Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Sedan dubbla 8":are. Inos kanske?
Martin skrev:Jag tycker det verkar spännande att använda den nya Seas DXT-diskanten och välja ett lämpligt mellanregister med utgångspunkt från den.
Visaton AL130 kanske skulle kunna ge riktigt låg dist delad vid 300Hz.
Sedan dubbla 8":are. Inos kanske?
Alternativt skulle kunna köra på Seas aluminium (med faspluggar) rakt igenom för ett enhetligare utseende. L15RLY/P och 2st L22RN4X/P
Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Martin skrev:Skrutten: Tog du bort klistermärket innanför gallret förresten?
Asvent skrev:skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Kanske får ta mig enfunderare kring att använda Excel-element. Det blir så himla mycket kompensering nämligen, speciellt om den ska användas som ett rent mellanregister:
1. Konjugatlänk
2. (R)LC för dämpning av uppbrytningen
3. RLC för impedanstoppen
4. Själva filtret.
Mycket komponenter blire...
Puh!
/Martin
skrutten skrev:Asvent skrev:skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Kanske får ta mig enfunderare kring att använda Excel-element. Det blir så himla mycket kompensering nämligen, speciellt om den ska användas som ett rent mellanregister:
1. Konjugatlänk
2. (R)LC för dämpning av uppbrytningen
3. RLC för impedanstoppen
4. Själva filtret.
Mycket komponenter blire...
Puh!
/Martin
Tja så kan det vara, eller kanske inte alls ...
Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
Seas har inget eget element som direkt kan jämföras med Ino W87.
Ok. Vad särskiljer elementen?
Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
Seas har inget eget element som direkt kan jämföras med Ino W87.
Ok. Vad särskiljer elementen?
Rätt ordentligt mycket
Men de har korgen gemensam iallafall. Tror jag.
Du kan lugnt utgå från att LTS element till 3-vägaren och INO W87 är vässentligt skillda från andra element tillverkade av någon annan, annars hade man ju inte behövt utveckla elementet alls
Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende. Ingvar Öhman är sannerligen en konstnär när det gäller sånna här saker!
Skillnader frågade du om. Faktum är att det är bättre att du frågar konstruktören om det. Det är nog bara han som kan ge ett tillräckligt fullgott svar. Men det är inte bara så enkelt som att impedansen är ändrad...
skrutten skrev:Asvent skrev: ... snip ....
Beror på hur "pedantisk" man är kanske...
... eller pragmatisk
det enda som är säkert är punkt 4 resten bakas in i filtret till oigenkännelighet, kanske
Kaffekoppen skrev:Du har alla T/S parametrar för W87?
Du vet hur de reagerar termiskt vid spelning/upphättning av talspolen? Det blir normalt sätt rätt stor förändring vid upphättad talspole och hur man hanterar och tillser kylning är en viktig parameter som inte syns på T/S parametrarna utan måste analyseras i tester. Svante borde ju kunna komma på någon pragmatisk metod för de utvärderingarna
Du har kontrollmätt parametrarna på elementen?
För mig är valet av element självklart, men jag är inte alls ute efter att övertyga dig om något. Jag vill bara klargöra att det inte är tal om samma element.
Nu vet jag inte ens vad det är för pris på de olika, men är det liten skillnad i förhållande till priset för hela högtalaren så skulle jag fundera mer än en gång innan jag gjorde mitt val.
ps... när du gör dina simuleringar så har du väl tagit med rumstillskottet i beräkningen så basen inte bli bummlig och trist?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 214 gäster