Klotformade högtalare; för/nackdelar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
salle

Klotformade högtalare; för/nackdelar?

Inläggav salle » 2007-12-10 00:15

Har snöat in lite på designen som sådan.
Har inga erfarenheter alls kring ämnet, men känns som om man skulle få mer spridning på ljudet (iaf i min begränsade teoretiska kunskap..)
Vad är nackdelar? Basåtergivning, hur blir de med det?

Tanken är att bygga kring ett par 3" högtalare, med centralt plaserad sub för att kunna köra högre delningsfrekvens på basen.

Målet är stereoljud till hemmabion, minimalistisk och harmonisk design i förhållande till rummet. Ljudet går inte i första hand ( :oops: :oops: ) även om det har stor betydelse, annars kan det vara.
Arbetar på expert och saluför BOSE vilka jag faktiskt tycker är ok (!)ljudmässigt men till för högt pris (budget på detta bygge är ca 1500kr för endast högtalare+sub)

Så kom gärna med tips som kan vara användbara på vägen :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-10 00:40

Nackdelar är att det är ett helsicke att bygga.

Sedan går det åt lika mycket mätningar och funderingar som för ett vanligt bygge.

För en basmodul spelar det ingen roll. Den kommer alltid sprida åt alla håll för de frekvenser den bör spela, dvs under 100hz innan delning. Bäst av allt vore två basmoduler men det är tajt för din budget.

Du kanske skulle titta efter något bredbandselement.

Får man fråga hur starkt du brukar spela?

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2007-12-10 01:28

Vill du läsa lite om det finns det en tråd i forumet om Vintage hifi som handlar om Olle Mirsch högtalare, hans sista konstruktion, Rondo, var just klotrund där debatteras också lite just runt det här med klotrunda högtalare, det börjar på sidan 2 i tråden.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-12-10 09:57

om du har svarv så ska det inte vara så svårt att göra klotformade högtalare.
Limma ihop flera circklar av valfritt material med olika dimeter och spänn fast den i svarven och svarva den rund. Ett 200mm klot ska väl ha plats i de flesta rejäla svarvarna.

Bestycka med tex Tangband W3-871S och en sub med tex Tangband W8-740E då har du en elementkostnad på ca 900kr
/Kristian

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-10 10:10

Någonstans finns det beskrivet hur man kan limma ihop två träskålar (från IKEA?) och montera i en liten bredbandare. Det blir nästan klotformat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-10 10:35

Bild

IKEA fruktskål.
Finns det någon som har varit på IKEA som kan säga om dom verkligen finns?
Jag hittar dom inte i nätkatalogen i vart fall.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

manw

Inläggav manw » 2007-12-10 13:29

Hittade färdiga klot i betong på Plantagen, men sedan läste jag här i någon tråd, att egenskaperna för "baffelsteget" blir tämligen uselt för ett klot, så jag lade ner projektet. Hade jag gått vidare med det hade jag tänkt kalla det "The Balls" och stoppat ett par TB 3" Bredbandare i dem, det hade i alla fall passat perfekt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-12-10 14:05

Limma ihop ett antal cellplastskivor och skär ut ett klot i valfri storlek. Skär med en blaktråd som du drar lagomt med ström igenom. Den skall vara varm så att den smälter plasten.

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-12-10 22:18

Grejen är att det är just byggandet som drar mig :) Blir det sen bra, så är det en bonus hehe.
Tänkte använda mig av HiVi b3s bredbandare, kostar nästan gratis och har fått rätt ok kritik, problemet är delningen som gärna ej ska vara under 200hz för att ha lite effekttåliget.
Så kanske jag kör på dubbla basenheter, får se hur pass nöjd man blir, subben kanske blir stativhållare åt klotet :) :?: Får se

Ang "rondo" så känner jag igen namnet och designen. kan de vara HiFi & musik runt 91-93 nångång, i deras hemmabygges-tävling de hade?

Hur är aluminium som högtalare? Vore fräckt att svarva ut två skålar i alu, och sen svetsa ihop, svarva utsidan jämn och sen polera. Men då är de inte vidare diskreta längre, och budgeten är spräckt med råge hehe.

Ang det här med att mäta :oops: Jag har ingen erfarenhet, ingen utrustning och tror inte jag har tålamodet heller, tyvärr. Kopierar nog denna setup http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html och hoppas på det bästa. Kanske är banlyst på faktiskt.se att göra så, men tror det blir så ändå, hoppas på överseende :oops:

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-12-10 22:21

phon skrev:Bild

IKEA fruktskål.
Finns det någon som har varit på IKEA som kan säga om dom verkligen finns?
Jag hittar dom inte i nätkatalogen i vart fall.

Jodå, såg dem på IKEA i Valbo förra helgen i alla fall.

Conny

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-10 22:46

salle skrev:Ang det här med att mäta :oops: Jag har ingen erfarenhet, ingen utrustning och tror inte jag har tålamodet heller, tyvärr. Kopierar nog denna setup http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html och hoppas på det bästa. Kanske är banlyst på faktiskt.se att göra så, men tror det blir så ändå, hoppas på överseende :oops:

Det blir nog en bra utgångspunkt för klotet med zaph-korrigeringen, bygg på :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-10 23:26

manw skrev:Hittade färdiga klot i betong på Plantagen, men sedan läste jag här i någon tråd, att egenskaperna för "baffelsteget" blir tämligen uselt för ett klot, så jag lade ner projektet. Hade jag gått vidare med det hade jag tänkt kalla det "The Balls" och stoppat ett par TB 3" Bredbandare i dem, det hade i alla fall passat perfekt.

Egenskaperna för baffelsteget blir knappast uselt, men interna stående vågor kan bli problem om man inte löser det.

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-12-10 23:30

PeterAkemark skrev:Limma ihop ett antal cellplastskivor och skär ut ett klot i valfri storlek. Skär med en blaktråd som du drar lagomt med ström igenom. Den skall vara varm så att den smälter plasten.

Hänger inte riktigt med.. Vad ska jag göra med cellplasten efter att jag skurit ut klotet?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-10 23:32

äta upp den förstås

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-10 23:47

Thomas_A skrev:...... men interna stående vågor kan bli problem om man inte löser det.

Vilket betyder, fyll högtalaren med glasull eller möjligen fårull (i andra hand) om du är rädd för glasull :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-12-11 00:29

Haakan_W skrev:äta upp den förstås

Och detta ska du få äta upp :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-11 00:39

Thomas_A skrev:
manw skrev:Hittade färdiga klot i betong på Plantagen, men sedan läste jag här i någon tråd, att egenskaperna för "baffelsteget" blir tämligen uselt för ett klot, så jag lade ner projektet. Hade jag gått vidare med det hade jag tänkt kalla det "The Balls" och stoppat ett par TB 3" Bredbandare i dem, det hade i alla fall passat perfekt.

Egenskaperna för baffelsteget blir knappast uselt, men interna stående vågor kan bli problem om man inte löser det.

Man kan ju lära av Olle Mirsch, och sätta en mellanvägg mellan halvorna med något eller några hål i, som han berättat om i en tråd här på Faktiskt. Prova med sökfunktionen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum