transformator fråga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameron

transformator fråga?

Inläggav cameron » 2007-12-14 18:31

Vore tacksam om någon kunde tipsa mig om ett enkelt sätt att parallellkoppla två sekundärlindningar på en transformator.

problemet är att det är två lindningar på ca +-42 volt med en O på varje (alltså tre sladdar per lindning, en 0 och två likfärgade med +och minus). jag vill parallelkoppla dessa till en likriktarbrygga och jag vet inte hur jag ska särskilja plus och minus på ett lätt sätt

Vore tacksam för all hjälp jag kan få

mvh Micke
Eeeh.. att de så jäkla svårt å skriva nå fyndigt.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-14 19:08

1. Mät med en ohmmeter så att du vet vilka par som är lindningarna.

2. Koppla ihop ena tråden frå en linding med ena tråden från den andra.

3. Koppla in spänning på primären

4. Mät spänningen mellan de två fria trådarna på de två lindningarna. Är det 0 V där är det ok att koppla ihop dem, och kopllingen är klar. Är det 84 volt där är det typ obra att koppla ihop dem. :lol: Då ska du byta tråd på ena lindningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2007-12-14 19:23

Oj det var rask marscherat! :D

Tack för det, nu ska jag försöka mäta lite. förhoppningsvis utan att proppen går. hehe..

tackar!

Micke

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-12-15 09:24

Om man nu ska vara petig (och det ska man väl?...) så är det att rekommendera en kontroll av fasläget på transformatorlindningarna så att de jobbar med och inte mot varandra.

Mvh,
Magnus

manw

Inläggav manw » 2007-12-15 11:44

När man jobbar med nätdelar och effektförstärkare och skall koppla in dem för första gången, så är det fiffigt att koppla en vanlig exvis 60W glödlampa i serie. Kortsluter du fel sekundärer så lyser lampan :idea:

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2007-12-15 12:40

300B vad menar du med att göra en kontroll på fasläget. antingen är de väl i fas och jag får en spänning på sekundären (när de två sekundärlindnigarna är ihopkopplade) eller så får jag inte det, om de är ur fas.
Vad det har för effekt på sekundären vill jag inte tänka på. Jag tänker mig lite värme av någon anledning. :lol: Men jag vet inte säkert.
Jag kanske har missförståt vad du menar.

manw. Det där med glödlampan går lite över huvudet på mig. skulle du kunna förklara hur du menar?

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-15 12:53

Cameron,

vad är det för specialtrafo du har?

Det är alltså inte fråga om en standard med två tåtar in på primären samt fyra tåtar ut på sekundären?

Som du beskriver två sekundärer med tre sladdar per lindning får jag till tolv st. tåtar ut på sekundärsidan??

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-15 13:12

300b skrev:Om man nu ska vara petig (och det ska man väl?...) så är det att rekommendera en kontroll av fasläget på transformatorlindningarna så att de jobbar med och inte mot varandra.

Mvh,
Magnus

Alltså, det är ju precis det min "metod" gör. Mäter man 84 V så ska man skifta fas. Mäter man 0V så är det ok att koppla ihop dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-15 13:23

Ah, nu såg jag att det var tre tåtar på varje, men förutsatt att 0 står för mittuttag kan man strunta i dem och göra som jag beskrev med de andra. Men det kommer att bli 4x42=168V och inte 84 V som jag skrev. Lite extra försiktighet rekommenderas alltså.

Så här tolkar jag det som att det är:

Kod: Markera allt
                * 
           || <--------- A
           || <
           || <
           || <--------- 0
           || <
           || <
---------> || <--------- B
         > ||
         > ||
         > ||   *
---------> || <--------- C
           || <
           || <
           || <--------- 0
           || <
           || <
           || <--------- D
           || 

...och du vet inte vad som är A och B respektive C och D. Om man kopplar ihop C med B blir det ju 164 V mellan A och D och då är det inte bra att koppla ihop A och D. Om man däremot lyckas koppla ihop A och C kommer man att mäta mellan B och D och då blir det 0 V, och då är det bara att sätta ihop B med D, och därefter kopplas nollorna ihop med varandra.

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-12-15 21:28

Bra beskrivning Svante! :D

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2007-12-16 13:49

Piotr, det är ingen special trafo utan ser ut exakt som svantes eminenta teckning.

Svante. Jättebra illustrerat. Nu ska jag bara få tummen ur och mäta lite.

Jag måste säga att det här forumet rockar. Alla är väldigt hjälpsamma.

Micke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-16 14:50

cameron skrev:Svante. Jättebra illustrerat. Nu ska jag bara få tummen ur och mäta lite.

Det är inte fel att låta tummen vara kvar där du har den just nu. Det minskar risken att du kortsluter en nätspänning med din kropp ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-16 15:37

soundbrigade skrev:
cameron skrev:Svante. Jättebra illustrerat. Nu ska jag bara få tummen ur och mäta lite.

Det är inte fel att låta tummen vara kvar där du har den just nu. Det minskar risken att du kortsluter en nätspänning med din kropp ....

:lol: :lol: :lol:

Vad var det man fick lära sig? En hand på ryggen när man arbetar med starkström?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-16 16:03

Vill bara försiktigt varna för att koppla ihop transformatorlindningar parallellt (gäller även primärlindingar): Det kan ge stora interna rusströmmar. :?

Om man mäter upp trafon såsom Svante anvisar får man dock en bra indikation på protentiella problem - om ifas-summan blir 164 volt och urfassumman blir 0 volt är allting ok. Men, om man finner att ifassumman är 164 volt och urfassumman än 2 volt (83 + 81 = 164 ; 83 - 81 = 2 volt) kan det finnas skäl att vara i varje fall lite försiktig. Det betyder att sekundärlindningarna inte har exakt lika många varv, eller att kärnan läcker asymmetriskt och lindningarna är asymmetriskt lagda på den.

Transformatorn får med största sannolikhet inte sådana problem att det är fara å färde med den, men det ger alldeles i onödan höga tomgångsförluster. Vid maxbelastning spelar det dock sådana asymmetrier mindre roll, faktiskt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot går det utmärkt att parallellkoppla lindningar med helt olika trådtjocklek, bara de är lindade med exakt samma antal varv. :P

PPS. Seriekoppla sekundärlindningar är däremot "tomgångsofarligare", men de bör förstås arbeta i fas (strömmen skall vilja gå i samma riktning) om man vill att transformatorn skall arbeta energieffektivt (stor omsatt maxeffekt i förhållande till vad den väger). Man kan alltså utmärkt väl seriekoppla linsningar med helt olika varvantal, men trådtjockleken bör vara samma.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till DIY-forum