Handhavande av Ambienshögtalare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dec_alpha

Handhavande av Ambienshögtalare

Inläggav dec_alpha » 2007-12-12 16:54

Vad använder ni för kablage till ambiensmodulerna, samt hur har ni valt att lösa parallellkopplingarna?

Ett alternativ kanske kan vara att en kabel kopplas till +pol för att sedan vikas som ett V och ledas vidare till nästa +pol?
Eller är det bättre att använda separata kablar för vidarekopplingen?

De kablage jag testat hittills (utan att parallelkoppla) har suttit dåligt-> ganska dåligt i klämlisten, så jag är ju lite rädd att de skulle få för sig att hoppa ur och kortsluta min stackars receiver.

Sedan var det punkten med upphängning på vägg, en liten hylla under högtalaren skulle ju kunna lösa uppgiften, alternativet är att borra och sedan skruva upp dem, men vart och hur bör man bäst borra isåfall, de "stora" ytorna till vänster och höger om diskanterna kanske?

Edit:[s]Höjdplacering av sidohögtalarna bör vara runt 155cm enligt manifestet, men vad gäller då för de bakersta?[/s] Ej korrekt info!
Senast redigerad av dec_alpha 2007-12-17 09:53, redigerad totalt 1 gång.
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Handhavande av Ambienshögtalare

Inläggav paa » 2007-12-12 17:03

dec_alpha skrev:Höjdplacering av sidohögtalarna bör vara runt 155cm enligt manifestet, men vad gäller då för de bakersta?

http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ljud_bild_2.mp3
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 17:11

Vad har du använt för kablage då?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-12-12 17:14

Kablaget bor vara densamma som anvands inne i hogtalaren, och jag personligen drar separat ledning for varje ambienshogtalare sa att jag vid slutstegen kan valja om jag vill kora 3+1+1+3 eller 4+4 eller 2+2+2+2 - dvs jag behover valfriheten ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2007-12-12 17:50

Tanken är att koppla 2+1+1+2, och de 2 högtalarna vill man ju gärna parallellkoppla, slipper ju dra en extra kabel :)

Har testat med EKK (mest på skoj) och EKU, testade även en flerkardelig av "ful" kvalisort.
Internt sitter det väl EKUA, har inte sett några sådana på ett lättillgängligt ställe, Elfa verkar ju dock ha dem.

paa: Tack för länken, den hade jag inte sett tidigare
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-12-12 19:06

Nu har jag bara 6st a3:or, men jag drog EKKX 4x0,5mm till varje lagt i en söt liten självhäftande plastlist i taket med lock till. Sen borrade jag små hål i locket där kabeln skulle ner till högtalaren. Det var precis att de tre fick plats och listen syns knapt i det vita taket mot taklisten.

Sen tvinnade jag korsvis innan inkoppling.

Kopplade alla separat i stärkaren för valfrihet.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 19:14

En bild säger mer än 100 ord :)

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2007-12-13 10:34

Alright, här följer fantastiskt korrekta och vackra paint-alstrade bilder ;)

Bild

Vidarekopplingsidé (något jobbigt att skala kablaget på detta sätt dock.

Bild

Potentiella skruvhål för upphängning.

Btw, är det någon som vet vad den triangulära öppningen i taket är till för ? :?
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-12-13 17:58

Hålet för upphängningen gör du i den vinklade delan av anslutningspanelen. Sen sätter du en spik snett i väggen och A2:an kommer därmed att pressa sig mot väggen mha sin egna vikt. Källan till detta upphängsningstips är Ingvar själv, jag undrade nämligen också hur de skulle hängas på bästa sätt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2007-12-13 20:00

Rydberg: Sedär, det var ett bra tips, det ska provas!
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-13 20:07

Rydberg skrev:Hålet för upphängningen gör du i den vinklade delan av anslutningspanelen.

Blir det inte ett hål in till lådans inre då, dvs läckage?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2007-12-13 20:16

Den delen av högtalaren är ej akustiskt verksam, dvs diskanterna är ej öppna på baksidan
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-13 20:22

gör inte som mig
jag smältlimmade ett fäste på baksidan av högtalaren och skruvade fast det i väggen
sedan så torkade smältlimmet och högtalaren ramlade ner på min micromega cd-spelare som pajade
baselementet pajade det med(plastjunk)
ingvar började med riktiga chassin sedan :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-12-13 20:59

paa skrev:
Rydberg skrev:Hålet för upphängningen gör du i den vinklade delan av anslutningspanelen.

Blir det inte ett hål in till lådans inre då, dvs läckage?

Beror pa vart du satter halet da det finns en sluten volym i sjalva anslutningspanelen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-12-14 09:14

Alltså att koppla högtalarkablarna sådär verkar ju lite bökigt...

