lasselite skrev:Fråga till dig. Hur kan du vara säker på att ditt eget "ljudideal" inte sammanfaller med ljudet från en transparent anläggning?
Au contraire, mon amie. Eller rättare sagt - det gör det. Det sammanfaller i stort sätt. Jag gillar till och med (flera av) metoderna. Jag hävdar dock bestämt att neutralt/transparent inte har en särställning. Det är en smak som vilken som helst... Eftersom man inte kan visa att neutralt/transparent föredras av alla - alltid. Eller ens av majoriteten - oftast. Det är ett tyckande, som vilket som helt - jag tycker si, du tycker så.
Svante skrev:Här har vi alltså fem jämförbara saker: Hifi, vin, mat, bilar och kvinnor. Saker som bör jämföras på samma sätt?
Nej. Men jag tackar för att du tog upp mitt ursprungliga inlägg. Jag förklarar:
Koffe skrev:Andra områden där vi vilseleds av våra subjektiva bedömningar:
Vin - här borde man omgående ta fram en neutral referens - tillexempel vatten - och test smakavvikelse mot denna.
När man skall beskriva hur ett vin smakar gör man det sällan eller aldrig relativt vatten. Man använder en uppsjö av kontextuella referenser för att förklara hur det smakar. Och framför allt - när man skall jämföra två olika viner går man inte omvägen över att förklara hur de båda inte smakar vatten. Sen är det ju som så att det är just det faktum att det inte smakar vatten som är grejen med vin.
Koffe skrev:Mat - när man äter på diverse näringsställen finns ingen som helt garanti för att kotletten smakar som grisen har tänkt dem! Och självklart är grisens åsikt den enda som räknas - han om någon är väl "artisten". Resten av kedjan skall ägna sig om en neutral förmedling
Nog är det väl grisen som ger kött och blod i processen? Nog borde väl hans åsikt ges tolkningsföreträde? Eller... Det jag är ute efter är att alla delar av kedjan påverkar skapandeprocessen. Passivt eller aktivt. Jag tycker inte att vi skall kräva av ett system att det skall vara intelligent får att erkänna att det "skapar" de intryck vi suktar efter.
Här finns också det som (jag tror) är ett "feltänk" i hur neutralt/transparent ofta används. I botten ligger en enkel modell: Sändaren sänder - mottagaren tar i mot. Det är nog sant sant när det gäller data i signalen (även om man kan anföra att det ibland finns en indirekt feedback-kanal). Men nu är det (oftast) människor i ändarna av signalen. Bara data räcker därför inte till för att förklara vad som händer. Vi måste börja klättra i hierarkierna. Börjar vi istället tala om information så blir det plötsligt intressant. Då börjar man också inse att den enkla sändar/mottagar modellen inte är tillräcklig utan att informationen påverkas av massor på vägen.
Om jag till exempel lyssnar på thailändsk musik förstår jag inte texten. Data går obehindrat förbi - Informationen färgas av att jag inte fattar ett jota. Jag ta omöjligt ta musiken till mej på samma sätt som en thailändare - detta trotts samma data. Vad vi vet/kan/har varit med om/hört tidigare/sociala mönster/osv. på verkar det vi hör.
Jag kan för lite om jazz. Jag förstår inte vad de håller på med. Därför kan jag inte uppskatta vad jag hör. Jag gissar att det är därför jag kan säga att jag aldrig har hört en jazzinspelning som jag tycker låter bra. Någon som gillar jazz kan hävda motsatsen och det respekterar jag.
Min poäng är att för att förstå vad som händer mellan artist och lyssnare måste man ta till mer komplexa modeller än att säga att datat förmedlas ofärgat - då har man missat det intressanta i skedet. Allting påverkar. Hela tiden. Alltid. Ju mer modellen avgränsar - desto ointressantare blir resultatet.
Koffe skrev:Bilar - Teknikerna skulle med enkelhet kunna ta fram en modell som motsvarar allas behov. Tänk vad billig den skulle bli tackvare massproduktion! Man skulle till exempel kunna bygga delar av karossen i papp.
Det finns en tendens att driva rationalitet på ett oönskat sätt då man slutar fråga sig vad folk vill ha. Man tappar konsumentens vilja. Istället optimerar man utifrån ett "inifrån och ut"- perspektiv (eller i allra värsta fall utifrån ett "inifrån och in"- perspektiv). När konsumenten väljer "fel" så antar man inte att de har valt det som är helt rätt för dem - utan man antar i stället att det är missinformerade eller vilseledda.
- "Om alla visste det vi vet så skulle de också välja en Denon... förlåt Trabi. Det där Mercedes håller på med det är bara smäck. Det är helt optimalt för vår tillverkningsprocess att bygga i papp. Pappen påverkar inte alls bilens förmåga att flytta sig från A till B."
Koffe skrev:"Kvinnor - Det finns ingen som helt garanti för att en vacker kvinna är en bra fru eller en duktig arbetare. I stället för att, som nu, låta oss påverkas av våra sinnesintryckt och villfarelser bör vi ta vetenskapen till hjälp. Men matching mot en genbank kan vi utrota ärftliga sjukdomar och vi slipper risken att någon väljer fel på grund av känslosvall på småtimmarna.
Vetenskap och vetenskaplig metod är inte hela svaret. I bland är det bra att vi inte är så rationella som vi skulle kunna vara. Vetenskapen (och det rationella valet) behöver inte skydda oss. Vi kan välja själva. Vi kan välja med känsla. Det blir tillräckligt bra - tillräckligt ofta. Att inte välja med känsla vore... fruktansvärt. Ett i olidligt och otänkbart alternativ. Eller hur?
Koffe skrev:KAMRATER! Vi bör omedelbart vända oss mot åratal av kapitalistisk indoktrinering och vilseledande marknadsföring! Låt oss därför ställa oss bakom våra ledare Teknokraterna. De vet vad som är bäst för folket och vill dess väl. Hylla femårsplanen - den kommer att ge oss en ny och bättre värld!
Det tror jag att ni fattar? Den behöver jag väl inte förklara?