Hej alla!
Blir lite orolig över den information och de frågor som jag av en slump ser här i tråden. (Jag snubblade över den.)
Den fick mig att tänka: Men för bövelen, ring och fråga mig istället!
Nåväl, eftersom jag av en slump nu såg den här tråden skall jag försöka utreda svaren på frågorna i varje fall:
1. Det finns ingen
regel som sägar att sidohögtalarna skall placeras på en höjd av 155 cm. Det är en information som är till hjälp för att man skall veta ungefär vad man har att vänta sig.
. . . Regeln som bestämmer vilken höjd respektive surroundmodul skall sitta på är mycket mera komplicerad och beror av både vilken av högtalarna det hantlar om, sitthöjd, rummet bredd och rummets takhöjd. Det ryms inte inom en siffra. Inte heller tar den fasta på högtalarnas undersida, utan på deras akutiska höjd, vilket sammanfaller med diskantklotsens undersida.
. . . Lämplig höjd beror helt på hur man sitter och på hur rummet de placeras i är utformat. Och oavsett om man i specifika fall kan komma fram till att de två främsta högtalarna (av de 6) skall placeras på just 155 cm's höjd (vilket självklart
kan råka inträffa*) så är det bara TVÅ av de sex, åtta eller tio högtalarna som skall sitta på just den höjden.
2. Högtalarna hängs upp på väggen genom att man borrar ett hål i anslutningspanelen, mellan de två "tryckknapparna" i en vinkel 45 grader snett uppåt. I väggen skruvar man en en L-krok som man sedan gärna får böja så att den vinklas ut från de ursprungliga 90 graderna till ungefär 55 grader. Då glider högtalarna på korken perfekt.
3. Man kan daisy-chain-koppla högtalarna, men nackdelen med det är att man förlorar möjligheten att snabbt ändra sig med avseende på hur de använder tillgängliga kanaler. Jag rekommenderar därför att man drar en kabel till varje högtalare och parallellkopplar dem vi förstärkaren istället. Då kan man dessutom i ett naft välja att koppla om t ex mellan 3+3 och 2+1+1+2. Eller varför inte 1+1+1+1+1+1. Personligen tycker jag 3+3 brukar vara bäst om man inte har en non-matrix-mode på sin hemma bioförstärkare, som alltså gör att man får 3+3-funktion med 5.1-material, även om man kopplat 2+1+1+2.
Vh, iö
- - - - -
*T ex om man sitter med öronen på en höjd av 1 meter och rummet är 4,5 meter brett, eller om man räknar den akutiska höjden istället så blir det rätt om man sitter med öronen på en höjd 1,1 meter och rummet är 2,77 meter brett, eller om man har öronen på höjden 85 cm och rummet är 4,31 m brett... Bara för att ta några exempel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).