Bygga egen förstärkare? Behöver tips.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_

Bygga egen förstärkare? Behöver tips.

Inläggav Tompa_ » 2007-12-04 00:52

Hej,

Jag har nu följt faktiskt och hififorum under några års tid och jag blir mer och mer intresserad av ljud och elektronik. Jag har funderat på någon typ av förstärkare då jag saknar en sådan. Hörlursförstärkare går bort då jag aldrig har lurar. Vad tycker ni på detta emintenta forum? Rör verkar knepigt.. jag förstår hyffsat hur en hörlursförstärkare fungerar med tex en OPA2134 men frågan är ju, hur skalar man upp?

Enda kraven jag har:
Fin musik. :)
2 kanaler till att börja med.
Budget, 2000-3000 kr?

kan inte riktigt komma på mera att skriva... angående utrustning så har jag tillgång till det mesta. Känns tråkigt att köpa färdiga kretskort också.. har dock inte grejor för att etsa.

Kan ni peka en glad amatör i rätt riktning?

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-12-04 03:47

Att layouta kretskort är nog inte den stora grejen om du är nybörjare. Själva korten kan du köpa färdigt. Försök och förstå tanken/teorin bakom konstruktionen istället. Sen kan du välja om du vill löda dit alla komponenter själv eller inte.

Det enklaste kanske är att köpa 2st UcD180, 1 trafo, 1 stereo pot, dvs sladdar och kontakter + låda med mindre kylfläns.

Vill du bara pula med klass A/B så kan du ta en LM3886 och sätta i 45 graders vinkel i vanligt förborrat labbkort. (Själv lekte jag på vit labbplatta tills det började ryka från DSP:n i datorn som var inkopplad till den = Skitdåligt.)

Men om du låter bli att koppla oskyddad dyr utrustning till den så kan du enkelt testa olika lösningar, men räkna med att det säkert kommer att glappa och brusa, eller brinna upp när du kortsluter fel saker.
Superbilligt, lärorikt, tar massor med tid, koppla en 10 tummare till den och ingen diskant där du provar. 10 tummaren kan inte en LM3886 ha ihjäl så snabbt, eller ett 10 kronors element.

När du är nöjd köper du ett färdigt kretskort för LM3886 istället som varken brusar (typ) eller glappar.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 05:36

Jag har sett/hört förstärkare baserade på bla 3886 som inte brusar och som saknar kretskort. Man kan löda direkt på benen poin to point.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-04 10:24

Vet inte om du ställt samma fråga på HF och jag svarat, men har man som jag svåra personlighetsstörningar ( :roll: ) kan jag väl svara här med.

Jag ska bygga en Symasym - 60W-transistorförstärkare (har alla komponenter hemma) och har beräknat att det ska kosta max 1500kr. Jag har då t ex transformatorer redan.
Ett annat bygge som jag har plockat hem trissor till är Leach-ampen. Den är lite biffigare, runt 100W.
När man läser verkar folk nöjda med endera förstärkaren. Komponenterna är lätta att få tag i och inte speciellt dyra. Det som kan kosta är chassi och trafo.

SYMASYM

LEACH
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bygga egen förstärkare? Behöver tips.

Inläggav paa » 2007-12-04 10:34

Tompa_ skrev:Hej,

Jag har nu följt faktiskt och hififorum under några års tid och jag blir mer och mer intresserad av ljud och elektronik. Jag har funderat på någon typ av förstärkare då jag saknar en sådan. Hörlursförstärkare går bort då jag aldrig har lurar. Vad tycker ni på detta emintenta forum? Rör verkar knepigt.. jag förstår hyffsat hur en hörlursförstärkare fungerar med tex en OPA2134 men frågan är ju, hur skalar man upp?

Enda kraven jag har:
Fin musik. :)
Budget, 2000-3000 kr?

kan inte riktigt komma på mera att skriva... angående utrustning så har jag tillgång till det mesta. Känns tråkigt att köpa färdiga kretskort också.. har dock inte grejor för att etsa.

Kan ni peka en glad amatör i rätt riktning?

MVH
Tommy

Jag tycker du ska börja med RIAA-steget som beskrivs i dessa trådar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20063

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 33&start=0
Då kan du få nånting som är prisvärt och bättre än det mesta. Det är mycket svårare med effektförstärkare att nå det kvalitets/prisförhållandet.
Men om du inte är intresserad av att spela vinylskivor är det förstås ingen bra ide.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 11:55

Point to point hardwira en chipamp är defenitivt ett bra första projekt och det går att få det brus och brumfritt om man läser på innan man sätter igång.

Börja med LM1875 då dom är mycket billigare än LM3886. Tror 1875 kostar 20kr eller så mot närmare en hundring för 3886 på Elfa. Sen kan du välja LM3875 i stället för LM3886 då den har några färre pinnar att löda på vilket kan vara trevligt i ett "kråkbo" som en p-p hardwirad lösning ger.

Hittar du två gamla bilbatterier kan du tillsvidare hoppa över att tillverka en nätdel och du minimerar risken för brum iom. det.

Så, där har du det. LM1875/LM3875 samt två batterier och på det några metallfilmsmotstånd och kondingar.

edit: LM-chippen är power opampar så om du är bekant med hur en OPA2134 hörlursstärkare funkar så är det smooth sailing med mitt förslag ovan.

edit: brum stavas med m och inte k, vi snackar ju inte murning här. Ändrat! :)
/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-12-04 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-04 18:17

Hej och tack för alla svaren!

Jag har mer eller mindre ägnat hela dagen åt att studera LM3886 och jag tycker det ser jäkligt bra ut. Jag har tittat mycket på chipamp.com scheman.. tror ni det kan fungera? Angående p-p kopplingar så kändes det dåligt, vill nog ha en lite mer permanent lösning, kan tänka mig att jag gör strömförsörjningen på ett hålat exprimentkort samt även förstärkardelen. Blir nog att p-p hardwira LMarna.

Är det dumt att inte beställa speciella kort från tex chipamp?
Låter det som en god ide eller är jag ute på djupt vatten?

PS. Soundbrigade: Nej du är inte tokig, jag har inte postat detta på hififorum. :)

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 18:44

Vad är det som gör point to point wiring en icke-permanent lösning menar du? :)

Angående kopplingar av chippen kollar du lämpligen först och främst på tillverkaren shemsida. ;)

http://www.national.com/

Återigen, LM3875 är snarlik LM3886 men det är bara fem pinnar att hålla reda på mot sju på LM3886 med mindre antal komponenter då du slipper mutekretsen till V-.

Färdiga PCB gör livet lättare men är ingen nödvändighet om du är fingerfärdig.

/Peter

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-04 18:53

Piotr skrev:Vad är det som gör point to point wiring en icke-permanent lösning menar du? :)

Angående kopplingar av chippen kollar du lämpligen först och främst på tillverkaren shemsida. ;)

http://www.national.com/

Återigen, LM3875 är snarlik LM3886 men det är bara fem pinnar att hålla reda på mot sju på LM3886 med mindre antal komponenter då du slipper mutekretsen till V-.

Färdiga PCB gör livet lättare men är ingen nödvändighet om du är fingerfärdig.

/Peter

Jag sa aldrig att jag skulle göra det här på 24 timmar. :)
Slipper och slipper dit... tycker chipamp schema var ganska "enkelt".
Har inte iofs provat än.. kan ju vara åt fanders.

Saxat från chipamp:
Components for amplifier boards
2 LM3886TF
4 22 kohm 0.5w compact metal film resistors
2 10 kohm 0.5w compact metal film resistors
2 1 kohm 0.5w compact metal film resistors
2 680 ohm 0.5w compact metal film resistors
2 2.7 ohm 2w metal film resistors
6 100 uf 50v Panasonic FC
2 47 uf 50v Panasonic FC
6 0.1 uf film caps
Components for power supply board
2 10000 uF 50v Panasonic TS Capacitors (35mm x 30mm low profile)
4 0.1 uf film caps
8 MUR860 On Semiconductor Diodes
2 2.2 kohm 2w metal film resistors
2 1 ohm 2w metal film resistors
1 blue LED
1 1N4004 diode
1 10 kohm 0.5w compact metal film resistor
1 10 uF Panasonic FC Capacitors

+Lämplig toroid 30VA 2x25V duger kanske?
Är jag HELT ute och skottar snö?

Edit: Peter, jag kollade just Elfa 107 kr exkl moms för en LM3886TF.
Jag tänkte dock beställa via jobbet från RS Components och där kostar dom 58,55 exkl moms.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 19:10

För en stereoamp bör du nog sikta på 300VA iaf. men 2x25 blir bra om du kör 6-8ohm högtalare.

Visst är scheman enkla men min tanke med LM3875 är att det blir gnuttans enklare att köra "hardwirat". Med PCB spelar det jack-shit roll såklart. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-04 19:15

Åfan, då hade jag verkligen räknat tokigt. Tjao... blev osäker nu. Tusan för dig! :) Jag har dock läst mycket gott om LM3886..

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-04 22:22

Hoppsan... såg nu att jag har tänkt fel som tusan. Jag började läsa om LM3875 och dom fina kommentarerna om den men jag har någonstans förvirrat den med LM3886 istället.. mute behöver jag nog inte.

http://www.chipamp.com/lm3875rev3.pdf - var den här jag tänkte på, kan det fungera?

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 22:33

Tompa_: PM:a din mailadress till mig så får du lite scheman och byggbeskrivningar som jag har sen. Det är krångligt att lägga upp det direkt här.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-04 22:34

Slutet på listan för power supply board ser mystiskt ut.

1 blue LED
1 1N4004 diode
1 10 kohm 0.5w compact metal film resistor
1 10 uF Panasonic FC Capacitors

LED + motstånd är förståss för att få power-on indikation (fast det är fult med blå lysdioder...)
Med vad är 1N4004 dioden och 10uF kondingen till?

Det klart dyraste vid bygget är en snygg låda, trafon, kontakter och kylfläns.
Ett spartips är att kolla om du eller en kompis har en gamal trasig förstärkare liggandes. Alternativt hitta en billigt på blocket eller liknande.

Trafon kanske inte har rätt spänning, men om du gör en ny front till lådan av t.ex. trä så har du en fin låda att bygga i. Dessutom kan du nog rädda alla kontakter, kylflänsar. Kanske du kan ta komponenter för att bygga nätdelen också, det blir förståss inga MUR860 dioder då.

Om vi bortser från kostnaden för normala motstånd och små kondingar (som är en väldigt liten kostnad) så får du med en slaktad förstärkare allt utom LM3886 (eller vad du nu vill bygga med) och trafon.
Dvs bra chans att kostnaden stannar på ca 1000:-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 22:36

Tippar på att LM3886/3875 är väldigt lika i prestanda dvs. väldigt bra båda två.

BrianGT har hållt på länge med dom här chippen och jag antar att hans kit är schyssta. Kolla med feedback på diyaudio för säkerhets skull... men det har du kanske redan gjort?

edit: mycket bra tips från Silvervarg!

/Peter

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-05 00:15

silvervarg skrev:Med vad är 1N4004 dioden och 10uF kondingen till?

Hej, jag hur provat undersöka lite men jag har inte kommit fram till något vettigt. Det exemplet är ju till LM3886.. jag har nu riktat in mig på LM3875.

Tack för tipsen föressten.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-05 05:03

Några tips när jag är igång:
Du slipper korka igen mutekretsen om du väljer 3875 fast jag tror nog att 3886 är ganska jämnbördig annars.
Se till att välja den oisolerade varianten av chipen eftersom den kyler bättre på flänsen. Kylflänsens egenskaper är lite mindre viktiga än problemet med värmeöverföringen chip till kylare. Chipet är ju så litet. Skippar du glimmerskivorna måste kylarna isoleras elektriskt från chassit.
Effektangivelserna får du ta med en ordentlig nypa salt. De beror helt på spänningen du väljer och vilken last du optimerar för.
Det blir färre komponenter runt chipen med 3875, speciellt med Peter Daniels koppling som du fått som pdf: Exklusive nätdel snackar vi om en 100 k pot, en 2,2uF blackgate och 2 motstånd. Thats it!
Löd 220k-motståndet direkt på benen och så nära kapseln det går. Har sett folk som trimmar av plastöverdraget med dremel för att komma närmare kapseln med motståndet och på så sätt få feedbackslingan minimal.
Satsa på blackgate direkt som seriekondensator och till avkoppling/nätdel. Pruta istället på trafostorlek, kontakter, låda och MUR-dioder om du vill bygga ekonomiskt. Det är alltid coolt att bygga med skräp från återvinningen.

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-05 09:00

Hej!

Jag har tyvärr inte hunnit kolla på det du har mailat mig då jag sitter på jobbet, men jag tycker att det låter ganska bra. Frågan är ju då, du pratar dels om Black gate och dels om återvinningen... personlighetsklyvning? :D

Jag vet inte vad för komponenter jag ska välja.. blir nog RS Components eller Elfas. Jag motiverar det genom att det här är mitt första stora projekt så det vore kasst om jag har sönder ett gäng importerade exotiska komponenter.

Jag vet nu inte vad mer jag har att fråga om utan att ha komponenterna framför mig. Jag tror det blir en beställning nästa vecka.

Några av er verkar vilja ge tips på chassi men det är lugnt, jag har nog redan löst den biten.. Jag jobbar i en verktygsaffär så jag har tillgång till jäkligt mycket saker.

Kan försöka lägga upp en bild (CAD) här i dagarna om det är intressant.

Tack för hjälpen
Tommy

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-12-05 16:42

AndersP skrev:Jag har sett/hört förstärkare baserade på bla 3886 som inte brusar och som saknar kretskort. Man kan löda direkt på benen poin to point.

Jo, en PCB utan jordplan är ju ingen brusdödare på något sätt. Point to point ger nog kortaste ledningsvägen, och jag började så, innan jag tog labbkortet. Däremot har man förmånen att man kan få upp brusnivån minst 10 dB om man kostruerar ett stort skatbo. (Hade en moddad BPA200 på det sättet). Om man tar två långa sladdar till diffingångarna som får leka antenner så kan man få utdelning, kan med fördel kombineras med multipla jordpunkter som inte sitter i stjärnkofiguration. Att köra 10A genom jord på en vit labbplatta kan få effekten att jordpotentialen är lite olika här o där.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-05 18:01

Lyckades du få in radio hong-kong då lilltroll? :D

/Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-05 22:32

Personlighetsklyvning? Tja, inte omöjligt. Jag kan nog ha sånna tendenser ibland. :)

Jag tycker det är roligt att bygga av skräp och spara pengar för att sedan kunna satsa på fina komponenter på platser där det verkligen behövs och hörs framför allt. Å andra sidan behöver det inte se ut som skräp; Man förvandlar ju skräpet när man bygger.
200 - 300 kr för nyckelkomponenter i en förstärkare tycker iaf jag är ok. Jag brukar ju undvika Cardas fina polskruvar i solid koppar ( suck... ) för 500 kr för att ha råd med det. Man får ju prioritera. Har man pengarna är det ju bara att handla. Alla är ju olika hur som helst och det kan säkert tänkas att andra prioriterar på annat sätt än jag och det måste ju vara tillåtet.

Byggtråden jag länkat till avhandlar alla aspekter av chipampbygge, är på mer än 130 sidor och tar flera kvällar att läsa. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-06 10:02

Hej!

En liten uppdatering... jag kan bara säga att pengar utbyttes. Kort och komponenter är på väg från Kanada. Trafo, kontakter och pot är på väg från England.

Vars tusan är den där postgubben?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-06 23:47

Enda kraven jag har:
Fin musik.
Budget, 2000-3000 kr?

:?: :roll:

Det var så du började tråden, visst?

Jag undrar om du ror iland projektet på 3000 kr. Jag är mycket tveksam om du klarar det om Peter lyckats lura på dig en massa voodogrejer.
Ville bara visa på en kompromiss. Hade du läst hela tråden ( och tittat på bilderna ) hade du förstått att när Peter bygger saker finns det inga kompromisser.
Fördelen med korten blir förstås jordplanen, ett faktum som folk med kanske litet obehärskad ironi försökt få mig att inse här ovan.
Dessutom blir det renligare och enklare att labba med komponentbyten på ett kort. Klipp inte komponenterna helt ned mot korten om du vill kunna byta snabbt och lätt.

Lycka till!

/AP

P.S Du behöver väl inget nytt PM från mig nu va? I så fall får du säga till!

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-07 00:22

AndersP skrev:
Enda kraven jag har:
Fin musik.
Budget, 2000-3000 kr?

:?: :roll:

Det var så du började tråden, visst?

