Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioner

Inläggav Birger » 2007-12-18 19:51

Denna "tweak" har diskuterats friskt på nätet på flera forum men det har varit rätt tyst här. Kanske något för subjektivisten att gå igång på.

Är det någon på faktiskt.se som provat den? Blindtest kanske?
Allas vår Patrik82 har köpt ett helt gäng och han är lyrisk förstås
:)

Bild

Makalös manick tydligen fast Sladd hörde ingen skillnad trots sina guldöron eller tack vare dom kanske :wink:
Någon som har en ide om vad prylen egentligen gör???

Patrik82 berättar om sin upplevelse:

Jag förväntade mig att 10 stycken till skulle ge 30% så stor förbättring som den första, men de gav mycket mer! Kanske 11 stycken RGC-24 är för lite... Kanske ett dussin per komponent behövs. Jag kan bara testa för min DAC just nu för att jag vill inte stänga av systemet för att uppvärmingen tar flera veckor. Nästa gång skall jag löda fast dom i förstärkarna.

RGC-24 Ground Conditioner for Benchmark DAC1

From 1 to 4: Smoother and more transparent. Silkier highs but higher quality. Everything sounded a little thinner and leaner than before. I heard deeper into the recording. It was a similar improvement as when changing from Toslink into Nordost Valhalla AES/EBU, but smaller.

From 4 to 8: Smoother and more distinct. There was less whiteness of the transients which made them less emphasized. It sounded a little boring.

From 8 to 4: Whiter high frequency transients. It makes the background behind it appear emptier and blacker because of less low-level detail. I liked the sound of 4 more than 8, but I just needed to get used to the sound of 8...

From 4 to 8: Less whiteness in the highs. Less emphasis of transients. More depth. Everything is more distinct without anything being emphasized.

From 8 to 11: I didn't seem to hear a further improvement, but I didn't switch back and forth because it would have taken too long.

1 vs 11: It sounds very weird. It's both heavier and thinner, sharper and smoother, louder and quieter... I'm not hearing any sound signatures anymore.

* More bass information that is very quiet, but it isn't thin and veiled like from other tweaks, it's thick and detailed. There are more bass transients and they are heavy.
* High frequencies are thinner and they have more information in them.
* More separation and clarity of sandy transients, they aren't veiled and dull anymore.
* The ambient sounds are smoother than before, and the sounds in front are sharper than before.
* Everything is more distinct and none of the sounds appear to blend together anymore, there are multiple ambient sounds which I previously though was only one sound.
* More low-level detail everywhere, more resolution.
* Soundstage is deeper.
* Less boominess and fatigue. More transparency, neutrality and realism.

Conclusion: Connecting 11 RGC-24 into my Benchmark DAC1 made the most positive improvement out of any tweak I have ever done, but it also made the smallest differences.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-18 20:03

Lite mer info och beskrivning av produkten skulle vara bra. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-12-18 20:44

Nefilim skrev:Lite mer info och beskrivning av produkten skulle vara bra. :wink:

Det är tveksamt...
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-18 20:46

Kevin_Mitnick skrev:
Nefilim skrev:Lite mer info och beskrivning av produkten skulle vara bra. :wink:

Det är tveksamt...

Förstår det.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-12-18 21:13

En test och en liten "förklaring"

TEST OF RGC-24 – MAGAZINE HAUTE FIDELITE FRANCE OCTOBER 2007

I TESTED Acoustic Revive RGC-24

Each month I bring to you intriguing products, things that may seem improbable and sometimes I ask myself what use are these things because at first glance it is not obvious to doubting audiophiles like me!

It is in this state of mind that I opened the RGC-24. If ‘grounding conditioner’ is the literal translation for this bizarre object it only tells me vaguely the purpose of it, naturally I would have placed it under a glass of beer… However after being informed I found that the RGC-24 is used to attract the earth leakage current from the chassis which disturbs the performance of the electronics. This earth leakage is more or less a pollutant which degrades the original signal.

Inside the RGC-24, a quantity of minerals and metals absorb the current leakage when connected to the earth terminal of amplifiers (or connected to a spare RCA input by the use of the supplied adaptor). The ideal placement for the RGC-24 is to place the (beer mat!) just near to the transformer of the unit in question. If the feet of your amplifier are too small to permit this placement, you can use a set of isolation feet to increase the space available like the Top line Acoustic System which may improve even further the listening experience.

Once installed, the RGC-24 offers a listening experience undeniably calmer, more relaxed and more natural and much less aggressive. Rhythms are produced with much more fluidity and there is less crispiness and dryness. The image is less constrained and more liberated, not ‘captured’ between the loudspeakers. Also the bass is more evident and true.

In brief, this pretty object is not a gadget as we may believe it to be. In a well optimised system its action is undeniably efficient.

LAURENT THORIN – Editor Haute Fidélité.

En liten "förklaring" 2 från importören (tror jag):

Som jag tidigare har skrivit på ett annat forum så ska även jag på nåt sätt försöka att mäta vilken skillnad som RGC-24 gör på en anläggning. För jag anser att den fungerar och har en hörbar påverkan på ljudet.

Då jag har en god vän som är extremt erfaren på fysik så har jag bett honom om hans hjälp att mäta upp samt förklara dess funktion. Han är hälsosamt skeptisk men ändå villig att titta på den. Tyvärr så har jag ännu inte haft möjlighet att besöka honom (han bor över 50 mil härifrån) men en resa är planerad så snart jag får en leverans från AMR som jag ändå vill dema för andra i den stan.

En RGC-24 kan givetvis inte absorbera likström och har därför givetvis samma elektriska potensial som jorden i en anläggning. Men på höga frekvenser (100kHz - 100MHz) är det ingen stor ström som flyter i jorden fram och tillbaka utan där är det mer som en "vibration" som ligger överlagrad. (Faktum är att om jordledaren är oisolerad (normalfallet) så kan även den få inducerade spänningar och problem om det är långt till jordpunkten och går via en massa gamla skarvar/kopplingar.)

En dålig liknelse: Tänk på ljudvågor som kan gå genom tjock betong och sätta den i vibration, fast om du mäter på den så står den ju still. På liknande sätt anser jag att RGC-24 fungerar. Den är som en elektrisk motsvarighet till de där mössen med sand i! De sitter inte fast i nåt annat utan "suger upp" vibrationer hos en högtalare helt på egen hand. Och gör nytta fast högtalaren står still på golvet.

Om man låter en elektrisk signal gå genom en oskärmad kabel som det ligger mineraler (typ sand) av rätt sort runt omkring så kommer signalen att dämpas våldsamt på höga frekvenser. Detta fenomen används ibland på nätkablar för att bromsa höga frekvenser. Inte heller denna "sand" är ansluten till jord. Den är oftast inte ens elektriskt ledande.

Så varför ska det vara så omöjligt för en produkt att kunna absorbera höga frekvenser hos jorden på en anläggning? Speciellt om jordledaren i vägguttaget har många, många meter till närmaste jordspett i marken. Och har man ingen jord (jordade uttag) alls till anläggningen så borde möjligheten att påverka ljudet vara ännu större?

Eller för att felcitera Ken Ishiwata: "Det är inte signalvägen som är svår att designa, det är jorden." Dvs om inte jorden är ren så kan aldrig signalerna bli bra då jorden används som referens. Undantaget är möjligen en äkta balanserad kretslösning där jorden mest fungerar som skärm. Kan det vara av denna orsaken som Jorma inte hör nån skillnad med RGC-24 på Vitus men på sin CD-spelare? För de digitala kretsarna är nästan aldrig balanserade.

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-12-18 21:17

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-19 00:34

tror den har diskuterats här tidigare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioner

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-19 00:59

Birger skrev:
Någon som har en ide om vad prylen egentligen gör???

Ja. Jag tror inte den gör ett dugg. Annat än att flytta pengar från köparens bankkonto till säljarens.

Någon skriver:
Och har man ingen jord (jordade uttag) alls till anläggningen så borde möjligheten att påverka ljudet vara ännu större?

Visst serrö. Koppla in riggen i ett jordat urtag då! Så slipper man apa sig med tweaks...

Hur lätt är det för höga frekvenser att dra fram i jordplan som inte alls är gjorda (host host)för det? Och jordkabeln? Borde väl dämaps ganska bra, jag trodde högfrekvens var kräset vad gäller kablage...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-19 03:07

Britt-Gunnar skrev:tror den har diskuterats här tidigare

Ja det har den. :x

ps patrick82´s lyriska omdömmen beror inte på placebo, ty för intrycken förs logg-bok och han har pluggat psykologi. :roll: ds
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-12-19 05:30

Den har säkert diskuterats här men jag kan inte hitta diskussionerna när jag försöker söka.

Har någon här på faktiskt faktisk testat apparaten? Jag såg ju att några härifrån var inne på ett annat forum och var rätt klara över varför det inte fungerade. Jag tror dom har helt rätt men det vore ju kul om någon här har en sån där pryl och kan låna ut den till Morello. Det kanske kan hjälpa Patrik innan han köper 24st till 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-19 07:29

Ja, vad ska man säga. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-12-19 08:24

Jag har faktiskt fått möjlighet att lyssna på denna pryl i min anläggning.
En av mina bästa vänner har en hifianläggning som jag bara kan drömma om och han gillar verkligen tweaks av alla de slag. Han har ett särskilt lyssningsrum och har jobbat mycket med akustiken och har elektronik för ca 500kkr. Till det tillkommer högtalare för nästan lika mycket. Han tycker att denna pryl ger honom ett lyft när det gäller förförstärkare och cdspelare. Vi har lyssnat hemma hos honom och jag kan banne mig inte höra att denna pryl tillför eller drar ifrån något. Nu har han jobbat mycket med kabeldragning, eget proppskåp till stereon och kör med dyra nätfilter mm så det kanske inte borde bli någon skillnad heller. Jag kan tillägga att vi inte är överens om att det blir en skillnad med denna pryl inkopplad. Däremot låter det förbaskat bra hemma hos honom men det vore kanske märkligt om det inte gjorde det med dom förutsättningarna :wink:

Jag lånade hem en och använde den till dvdspelaren men jag hörde fortfarande inte ett smack så min köplust för en sån här pryl är noll. Däremot så ville jag inte såga den innan jag själv hade testat den eller om några grundligt hade lyssnat, mätt och nagelfart prylen i någon tidning eller på ett forum som detta. Jag vet från ett annat forum att Morello var beredd att låna hem en och testa men jag vet inte hur det gick. Morello var iofs säker på att prylen inte kunde fungera ändå.
Nu är även jag säker på att jag inte kan höra skillnad i en miljonanläggning och inte hemma i min hemmabioanläggning heller :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-19 09:45

subjektivisten skrev:Ja, vad ska man säga. :?

Lurenskojeri på absolut högsta nivå. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-19 12:29

se signatur...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-19 19:24

Brickman: Har du erbjudit honom hjälp att utföra ett enkelt blindtest?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioner

Inläggav paa » 2007-12-19 20:48

Birger skrev:Allas vår Patrik82 har köpt ett helt gäng och han är lyrisk förstås
:)

Patrick82 har näsa för dom rätta trenderna.
Skall faktiskt bli intressant att läsa hans redovisning om och när den blir offentlig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-12-20 08:12

Tvett: Jajamensan. Efter en del knorrande (han gillar inte bt, tycket att det är omständigt) så testade vi två cdspelare mot varandra. Hans för cirkus 25000:- och min för cirkus 5000:- . För att jäklas lite åkte min Pioneer dvd (2500:-) med på ett hörn också.

Fast särskilt vetenskapligt var det inte. Ett lakan för elektroniken, nivåkalibrering och så skötte hans genomtrevliga fru växlingen mellan cdspelarna.

Resultatet?

Vi var båda två rätt rejält ute och cyklade trots att vi tyckte att vi upplevde skillnader. Faktum var att jag höll min dvd som trevligast att lyssna på och han gillade min cdspelare bäst. Den cdspelaren har en liten färgning åt det mörka hållet av någon anledning och mysfaktorn blev hög i hans anläggning :)

Summan blev att jag sålde av cdspelaren och kör nu musik genon dvd:n och han har köpt en helt ny dvd/cd spelare för många många tusenlappar (nej han köpte inte min av någon anledning).

Jag måste ju erkänna att jag trots erfarenhet av hifi sedan i slutet av 70-talet numera har ruggigt svårt att skilja mellan cdspelare. Lite lite lättare mellan förstärkarkonstruktioner men inte mycket :oops:
Kanske börjar bli gammal eller så avtar viss placeboeffekt med åren.
Å andra sidan kan jag i alla fall tänka mig att betala någon krona extra för byggkvalitet mm. Byggkvalitet osar ju inte min pioneer 575 dvd av precis 8)

Högtalare är ju en annan business förstås. Där kommer ju helt andra parameter in och det hela blir betydligt mera personligt. Högtalare är ju även ett rejält hantverk för att inte säga konstverk i vissa fall :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-20 14:44

Men han är trots det övertygad av att den virtuella nollan gör en förbättring?
Dags för ett nytt bt tror jag....
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Generellt om hifi