PANIK! Lillgrabben petade in diskanten på pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-12-11 01:52

Aj aj det där såg ut att göra ont!
Måste bara passa på att fråga vilken finish det var på de pi60s:arna? (för det är det väl?) Snygga vara de i varje fall.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-12-19 15:22

IngOehman skrev:Använd inte tejp för att återställa domer.

Tar ett hushållsrullerör och tryck det försiktigt mot baskonen eller
diskantfrontplattan, och sug därefter försiktigt till formen återställts.

[...]

Vh, iö

Nu har grabben tryckt in den andra diskanten. Och den här gången struntade jag i tejpen och hämtade istället ett hushållsrullerör.

Det fungerade det också! :D
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-19 16:44

Rydberg skrev:Dammkåpor verkar nästan ha en magnetisk effekt på barnfingrar. Formen måste se mycket attraktiv ut att trycka på.

Det kan man lösa genom att vända dem bakåfram - alltså invertera deras form så det blir en inåtgående dome. :) Dels slutar de märkvärdigt nog att attrahera barnfingrar, och dessutom tål de mycket mera mekanisk åverkan utifrån när de buktar inåt! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Den enda nackdelen är att det är fysikaliskt vansinne och ger högtalarelement som låter sunk. För bruk i subkontra- och kontra- och stora oktaven fungerar det dock bra (eftersom våglängden är >2,5 meter där, och membranet form därför saknar betydelse, endast vinkelräta ytan och styrkan betyder något).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-19 17:37

Patrik_B skrev:Varför ska man inte använda tejp? Riskerar det att lämna kvar klister eller finns det risk att man bucklar elementen mer än nödvändigt?

Min begränsade erfarenhet säger mig att tejp naturligtvis kan vara farligt (för klistrigt, man kan dra till för hårt, kladd/tejp som fastnar, fel tejpsort osv osv) så det kräver fingertoppskänsla - å andra sidan kan man (som jag lyckades göra) få ut även mycket små kvarvarande bucklor om man är försiktig - t.ex. en tops eller nåt litet att försiktigt applicera tejp bara i själva fördjupningen, försiktigt dra ut - kunde på detta sätt få ett par soft dome att bli nästan helt släta efter intryckning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-22 00:26

Med hjälp av en knappnål pillar man lätt ut en barnfingerintryckt mittbulb. Syns (hörs) ingenting efter en sådan åtgärd.

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2009-11-24 00:39

Gammal tråd men men...

Jag har på mina diskantelement använt en vakumpump med mycket gott resultat. Det finns ett företag, VacuVin som tillverkar proppar till vinflaskor så att du kan pumpa vakum i falskan om du nu inte tänker dricka upp allt vid samma tillfälle. De har också en marineringsbunke för kött mm, där du marinerar under vakum, och här kommer vi till det fina i kråksången, förutom att det grillade köttet blir väldigt bra efter marinering i bunken, är pumpen till bunken i perfekt storlek för att rädda intryckta tygdomer med! Exempelvis Cervera säljer om någon är vill ge sig ut på jakt :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-24 01:56

Jag fick tipset av en piP-ägare att ta en dassrulle och sätta över dammkåpan och sedan suga ut den med munnen. Har inte provat själv men det låter som en relativt ofarlig metod att börja med.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-24 01:58

bibl skrev:Gammal tråd men men...

Jag har på mina diskantelement använt en vakumpump med mycket gott resultat. Det finns ett företag, VacuVin som tillverkar proppar till vinflaskor så att du kan pumpa vakum i falskan om du nu inte tänker dricka upp allt vid samma tillfälle. De har också en marineringsbunke för kött mm, där du marinerar under vakum, och här kommer vi till det fina i kråksången, förutom att det grillade köttet blir väldigt bra efter marinering i bunken, är pumpen till bunken i perfekt storlek för att rädda intryckta tygdomer med! Exempelvis Cervera säljer om någon är vill ge sig ut på jakt :)

Eller en bra ursäkt för att få köpa en sån här:

Bild
Sonos för hela slanten.

MP

Inläggav MP » 2009-11-24 06:24

Ragnwald skrev:Med hjälp av en knappnål pillar man lätt ut en barnfingerintryckt mittbulb. Syns (hörs) ingenting efter en sådan åtgärd.

Tack då ska jag inte prova det :wink:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-11-24 08:56

phon skrev:Just dom där elemententen gick rätt bra att trycka ut "bakifrån" så att säga.

Blyertspenna med suddgummi i toppen passar rätt lagom i ventilationshålet, och är lite mjukt för att inte ge vassa veck på mittpluppen när man trycker.

Skulle detta fungera på elementen till Profunfus P2 också?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 10:47

MP skrev:
Ragnwald skrev:Med hjälp av en knappnål pillar man lätt ut en barnfingerintryckt mittbulb. Syns (hörs) ingenting efter en sådan åtgärd.

Tack då ska jag inte prova det :wink:

Hehe.. Skulle väl stå, åtgärden återställer allt till det ursprungliga, alltså helt utan deformering av form och ljud.

Men den här vacuummetoden, verkar intressant. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-24 12:32

Kribban skrev:
phon skrev:Just dom där elemententen gick rätt bra att trycka ut "bakifrån" så att säga.

Blyertspenna med suddgummi i toppen passar rätt lagom i ventilationshålet, och är lite mjukt för att inte ge vassa veck på mittpluppen när man trycker.

MVH Christer
Har inget sånt element framför mig där jag sitter, jag vet inte hur stort hålet är. Nåt går väl in genom polstycket, blompinne eller något annat. Annars, sug från framsidan.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-24 12:43

Kribban skrev:

MVH Christer

Om du har dom "nya" profondusP elementen så går det inte då denna inte har ventilationen genom polstycket...

Du får lov att testa med dammsugaren (inställning på lägsta och hör vartefter!)
Annars får det bli "mun mot toarulle" metioden ( :lol: ) men det har inte fungerat tidigare för mig på denna typ av tjocka/robusta dammkopor....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

pgmj

Inläggav pgmj » 2009-11-24 13:44

JTarnstrom skrev:Jag fick tipset av en piP-ägare att ta en dassrulle och sätta över dammkåpan och sedan suga ut den med munnen. Har inte provat själv men det låter som en relativt ofarlig metod att börja med.

Fungerade alldeles utmärkt, kan jag meddela. Syns (och hörs) absolut ingen förändring mot för innan incidenten. Lite svårt att blindtesta före/efter här, men...

MP

Inläggav MP » 2009-11-25 04:37

Jag provade en gång och det gick ungefär lika bra som att suga en golfboll genom en trädgårdsslang. :?
Hur bär ni er åt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 10:18

Vi suger helt enkelt... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

MP

Inläggav MP » 2009-11-25 10:26

stenhårt! :P

+1

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2009-11-26 21:18

Köpte du Ingvars galler efter incidenten? ;)

Jag bepansrade mina pi60 från början så att säga, och lyckligtvis var jag med första gången de upptäckte att diskantskyddet gick och dra av...

Men pojkar betydligt värre...inte undra på 98% av alla mord begås av män :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino