Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-05 16:22

Nu börjar det bli riktigt kul och intressant!!! :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 11:05

Får vi höra mer av din intressanta berättelse, Peter?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-10 00:45

Äntligen har jag lite tid över.

Nu ska jag gå in på Faktiskt för att se om nån läser det där långa inlägget jag skrivit. Ja, se där, va trevligt att Ingvar e vaken o alert. Nu blir jag glad :-) Nu ska vi se vad han skriver.
Hmm, han har tydligen sina synpunkter angående tonfrekvensområdet? Jaha? Basområdet sträcker sig upp till 500 Hz står det, ja kanske t o m till 1000 Hz sen tar mellanregisterområdet vid och nånstans däröver diskantområdet, fast det framgår inte riktigt var? Hmmm, vad är det jag har fått lära mig? Nu ska vi se, var det inte så att tonfrekvensområdet som definieras mellan 20 Hz till 20kHz delas in i 3 lika stora områden. Det torde bli 20Hz till 200 Hz i basområdet; 200Hz till 2 kHz i mellanregisterområdet samt 2 kHz till 20 kHz i diskantområdet. Kan jag ha missuppfattat dom gamla skrifterna? Få se, bläddra, bläddra, bläddra. Ton… tonfrekvens… tonfrekvensområde. Här står det. Nu ska vi se. Jaha, jaha det var ju märkligt, undrar var Ingvar har fått sin information ifrån. Kan knappast va från Stig.
Bäst att ringa o fråga musiker. Dom borde ju veta. Ringa, ringa… Ja hej, eru upptagen? Öhh, jag har en liten fråga; sträcker sig basområdet till 500 Hz? Hallå, sluta skratta, det är allvarligt. Vad säger du? Jaså, då skulle sopraner sjunga i basområdet och 440 Hz tillhöra basområdet. Jamen, sluta skratta nu. Vem som påstår nåt sånt, nej det vill jag helst inte tala om, det kan ju bli pinsamt. Du, vi hörs senare. Klick. Puh, vad ska jag nu göra? Jag får väl läsa vidare. Det kanske finns nån vettig förklaring? Ingvar måste ju ha nåt o komma med.
Nåväl, oavsett vad, Ingvar är ju fri att ha sina egna synpunkter om saker o ting. Vad skriver han mer för to… nånting? Få se, läsa, läsa, läsa. Jaha, Stig Carlsson …… måste va nån helt annan Carlsson än den Stig Carlsson jag känner. Nu ere så mycket stolligheter att det tar tid att reda ut.

"Knack, knack, Hallå, hallå Peter, det är från oss här på Faktiskt!"

Va, e jag redan online? Oj då. Ehh, jaha, jaa hej! Har ni det bra? Jag hade ingen aning om att ni var där. Jag sitter ba härotänker. Jo, här e allt fint. Förkylningen börjar ta sig, på tillbakagång alltså. Ska ba svararendär ingenjörn så kommer jag. Vadå? Ni tycker jag ska fortsätta där jag slutade. Okej då, jag gör väl det så länge och återkommer till de oegentligheter som måste redas ut.

Hej mapem, sssh, tyst, vi måste tala lågt så ingen annan hör oss, jag skriver till dig enbart. Kom närmare. Jag viskar så ingen annan hör. Jag har observerat Ingvars svar till dig och jag tänkte, ja du vet, oss emellan, ge lite fler synpunkter. Du får inte tala om det för nån. Det är vår lilla hemlis. De e så att allt det jag tidigare svarade dig om kolboxen är från Stigs egna gamla skrifter om hur han tyckte och tänkte då han skrotade Kolboxen till förmån för OA-6, men säg inte det till nån. Det kan ju bli genant för somliga. Du kommer få ett utförligare svar sen.

Ja, hrmm, va var vi?

… Stig hade rätt men kunde inte förklara varför.

Jag kommer så småningom att skriva om ljud, ljudåtergivning och människans varseblivning av ljud d v s subjektiva upplevelse och där kommer även de beryktade ”di tidiga reflexerna” in. Det blir i Bremens kommande broschyr på ägghögtalarna och jag tror inte att ni kommer att bli besvikna.

Nu kommer vi till några händelser som upplevdes som jobbiga i stridens hetta även om det inte fanns någon strid i egentlig mening. Finns det något värre än att vara helt och fullt förvissad om sin sak utan att kunna förklara varför och att just därför känna att motparten helt enkelt inte förstår eller ens kan ta emot budskapet. Kommunikationen har ju i så fall på denna punkt kollapsat och det innebär besvikelse och frustration.
Mellan Stig och mig inträffade en sådan kollaps angående ”di tidiga reflexerna”.

Med åren, nu gör vi ett snabbt hopp till 96-97, blev jag trött på att höra Stigs ständiga upprepande av ”di tidiga reflexerna” utan att Stig någonsin gav en förklaring av dess innebörd.

Denna kollaps skall inte förväxlas med dispyt eller oenighet eftersom jag inte hade någon som helst uppfattning angående ”di tidiga reflexerna” och Stig inte kunde förklara vad han menade. Därmed kunde vi varken diskutera saken eller ha någon oenighet i frågan.

Jag ville att Stig skulle förklara sig och detta både för Stigs egen skull och för min och andras skull så vi kunde komma vidare in i diskussionen men det kom aldrig någon förklaring. Stig förklarade dock att ljud lät olika och att detta är på grund av ”di tidiga reflexerna”. Återstår det fundamentala, vad de tidiga reflexerna är och vad är den fysikaliska förklaringen av ljudförändringen som beror just på ”di tidiga reflexerna”. Jag nämner några frågor som jag ville ha Stigs svar på. Vad andra tycker och tänker var helt irrelevant eftersom det var Stig som använde begreppet och således även borde kunna definiera begreppet, åtminstone på sitt eget sätt.

