av MrQaffe » 2007-12-22 14:03
Jag kör själv en passivt kyld dator , det är inga problem med passiv kylning bara lådan är rätt, det funkar inte med de små kompakta htpc lådorna, med undantag av m-cubed, men den är dyr att bygga med.
Köper man rätt saker så kan man utan problem bygga en mediadator med hyffsad spelprestanda,men för att klara full spelprestanda måste man ha aktiv kylning, och den behöver inte vara aktiv när man kör burken som mediespelare, man kan fixa en avancerad fläktkontroller som aktiveras vid en viss efektförbrukning eller temp, då är datorn tyst tills den verkligen måste kylas aktivt, man har oftast minst 20C marginal på tempen innan man måste kyla aktivt, de flesta "överkyler" sin dator ur ett tekninskt perspektiv, datorn måste inte arbeta vid 20C , utan cpun tål 60C, mobilcpuer tål ännu högre temp, grafikkorten brukar tåla runt 100C.
Det man ska vara rädd om är diskarna, där är ju ens personliga saker lagrade, och det är det enda som är svårt att återställa om det havererar, resten av delarna är ju utbytbara på ett enkelt sätt, jag har däremot inte kört sönder nått i mina riggar ännu, cpun ligger runt 40C för det mesta och grafiken, med separat grafikkort, ligger runt 60C , helt inom driftområdet för kretsarna!
Man bör av dessutom av energiskäl sträva efter att "bygga rätt", de flesta tar i alldeles för mycket med prestanda för surfande på nätet, jag kör med lagom cpu, ( de slöaste 2 kärniga oftast ) och de klarar allt utom bild/videoredigering och spel alldeles utmärkt !
Vid videoredigering brukar dock diskarna bli flaskhals, därför är det bra med 3 hdd i stället för en snabb cpu i första läget, sen byter man cpu om det behövs . Vikten av mycket ram ska inte underskattas det heller, idag tycker jag att man bör ha 4 gb min för att klara vista, en "ren" start med vista ultimate 64 tar runt 2.2 gb ram i min dator, man bör dock alltid ha minst 3 ggr ramstorleken på grafikkortet minimum för att miska risken gör strul vid spelande under vista.
Har man tillräckligt mycket ram minskar även ljudnivån i datorn genom mindre hdd aktivitet.
Ska man titta på film är det bara viss 1080p och vc1 som verkar vara så tungt att hantera att man måste tänka efter innan man kör med lågenergibyggen, 720p verkar alltid fungera, för musiklyssnande så duger det bra med en p2-400!
Har man en "långsam" rättbyggdd maskin så kan den oftast överklockas en hel del när man slår på fläktarna, +50% är inte ovanligt. och då levererar den oftast fullt ok spelprestanda, inte som en full spelrigg, men den drar o andra sidan 1kw mindre effekt. man ska tänka på effektförbrukningen, en ps3 drar mer än en normalpc idag ! och en spelpc med sli/crossfire kan hamna uppemot 7-800 watt för lite prestanda , och närmar sig 1.5kw om det är en värsting med "extra allt"
Tänk på elräkning o miljön, de lättaste sakerna att få tyst på är de datorkomponnter som inte blir varma och behöver kylas, därför kan prestanda delar på tex minnen ofta dra mindre effekt än standard när de körs lika fort !
Själv så har jag datorn stående öppet och det enda som hörs är diskarna, men de låter iallafall mindre är de flesta cd/dvd spelare och helt klar tystare än en projektor, och det är inga problem att ta bort diskarna heller idag, och ersätta dem med ssd eller nas men de är så tysta att de som ser datorn får kolla på power dioderna för att tro på att den är igång, så jag ser det inte som något problem!
Så om man måste bygga in datorn för att få tyst på den skulle jag överväga att köpa en ny, med rätt komponter! Men vill man bygga in den så gör det med andra fläktar till kyningen, bygg en låda som tätar runt sidorna och montera stora fläktar, minst 120mm gärna större!! övervaka tempen i datalådan och reglera fläktarna så du inte överkyler, 40C är helt ok arbetstemp på en standarddator