Mätförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Mätförstärkare

Inläggav norman » 2007-12-26 22:48

Har börjat smälla ihop en liten mätförstärkare nu under jul av gammalt skrot jag hittat lite här och där.

Börjar med ett par bilder, har fått ihop nätdel och ett par utgångskontakter.

Bild

Bild
(praktiskt när man hittar aluminiumprofil som funkar som låda)

Kommer köra med t.ex. en LM3886, borde duga för ändamålet. Tänkte ha en högimpedansutgång för att kunna göra impedansmätningar (vet inte riktigt om jag orkar trixa med strömåterkoppling så jag kör nog med ett seriemotstånd). Högimpedansutgången skall kunna kopplas via rca till ljudkortet, skall nog bygga in någon spänningsbegränsning med några dioder.

Är det något mer som kan vara vettigt att ha med?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-26 23:13

Om du ber MYCKET snällt kan jag försöka gräva fram lite artiklar på en effektmätare publicerad i Elektor....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-12-26 23:24

soundbrigade skrev:Om du ber MYCKET snällt kan jag försöka gräva fram lite artiklar på en effektmätare publicerad i Elektor....

Sitter och övar mig på att be snällt, men kommer inte riktigt på vad jag skall med effektmätaren till... :wink: (iof kanske skulle vara bra att ha, men man har ju alltid ett (oscillo)skåp framme och jag har rätt lite plats i förstärkarlådan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-26 23:31

Skojjade lite. Jag tror jag har en artikel som beskriver en effektmätare. Man mäter strömmen induktivt och så multiplicerar man ström och spänning i en multiplikator tror jag. Jag rotar och återkommer.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-26 23:47

Ah va bra... då slipper ju jag färdigställa mitt bygge! :D

/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-27 00:37

Hitttat artikeln. Litet problem(?) - multiplikatorkrets SSM2110 .... Rättare logaritmerare.
Försöker skanna imorgon EM.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-27 15:40

Här har du byggartikeln: http://www.pastisch.se/faktiskt/wattmeter.pdf.
Var skapligt snabb för jag tar nog snart bort filen.

Kanske inte är 100% vad du letar efter men ger säkert en del idéer.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-12-27 19:20

Tackar!

Sparade filen, så nu får jag kolla lite.

Egentligen räcker det nog bra om man vet utspänningen och/eller ljudtrycket, vad effekten blir är kanske inte så nödvändigt alla gånger även om det kan vara intressant.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-12 20:52

Nu har jag lött ett par kondingar och några motstånd direkt på kretsen (lm3886). Blev ett riktigt fulbygge... men den funkar iaf, har gjort en snabbmätning med tongenerator och oscilloscop och den verkar bete sig vettigt. Den petar ut lite över +-25 v innan klippning i 8 ohm vilket borde räcka för att mäta lite.

Bild

Bild

(den vansinnigt överdimensionerade likriktaren sitter där p.g.a. att den fanns i skrotlådan...)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-12 21:30

Snajsigt bygge. :)

Håller själv på att projekterar ett liknande (men lite mer komplext och mindre) och tänkte ha Vdc-mätare (med ideal likriktning) inbyggda så man kan se spänningen man matar ut till högtalaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-12 21:40

Att kunna se spänningen kan ju vara bra. Jag tänkte köra en fuskvariant och mäta upp vad jag får för utspänning med mitt ljudkort och lite olika lägen på volympotten, då vet man på ett ungefär vad man har för spänning vid senare tillfällen. (vill man ha det mer noga plockar man fram multimetern eller oscilloscopet)

Återgå till DIY-forum