Högtalarbyte

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Olle

Högtalarbyte

Inläggav Olle » 2007-12-26 22:25

Nu känner jag att det börjar bli dags att byta mina OA-12:or till någon annan Carlsson. Jag har en Amplifix och Sheng Ya cd-s10cs. Det stora problemet är att jag är tvungen att placera mina högtalare ganska brett och tycker att 12:orna har svårt att ge den basen jag vill ha och låter lite klena. Min budget kommer att ligga på ca. 7-8000.
Jag vet att man skall lyssna själv men det blir svårt om man hittar något intressant i Norrland.
Tacksam för alla råd, men det skall vara Carlssons.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-12-26 22:41

Efter dagens lyssningssession; OA52! För 8000:- kan du med lite tur hitta ett par OA52.3, det är ett bra köp. Alternativt köper du ett par renoveringsobjekt och väntar på stiftelsens ny uppgraderingskit (ny bas, uppgraderad diskant från .3-serien).

OA52 har, som Carlsson i allmänhet, en grym förmåga att spela tillsammans med rummet.

//Ekan

PS. OA51 är ju inte heller kattskit precis DS.
11010000

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-12-27 00:16

Mr_Ekan skrev:Efter dagens lyssningssession; OA52! För 8000:- kan du med lite tur hitta ett par OA52.3, det är ett bra köp. Alternativt köper du ett par renoveringsobjekt och väntar på stiftelsens ny uppgraderingskit (ny bas, uppgraderad diskant från .3-serien).

OA52 har, som Carlsson i allmänhet, en grym förmåga att spela tillsammans med rummet.

//Ekan

PS. OA51 är ju inte heller kattskit precis DS.

Jag har haft tankarna åt OA52. OA51 är tyvärr omöjligt då jag skulle vara tvungen att spika upp den på en balkongdörr. Jag hatar mitt vardagsrum. Det skulle nog bli OA52.1 isåfall så kan jag åka på semester i sommar för pengarna som blir över. Brukar dessa finnas på marknaden? Och till vilket pris?
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-27 01:43

Olle skrev: OA51 är tyvärr omöjligt då jag skulle vara tvungen att spika upp den på en balkongdörr.

Inte behöver det spikas något, många har ju använt stativ till OA-51, både förr och nu:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-12-27 21:06

paa skrev:
Olle skrev: OA51 är tyvärr omöjligt då jag skulle vara tvungen att spika upp den på en balkongdörr.

Inte behöver det spikas något, många har ju använt stativ till OA-51, både förr och nu:

Bild

Den är så vacker att man nästan gråter, men att ha högtalare på stativ när man har en tvååring som springer omkring är lite för mycket för mina nerver.
Mvh. Olle

Återgå till Carlsson Illuminati