Jag tycker det är en bra tråd det här, och jag håller med både alexi och Jax (och lfm tror jag), även om de kan tyckas säga emot varandra.
Men jag uppfattar att de har en sak gemensamt - de vill veta den praktiska klippnivån, i olika belastningsfall.
Det knepiga med nätdelsimpedansen är att den inte är resistiv utan i regel är den en kombination av en resistiv, en olinjärt resistiv och en kapacitiv matningsimpedans, och till råga på allt beter de sig olika beroende på vilket ögonblick i tiden man är i.
Om jag fick välja skulle jag vilja veta klippspänningen* för en signal som var på/av i pulsförhållandet 1/9 (alltså 1:10 på) med frekvensen 1000 Hz och pulslängden 100 ms, det vill säga periodtiden 1 sekund.#
Detta i impedanserna 8 ohm, 4 ohm och 2 ohm.
Det skulle räcka bra det.
Vh, iö
- - - - -
*Från vilket man kan räkna ut både peakeffekt och RMS-klippeffekt i de olika impedanserna.
#Eller varför inte LTS-standardmetoden - 1/4 (1:5), det vill säga 200 ms on / 800 ms off. Fortfarande alltså periodtiden 1 sekund men dubbla längden på effektuttaget (=dubbla effektuttaget) jmfr med mitt ovanstående förslag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).