Audio transformator för att galvaniskt skilja utrustningar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

lfm

Audio transformator för att galvaniskt skilja utrustningar?

Inläggav lfm » 2007-12-08 15:24

Hej igen

Vad jag förstått använder man någon form av transformator bara för att galvaniskt skilja signalkällor så det inte blir jordloopar etc.

Någon som vet något om detta?

Är det lätt att få tag på?
Lindningsförhållandet är väl 1:1 vad jag förstår. Enda syftet är att skilja galvaniskt på båda sidor om trafon.

Är det skillnad i kvaliteter för att inte tappa signalkvalitet(analog)?

Gärna tips om var man köper dylika tingestar.

Skall göra lite olika kopplings och splitboxar och hört talas om att proffsaudiogrejer har detta och ville höra med expertpanelen.

Tack.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-12-08 19:54

Säljs bl.a. av Biltema.

Jag har ingen aning om ljudkvaliten genom dom.

//Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-08 20:40

Kjell & Co har också.

I proffs-sammanhang gör man väl skillnad på signaljord och apparatjord? Det kanske fordrar balanserad signal med varm och kall ledare - minns inte riktigt. I vilket fall så går det ut på att kablarna inte ska vara jordade mer än i en ände och dessa ändar skall vara anslutna till samma punkt för att undvika jordslingor. Det finns säkert någon här som är mer uppdaterad på ämnet och kan hjälpa dig! Om du ska ha transformatorer i mellan apparaterna kanske det kan vara vits att fundera över att transformator-balansera signalen.

/Jocke

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-12-08 22:27

Bild

Mätningen visar biltemas galvaniska avskiljare när jag mäter upp den via ljudkortets line out / line in.

Detta ger en indikation på att den kan påverka signalen hörbart.

Jag har kört den mellan dator och stereo och upplevde inga jätteskillnader på ljudet. Kan duga om man inte har för höga krav.

lfm

Inläggav lfm » 2007-12-09 10:20

Jättetack för svaren. Det var mycket bra hjälp. :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-09 11:15

Det finns en tillverkare i norrtelje som heter Lundahl tror jag, dom gör väl typ så high-end det går att göra men dom är dyra också.
Annars kan du kika på färdiga grejor i musikhandeln, det beror på vad du vill göra.
Som tidigare nämnts är transformatorer hörbara, inte bara pga tonkurva utan även distorsion! Unvik helst i HIFI-sammanhang alltså.

God Jul!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-09 14:49

Bild

Såna här ungefär då, säljs av Elfa t.ex. men kostar ju lite mer än Biltemas.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

manw

Inläggav manw » 2007-12-09 19:55

zvenzzon skrev:Mätningen visar biltemas galvaniska avskiljare när jag mäter upp den via ljudkortets line out / line in.

Förmodligen blir det en betydligt bättre frekvensgång om du lastar den på utgången med en lämplig resistans. Jag antar att ljudkortet är relativt högohmigt på ingången, och om signaltrafos inte lastas på utgången så beter de sig gärna så som i din mätning.

Prova med att lasta trafon med exempelvis 4.7kohms motstånd på utgången och se om den elaka resonansen försvinner.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-12-09 21:19

lfm,
Något i stil med denna du söker: http://www.jensen-transformers.com/datashts/ci2rr.pdf ?

Jensen Transformers har färdigbyggda lådor med andra typer av kontaktdon, om man inte vill bygga ihop något själv. (Liksom Lundahls av hög kvalitet.) Har inte inte hittat någon svensk återförsäljare för Jensen men de går att köpa på nätet, där Markertec tycks billigast. (Funderar själv på att köpa just ISO-MAX CI-2RR)

Jensen har läsvärda s.k. "White Papers" på sin sida: www.jensen-transformers.com/iso_aud.html Här en en annan bra: www.hottconsultants.com/pdf_files/Audio ... ctions.pdf[/u]

Edit: Felstafning
Senast redigerad av Adhoc 2007-12-10 00:42, redigerad totalt 2 gånger.

lfm

Inläggav lfm » 2007-12-09 21:47

manw skrev:
zvenzzon skrev:Mätningen visar biltemas galvaniska avskiljare när jag mäter upp den via ljudkortets line out / line in.

Förmodligen blir det en betydligt bättre frekvensgång om du lastar den på utgången med en lämplig resistans. Jag antar att ljudkortet är relativt högohmigt på ingången, och om signaltrafos inte lastas på utgången så beter de sig gärna så som i din mätning.

Prova med att lasta trafon med exempelvis 4.7kohms motstånd på utgången och se om den elaka resonansen försvinner.

Det där låter som väldigt trolig orsak till förvrängning.

Tror de ljudkort jag haft som alla har line-nivå rör sig kring 10 kohm och därikring.

Tack för det tipset. Nog helt avgörande med passiva enheter att tänka på rätt belastning.

lfm

Inläggav lfm » 2007-12-09 21:50

DrFunk skrev:Det finns en tillverkare i norrtelje som heter Lundahl tror jag, dom gör väl typ så high-end det går att göra men dom är dyra också.
Annars kan du kika på färdiga grejor i musikhandeln, det beror på vad du vill göra.
Som tidigare nämnts är transformatorer hörbara, inte bara pga tonkurva utan även distorsion! Unvik helst i HIFI-sammanhang alltså.

God Jul!

God Jul själv, och tack för svaret.

Tror den på Kjell.com angav 0.001% dist men det kräver nog perfekt anpassning då gissar jag.

lfm

Inläggav lfm » 2007-12-09 21:52

Adhoc skrev:lfm,
Något i stil med denna du söker: http://www.jensen-transformers.com/datashts/ci2rr.pdf ?

Jensen Transformers har färdigbyggda lådor med andra typer av kontaktdon, om man inte vill bygga ihop något själv. (Liksom Lundahls av hög kvalitet.) Har inte inte hittat någon svensk återförsäljare för Jensen men de går att köpa på nätet, där Marcertec tycks billigast. (Funderar själv på att köpa just ISO-MAX CI-2RR)

Jensen har läsvärda s.k. "White Papers" på sin sida: www.jensen-transformers.com/iso_aud.html Här en en annan bra: www.hottconsultants.com/pdf_files/Audio ... ctions.pdf[/u]

Tack för tipset.

Återgå till Teknikforum