Bygga modern V-1:a?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Spadix

Bygga modern V-1:a?

Inläggav Spadix » 2007-12-28 11:57

Hej på er!

Har under en tid nu varit intresserad av ortho-akustik. Då jag behöver ett par nya högtalare så tänkte jag prova lyckan inom detta område.
Jag vet att V-1:an inte blivit hyllad direkt, men finns det inga sätt att förbättra den? Vad jag främst tänker på är ett modernare bredbandselement samt kanske ändra designen lite.

Vad tror ni om detta? Är det någon idé att ens försöka?

MVH
Alex

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-28 13:28

Jag tror OD-11 är en mycket bättre utgångspunkt.

http://www.carlssonplanet.com/od11.php

Man ska dock komma ihåg att varken V-1 eller OD-11 är ortoakustiska högtalare.

Och här finns redan en sådan kopia fast med ett koncentrskt dubbelelement:
http://www.renaudio.com/homeaudio/Chorus.htm

Läs även om den kopian mitt på denna sida:
http://www.enjoythemusic.com/ces2007/olsher/page4.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Spadix

Inläggav Spadix » 2007-12-28 14:30

Tack för länkarna!

Vad tror du om OD-11 utan diskanten, eller förlorar man "out of the box" - känslan då?

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-12-28 15:14

Ang V1 så tycker jag att det är en underskattad högtalare, äkta basreflex till skillnad från OA5. Blev så positivt överraskad när jag fick ett par på köpet av ett par OD11 att jag startade en tråd om det här...
OD11 är dock en så mycket bättre högtalare så att kopiera OD11 är å ena sidan så mycket mer välanvänd möda. Den är ju också så väldokumenterad och alla element finns att få på tag på så det är möjligt att få tag på allt som behövs. Å andra sidan är det mycket jobb att få till en bra kopia den övre baffeln oavsett vilket material man väljer.
Det enklaste är nog ändå att leta upp ett par renoveringsobjekt av OD11...
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-29 23:38

baffeln på en od11-kopia blir en svår nöt att knäcka, såtillvida man inte gör som dom nya larsenburkarna med den snedställda baffeln något insjunken i lådan. lillepluttdiskanten sätter man sedan i lådhörnan och "koaxialt" med basen. jag kan tänka mig att det behövs lite dämpmaterial i närheten.

den där morelbestyckade kopian såg riktigt sonablik ut, ssc borde tillverka en od11 i kina med plastbaffel och kanske kabinett å kränga mängder på onoff och hos dom andra jättarna, kan dom inte ingå ett tillverkningsavtal med jws i falkenberg?? think big!
Bikinitider

Återgå till Carlsson Illuminati