1. Varför ändras det ljudresultatet om dom finns med kontra om dom inte finns med?

2. Är tidiga reflexer samma sak i ett litet rum som i ett stort rum? D v s är tidiga reflexer ett tidsmässigt relativt eller absolut begrepp?

3. Den stora frågan var, om de redan finns med i inspelningen varför skall de då ytterligare läggas till vid avspelningen?

Just i dessa frågor är det både en fundamental skillnad på Stigs olika högtalarserier samt en fundamental likhet. Jag återkommer till detta senare. Även om jag till synes ansåg att Stig hade rätt så ville jag gärna ha en förklaring varför d v s vad är själva kärnan i det nya Carlssonljudet och hur uppstår det? Även detta återkommer jag till.

Stig var oerhört frustrerad då man inte nappade på hans budskap. Låt oss bränna av någon minut av våra liv och titta närmare på ordet frustration. Jag kan skönja effekten av frustration ganska ofta på forumen då det debatteras.
För att minimera framtida frustration vill jag belysa ordet ”frustration” lite grann sedd ur min synvinkel. Jag gör inte anspråk på att vara psykolog eller linguist men jag gör anspråk på att vara en fri människa med egna tankar. På ett forum gör jag dessutom anspråk på att kunna dryfta dem, speciellt om tråden gäller mig själv. Jag vill ge er min syn så att ni kan förstå mig. Jag tar mig den friheten. Alla ni som har andra åsikter må ha andra åsikter men ni må också låta mig må ha min åsikt. Efter det att jag ”slutfört” min historia så dryftar jag gärna åsikter på andra trådar. Jag fortsätter vår lilla resa.

Är det bra eller dåligt med frustration?

Frustration kommer ofta av att man inte kan göra sig förstådd och att man sålunda känner sig missförstådd. Frustration är en lurig företeelse eftersom den ofta förväxlas med ilska eller vrede mot någon annan.
Frustration har att göra med att man inte uppnår det man vill av en eller annan anledning. Man kan t ex vara frustrerad över att man inte förstår en bok som man läser eller att man inte klarar av att utföra en sak som man anser att man borde kunna. Det ligger normalt en besvikelse i frustration. Små barn kan t ex vara frustrerade över att dom inte kan gå själv. ”Kan själv” ha väl alla hört någon gång. Det används normalt alltid då barn befinner sig i inlärningsprocessen. Det är ok hos barn men problem uppstår när det fortfarande lever kvar i vuxenvärlden.

I debatter som blir hetsiga liksom vissa debatter på detta forum kan bli är det inte svårt att observera frustration hos samtliga inblandade. Det är heller inte svårt att observera att frustration växer där missförstånd växer eller där meningsskiljaktigheter växer pga att man i realiteten kanske debatterar olika saker. Man debatterar i och för sig samma ord men inombords har man definierat ordet på olika sätt. Därför är det bra med definition före debatt. Kan man enas om en definition på ordet man debatterar så brukar debatten ha uppnått sitt syfte och därigenom vara över på ett konstruktivt sätt. Oftast hänger tvisten bara på ett enda ords definition.

Är frustration en positiv eller negativ känsla?

Frustration har inte samma beskaffenhet såsom vreden, utan frustration är snarast en känsla som beror av otillräcklighet medans vreden är starkt förknippad med dömande. Frustration är alltså en reaktion på en specifik händelse eller ett händelseförlopp där målet inte uppnås. Låt oss nu säga att vi tar bort reaktionen och ersätter det med likgiltighet d v s ingen reaktion alls och yttringen blir då likgiltighet.
Är då likgiltighet att föredra? Likgiltighet är besläktat med nonchalans och detta kan vara långt gången högmod men det kan också vara att man redan har gett upp av en eller annan orsak d v s man nonchalerar sin egen situation som är den yttersta konsekvensen av frustration vilket jag anser är destruktivt.

Jag föredrar alla gånger en yttrad frustration som innebär en hetsig debatt för då finns det faktiskt liv och hopp även om det i stridens hetta kanske inte alltid tycks så. Frustration kan yttra sig på många olika sätt. Som sagt, det kan både vara destruktivt eller konstruktivt.

Konstruktiv frustration är då det leder till ökad förståelse. Dess motsats är ökad brist på förståelse.

Det är ju egentligen inget nytt som jag just nu skriver men ibland kan det vara bra med lite repetition och att damma av gamla kunskaper. Det går säkert att skriva hundratals böcker i ämnet men det är inte det som är poängen i denna tråd utan poängen är att räta ut Peter Steindl? Och då är det vad jag förstår mina synpunkter som skall ut i dagen.

Varför skriver jag mycket om Stig i en tråd som Peter Steindl?? Stig var min mentor inom högtalare. Inom elektronik hette han Karl-Erik Moberg. Dom har alltså påverkat mitt tänkande inom varsitt område. Inom elektronik blev frukten en D/A-omvandlare.

Jag gör alltså inga som helst anspråk på att mitt tänkande har påverkat vare sig Stig Carlsson eller Karl-Erik Moberg. Dom intentionerna har jag aldrig haft även om jag berättat om vissa saker som jag kommit fram till. Det betyder att många av mina tankar i området är präglade av dessa personer. Jag ger min syn på dom stigar jag har vandrat och på den utsikt jag hade medans jag vandrade.

Tillbaks till Stig:

Stigs intuition

Stig jobbade hela livet intuitivt, vilket är att inombords ”veta” vad som är rätt eller fel d v s att veta resultatet men att till fullo förstå varför resultatet blir på detta specifika sätt är en fråga om kunskap och teori som ger full förståelse och insikt. Men Stig använde sin fingertoppskänsla.

Den teoretiska bakgrunden till Stigs intuitiva förståelse varken uppfriskades eller förnyades efter det att laboratoriet för elektroakustik vid KTH, där Stig rådde, lades ned 1965. Stig umgicks heller aldrig aktivt i nätverk där det forskades på området. Min erfarenhet av Stig är att han bar på en oerhörd besvikelse på etablissemanget och därför undvek han det. Han läste en del AES men inte så mycket som hans AES samling gör gällande. Dom var i nyskick såsom vore dom aldrig lästa. Stig hade experimentlusta själv och var en stor konsument av musik. Då Stig lyssnade och ändrade saker i anläggningen så åkte skivorna fram och tillbaks, ut och in i skivsamlingen, åter till begagnatbutikerna. Vissa guldkorn behölls.

Stigs vändpunkt

Jag hade köpt hela Stigs ljudfilosofi om han bara hade förklarat så jag förstod vad ”di tidiga reflexerna” var. Jag tror aldrig Stig själv förstod vad han menade för då hade han kunnat förklara sig på ett enkelt och naturligt sätt dock är det så att Stig vid en tidpunkt i sitt liv var inne på rätt spår. Av någon anledning fortsatte Stig aldrig det spåret utan avvek. Det var i mina ögon Stigs stora misstag som han aldrig hann korrigera.

Om man är inne på rätt spår, varför lämnar man då detta spår? Ett alternativ är att man inte är medveten om det i tillräcklig grad för att hålla fast vid det. Man börjar istället söka bortom målet i stället för i målet. Man drar sig gradvis och sakta förbi utan att förstå att man redan är förbi. Det är då som det är fullständigt essentiellt att ha dom djupa orsakssambanden helt klart för sig.

Idag tror jag mig äntligen veta vad Stigs ”di tidiga reflexerna” egentligen är och vad de innebär för upplevelsen och varför Stig pratade om dessa både i fråga om inspelning och avspelning och jag kommer så småningom att redogöra för detta i detalj men en sak kan jag redan nu säga, jag definierar upp ordet ”tidiga”.

Det är ett annat av mina kännetecken; jag definierar upp ord tills jag blir tillräckligt medveten om hur jag skall använda ordet och därmed blir ordet levande för mig. Ibland blir det även så att ordet i sig blir irrelevant då man synar det och ordet måste då bytas ut mot ett annat ord. Då man börjar definiera upp sina ord så är det en bra början att definiera upp själva ordet ”ordet”. Vad är ett ord och vilken betydelse har ordet ”ord”?

Makten i själva Ordet

I själva orden och därmed i vårt ordval finns kraften som ändrar våra liv. När vi använder ett ord så är det utifrån vår egen förståelse av ordet.

Ordet har en betydelse d v s ordet betyder någonting för oss, dess innebörd har en mening för oss. Både vårt undermedvetna och, när vi tänker d v s, även vårt medvetna “jag” väljer dom ord vi använder och därför uppenbarar vårt ordval vår personlighet i både ande och själ. Omvänt kan man säga att ordet och dess betydelse styr oss att använda just dessa ord.

Om vi ändrar vår förståelse av ett ord d v s vår medvetenhet av ordet ifråga ändras (t ex då vi får ökad kunskap om ordet) så händer följande, antingen får ordet ifråga en annorlunda innebörd för oss än vi hade tidigare eller så är innebörden av ordet den samma som tidigare men vår förståelse av innebörden ökar d v s vår förståelse av vad ordet inte innebär ökar likaså.

Nu inträffar följande alternativ i vårt liv:

Antingen fortsätter vi att använda samma ord som tidigare vilket innebär att vi fogar in oss till ordets för oss nya innebörd. D v s ordet har i så fall ändrat vårt liv, vår ande och vår själ och även i viss mån vår personlighet.

Eller så kommer vi att sluta använda just detta ord där vi tidigare använde det och då kommer vår personlighet, vår ande och vår själ till synes bestå (bra eller dåligt?). Istället kommer vi att använda oss av ett annat och nytt ord för samma sak som vi använde det tidigare ordet för; d v s vi använder ett ord som vi finner bättre lämpat d v s ett nytt ord som ersätter det gamla och som är mer i likhet med vår personlighet, ande och själ.

Men, i bägge fallen är det fortfarande ordet som har makten när väl ordet börjar förstås, det är nämligen då som ordet blir levande för oss. Oavsett om du väljer att byta ut ordet eller inte så är det ordet som har makten.

Då vi anser oss att inte förstå ett ord så har detta ord ingen betydelse för oss och ordet är således dött och därmed maktlöst. Detta är min syn angående ordet och ordets makt. För mig innebär ordet även en väg till helhet och frihet. Det Grekiska ordet för "ordet" är "Logos".

Åter till Stig:

Bertil Alving och jag och även Ingvar Öhman försökte länge pressa Stig för att han skulle komma med svaret på ”di tidiga reflexerna”. Vår önskedröm var ju att Stig själv skulle förklara vad han menade. Både Bertil och jag pressade Stig flera gånger långt över gränsen och jag tror att jag gick hårdast fram. Jag vet att i både USA och England kommer man ingenstans med en förträfflig produkt med endast intuition som stöd för dess härkomst utan man måste samtidigt redovisa grundläggande teoretiska resonemang samt kunskap som stöder produktens utformning. Man blir ovillkorligen synad och korten måste läggas på bordet på ett övertygande och vinnande sätt för att uppnå legitim rennomé oavsett hur bra produkten än är. Produktens förträfflighet måste backas upp av en stödjande teori för sina idéer för att överhuvudtaget godkännas och denna stödjande teori hade Stig aldrig efter 1970. That’s life.

Om du skriver en matteskrivning och svarar intuitivt helt rätt på samtliga tal utan att redovisa beräkningsgången så får du ändå noll poäng och underkänt betyg. Likaså är det i verkligheten där ute. Det fick Stig bittert erfara då han erhöll den stora utmärkelsen The Golden Turkey Award. Denna utmärkelse kom att ändra Stigs angreppssätt gentemot hifiblaskor med dess skribenter.

Tillbaks till den så kallade 70-talsserien d v s till dom högtalarna som fick Kalkonpriset. Stig var då på det klara med att det skulle vara omöjligt att få med sig hifipressen om direktljudet på diskanten påverkades av de andra diskanterna som Stig ville använda för det reflekterade ljudet d v s från och med nu var det tabu med diffraktion på direktljudet i diskanten vid en ekofri mätning. Så var det tänkt inför de beryktade 3-vägarna.

Nu blir det partaj, födelsedagspartaj :-) Tjoho, han leve! Hip, hip

Stig Carlsson 60 år: Denna födelsedag arrangerade Wilhelm Lilliehöök som vid den tidpunkten var Carlssons distributör I Sverige. Det var jättestort partaj hemma hos Stig. Världens mingel anordnades ute på gården och det var öppet hus. På den tiden hade jag Ljudbutiken AB.

Stig Carlsson 65 år och glad pancho :-) Detta födelsedagskalas arrangerade jag för Stig. Vi celebrerade hemma hos Stig. Jag kontaktade min vän Lars Lallerstedt för att designa tårtan som naturligtvis blev en fin ”tårthögtalare” med svart lakritsmandelmassa och som sedan bakades av Stockholmsbageriet Gateau. God var den också; mums, mums, mumsemumsmums :-) Detta var 1990 och vid den tidpunkten tillverkades det inga Carlssonhögtalare. Wille hade redan gjort sin exit ut ur hifi-branschen och John Larsens come back var först 1996.

Året är 1995 och Stig Carlsson fyller 70 år; the surprise party: Även detta födelsedagskalas arrangerade jag och skickade ut inbjudan till ett otal personer i Sverige och runt omkring i världen. Gunnar Holm från Pioneer kom tillbaks till Stockholm med sin privatjet som han själv flyger. Den här gången var kalaset på restaurang i Gamla Stan och det var Ingemar Ohlsson som fixade restaurangen. Det var en synnerligen lyckad kväll med många personer som jag till slut lyckades få tag på alltifrån Hong Kong ända till Brasilien och jag samlade ihop många från Sonabs gamla goda tid. Classe Wanning kom upp från Brasilien. Stig var ovanligt rörd och jag var naturligtvis jättenöjd. Stig var inte riktigt beredd på detta evenemang och vi hade jättekul.

Året är 1992 och Ingvar Öhman fyller 30 år.

Födelsedag i [s]Tibble[/s] Lahäll. Stig Carlsson och jag var gemensamt på Ingvars födelsedagskalas. Det var ett roligt partaj med massor med udda personligheter. Detta är Stigs första besök hos Ingvar i villan och Stig premiärlyssnar i Ingvars källarutrymme. Pi60 spelas det på och Stig hör dessa för första gången. Jag minns vad Stig svarade mig efter lyssningen då jag frågade vad han tyckte. Ingvars högtalare är ju riktade (direktstrålande) och konstruerade efter andra principer än Stigs så han svarade mig helt sonika att… Nu e ni allt nyfikna fast några hemlisar hade jag tänkt behålla för mig själv :-)

Mina födelsedagar

Jag har nästan alltid tagit tillfället i akt att varje år ha födelsedagspartaj hemma hos mig. Stig var ofta på dessa och Ingvar likaså för den delen, troligtvis minst 10 födelsedagar hemma hos mig. Det var kul att samla gänget. Diskussionerna var heta. Ibland brukade jag kunna bjuda på Vintage Portvin av gamla goda årgångar efter middagen. Det tyckte Stig om. Jag använder även min födelsedag till att samla personer som inte riktigt kommer överens just för att sammanbinda och med reunion som målsättning. Ibland lyckades det men inte på mitt 50års kalas för då var det jag som stod på SSCs syndabockslista och det var bara Ingvar som kom men vi hade jättepartaj med gåslever inköpt i Paris och färsk beluga kaviar från Moskva och nyskjuten björn från Sibirien. Nu var det skumpa med Krug 88 och de Venoge Grand Vin du Princes som gällde samt gott rödvin. Till beluga är vodka drycken framför andra.

Ja, apropå mina födelsedagar, Bertil Alving och Mats Meyer-Lie, Lars Hedberg m fl kommer den 14 december. Ingvar, du är som vanligt varmt välkommen. Det blir goda viner och ett Vintage Port som heter duga. Vi blir några stycken. Vem vet, det kanske t o m blir häftiga diskussioner.

Ni på Faktiskt behöver inte oroa er, jag kommer även in på 80-talet, Ljudbutiken AB samt annat smått o gott. Vad sägs om Linnkriget. jag ska reda ut lite 60-tal, lite mer 70-tal, en massa 80-tal, 90-talet och nuvarande årtusende. När f-n ska jag hinna med att producera äggen?

Undertecknat
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-10 01:00

Man får väl grattulera lite i förväg, eftersom man naturligtvis kommer hinna glömma det innan fredag :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-10 01:24

Hej Kaffekoppen

Jag tackar och bugar. :D Du har PM

MvH
PS

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-12-10 01:26

Gratulerar i förväg.

Med mycket vänliga hälsningar
Harry

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-10 01:37

Grattis Peter!

Strunta i äggen nu.... -jag köper ett par om du bara berättar mer! :D

Vh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-10 02:26

Jag vill börja med att säga att det faktiskt är väldigt både berikande och underhållande att läsa dina inlägg Peter!:P Trots att vi pratat tusentals timmar om både ditten och datten kommer det lite nytt fram hela tiden (egentligen inte så konstigt eftersom vi sällan pratar om just sådana här saker).

Jag tror dock jag avstår från att kommentera det där i början av ditt inlägg, denna gång. :wink:

Kanske missade du denna fras
iö skrev:Fast å andra sidan kan jag ju ge dig helt rätt också - men det kräver att direktljud ges en helt ny definition, nämligen "att allt ljud som är samlat inom 2-3 ms - oavsett om det reflekterats eller om det rent av interfererar med det riktiga direktljudet, kallas direktljud".

Eller föresten... (där gick det avståendet i kras... :oops: )

Kan väl tydliggöra en sak, att det jag skrev om vad som är basområde inte behöver tas som i sten huggna definitioner. :wink: Jag kan vara flexibel så det står härliga till därvidlag. :wink:

Det skulle exempelvis inte falla mig in att kalla 500 Hz för bas i ett musikaliskt sammanhang (däremot eventuellt för diskant). Man delar ju ofta upp frekvensområdet i bara två området i musiksammanhang, och då är det inte ovanligt att man kallar vänsterhanden för bas, och högerhanden för diskant. Gör man så får man en skiljelinje om ungefär 300 Hz. Skulle du kalla 350 Hz för diskant... Knappast va?

I själva verket sträcker sig ett piano bara upp till sisådär 3,5 kHz, och i musikaliska sammanhang använder man primärt termen diskantregitret för toner ungefär dit upp. Det som ligger däröver kallar man för övertonsregistret, eller liknande. (Och det berikas frekvent av innehåll även från basljud. :wink: )

Men oavsett allt detta vad det jag ville berätta bara hur det hela fungerar fysikaliskt - alltså att bara frekvenser under några hundra Hz får med sig vägg- och golvreflexerna i fas således att de kan inkluderas i det tekniska direktljudet (till skillnad från reflekterat ljud).

Så - om det är detta trots allt relativt lågfrekventa register som du kallar "mellanregistret" så har jag självklart ingen invändningar alls (men vill påpeka att det är ett register som för det mesta ändå hanteras av baselementet i trevägssystem).

Om du därtill tillåter en integrationstid på några millisekunder och inkluderar alla reflexer inom den tiden i något man kallar direktljud så håller jag med dig till 100%, men det framgick väl av redan mitt förra inlägg. Kan nämna att Stig själv var inne på att detta under 70-talsperioden, men ville kraftigt minska utrymmet för vad som dick kallas "direktljud" när 80-talet började.

Kan även tillägga att det normala registret som man skriver för bassångare är sisådär 100 - 400 Hz eller till och med vidare (både uppåt och nedåt förekommer), och du menar väl inte att bassångare sjunger diskant? :wink:

(Vill här putslustigt påminna om att bassångar till och med innehåller ordet bas, medan en sopran inte kallas diskantsångerska. :wink: )

Såhär kan vi hålla på i all evighet, men du känner ju till att jag är en stor förespråkare för att definiera begrepp, och att jag skrivit otaliga gånger här på faktiskt om värdet med att låta en diskussion bestå av tre moment - etablera definitioner - söka konsensus om det objektiva - lära sig de andras subjektiva preferenser, är väl ingen större nyhet för någon?

Just av detta skäl inkluderade jag de frekvenser som jag talade om, så inga missförstånd skulle kunna uppstå. Hoppas jag lyckades, det vill säga att du förstod det jag skrev. Det tror jag nog. Vi brukar ju förstå varandra, kompis. :wink:

Vill dock avsluta detta inlägg med en viktig rättelse: Min 30-årsdag var den andra gången (av jag tror det var fyra eller fem gånger sammanlagt, är lite osäker på antalet gånger dock - varav en var hemma hos Stig faktiskt!) som Stig lyssnade på mina högtalare. :wink:

Den första gången var många år tidigare, innan vi egentligen kände varandra han och jag, och dig Peter kände jag inte heller. Jag tror de första gång jag träffade dig var på ett födelsedagskalas hos Perka, du var underlig och talade, nej mässade, engelska, trots att alla som lyssnade var svansktalande. Jag tyckte du var rätt speciell. :wink:

Jag skulle tro att det var någon gång strax efter 1984 (som är dateringen på det första brev där vi skriver till varandra, om jag minns rätt). Jag minns att det första jag spelade var ett spår från den på Opus 3 på CD just utkomna testskiva nummer 3 - dynamics. Eric Bibb sjäng och stampade takten i golvet, och Stig gissade att han hade gymnastikskor på sig, eller om han möjligen var barfota.

Stig var efter att jag dragit ned volymen EXTREMT positiv till det han hört, i sisådär 10 - 20 sekunder, varefter det såg ut som om han "kom på sig själv med att ha varit för positiv" - och la till "-Med då måste man förstås hantera rummet akustiskt på det här viset som du gjort också".

"-Ja", svarade jag. :wink:

Så värst positiv till ljudet kan jag inte tänka mig att han var efter min födelsedag sisådär 7 år senare. Han var det inte på plats och var det knappast på väg hem heller, eller hur? :wink:

Kan nämna att han på den där kvällen 1992 omvandlades till "civing Stig Carlsson", på ett sätt som jag faktiskt inte sett tidigare. Alltså han den där Carlsson med det där special-Smilet, som upphörde blixsnabbt, utan förvarning. Jag deltog bara lite i lyssningen nere i källaren den gången (eftersom jag var värd) och då jag var där nere var det ibland svårt att få tyst på alla (soffan och alla sittmöbler var proppfulla med folk) och jag tyckte inte det lät något vidare, snarare tvärtom, men jag upptäckte dagen efter att en, jag tror det var höger, kanal på effektförstärkaren hade varit trasig :( (eller i varje fall att den var det då dagen efter) och att ljudkvaliteten var undermålig. Distorsionen var katastrofalt hög (flera procent och värre vid låga nivåer dessutom).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-10 02:37

Håller med Ingvar... de är mycket underhållande!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-10 03:00

PS. Någon gång skall jag berätta om den studie jag gjorde på "Stigs definition av 'di tidiga reflexerna' ".

Eller förresten, varför vänta. :wink:

Det var faktiskt per inspiration av Bertil Alving jag gjorde den. Vi träffades i något sammanhang (på någon restaurang tror jag) och började prata om just Stigs# "di tidiga reflexerna". Jag berättade att jag spelat en massa musik (egna inspelningar) hemma hos Stig och fått intrycket att de tidiga reflexer på inspelningen som Stig tycktes gilla låg signifikant senare i tiden än han själv gissade att de var - alltså att hans egen bild av vilka tidiga reflexer som behövdes* för att "fylla i luckan" mellan direktljuden och efterklangen - inte alls stämde med de intervall som reflexerna låg på mina inspelningar, när han gillade dem bäst (vilket för övrigt överensstämde utmärkt med när jag gillade dem som bäst också, helt subjektivt!).

Bertil sa: "-Já-á (med dubbelbetonat a) - det är var jag ALLTID har trott! Stig tror de välljudande reflexerna ligger mycket tidigare än de gör!"

Så - jag tog med mig ett antal testinspelningar med olika ankomsttider på di tidiga reflexerna, samt även reverb(!) till Stig, och vi började leka! För att hitta de "subjektivt snygga intervallen" enligt Stig, alltså. Och visst hittade vi dem. Vi tyckte dessutom, igen praktiskt taget lika! (Jag tror faktiskt att jag har berättat för Peter om dessa experiment, och att jag även specifikt berättat vilka tider det visade sig vara, och jag tror att jag redogjort för utfallen för Bertil också. Och nog har jag talat med Lasse Bäcklund om det också?).

Kan tillägga att detta faktiskt skedde förhållandevis sent i Stigs liv, han hade flyttat upp till övervåningen rätt så nyligen har jag för mig.

Dock kunde jag även konstatera en annan intressant sak - att de "snygga tidsintervallen" på inspelningen inte alls är jämförbara med de som de kan komma till, vid avspelningen (när det sker ortoakustiskt). De senare har nämligen en egenskap som gör dem väsensskilda från dem som kommer in på inspelningen, och det gör det även möjligt med helt andra ankomsttider "utan att det gör något" (eller i varje fall utan att det gör så mycket...). :P

Vh, iö

- - - - -

#Det kan tilläggas att "Stigs 'di tidiga reflexerna' ", inte är ett ursprungligt begrepp, för i akustikens värld så är begreppet väldefinierat sedan urminnes tider, och det har mindre med ankomsttid att göra än med studsantal. Ljud som studsat EN gång kallas inom rimliga gränser för tidiga reflexer, mer eller mindre oberoende av ankomsttid rel direktljudet. I varje fall upp till de tider då det börjar uppfattas som ett eko, vilket dock är rätt olika tider det, beroende på både lokal och MÄNGD reflexioner. Något som i utomhusmiljö uppfattas som ett eko, kan i en lokal helt smälta in in "rumssignaturen", och inte höras som ett eko alls.

*Vill dessutom med emfas påpeka att Stig var mycket blygsam och försiktig med påståenden om dessa saker. Att han aldrig mig veterligt förhävde sig, och gjorde anspråk på att veta vilka tider det var som han gillade för di tidiga reflexerna. Många gånger hörde jag honom till och med säga att han inte hade en aning om vilka tider det rörde sig om - men att han hörde när det var rätt. Vid andra tillfällen gissade han försiktigt, men reserverade sig och sa att han skulle vilja undersöka det noggrannare innan han ville säga något bestämt, och att det var något han hade tänkt att göra för många år sedan, men det rann ut i sanden när det inte blev av att han började spela in musik i stereo (se även den kursiva texten nedan).
. . . Så vad jag talar om är bara diskrepansen mellan vad han gissade på, och hur det visade sig vara, när jag spelade inspelningar som han tyckte hade tidiga reflexer som låg i rätt tidsintervall.

. . . (Det var för övrigt något han även det specifikt sade sig känna sig rätt osäker på, och hade velat experimentera mycket med, med sett det som ett problem att få möjlighet att få experimentera tillräckligt mycket med en symfoniorkester och en lokal som kunde ändras till det blev bra - för att tycka att han ville stå för några sterofoniska inspelningar.)
Senast redigerad av IngOehman 2007-12-10 03:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-10 03:14

Ingvar, kommerrurenfjortonde?

Jag behöver veta så jag kan fixa käket, dvs alla dina kolhydrater som du ska käka upp :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-10 03:17

Jajäsiken det glömde jag bort bland di tidiga reflexerna. :oops:

Såklart jag kommer! :P

(Jag tar med lite gåslever och annat kul!)

Vh, iö

- - - - -

PS. För den som undrar: Peter äter mycket potatis (har aldrig sett någon som lagt på så många på samma
tallrik som Peter gjort på sin!). Jag tycker inte om potatis - därav kolhydratskommentaren, typ. :wink:

Rätelse: Jo förresten, jag vet en som är värre ändå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-10 03:33

Du är varmt välkommen Ingvar. Exakt tidpunkt kommer senare.

