JASON J2-10MkIII fixad, nästan ...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

JASON J2-10MkIII fixad, nästan ...

Inläggav snubber » 2007-12-30 18:58

Har över julhelgen fixat lite med en JASON förstärkare som var i behov av lite omvårdnad ...

Bild
Ganska ordinär uppbyggnad gjorde det överskådligt att kontrollera bias och andra strömmar och att formera elektrolyter. En del lytar fick bytas annars så sjönk läckströmmen snyggt och fint så vi vågade oss på en provstart ...

Bild
Så vackert det glöder ... Justerade så det går 16-17 mA / rör, och efter ett par timmar med sakta stigande spänning så börjar det komma ljud genom utgångstransformatorerna. :)
Testade med lite 60-tals jazz, verkade låta OK, kanske förra ägaren spelade mycket jazz så rören känner sig "hemma" ... 8O :wink:

Bild
T.o.m. PU-steget kom igång, dock verkar kondensatorerna bytt värde, eller så är det inte dagens RIAA, får kolla upp och justera. Det finns några gamla "vaxrullar" till kondensatorer som kommer att bytas på fler ställen, men jag hade tänkt spela med förstärkaren ett tag först.
Jag har en wattmeter kopplad så jag ser om förstärkaren börjar att vilja dra lite mer effekt, brukar vara en bra indikation på om något börjar dra för mycket ström ... än så länge ligger tomgångseffekten på ca. 90 watt, sakta stigande - får se om den stabiliserar sig. :roll:

Bild
Så ser den ut ihopskruvad, personligen är jag rätt svag för koppar, det blir sådan fin lyster ...

Någon som har ett schema eller andra erfarenheter att dela med sig om JASON? Det sitter pluggar på baksidan som kopplar om utgångstransformatorerna, mina är märkta gröna, någon som vet vilken impedans som det skall passa för?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-30 22:49

Somliga har tur...
du kan ju alltid börja med att titta på Jasonschemat här:
http://www.audiofanatic.it/Schemi/Tipo/ ... sonJ10.jpg
de hade också en (eller flera)FM-tuners med fast avstämning,där varje frekvens hade en egen trimbar spole.Fungerade även på TV-ljudet.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-30 23:30

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 01:26

Tackar för länkarna, men schemat är för modell J10 och det är bara slutrören EL84 som stämmer, men det var till stor hjälp för att se hur man vill att lindningarna skall kopplas, jag tycker mig se att det är lika på J2-10.

Det finns ganska tydliga värmeeffekter i vissa motstånd, men efter en kvart är det ganska stabilt, men det indikerar ändå att det bör (med försiktighet) kollas över lite till, och som jag skrev PU-ingången låter lite tråkigt.

Rören är mest dubbeltrioder av MAZDA, och slutrören från Philips.

Men sidan http://www.audiofanatic.it var väldigt kul att surfa runt på, de kan i Italien oxo.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-31 15:54

Slutsteget är ju en ren kopia på Mullards klassiska 5-10.Dc-kopplad mellan de två första rören.Bara med lite annorlunda värden.

Undrar om inte RIAA-steget också på din är en Mullardkonstruktion med ett enda EF86?

Tonkontroller på den här tiden kunde ofta vara utförda som passiva nät.Mullard hade två varianter på försteg-ett 2-rörs med passiv tonkontroll och ett lite mer avancerat 3-rörs med motkoppling.Tror nog att du hittar ganska stora likheter med Mullard på din variant.
Men det är klart-ett riktigt schema vore ju bättre.Tyvärr dräller det inte av Jasonschema på nätet.Vi får väl se om det dyker upp något.

Om jag hade den här förstärkaren framför mig,skulle jag byta 50n kopplingskondingararna genast.Oavsett om det står Hunts på dom,eller om det är vaxade pprskondingar!

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 17:10

rolfzetterberg skrev:Om jag hade den här förstärkaren framför mig,skulle jag byta 50n kopplingskondingararna genast.Oavsett om det står Hunts på dom,eller om det är vaxade pprskondingar!

Jo, håller på att plockar fram lite lämpliga polypropkondingar så lär det säkert bli lite bättre ljud ...

Kollade i "Mullardboken" och det verkar stämma väldigt bra med dina förslag :) och så fick jag svar på trafokopplingen oxo i J10-schemat, det blir mycket bubbel senare i kväll :roll:

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-01-21 22:17

Har nu bytt "en näve" kondingar i Jason-förstärkaren, och spelat med den under några veckor, och förstärkaren verkar vara "stabil" i funktionen. :)

Värdet på huvuddelen av de bytta kondensatorerna var "ganska OK" helt inom 10% vilket får anses som bra efter alla år. Däremot var förlustfaktorn flera % på många kondingar, så de stackars elektronerna fick sig troligen en ordentlig överraskning när fasvridningen nämade sig 90 grader på de plastfilmskondingar som monterades... 8O :wink:

Hursomhelst så låter det "väldigt bra" även i div tonkorrigerande steg.
Det verkar som om det fanns flera versioner av ingångarna på dessa förstärkare, denna har en TAPE-ingång som är korrigerad för att direktansluta tonhuvudet, samt en "normal" Tape med monitormöjlighet.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Återgå till Vintage-hifi