Din Favoritfärgning!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-26 18:26

Kaffekoppen skrev:...Vad är din tankegång? Är det inte vettigare att minimera påverkan än att åtgärda effekterna?

Måste man välja?

...så får vi väl skita i att köpa skivorna?

Fast när man upptäcker tillkortakommandena så har man ju redan plattan!

Vart är det du vill komma?

Måste det transparens och påverkan utesluta varandra?

Jag väljer en lätt bashöjning under 100hz under förutsättning att det inte går ut över den sammanhållna ljudbilden...

Det här är ju ett typexempel på vad jag menar, Koppen. "Producerad" musik innehåller avsevärt mycket mindre nivåer låg bas än vad vi kanske förväntar oss. Den huvudsakliga anledningen till detta är att den beskärs för att funka i enklare anläggningar än vad vi är bortskämda med. Min poäng är frågan om man med bibehållen transparens kan införa denna påverkan för att återställa trovärdigheten!

/Jocke

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-26 21:14

Jag bara måste, nån gång, skaffa en Yamaha med variabel loudness....!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-26 21:23

Ibanez TS9
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-26 21:49

avr7000 skrev:Ibanez TS9

:D

Funkar den bra på "programmaterial"?

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-26 23:37

Jocke skrev:
avr7000 skrev:Ibanez TS9

:D

Funkar den bra på "programmaterial"?

/Jocke

Javisst, allt får lite extra sting! (och inte så lite heller) :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-26 23:59

Tror inte ens jag bryr mig om att prova dess ev positiva egenskaper i HiFi-sammanhang!

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-27 00:11

Jocke skrev:
Kaffekoppen skrev:...Vad är din tankegång? Är det inte vettigare att minimera påverkan än att åtgärda effekterna?

Måste man välja?
Det ena måste väl vara bättre än det andra? Något måste vara den väg man föredrar, vilken tycker du?
Jocke skrev:
...så får vi väl skita i att köpa skivorna?

Fast när man upptäcker tillkortakommandena så har man ju redan plattan!
Då är du rökt, men kan ju alltid tala om det för andra så att fler slipper göra samma misstag. Det kan bli en ansenlig databank med tiden..
Jocke skrev:
Vart är det du vill komma?

Måste det transparens och påverkan utesluta varandra?
Ledsen, jag förstår inte kopplingen...
Jocke skrev:
Jag väljer en lätt bashöjning under 100hz under förutsättning att det inte går ut över den sammanhållna ljudbilden...

Det här är ju ett typexempel på vad jag menar, Koppen. "Producerad" musik innehåller avsevärt mycket mindre nivåer låg bas än vad vi kanske förväntar oss. Den huvudsakliga anledningen till detta är att den beskärs för att funka i enklare anläggningar än vad vi är bortskämda med. Min poäng är frågan om man med bibehållen transparens kan införa denna påverkan för att återställa trovärdigheten!

/Jocke
Aha, du menar så... Tja, på samma sätt som man kan korrigera en skivavläsningsgrunka med ett RIIA torde man väl kunna justera basåtergivningsbeskärningen någorlunda - åtminstone så det känns vettigare. Men på ett transparent sätt, inte en chans i helvetet. Det finns ju ingen standard för den där basskärningen....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-27 01:15

Det precis den poäng jag velat göra, som du beskrev så bra! I vissa avseenden är ju transparens en utmärkt måttstock för kvalitet, men om fonogrammen lämnar lite mer att önska så blir ju inte resultatet övertygande i alla fall. Basbeskärning är ett exempel. Ett annat är den hårda komprimeringen som vi diskuterat tidigare som ju också ger en förändrad tonkurva. Mycket av det här saknar ju som du mycket riktigt påpekar någon standard så det blir inte möjligt att "skruva tillbaka" men ändå i viss mån möjligt att kompensera för. Det jag menar är att systemtransparens kanske inte är önskvärd i alla situationer om inte resultatet blir trovärdigt!

/J

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-27 04:28

Kaffekoppen skrev:Aha, du menar så... Tja, på samma sätt som man kan korrigera en skivavläsningsgrunka med ett RIIA torde man väl kunna justera basåtergivningsbeskärningen någorlunda - åtminstone så det känns vettigare. Men på ett transparent sätt, inte en chans i helvetet. Det finns ju ingen standard för den där basskärningen....

Ska vara dryg och påpeka att det heter riaa, inte riia 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-27 11:12

Det gör du helt rätt i eftersom jag visst konsekvent skriver fel :D

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-27 12:32

Jag bi-wajrade mina JBL 250 med en "silverkabel" till diskanterna efter ett tips från Stefan på HiFi-Punkten... Vet inte kabelns egentliga namn. Resultat: Stor märkbar skillnad, inte så toppig och vass längre... vet inte exakt vad skillnaden är, men ljudet är mycket behagligare. "Ormolja 8O " skrek AVR 7000 och tyckte jag var lättlurad.. :D
Pris: Under 300:-
Lätt värt investeringen... För det låter bättre i mina öron och det är det som räknas i min anläggning...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-27 12:56

Lite induktans i kablarna gör säkert susen om diskanten är lite vass!

/J

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-27 13:12

Wideglide skrev:Jag bi-wajrade mina JBL 250 med en "silverkabel" till diskanterna efter ett tips från Stefan på HiFi-Punkten... Vet inte kabelns egentliga namn. Resultat: Stor märkbar skillnad, inte så toppig och vass längre... vet inte exakt vad skillnaden är, men ljudet är mycket behagligare. "Ormolja 8O " skrek AVR 7000 och tyckte jag var lättlurad.. :D
Pris: Under 300:-
Lätt värt investeringen... För det låter bättre i mina öron och det är det som räknas i min anläggning...

Har du testat om det är bi-wiringen i sig självt eller är det specifikt silverkabeln till diskanterna som ger det positiva i tweaket?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-12-27 17:06

Quads grejer har en färgning jag gillar...

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-27 22:00

Jag tippar på silverkabeln gör jobbet...
Den ska visst vara känd för att slipa ner topparna lite...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-28 15:28

Wideglide skrev:Jag tippar på silverkabeln gör jobbet...

Knappast va? Finns väl inga som helst bevis på att olika metaler ger olika ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-28 15:42

Silver har förvisso högre ledningsförmåga än koppar men har väl också en större benägenhet att oxidera och sen vet jag inte hur det blir. I vilket fall som helst - om kablarna är i övrigt jämförbara borde ju då silver ge ett uns högre ljudtryck. Men så är det nog inte eftersom du upplever att högtalaren blir mindre vass. Förstå mig rätt - jag har inga invändningar mot din upplevelse, frågan är bara vad det beror på! En vild gissning är att silverkabeln har andra reaktiva egenskaper än kopparkabeln. Ser inget fel med att kompensera ett fel med ett annat, är ju egentligen samma sak som att som att avlänka någon dB på toppen med filterkomponenter.

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-28 17:08

Om jämförelsen är gjord mellan icke bi-wirat med kopparkabel mot bi-wirat med silverkabel till HF-delen kan orsaken till den upplevda förbättringen mer bero på själva bi-wirandet än kabeltypen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-28 17:46

Lust skrev:

Om jämförelsen är gjord mellan icke bi-wirat med kopparkabel mot bi-wirat med silverkabel till HF-delen kan orsaken till den upplevda förbättringen mer bero på själva bi-wirandet än kabeltypen.

Hur påverkar själva biwiringen den upplevda förbättringen?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-28 19:37

Jocke skrev:

/Jocke

Ljudbilden kan förändras av mindre fasfel, vilket kan upplevas som en förbättring/försämring.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-28 20:22

Lust skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Ljudbilden kan förändras av mindre fasfel, vilket kan upplevas som en förbättring/försämring.

Det här verkar ju intressant! Vad beror fasfelen på? Kan kabellängden spela in? Eller andra ledningsegenskaper? Hur stora fasfel handlar det om?

/Jocke

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-29 11:54

subjektivisten skrev:

Knappast va? Finns väl inga som helst bevis på att olika metaler ger olika ljud.

Mmm. Jag menade inte att själva metallen hade påverkan. Bara att just denna kabeln är känd för att tona ner topparna, vad det beror på har jag inget svar på...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-12-29 12:17

EL34 i singelendkonfiguration, lätt. Satan vad bra detta kan låta med rätt högtalare. En vacker dag, då jag har mer utrymme ska jag skaffa en "lekanläggning" vid sidan om bruksstereon. Då blir det någon billig el34se konfig.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi