern » 2008-01-05 12:15

chord Carnival Silver kör jag som min hifihandlare i ystad säljer på rulle. det är den bästa högtalarkabeln jag har testat.

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2008-01-05 13:58

IngOehman skrev:

I en hemmabio är det mer än fult - det är direkt störande med en massa ljudkällor ljuskällor där det skall vara kolsvart! Blåa dioder är värst av allt. Men allt som lyser är vidrigt att besudla ljudbilden med, som inte är filmbilden på en fin hemmabioduk eller annan skärm!

Öhman! Du har fel fokus! Man ska titta på filmen när man ser filmen, inte appraterna... :lol:

Föregående

Återgå till Köpråd