Byta nätdel till Squeezebox

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Byta nätdel till Squeezebox

Inläggav ronnyx » 2007-12-30 20:46

Det verkar som man kan förbättra SB3 genom att byta ut nätdelen men till vad och var köper man en passande nätdel ?Jag tror att det bör vara en linjär nätdel istället för medföljande switchade. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 21:05

Är det en gissning eller har du läst det nånstans?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-12-30 21:08

Jag gissar att det bästa sättet är att byta ut analogdelen genom att använda den digitala utgången, använd en bra D/A eller en sjysst hembio-receiver för bättre ljud... Den digitala utgången ska ju vara väldigt bra som den är! Jag har en Benchmark, kanske lite overkill men ändå...

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2007-12-30 21:33

Jag kommer att använda en Linn numerik dac. Den är i och för sig ca 13 år, men ändå. Byte av nätdelen läste jag lite på slimdevice hemsida där man fått bra resultat genom att byta ut nätdelen. Nu vet jag inte hur en ny nätdel kan påverka resultatet när man använder en extern dac men allt är värt att pröva om det inte blir för dyrt vill säga :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-12-30 21:39

Den har redan innan väldigt lågt jitter, så jag skulle nog inte göra någonting alls! Men en ny bula borde ju inte försämra ljudet i alla fall...
Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise
Från: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/906slim/index3.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-31 01:17

rqu skrev:Den har redan innan väldigt lågt jitter, så jag skulle nog inte göra någonting alls! Men en ny bula borde ju inte försämra ljudet i alla fall...
Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise

Där står ju bara typ:
"Jag tycker det är konstigt att den låter så bra när den har så liten väggbula."

Det är ganska långt ifrån att ha undersökt om den verkligen mäter eller låter bättre med en större väggbula!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-12-31 01:29

paa skrev:
rqu skrev:Den har redan innan väldigt lågt jitter, så jag skulle nog inte göra någonting alls! Men en ny bula borde ju inte försämra ljudet i alla fall...

Där står ju bara typ:
"Jag tycker det är konstigt att den låter så bra när den har så liten väggbula."

Det är ganska långt ifrån att ha undersökt om den verkligen mäter eller låter bättre med en större väggbula!
Nja, ronnyx hänvisar till slim-forumet, inte min länk jag hittade. Min länk tycker jag snarare säger det som jag påstod innan, att den är bra som den är, speciellt om man använder den digitala utgången!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-31 04:24

Det var ett JÄTTEBRÅK på slimforumet om det för snart två år sedan. Tråden - som var en gräl-tråd av värsta sort - är låst men ligger kvar som ett varnande exempel i audiophile delen av forumet.

Sean Adams (CEO) hävdar bestämt att det inte fungerar och att det inte finns något ytterligare välljud att hämta i att gå över till en linjär och bättre glättad extern nätdel (för det var det som folk menade att man skulle göra).

Återgå till Teknikforum