Moderator: Redaktörer
AndersJ skrev:En hockeypuck är väl ganska hård och för att få hög fart på pucken så bör den nog inte dämpa mycket alls. Så då är det nog bättre att ha mjuka dörrstoppar under dem, det använder jag själv under mina högtalare.
Mvh Anders
Dahlqvist skrev:Svante: Empirist? -Javisst!
En idé: skulle man inte kunna göra själva "staget" förlustbehäftat? Alternativt fundera på att avsluta stagets ändar med ganska mycket förlustbehäftat material, typ flera cm?
/Dahlqvist
AndersJ skrev:Dahlqvist jag är inte riktig med på vad du syftar på när du citerar mig, tolkar du det som att jag förespråkar hockeypuck så tolkar du mig fel.
När det gäller SD-foten så har jag svårt att tänka mig att dämpningen skulle vara låg, den bör väl snarare vara hög?
Mvh Anders
Jag tänkte på förlustfrihet som kännetecken på en dålig högtalarfot. SD-foten har låga förluster i sin applikation (kritiskt belastad): det är det som är det fina i kråksången, även om det inte är särskilt intuitivt. Högtalarna får stå och vibrera bäst de vill, men de får inget "fotfäste" att sätta sig själva i resonans. "Dämpfötter" är egentligen ingen bra beteckning för SD-foten. Det är snarare frånvaron av resonanskapande egenskaper som är poängen, inte närvaron av resonansdämpande dito.
/Dahlqvist
AndersJ skrev:
Att SD-foten skulle ha låga förluster har jag lite svårt att förstå, jag vill gärna tro att det är tvärt om. Om vi skulle ha lådan på spikes som vi antar är av stål, så kan vi se det som en fjäder med låg förlust som inte dämpar rörelsen utan bara låter högtalaren fortsätta att gunga. Ungefär som en bil med utslitna stötdämpare. Om vi då tillför en dämpning så att fjädern blir kritiskt dämpad så bör väl lådrörelsen upphöra efter varje rörelse som högtalarmenbranet ger lådan? Är inte SD-foten helt enkelt en fjäder med låg resonansfrekvens och god dämpning? Men jag kan ju givetvis ha helt fel så jag får leta lite info om SD-foten helt enkelt.
Mvh Anders
Isidor skrev:Svantes föreslagna metod fungerar principiellt och varianter av metoden används faktiskt i vissa sammanhang där man har andra förutsättningar än här.
Isidor skrev:Anders,
Det är ganska krångligt att göra en sådan mätning, dels eftersom man måste mäta i ett rejält antal olika positioner på lådan och dels eftersom man måste ansätta rimliga avstrålningsfaktorer (eller utföra en fullständig BEM-beräkning utgående från uppmätta vibrationshastigheter). Jag tycker nog att det hela ligger alltför nära expertnivå för att utföras även av kompetenta gör-det-självare.
patrikf skrev:Såhär har jag byggt i allafall. 10 cm mellan varje stag, som är i 12 mm plyfa och ca 80 mm höga. Notera det svarta klägget mellan alla trädelar!
Har också funderat i de banorna, och då tänkt mig en förenkling. Om man mäter i till att börja med en enda punkt, och sedan antar att hela ytan rör sig lika mycket, räknar på vilket volymflöde det ger, och säger att det är en punktkälla. Då har man fulöverförenklat problemet, men får ändå ett mått på avstrålningen som den som mest skulle kunna vara. Problemet är väl att man kan råka sätta accelerometern i en nodlinje, och att det rör sig mer någon annanstans, så man får väl prova några olika ställen. På detta sätt borde man väl kunna få en uppfattning om hur många dB under nyttosignalen strukturavstrålningen som högst ligger?
Anders,
Det är ganska krångligt att göra en sådan mätning, dels eftersom man måste mäta i ett rejält antal olika positioner på lådan och dels eftersom man måste ansätta rimliga avstrålningsfaktorer (eller utföra en fullständig BEM-beräkning utgående från uppmätta vibrationshastigheter). Jag tycker nog att det hela ligger alltför nära expertnivå för att utföras även av kompetenta gör-det-självare.
AndersJ skrev:IsidorAnders,
Anledningen till frågan var att en kompis driver en firma där de utvecklar instrument för vibrationsanalys, så jag kanske testar ändå bara för att det är kul.
Mvh Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster