Diskantmoddnings(slaktar?)-tråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 22:09

Svante skrev:Kan det vara så att det öppnas upp en luftkanal till luftkaviteten bakom magnetgapet? Det blir en liten helmholtzresonator med fh=3,5 kHz?

Så här ser det ut om man lurar Basta! till att simulera detta. Jag har tagit en diskant (röd kurva) och hängt på en slavbas på den (blå kurva).

Systemet blir ju som en slavbas: Med en slavbas är den drivande konen kopplad till en kavitet, i kaviteten sitter en slavbaskon med en massa och den är upphäng med en fjädring.

I diskantfallet är konen kopplad till en kavitet, i kaviteten sitter det en basreflexport (=massa) och innanför den sitter det ytterligare en kavitet som fjädrar mot massan.

Akustiskt sett har de samma ekvivalentschema.

Bild

Man kan se att knixen i kurvan går att få till :D .

Edit: la till impedanskurvor för de två också...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-27 22:24

Svantes förklaring verkar ju rimlig, är det så så borde fenomenet minska om jag fixar ett större utrymme bakom domen.

Mätte övertonerna med 5 kHz signal och det såg lika ut för båda diskanterna (tyvärr...)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 22:35

norman skrev:Svantes förklaring verkar ju rimlig, är det så så borde fenomenet minska om jag fixar ett större utrymme bakom domen.

Mja, det borde sjunka i frekvens, ja. Men det bästa är nog att tillföra dämpning, gissar jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-27 23:12

Svante skrev:Mja, det borde sjunka i frekvens, ja. Men det bästa är nog att tillföra dämpning, gissar jag.

Blir svårt att tillföra dämpning i själva luftkanalen, men det kanske räcker med t.ex. gullfiber i luftvolymerna? Gör man utrymmena större så kommer man ju också ner under arbetsfrekvensen (om man t.ex. delar vid 2kHz)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 23:17

norman skrev:
Svante skrev:Mja, det borde sjunka i frekvens, ja. Men det bästa är nog att tillföra dämpning, gissar jag.

Blir svårt att tillföra dämpning i själva luftkanalen, men det kanske räcker med t.ex. gullfiber i luftvolymerna? Gör man utrymmena större så kommer man ju också ner under arbetsfrekvensen (om man t.ex. delar vid 2kHz)

Mm, det låter som du har en trevlig experimenterartid framför dig :).

Men som Phon sa, att borra igenom polstycket och fylla kanalen med nåt fluff, det verkar väl inte så dumt. Om det går att pilla in fluff i kaviteten bakom magnetgapet så är nog det önskvärt också.

Edit: Men om man borrar sig igenom polstycket, då måste man ge diskanten en egen låda. Den kan ju inte sitta i samma kavitet som ett baselement då.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-27 23:19

Har precis fått isär magnetsystemet så det skall gå att få in gullfiber i volymen där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 23:38

norman skrev:Har precis fått isär magnetsystemet så det skall gå att få in gullfiber i volymen där.

8O 8O Tror du att du får ihop det igen? Jag hade tänk att du skulle pilla in det genom magnetgapet...

Bilder?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-28 09:06

Att få isär dom är inte det enklaste, det brukar vara rejält limmat! men om det kan trösta dig är det ännu knepigare att få ihop dem rätt!! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-28 09:50

Svante skrev:8O 8O Tror du att du får ihop det igen? Jag hade tänk att du skulle pilla in det genom magnetgapet...

Bilder?

Hehe, det skall gå att få ihop igen om jag vill. Kan lägga en styrning på polstycket och sen lägga dit frontplattan igen.

Bilder kanske kommer senare... :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-28 16:04

Här kommer en bild på magneten:

Bild

Har tänkt att jag eventuellt kan få dit kopparfolie runt polstycket, får se om det får plats eller om jag måste slipa/svarva av det lite först. Kommer också försöka borra ut ett utrymme i mitten.

Mätte resonansen på diskanten med domen i fri luft (hade svagt magnetfält så jag kunde få den att röra sig), den hamnade på ca 700 Hz (eller var det 800... hmm minne som en guldfisk...).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-28 16:27

Kan du mäta dimensionerna på den? Jag är speciellt intresserad av volymen på luftkaviteterna framför och bakom magnetgapet. Det vore roligt att stoppa in dem i simuleringen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-28 17:13

Nu har jag mätt lite:

Mittenpolstycket är 25 mm i diameter, magneten är 31 mm i inre diameter och höjden på volymen är 15 mm. Det skulle ge ca 4000mm^3 eller 4*10^-6 kubikmeter.

Volymen bakom domen är lite svårare att mäta.... skulle uppskatta att ytterkanten på domen ligger ett par mm över polstycket, hur hög kan själva domen vara? ca 5mm?.. hmm

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 02:05

Hur går det? Har det hänt något mer?

/Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-12 08:29

Jocke skrev:Hur går det? Har det hänt något mer?

/Jocke

Står lite still nu då jag haft en massa annat att göra... men förhoppningsvis skall jag komma igång igen rätt så snart. Har skaffat borr för att borra igenom polstycket iaf.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 10:49

Spännande!

Jag har ett par 27TFFD/H978 som jag inte hittar något om men antar att det är 27TFF med dubbel magnet. Då ligger Fs på 11-1200Hz (enl Seas - har inte mätt än) vilket känns lite högt (tom för 3-vägare).

Så jag har lite planer på borrning. Funderar lite på betydelsen av geometrin hos en sådan här lösning. Tror det var Dayton som redovisade en sprängskiss där det borrade hålrummet kallades "Transmission Line", och det kan väl vara ett sätt att dämpa resonansen? Medans den bakre kammaren kallas "aperiodisk".

Några tankar kring det här?

/Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-12-02 17:33

Nu har jag lyckats få tid att borra lite och sätta ihop magnetsystemet igen:

Bild

Bild

Borrade ner ungefär 13 mm i polstycket. Har fyllt utrymmena i och utanför polstycket med glasull. Har jag uppskattat volymerna rätt så kommer jag hamna strax under 1khz i resonansfrekvens (dock är volymuppskattningen rätt grov... men nånstans mellan 700 och 1200 lär jag hamna... :) )

Nu skall limmet torka sen blir det nog någon mätning.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-13 20:33

Hur går det blir diskanterna bättre eller sämre av din moddning?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-12-13 20:52

skrutten skrev:Hur går det blir diskanterna bättre eller sämre av din moddning?

:oops: Har inte fått ihop den så jag kunnat mäta ännu....

Kom lite annat byggande emellan (såna där ino)

Men snart borde jag väl lyckas fixa lite med diskanten igen. Återkommer!

Föregående

Återgå till DIY-forum