Hur mycket skall man lita på egna mätningar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

Hur mycket skall man lita på egna mätningar?

Inläggav matson » 2004-07-28 20:28

Har dragit igång min mätutrustning som inte är av det exklusivare slaget......

Använder JustMLS och Behringer micken(ECM....nånting) och en mikförstärkare från Behringer som heter MIC100.

In i ljudkortet och från ljudkortet genom min vanliga anläggning(Denon 1802:a och NAD208).

Mäter på ca 1 meter med handhållen mic mellan bas och diskant och får detta frekvenssvar från mina LTS-2V-F1:

Bild

Under ca 600 Hz ser det ju inte så kul ut men ovanför är det ju hyfsat.

(1/6 /oktav smoothing har använts)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-28 20:36

Kan inte dippen bero på reflexer från t.ex. golv eller vägg i närheten? (runt en meter)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-07-28 20:39

Det ser väl inte helt fel ut, dipparna kan mycket väl vara rumspåverkan av golv, tak eller väggar på lagom avstånd.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

matson

Inläggav matson » 2004-07-28 20:49

Det är ca 80 cm från golvet och knappt 2 meter till taket från mätpunkten räknat.

Väggen bakom högtalarna befinner sig ca 80 cm från baffeln.

Det verkar ju rimligt att tro att detta är orsaken.

Hur gör man enklast för att få mätningen att vara intressant ytterligare en oktav neråt?

(Lyfta högtalaren uppåt och mer ut i rummet är min första(och hittills enda) tanke)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-28 20:59

matson skrev:Hur gör man enklast för att få mätningen att vara intressant ytterligare en oktav neråt?

(Lyfta högtalaren uppåt och mer ut i rummet är min första(och hittills enda) tanke)

Om man flyttar runt den lite så ser man ifall frekvensoroligheterna flyttar sig i frekvens och då är det ju sannolikt att det är rumspåverkan.

Vid lägre frekvenser borde det vara lämpligast att mäta vid lyssningspositionen inklusive reflexer, fast jag vet inte riktigt under vilken frekvens det kan vara vettigast att korrigera för en rak tonkurva inklusive reflexer istället för direktljudet...

(om du bara vill mäta högre upp och utan reflexer så kan du ställa ner tidsfönstret lite, då blir det nog jämnare kurva också)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-07-29 21:58

om du är intresserad utav den "ekofria" tonkurvan måstee du antingen summera en närfältsmätning med en distansmätning, eller ännu hellre mäta utomhus. men den informationen är ju tämligen ointressant, mät istället från lyssningsplats (och däromkring) och placera sedan högtalarna där de mäter bäst. det är tur att det finns tonkontroller då alla mina högtalare måste boostas i ytterändarna för att få en hyffsat linjär "irummetkurva".
Bikinitider

Återgå till DIY-forum