Hur mäta kapacitans nogrannt utan kapacitansmätare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur mäta kapacitans nogrannt utan kapacitansmätare?

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-30 17:19

Jag håller så smått på att rita aktivt delningsfilter. Det är ont om plats och precisionskondinger finns bara som polypropylen, och dom blir för stora. Men om jag kan köpa polyesterkondingar finns det sådana som är mer rimliga i storlek. Men då är precisionen inte så bra ±5% i bästa fall. Det duger inte.
Det finns ju provare att köpa, men dom som ligger i rimlig prisklass har ju bara marginellt bättre tolerans än dom komponenter som skall mätas upp.
Så, jag måste ha någon form av lösning.

En lösning kan vara en oscilator (man får helt enkelt bygga en (DIY)). En konding + ett motsånd brukar anänvdas för att välja frekvensen. Och motstånd med 1% tolerans är ju vanliga. Och mäta upp frekvenser är enkelt, det kan man göra med ljudkortet i datorn!

Fler förslag?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 18:49

Bygg en RC-krets med brytfrekvens tex 1 kHz. skicka ut en sinus med frekvensen 1 kHz. Om det fasvrider 45 grader är RC exakt 1/(2*pi*f).

Fasvridning kan mätas med ljudkortet om man tar in på båda kanalerna.

Eller nåt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-12-30 19:07

En LC-meter kan köpas från Sagitta som mäter 2nF-2uF +/- 1% och 2uF-200uF +/- 2%. Kostar 425:-

http://www.sagitta.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 19:18

det finns ju en inbyggd lcr-mätare i limp, å limp är ju gratis
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-30 20:08

celef skrev:det finns ju en inbyggd lcr-mätare i limp, å limp är ju gratis

Vad är limp? Jag har snokat på Nätet men inte hittat nåt...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 20:15

limp är impedansdelen av arta

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-30 20:22

celef skrev:limp är impedansdelen av arta

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

Lysande! Jag ska ladda ned hela kitet när jag kommer hem. Verkar ju vara kanon. Billigt också. Man kanske måste bygga nån mät-box, men en sådan behöver man ju alltid ändå...

Tackar för tipset!

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 10:52

Det finns en anledning till att polyesterkondensatorer inte tillverkas med så snäva toleranser som 1%, skall du ha en lösning som "kräver" så snäv tolerans så får du kontrollera temperaturen i rummet.

Polyester är väldigt temperaturberoende. Testa gärna med att trycka fingret mot kondensatorn vid mätning så ser du hur kapacitansen ändras.

Dessutom är det ett dåligt val i filtertillämpningar då förlustfaktorn är väldigt hög, optimal filterkondensator är polystyren, eller polypropylen.

Däremot tror jag inte att du någonsin kommer att märka några procents skillnad i ditt filter, mest pga att andra komponenter har stor spridning. En tillämpning där vi behöver exakta värden är t.ex. ett notchfilter, där spelar det stor roll om filter frekvensen är 995 eller 1000 Hz, men på ett vanligt LP- eller HP-filter är det inte av praktisk betydelse.

Går det inte att bygga filtret då med så många "fel", jodå ditt filter kommer att funka OK, även om du får några procents förskjutning av filterkurvan i takt med temperaturen. Jag har själv använt polyesterkondingar i filter som måste vara små och billiga.

I ett filter är alla kondensatorer att betrakta som signalförande komponenter och av den anledningen bör man välja polypropylen i ett filter av "high end" karaktär.

Men som sagt kör med 5% polyester, det funkar säkert OK.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-31 12:07

snubber: Tack för infon. Jag har nu hittat en polypropylen-konding som bygger på höjden. Jag kör med sådana istället. Den kostade dessutom bara häften än polyster-kondingen...

manw

Inläggav manw » 2007-12-31 12:09

Polystyrenkondensatorer tillverkas väl knappast längre tyvärr?
Polypropylen brukar vara lite halvdålig tillgång på, när jag letar i alla fall.

=> Jag brukar köra med Polyester "och se glad ut".

Vad gäller toleranser så tycker jag inte 5% är speciellt farligt i sammanhanget. (Har gjort lite försök att mäta parametrar på högtalareelement, och där är det avikelser och spridning som heter duga, i alla fall de jag mätte på.)

Återgå till DIY-forum