Gåslever är gott.

Jag lovar, du behöver inte käka potatis, men det blir en djävligt massa ris till dig :D

Närå, jag bara skojar. Vi får se vad det blir, men roligt blir det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-10 09:16

Har inte stackars Ingvar fått ris så det räcker här? :?

Jag trodde jag förstått lite om vad herrarna pratar om ang. "Di tidiga reflexerna" vid uppspelning, nu när ni pratar om dem även vid inspelning är jag helt borta...
Säkert kommer en vidare utveckling...

Grattis i förskott Peter och hoppas det kommer mer hifihistoria snart! :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-10 09:57

Härlig läsning igen! Grattis på fölsedan i förskott!

Wideglede: Tidiga reflexer vid inspelning: Golvplacerad mikrofon kanske? Fast det blir väl sena reflexer snarare.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-10 10:02

Inte bara jag som greppat riktigt alltså...
Skönt. Vi får säkert visshet vad det lider... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-11 03:31

Wideglide skrev:Jag trodde jag förstått lite om vad herrarna pratar om ang. "Di tidiga reflexerna" vid uppspelning, nu när ni pratar om dem även vid inspelning är jag helt borta...
Säkert kommer en vidare utveckling...

Grattis i förskott Peter och hoppas det kommer mer hifihistoria snart! :D

Stig hade nog (liksom jag har det) en ihopgyttrad bild av musik, inspelning och uppspelning.

När musiken ljuder. kan den liknas med när anläggningen ljuder vid uppspelningen - men bara delvis.

När lyssnaren lyssnar vid originaltillfället kan det liknas vid när mikrofonerna gör det, och när man gör det vid återgivningstillfället - men bara delvis.

Upplevelsen av tidiga reflexer är komplex, och hör BÅDE till urspungstillfället och till återgivningstillfället. Inspelningstillfället är det tillfälle då man kan fånga rummet (i tid och i fantomriktning), medan avspelningstillfället är det tillfälle då man kan välja hur hörselapparaten skall bestrålas från olika riktningar, och med vilka klanger. Alltså verkliga rikningar, eller med kompensationssystem som gör något åt bristen på dem.

Syftet med inspelningen är att inte missa något väsentligt.
(Såsom klang-, rum-, dynamik- och tidsaspekter från musiktillfället.)

Syftet med uppspelningen är att inte avslöja något oväsentligt. :wink:
(Såsom stereosystemfelen, det vill säga hur två kanaler egentligen är otillräckligt, och vår hörsel är bra på att avslöja bluffen...)

Så: Ja - de tidiga reflexerna har betydelse både vid in- och uppspelning - men enklast är att säga att de har betydelse för lyssningsupplevelsen - och det gäller både de som fångats upp från/vid inspelningstillfället och de som tillkommer vid uppspelningstillfället.

De yttrar sig på rätt olika sätt dock, och bör inte blandas ihop värre än de hålls isär. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-12 13:13

Det är ju en hel radda rum som ska samverka med sina tidiga och sena reflexer innan den ljuva musiken når öronen. Inspelningsrummet, eller rummen - produktionen kan ju vara ihopmixad från olika studior - , rummet som den som gör mixen sitter i och sen till slut det rum jag sitter och lyssnar i. Klart det blir komplicerat, det fattar t o m en amatör som jag.

När kommer fortsättningen Peter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 14:17

Jag tror nog Peter skissar på fortsättningen :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-14 02:39

Nu är det ju rätt dag så Grattis, Grattis! :)

[img]http://www.collective.se/mode/wp-content/tårta.jpg[/img]

Skynda dig nu att fylla år.... nej så skall jag inte säga, njut av din födelsedag!!! men skynda dig sedan att skriva vidare på den spännande berättelsen! :P

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-14 08:51

Antingen fyller han 1 år sett till antal ljus eller så har han kommit upp i den aktningsvärda åldern att det lönar sig mer att slå på en liter bensin för att sedan tända på...
Hursomhelst, Stort Grattis Peter och missa inte Kristianstadsgänget på tv ikväll. Var det 21.30 på SVT?
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-12-14 10:22

Stort Grattis, Peter!!!

//Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-14 11:28

Wideglide skrev:Antingen fyller han 1 år sett till antal ljus eller så har han kommit upp i den aktningsvärda åldern att det lönar sig mer att slå på en liter bensin för att sedan tända på...

Peters födelseår förekommer tidigare i länken, det lär bli den senare varianten som passar....

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-14 15:36

Det finns godare vätskor än bensin att flambera med!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-12-14 20:23

hip ,hipp , Hurra Peter

Grattis på födelsedan

Bild

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-14 20:44

Happy birthday
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-12-14 21:05

Grattis, Peter.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-15 02:45

Nu är du ett år äldre, men väldigt mätt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-16 23:10

Wow

Man känner sig ju riktigt ompysslad av alla o Stefans tårta ser jättemumsig ut :D

Jag vill passa på att tacka för alla gratulationer. Flamberar själv helst med konjak. :D

Mätt o belåten blev jag. Maten var utsökt. Kocken gjorde ett fantastiskt jobb. Men vilken sommelier!

MvH
Peter

PS:

Grabbarna i Skåne såg ju helmysiga ut i rutan, 8)

sådan kagge förutan, :roll:

kan ingen vinna, om man inte tar till mutan

men nördar i Kristianstad sitter stadigt i skutan

även om murvlar trängt sig ända in i kajutan.

Språket där nere kan man kanske klara sig utan

sägs det bland dom som fixar texten där nedtill i rutan.

Utan den är det svårt att förstå

hur Storhövding så smärt och smidigt kunde gå

ensam i mål trots att dom var två.

Snart, i reprisen lär man sig var skåpet skall stå

när GÖK i Kristianstad kryper fram ur sin vrå :-)

PS

Nu följer en fingerad och fullständig redogörelse av den absoluta ”sanningen” på ett osannolikt födelsedagspartaj.

Personerna i denna dokumentär är påhittade. Fullständigt vidriga inslag kan förekomma.

Endast tillåten från nördålder.

Eventuella likheter med verkliga personer är en ren tillfällighet.

I som träden vidare……

Kocken alias Kocken förbereder middagen.

Bild

Duger denna Chateau Mouton Petrus Conti 45 till såsen månne?

Jag kräver absolut tystnad. Total koncentration erfordras.

Bild

Ok, rödtjutet är klart godkänt till såsen. Hmmmm, undrar om drickat räcker?

Bild

På tallrikarna ligger förrätten, Fransk anklever med smörstekt charlottenlök i rieslingvin och med hemlagad aprikossås av färska aprikoser. Till anklevern serveras Champagne; Louis Roederer Demi-sec. En stor flaska och en liten flaska.

Födelsedagsbarnet är på plats. Ett fyrfaldigt Leve, Hip, hip, SKÅL!
Bild
Webmastern ”Webmastern” ser hård ut. Bremens Webmaster alltså. Ha, dom där andra får dricka sin käringdryck. Han tänker; Va ska man me Vin till då re finns den ädla drycken Vodka? Ja kör me Vodka. Förresten ska jag ju köra bil hem o då måste man ju matcha bilen alltså. De e inte för inte som den kör på Etanol. Åsså slipper man ju trängsel. :-)

Bild
Ahhh, den bränner skönt i strupen. Å Ingvar e sist som vanligt. Harryup begrundar vinet. Happ, där tog varmrätten slut. Confit de Canard med potatisklyftor i ugn. Timjansky på rödvin med färsk timjan från trädgården. Åsso lite Sauterngele.

Ingvar bryter tystnaden, doftar inte Vinet typiskt från tredje kvartilen?

Bertil provar. Lukta, lukta, lukta, luktar det inte lite komocka?
Bild
Ha, nu ska han få, okunskapsögonen kommer fram och stirrar djupt efter sitt byte.

Bild
Jag respekterar ditt luktsinne Bertil, men du luktar fel! (Bevingat ord.) Naturligtvis luktar det gamla gympadojer från 3dje kvartilen. Det är vetenskapligt bevisat. Så det så.

Förresten, nu ska jag förklara hur det egentligen är med den där Champagnen. Vi drack en stor o en liten flaska. Enligt vår vetenskapliga test smakade dom olika och den lilla var bäst. Det är ju naturligtvis så att liten är bättre än stor…
Bild

Näe förresten, jag måste först ha mig en djävel till innan förklaringen kommer.

Bild

Bäst å ta en rejäl.

Så här ere. Peter, haru nå papper? Nu ritar jag upp varför liten är bättre än stor. Här är IÖs förklaring i skrift.

Bild
Eftersom ingen verkar begripa min fullständigt genomskådliga teckning får jag ge den stora pedagogiska och fullständiga vetenskapliga förklaringen. Den kommer nu. Hur skall det här sluta? Ni med svagt hjärta tittar bort.

Bild
Då ren e så här stor eren som bäst. :D

Va fan dillar han om undrar Kaffekoppen?

Bild
Hmmm, undrar när Ingvar träffa ett fruntimmer senast?

Åhhh va skönt nu kan jag äntligen sätta mig ner och avnjuta romdär beryktade äggen. Dom andra hajar ju ingenting. Tacka vet jag vinet.
Bild

Gu va skönt o slippa lyssna påromdär pi60. Förresten, du plåtar väl inte?

Näerå, du kan va helt lugn, här fotas ingenting. :roll:

Bra då kan jag fortsätta njuta av romdär äggen. Jag känner mig helt trygg.

Click, click, click, blixt, blixt, blixt, klick, klick. Paparazzi vet man aldrig var man har :wink:

Hur fan orkar dom gamla stötarna? Ja eju helt slut. Inte nog me förrätt o varmrätt, sen kom ostbrickan med allehanda goda ostar o därefter kom glassen med färska krossade hallon uppvärmda med kanelstång och serverade med vispad grädde med saffran i. Zzzzzzzz. Va, vad händer? Va ere för virke i ungdomen nu för tiden? Tål dom ingenting?

Bild

Va säger du? Ere inge kaffe i koppen? Ok jag förstår.

Bild

Bertil sitter nöjd med sitt senaste pianoalster Warum? Musik för alla stunder, även för denna stund, o han i fåtöljen njuter. Jag berättar inte vem han är. Han vill att det skall vara hemligt.

Vansinnigare än så här blir det inte, eller? Nu ere väl ingen som törs komma nästa år?

MvH
PS
Senast redigerad av petersteindl 2007-12-17 00:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-17 00:26

Jag vill påpeka att all mat och alla viner var förträffliga, även julölerna. Ingvar diggar ju normalt inte öl men Winter Warmer gick hem. Öldrickarna gillade det norska ölet God Jul. Vinerna var Chateay Batailley 1998 och Ingvar hade med sig en flaska mumsig Chateau Lafleur du Roi 1999 som kvällens höjdpunkt bland rödvinerna.

Alla personer som var närvarande skall än en gång ha ett stort och hjärtligt tack som gjorde min födelsedag till en oförglömlig dag (kväll o natt) o eftersom alla namn är fingerade i min lilla Birthdaystory så finns det ju absolut ingen som kan kännas igen :roll:

Ha en fortsatt bra Advent

PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi