Eller egentligen vill jag ju inte att det ska vara det. Jag vill diskutera transparensbegreppet. Inte om det är eftersträvansvärt med transparens eller inte, utan vad det egentligen är.
Alltså, till en början verkar det ju ganska enkelt; om det som kommer ut är samma som det som kommer in så är prylen transparent. Så kan man fråga sig vad "samma" är och vanligtvis slutar det väl i att "samma" är "så lika att man inte kan höra skillnad på "före" och "efter".
Men nu ska jag göra det krångligt. Kan ett RIAA-steg vara transparent? Signalen som kommer ur ett sånt är ju kraftigt diskantsänkt. Det ska det ju vara, eftersom pickupsignalen är motsvarande diskanthöjd, men betyder det att RIAA-steget är transparent?
Så kan man göra det ännu krångligare. I vilken dimension ska det vara samma? Är det teoretiskt möjligt att länken elektrisk signal till vinylvindling (spåret på en vinylskiva) är transparent? Här mäts ju insignalen i volt, men utsingalen i µm eller kanske mm/s.
Kan en A/D-omvandlare vara transparent? Här är ju insignalen spänning och utsignalen ettor och nollor.
Med en effektförstärkare kan man tycka att det är enklare, det är spänning in och spänning ut, ingen tonkurvepåverkan förväntas. Möjligen med en skalfaktor. Men helt enkelt är det inte. Ska en effektförstärkare som utsätts för en frekvensberoende last ha rak tonkurva? Det kan ju vara så att högtalaren är dimensionerad för att förstärkaren ska ha tex 0,5 ohms utimpedans. Högtalarkonstruktören kan ju vara rörfreak.
Vad är egentligen utsignalen från en effektförstärkare? Är det spänningen? Är det strömmen? Eller är det en kombination av de båda. I sådana fall, vilken av dem ska jämföras med insignalen?
Det får räcka så, nu vill jag ha diskussion! Och som sagt inget om transparens är bra eller dåligt som begrepp, jag vill bara veta om det är möjligt att ge en entydig definition på vad transparens innebär för en länk i återgivningskedjan.