Lithiumbatteri

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Lithiumbatteri

Inläggav TCM » 2007-12-16 19:58

Jag har köpt en hörlursförstärkare som bland annat kan drivas med ett 9 volts "blockbatteri". Jag har använt alkaliska batterier hittills, men läste att det finns en lithium-variant av detta batteri. Det verkar som att lithiumbatterierna har ganska mycket längre livslängd jämfört med alkaliska. Finns det någon risk/några nackdelar med att använda lithiumbatterier (som det här)? Anledningen till att jag frågar är att det står så här i Kjell Fakta.

Lithiumbatterier
Lithium batteriet skall inte förväxlas med Litium Ion eller Lithium-Polymer batteriet då detta ej är laddningsbart. De kan oftast bara användas i applikationer som är avsedda för lithiumbatterier, beroende på deras högre spänning (3,0 eller 3,6Volt).
Lithiumbatteriet används i klockor, kameror, miniräknare och i elektroniska apparater där man behöver en backup som är liten i förhållande till cellspänning och en låg självurladdning. Den låga självurladdningen ger lithiumbatteriet en hållbarhet på mer än 10 år. Lithiumbatteriet klarar över lag tuffa temperaturförhållande på mellan -20 - + 60 C. För vissa konstruktioner upp till mellan -60 - +85 C. Litiumknappceller innehåller ej tillsats av kvicksilver, kadmium eller bly.

min fetstil

Någon som kan reda ut det för mig (2:a i ellära för drygt 20 år sen ;))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-16 20:27

Använder själv sådana 9V-Lithium-batterier. De räcker längre än de alkaliska varianterna. Lithium 1200mAh. Alkaliska 500mAh. Laddbara NiMh 170-250mAh. Finns även laddbara Lithium 9V och 400mAh.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-16 20:29

Längre livslängd innebär inte att de har högre kapacitet. Bara att de kan ligga obelastade eller lågt lastade länge utan att självurladda. I våra PC sitter en 3V lithiumknappcell som håller liv i våra BIOS-inställningar som ligger i ett minne som drar mikroampere från cellen.

Det kan bli en dyr erfarenhet att konstatera det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-16 22:10

Som jag förstår det så är det så att du vill byta ut ett 9 volts alkaliskt batteri mot ett 9 volts litiumbatteri. I sådant fall har ju batteriet samma spänning och det skall väl inte vara några problem.

Måste verkligen säga att texten från Kjell verkar tagen ur sin kontext.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-12-16 22:30

Tack för svaren Roger & Jax! Men jag känner ingen riktig klarhet, era svar drar inte riktigt åt samma håll tycker jag. Om jag ställer frågan så här: vad skulle ni rekommendera?

Jax skrev:Det kan bli en dyr erfarenhet att konstatera det.

Vad kan bli en dyr erfarenhet att konstatera?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-12-16 22:34

Fjonkalicious skrev:Som jag förstår det så är det så att du vill byta ut ett 9 volts alkaliskt batteri mot ett 9 volts litiumbatteri. I sådant fall har ju batteriet samma spänning och det skall väl inte vara några problem.

Rent spontant känner jag så också, men med mina dåliga förkunskaper gör citatet mig lite osäker.

Fjonkalicious skrev:Måste verkligen säga att texten från Kjell verkar tagen ur sin kontext.

På vilket sätt menar du?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Tore

Re: Lithiumbatteri

Inläggav Tore » 2007-12-16 23:34

TCM skrev: De kan oftast bara användas i applikationer som är avsedda för lithiumbatterier, beroende på deras högre spänning (3,0 eller 3,6Volt).

Eftersom litiumcellen har en spänning på omkring 3V hittar du inga litiumbatterier som kan ersätta vanliga 1.5V AA- eller AAA-batterier. Det är väl det de menar med det som står i citatet. Däremot går det förstås utmärkt att seriekoppla tre litiumceller för att skapa ett 9V-batteri.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-17 01:02

9V litium-batterier är primärt tänkta att användas i brandvarnare för att inte behöva byta så ofta (tack vare låg självurladdning). Brandvarnare drar väldigt lite ström.
De är INTE ett prisvärt alternativ i tillämpningar som drar lite mer ström, pris per mAh (milliampertimme) är mycket (typ 4 ggr) dyrare än alkaliska batterier. Så undvik. Köp tio-pack alkaliska på kjell istället.

God Jul!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-17 08:38

DrFunk skrev:9V litium-batterier är primärt tänkta att användas i brandvarnare för att inte behöva byta så ofta (tack vare låg självurladdning). Brandvarnare drar väldigt lite ström.
De är INTE ett prisvärt alternativ i tillämpningar som drar lite mer ström, pris per mAh (milliampertimme) är mycket (typ 4 ggr) dyrare än alkaliska batterier. Så undvik. Köp tio-pack alkaliska på kjell istället.

God Jul!

Vet inte om det är tänkt just för brandvarnare men det kan vara praktiskt att använda lithiumbatterierna om man vill förlänga själva bytesintervallerna. Är det så att själva bytet är omständigt är det självklart en fördel om man inte stup i kvarten behöver byta. Dock kan det vara ännu bättre med en laddningbart alternativ som kan laddas utifrån. Brukar vara betydligt mindre kapacitet från de laddningsbara. Ett laddningsbart alternativ med större kapacitet är lithium polymer. Då blir det förstås inte 9V utan 7.4 eller 11.1V. Är litet och kostar inte så mycket heller, ca 180 kr för 7.4V/800mA.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-17 12:23

De kan vara bra i kallt väder, till exempel i ficklampor, cykellyktor och kameror med 2 eller 4 AA(A).
...perspektiv...

Återgå till Teknikforum