Jag undrar om du ror iland projektet på 3000 kr. Jag är mycket tveksam om du klarar det om Peter lyckats lura på dig en massa voodogrejer.
Ville bara visa på en kompromiss. Hade du läst hela tråden ( och tittat på bilderna ) hade du förstått att när Peter bygger saker finns det inga kompromisser.
Fördelen med korten blir förstås jordplanen, ett faktum som folk med kanske litet obehärskad ironi försökt få mig att inse här ovan.
Dessutom blir det renligare och enklare att labba med komponentbyten på ett kort. Klipp inte komponenterna helt ned mot korten om du vill kunna byta snabbt och lätt.

Lycka till!

/AP

P.S Du behöver väl inget nytt PM från mig nu va? I så fall får du säga till!

Voodoogrejer? Jag förstår inte hur du riktigt vad du menar. Det känns som om jag blir anklagad för något. Jag betalade ~650 kr för kort + premium komponenter samt ~800 kr delar från RS Components.. Har då rätt mycket kvar till ett chassi som jag kommer bygga gratis.

Jag trodde Peter Daniel gjorde bra grejor efter att ha läst på Diyaudio och sökt på internet. Drog jag fel slutsats?

Du skriver ju i tråden "Vad har du för förstärkare": "Bygger/samlar delar till en Gainklon baserad på LM3875, ad modum Peter Daniel, som jag ska testa på diskanterna. Planer som revideras när någon ger mig en fair deal på en Krell KSA50, ett par Sentec PA9 eller nåt annat skoj............ "

Jag har kanske missuppfattat ditt inlägg.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-07 01:10

Då får jag be om ursäkt helt enkelt. Trodde inte du kunde bygga chassi gratis. :oops:
Det blir nog jättebra hur som helst.

Peter arbetar halva året som resande servicemekaniker åt Boeing och Bombardier. Andra halvan används till att bygga perfekt hifi. Åtminstone perfekt i den meningen att Krell och ML ser ut som koreanska byggsatser vid en jämförelse. Han har lagt ned månader av sin fritid på att ta reda på om antika kolmassamotstånd låter bättre än moderna grejer. Du verkar vilja bygga klart direkt. Försöker bara hjälpa dig med kvoten prestanda/krona. Du började ju tråden med att du ville ha nya impulser och att en ekonomisk gräns fanns.

Sen är jag ju lite BRÅKIG också; Jag har sånna problem men så är det ju på internet. 8)

Användarvisningsbild
BddB

Prestanda / krona

Inläggav BddB » 2007-12-07 15:04

Ett litet tips bara: Truepath på http://www.41hz.com/

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-07 21:52

Oavsett om det är ett bra tips så är det helt klart för sent eftersom alla komponenter, trafo etc är beställda.

Vad blev det för Trafo? (märke, Volttal och VA)

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2007-12-07 22:13

Javisst ja, det ser jag nu, nåväl det får bli ett litet tips till någon annan istället :wink:

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-07 23:53

silvervarg skrev:

Oavsett om det är ett bra tips så är det helt klart för sent eftersom alla komponenter, trafo etc är beställda.

Vad blev det för Trafo? (märke, Volttal och VA)

Hej!

Det blev en Nuvotem 2x18V 225VA.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-25 18:08

Hej!

En kanal är nu klar och spelar välljud!
PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET! :D
Jag blev så förvånad då det oftast blir fel på första försöket men på något sätt har jag gjort rätt. Just nu spelas Tool för fulla blås och jag är grymt nöjd, vart ett ordentligt lyft över hela registret.

MVH
Tommy

EDIT: Haha, Murphy kom krypande när ingen anade, när jag tog hem skapelsen så hör jag brus. Jag har testat i både jordade och ojordade uttag men enda skillnaden är att i jordade uttag så hörs bruset mycket mindre.... man måste vara ganska nära för att höra.

Nu såhär i efterhand då jag haft lite mer tid att bara lyssna så tycker jag helt klart att ljudet är annorlunda. Bra vet jag inte riktigt. Jag tyckte innan att diskanten var lite vass. Nu låter det som om diskanten har blivit kapad så nu spelar dom djupare... lär ta lite tid att vänja sig. Tycker dom spelar lite väl djupt, rösterna påverkas nämligen.

Intressant att ett par 3" Tangband kan spela så djupt.

MVH
Tommy

Nästa

Återgå till DIY-forum