Moderator: Redaktörer

Martin skrev:Jag tänkte på den RC-länken (som du tog bort), i vilken storleksordning ökar den disten? Gör den det på något annat sätt än att sänka impedansen som förstärkaren ser och öka disten från denna?
Morello skrev:Martin skrev:Jag tänkte på den RC-länken (som du tog bort), i vilken storleksordning ökar den disten? Gör den det på något annat sätt än att sänka impedansen som förstärkaren ser och öka disten från denna?
Låt oss inte blanda in slutstegsdist i detta. Ju högre impedans elementet "ser", desto mindre blir konsekvensen av olinjäriteter i elementets induktans.
Martin skrev:Blir det stor skillnad vid 500Hz om du tar bort sista kondensatorn tex?
Morello skrev:Martin skrev:Blir det stor skillnad vid 500Hz om du tar bort sista kondensatorn tex?
Rimligtvis blir nivån cirka 12 dB högre.
Morello skrev:Till dessa 45 dB kan vi addera cirka 24 dB från elemenets avrullning, vilker ger cirka -70 dB. Någon som tror att man hör skillnad om nivån är -70 dB eller -72 dB när detta summeras med mellanregistret?![]()
Nu ska jag nog plcoka fram mikrofonen också
Att ta bort 18uF-kondingen och därmed minska flankdämpningen är otänkbart pga fas och effekttålighet.
Martin skrev:Jag håller med svante, diskanten verkar tappa 3dB vid 500Hz och även om man drar bort 6dB för diffraktionsförlust så är 9dB långt ifrån 24.
...
Ok, sista bud på skillnaden med eller utan 18uF: 3dB högre vid 500Hz = knappt någon skillnad. Dessutom finns det ju ingen förlust som dämpar "Back EMF" eller vad det heter från diskantens resonans. Den ser ju jättehög impedans och kan svänga fritt.
Användare som besöker denna kategori: nijo och 20 gäster