Är det inte lättare att koppla med en kabel till plus/minus polen på den
första och sen en kabel från första a2:an till den andra (daisy chain).

Elektriskt blir det ju samma koppling som du ritat upp, men du slipper
separera ledarna o skala en bit som får isolering på båda sidor...

Jag kör förövrigt med EKUA kablage (det hittar du på typ Clas Ohlsson,
Kjell&Co, K-rauta etc). Köpte en rulle på 50 m från K-rauta...

O så kan jag bara hålla med Rydberg om att dra ett 4-5 mm stort hål
mitt emellan plus o minus hålet på den 45 gradiga delen av anslutnings-
kontakten.
Fungerar görbra, men det är lite pilligt att "sikta rätt" när man hänger upp
högtalarna.

Istället för spik (om du har betongväggar) så köper du L-krokar med lämplig
tjocklek (3-4 mm eller så) och bockar ut L från att vara 90 gradig till 45 gradig.
Då har du en stabilare infästning i väggen (eftersom den skruvas in i
vägg) jämfört med spik.

P.S. borra inte hålet allt för långt in på den 45-gradiga delen, det blir
lite svårare att hänga upp den då D.S.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-16 15:09

Hej alla!

Blir lite orolig över den information och de frågor som jag av en slump ser här i tråden. (Jag snubblade över den.)

Den fick mig att tänka: Men för bövelen, ring och fråga mig istället! :wink:

Nåväl, eftersom jag av en slump nu såg den här tråden skall jag försöka utreda svaren på frågorna i varje fall:

1. Det finns ingen regel som sägar att sidohögtalarna skall placeras på en höjd av 155 cm. Det är en information som är till hjälp för att man skall veta ungefär vad man har att vänta sig.
. . . Regeln som bestämmer vilken höjd respektive surroundmodul skall sitta på är mycket mera komplicerad och beror av både vilken av högtalarna det hantlar om, sitthöjd, rummet bredd och rummets takhöjd. Det ryms inte inom en siffra. Inte heller tar den fasta på högtalarnas undersida, utan på deras akutiska höjd, vilket sammanfaller med diskantklotsens undersida.
. . . Lämplig höjd beror helt på hur man sitter och på hur rummet de placeras i är utformat. Och oavsett om man i specifika fall kan komma fram till att de två främsta högtalarna (av de 6) skall placeras på just 155 cm's höjd (vilket självklart kan råka inträffa*) så är det bara TVÅ av de sex, åtta eller tio högtalarna som skall sitta på just den höjden.

2. Högtalarna hängs upp på väggen genom att man borrar ett hål i anslutningspanelen, mellan de två "tryckknapparna" i en vinkel 45 grader snett uppåt. I väggen skruvar man en en L-krok som man sedan gärna får böja så att den vinklas ut från de ursprungliga 90 graderna till ungefär 55 grader. Då glider högtalarna på korken perfekt.

3. Man kan daisy-chain-koppla högtalarna, men nackdelen med det är att man förlorar möjligheten att snabbt ändra sig med avseende på hur de använder tillgängliga kanaler. Jag rekommenderar därför att man drar en kabel till varje högtalare och parallellkopplar dem vi förstärkaren istället. Då kan man dessutom i ett naft välja att koppla om t ex mellan 3+3 och 2+1+1+2. Eller varför inte 1+1+1+1+1+1. Personligen tycker jag 3+3 brukar vara bäst om man inte har en non-matrix-mode på sin hemma bioförstärkare, som alltså gör att man får 3+3-funktion med 5.1-material, även om man kopplat 2+1+1+2.

Vh, iö

- - - - -

*T ex om man sitter med öronen på en höjd av 1 meter och rummet är 4,5 meter brett, eller om man räknar den akutiska höjden istället så blir det rätt om man sitter med öronen på en höjd 1,1 meter och rummet är 2,77 meter brett, eller om man har öronen på höjden 85 cm och rummet är 4,31 m brett... Bara för att ta några exempel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2007-12-17 09:58

IngOehman: Då mäter jag upp mitt rum och ringer dig! Trådens avsikt var att i viss mån minimera de inkommande samtalen till din telefon, du måste ju få någon lugn och ro ibland 8)

Tack vare tipsen så har jag nu iaf borrat på rätt ställe i högtalaren, samt hittat goda krokar att hänga upp dem med, kompletterade med mjuka tassar på baksidan av högtalaren för att få en stabilare upphängning av mindre tapetrispande karaktär :D
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-17 11:16

Jag tackar för den inkommandesamtalsminimerande insatsen, och hoppas därtill att eventuella värstingfrågetecken är utredda. Du är hur som helst välkommen när du ringer. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino