Moderator: Redaktörer
manger skrev:Funderar på att koppla datorn till stereon (för 5-11 gången). Om man har optiskt ut från iMac:en men bara RCA in på förstärkaren. Jag har sökt på nätet men har inte hittat någon konverter för ändamålet... Finns det?
paa skrev:
Squeezebox?
BengtO skrev:paa skrev:
Squeezebox?
Kan ju vara lite overkill om man har datorn och stereon i samma rum och bara ska lyssna via stereon när man sitter framför datorn.
theSaint skrev:Vet inte om jag missförstår men min iMac har en kombinerad kontakt. Kan alltså ta ut både digitalt samt analogt. Jag har kört både och i dom längderna du beskriver. Optiskt in i bioförstärkaren blev det som jag ansåg bäst.
manger skrev:theSaint skrev:Vet inte om jag missförstår men min iMac har en kombinerad kontakt. Kan alltså ta ut både digitalt samt analogt. Jag har kört både och i dom längderna du beskriver. Optiskt in i bioförstärkaren blev det som jag ansåg bäst.
Samma på min iMac - men Brimstone verkade ha koll på vad som var bäst...
Jag har tyvärr ingen optisk ingång på min förstärkare därav mina funderingar. Men då återstår det bara att hitta en bra D/A-omvandlare med optisk ingång som inte kostar massor. Tips?
Eri skrev:Allt om Elektronik hade i nr4 -97 beskrivning hur man enkelt kunde bygga omvandlare optiskt till coaxialt och tvärt om. Byggdes på ett litet kretskort
ca 35X45 mm stort.
niklas skrev:Eri skrev:Allt om Elektronik hade i nr4 -97 beskrivning hur man enkelt kunde bygga omvandlare optiskt till coaxialt och tvärt om. Byggdes på ett litet kretskort
ca 35X45 mm stort.
På vilket sätt skulle en sådan pryl hjälpa när han vill ha signalen analogt ut?
Startfält D/A:
Beresford TC-7510 Mk6/3
Benchmark DAC1
Bel Canto e.One DAC3
silvervarg skrev:Eftersom priset på en rimlig DAC verkar dra iväg en hel del (t.ex. 200+ USD för Beresford TC-7510) så är det även rimligt att se vad det kostar att byta förstärkare till en med digital ingångar.
Med tull och växlingsavgifter etc så brukar det vara sunt att räkna med 10SEK/USD, dvs runt 2000:- för en DAC.
Dessutom så vinner man då att man slipper en burk till med extra kontakter och kablar.
Eri skrev:Läste kanske frågan lite slarvigt. Å andra sidan framgår det väl inte helt klart i frågan att det gällde en omvandling från digitalt till analogt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster