BertilAlving skrev:Tore skrev:Kanske lite OT, men den som vill bilda sig en uppfattning om hur illa bruset från digitala media (ditherbruset) låter kan lyssna på
den här inspelningen. Den är gjord i endast 8 bitar (44.1 kHz), så bruset ligger 48 dB högre än motsvarande CD-dither. (Det finns också ett mindre dynamiskt exempel
här, där bruset är mer maskerat. Måste säga att jag blev förvånad att 8 bitars PCM låter såpass bra ändå.)
Tore, du menar uppenbarligen
kvantiseringsbrus fast du skriver
ditherbrus. Det är vanligt att man blandar ihop dessa begrepp.
Kvantiseringsbrus är av ondo, medan avsiktligt tillsatt ditherbrus har en fördelaktig påverkan på den digitaliserade signalens kvalitet (under förutsättning att det är gjort på rätt sätt).
Nu kanske jag använder begreppen lite för slarvigt för din smak Bertil, men jag kan tycka att det är helt ok att skriva att:
"Ett odithrat PCM-system uppvisar kvantiseringsdistorsion, som alltså är signalrelaterade distorsionskomponenter, som blir värre ju svagare och enklare signal men spelar genom systemet. Genom att tillföra dither av lämplig sort och mängd*, kan kvantiseringsdistorsionen omvandlas till ett icke signalrelaterat brus - som man brukar kalla kvantiseringsbrus."
Kanske kan man tycka att det
alltid skall heta kvantiseringsdistorsion, eller att det alltid skall heta kvantiseringsbrus? Själv tycker jag det är illustrativt att inte kalla det för kvantiseringsdistorsion längre när det saknar signalrelation och beter sig som ett oberoende brus.
Men - det man lyssnar på när kvantiseringen har "biaserats" (där kom ett ord till) med ett dither-brus, är faktisk INTE dither-bruset i strikt mening, eftersom detta är ett analogt eller matematiskt högupplöst brus, som faktiskt kvantiseringsdistorderats det med när man lyssnar på det! Dock är det i bästa fall utformat således att dess distorsion har bruskaraktär det också, och det låter jämnt och snyggt. PCM-lagring tillåter att så sker.
Vill man bara sudda bort trappstegen så räcker ett triangulärt brus, men vill man slippa även själva brusmodulationen behöver det vara starkare eller rektangulärt. Därutöver kan man modifiera bruset spektralt för att göra det mindre hörbart, det vill säga forma det efter vår hörtröskel. Man måste då minnas sin informationsteori, och inte av misstag tro att LF brus är dugligt för att biasera bort HF-signaler. Av audioområdets tio oktaver duger i principip bara den översta. Skall bruset vara effektivt är det därför vid höga frekvenser man måste få in en stor del av dess energi, vilket faktiskt i sig är ett argument för att CD-systemet skulle ha haft en oktav ytterligare bandbredd, för då hade man kunna låta allt dither ligga i ultraljudsområdet, och får massor av bitars extraupplösning!

*
(Mindre än en oktav är ingen bra ide dock eftersom det dramatiskt ökar hörbarheten för ful intermodulation senare i kedjan.)
Vh, iö
- - - - -
*Å andra sidan kostar en oktav extra lika mycket infoplats som att öka upplösningen från 16 till 32 bitar...

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).