Att driva en elektrostatisk högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matslunnegren

Att driva en elektrostatisk högtalare

Inläggav matslunnegren » 2007-12-22 12:02

Hejsan måste bara börja med att tacka för alla disskussioner på denna sida som hjälpt mig i några av mina små projekt. :D

Nu är de det bara såhär att jag håller på att bygga en ESL ( elektrostatisk högtalare) efter en ritning jag hittade för ett tag sen.

Problemet är den att jag har inte hittat nån riktigt bra ritning/kopplingschema på hur jag ska kunna driva denna.
Är det någon som har ett sådant kopplingschema i huvudet eller har en aning om hur man ska gå till väga?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-22 18:15

Jag byggde lite olika elektrostater och använde ett par slutrör typ "813" eller liknande i en SRPP-koppling.
Kunde därmed köra med upp emot 8kV som polarisationsspänning utan trafo. Testade även med en vanlig PP-koppling med utgångstrafo etc. funkade också OK, även om det var lite knepigt att få tillräckligt isolationsavstånd.

Testade aldrig med transistorer.

Då har jag också fixat mitt första inlägg på forumet :roll: :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-22 18:25

Ge.........rattulationer till sitt första inlägg Snubbermannen.

Vad kan vi förvänta oss för vansinnes dåd av dig då .... :) En SRPP-koppling med 813 tyder på att Faktiskt numera är ganska osäkert. :wink:

Välkommen, skulle man väk egnetligen skriva! 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-22 19:12

Jodu, o gnagare må passa sig så inte högspänning får pälsen att nå helt fantastiska volymer. 8O :D

En stor fördel med mycket polarisationsspänning är att man vet vart dammråttorna är på väg :wink: 8 kV har en fantastisk dragningskraft på "husdjuren".

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-22 19:19

Du har PM Mats!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-22 19:48

snubber skrev:En stor fördel med mycket polarisationsspänning är att man vet vart dammråttorna är på väg :wink: 8 kV har en fantastisk dragningskraft på "husdjuren".

Bränner man upp råttorna med??
Här står ett par 813 bredvid och ler förföriskt med livsfarligt inbjudande mot mig ...

Undran - hur är det med kommersiellt tillgängliga elektrostater, har de transformator månne så man kan mata från vilken högtalare som helst?

Jag har sett någonstans, om trafos som är lindade för ESL. Jag kan se var jag såg sådant.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

manw

Inläggav manw » 2007-12-22 23:04

snubber skrev:Jodu, o gnagare må passa sig så inte högspänning får pälsen att nå helt fantastiska volymer.

"Ståpäls" får en helt ny innebörd :wink:

Hittade en länk (men det finns nog många!) http://amasci.com/esloud/eslhwto.html

Elektronrör är nog ganska lämpligt för slutsteget till modulationsspänningen för en elektrostat, så slipper man utgångstrafon som man måste ha om man skall köra en transistorstärkare till dem.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-22 23:11

Här var det:
http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/atrafo.htm
Halvvägs ner på sidan - ATH90:
Neu: Trafo zur Ansteuerung elektrostatischer Lautsprecher. Betrieb mit Gegentakt-Röhrenverstärker, z.B. 2*KT88, ca 50 W bei 500 V Primär ergibt ca 5-7kV Sekundär, mehrfach angezapft, experimentierfähig. ACHTUNG: Diese Spannungen sind definitiv lebensgefährlich. Hochwertige, aufwändig verschachtelte und sorgfältig isolierte, vakuumgetränkte Ausführung.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-23 02:58

En budgetvariant är att bygga en klassisk rörförstärkare med t.ex. två EL86 i SRPP, och sedan låta dessa mata en vanlig utgångstrafo för PP-koppling "baklänges".
Trafon skall vara den variant som har 50V linjeutgång. Dessa sitter ofta i de ganska vanliga Centrum-förstärkarna som fanns på många företag och hotell. Dessa förstärkare brukar ibland säljas på Tradera för ett par hundralappar.

Kopplas trafon bakvänt så får man ut en signal som duger till ganska mycket labbande och testande, jag vet att de jag provade klarade 5kV polarisationsspänning, men jag tror inte att det är vist att gå mycket högre.

Hela lösningen kan knappast klassas som "high end", men det låter faktiskt riktigt hyfs om man kommer över 3 kV i polarisationsspänning.

Användarvisningsbild
matslunnegren

Inläggav matslunnegren » 2007-12-23 17:23

Tackar tackar för alla svar :) ska börja arbeta med denna igen efter juldagarna.
Högtalaren är hyffsat baserad på informationen som jag fick ifrån http://amasci.com/esloud/eslhwto.html dvs samma sida som manw länkade till.
Om jag minns rätt så är det ca 1.6 m.m just nu mellan stator och membranet.
God Jul på er![/b]

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-23 18:28

Om det är någon som är intresserad så finns det nog ett par hundra meter folie för elektrostatbygge kvar. :) Folien är metalliserad i sektioner så man kan köra med olika frekvenser om man vill. Bredden är 600 - 700 mm.
Folien är försträckt så det är lätt att få den slät och fin med en varmluftspistol.

De största elektrostaterna jag byggde hade en aktiv yta på över 2 m2 per kanal, avstånd mellan plåtar och folie var 6 - 8 mm. Men då fick man som sagt gå upp lite i polarisationsspänning.

Heminredning har väl aldrig varit min starka sida, men det lät "ganska bra" från dessa läckert rostbruna skapelser av vävbackelit och perforerad svartplåt. :wink:

Tänk vad mycket man kan hitta på om man bara har en hel fabrik att leka i ... :roll:

Användarvisningsbild
matslunnegren

Inläggav matslunnegren » 2008-01-01 21:33

Har skickat ett email till den där killen som du tipsade mig om Nefilim.
Den där trafon såg inte dum ut på pappret inte, men borde det inte gå om man tar 2 st mindre trafor och kör dessa i serie? de är väl trots allt ingen större ström vi snackar om för dessa byggen ?

snubber du får gärna skicka ritningar/skisser på hur du gjorde dina elektrostater om du orkar :)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-01-01 22:36

Jag var och letade lite i garaget och hittade "alla" delar till en av mina mindre elektrostater (stor som ett A3) och en drivtrafo, skall se om jag kan ta lite bilder till ett DIY-reportage som visar hur enkelt det går att fixa en egen elektrostat.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-01 23:29

Det låter toppen! Ser fram emot det.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
matslunnegren

Inläggav matslunnegren » 2008-01-02 20:29

Låter riktigt nice snubber

Användarvisningsbild
matslunnegren

Inläggav matslunnegren » 2008-05-20 14:55

Nu har jag fått den att fungera :lol:
Ljudet blev riktigt rent men tyvärr lite lågt, har mina småfunderingar hur jag ska kunna fixa det det dock.
Lägger upp rapporten och papprerna om det lite senare om det finns intresse för det.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-22 16:16

Jag har faktiskt sett en väldigt snygg toroidtrafo för elektrostater, tyvärr in länk i denna stund.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum