Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jo jo Morello men du kan väl berätta lite om varför man ibland använder sig av ett externt D/A.
Blue skrev:Ett bra grepp tycker jag är det som Quad har gjort på nyare spelare: Digitala INgångar.
Morello skrev:Hehe, jag tror jag skrivit detta minst 10 ggr förut. Det är alltså så att en typisk mottager (tex. Crystal CS8412) undertrycker jitter över cirka 20 kHz, men jittergubbar med lägre frekvens passerar. PLL-kretsen används ju för att generera en klocka av inkommande dataström. Ett annat sätt att utrycka detta är att långsamma, ehuru i förekommande fall stora, variationer i dataströmmens periodicitet passerar, men snabba variationer dämpas. Denna "cut-off-frekvens" dikteras bland annat av PLL-kretsens tidskonstant i återkopplingen.
Av detta kan man dra slutsatsen att en tafflig transport med stora och långsamma variatoner mellan bitarna längst tidsaxeln är olämplig. Myten om att "bara ettorna och nollorna kommer fram, så är det lugnt" är just en myt eller kanske en dogm.
Morello skrev:
Av detta kan man dra slutsatsen att en tafflig transport med stora och långsamma variatoner mellan bitarna längst tidsaxeln är olämplig. Myten om att "bara ettorna och nollorna kommer fram, så är det lugnt" är just en myt eller kanske en dogm.
Svante skrev:Fick en tanke i bakhuvet som jag måste utveckla, hejda mig när det blir fel. Om vi antar att transporten har en klocka som genererar, just det, klockfrekvensen, och att den är hyfsat stabil (inte jättestabil) så kommer den att ha ett jitter och nånting säger mig att detta jitter har ett vitt spektrum (hur man nu mäter spekrtum för jitter). Om dessutom bandbredder upp till 1.5 MHz är intressant (eller nåt, det är väl så fort bittarna klockas ut i spdif 44100) så kommer en ytterst liten del av detta jitter att ha nån energi under 20 kHz. Mellan tummen och pekfingret sådär en hundradel. Det gör att det där jitterkravet på 100ps som gäller för 44100/16 bitar, bara blir 10 ns med PLL. Och 10 ns är väl inte jätteknepigt att lyckas med. Eller, kanske det tom är så att 1/100 av effekten är 1/10000 av spänningen och då blir det 1 us som blir jitterkravet på transportens klocka.
Fast jag kanske har fallit i alla fällor som fanns längs den här vägen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster