helt nytt paket - budget, ~10k

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spegel

helt nytt paket - budget, ~10k

Inläggav spegel » 2008-01-02 16:07

Nu är det så att jag är en ung pojke som flyttar hemifrån om nått/några år, har skrapat ihop lite pengar och tänkte köpa mig en bra och stadig ljudgrund som kan följa mig i några år.

Budgeten är ~10 000, en liten summa för er på detta forumet verkar det som, men en betydande för en fattig student. Målet med paketet är att ha en bra framtidsgrund (möjligheter för surround) men satsa främst på kvalité. Har tänkt att streama musiken från en dator / squeezebox lite längre fram när mer pengar trillar in.

Kommer hit för köpråd, det som behövs är alltså förstärkare, högtalare, kablar och vad nu mer ni kan skrapa in i budgeten. CD-spelare finns, dock begränsad kvalité.

Det jag har kollat in själv lutar åt : http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2 ... _seek.php3
Då jag har hört lillebrorsorna (m-65) och blev nöjd - men nu när det handlar om ljud kan man ju lika gärna lägga mycket på en gång, för det håller ju ett tag.

Jag bor i en liten stad med väldigt begränsade hifi-återförsäljare (läs; siba,onoff) så tipset "gå och lyssna" undanbedes.

Ta nu tillfället i akt och få en ung människa inspirerad och intresserad och kanske jag blir en blivande audiofil.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-02 16:32

Kika på CarlssonPlanets lista över rekommenderade produkter, det är rätt glädjande läsning för de med snålt tilltagna plånböcker: http://www.carlssonplanet.com/hardware.php

Och välkommen till forumet!

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-02 16:33

När man e ung är det ju roligt att trixa o testa en massa. Tycker du ska leta efter en Surround-Reciever som du kan tänka dig leva med ett tag. Se till att den har pre-outs så du kan koppla in externa slutsteg om du skulle ha behov av det i framtiden.

Denon e ju poppis här och finns väl i bra versioner från ca 5000? Kan inte namnen på dem. Yamaha RX-V661 verkar ha det man behöver och ligger på strax över 4000 ny idag.

Sen behöver du ju egentligen bara högtalare.. Då e ju frågan vad du har för krav, storlek, pris, diskodunk eller finlir, utseende osv..

Jag kan tänka mig det där låter okej, men jag tror det är nåt du blir less på rätt fort. Jag skulle leta beg, då du troligen kommer att byta högtalare som kalsonger första åren :)
Senast redigerad av BengtO 2008-01-02 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-02 16:36

Kodord: Begagnat. Där kan du göra helt sanslösa fynd.

Exempel: Snell E3 + den kraftigaste förstärkare du kan få tag i för pengarna som blir över. Dom vill ha mycket effekt, men får dom det är dom kanon! CD hade du ju redan och skillnaden mellan olika spelare är mycket mindre än man får intrycket av från reklam, handlare och audiofiler. Och idag kan man föresten köpa en DVD-spelare att ha som CD-spelare för mindre än 2000 som är riktigt bra! Kablar är det ännu mindre skillnad på, så du kan ta nåt billigt och bra.

Ett annat bra tips på förstärkarsidan är lite äldre prylar som var feta när dom kom. Gamla Luxman, Onkyo, Sansui och Technics m.fl. kan vara riktigt bra köp. Ibland kan man få dom för en spottstyver.

Men håll lite koll. När det gäller högtalare såldes för ett antal år sedan högtalare av mycket usel kvalitet, direkt från skåpbilar. Säljaren drog en histora, så köparen trodde han gjorde ett fynd. Man ser ibland dessa burkar ute till försäljning på blocket. Undivk dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
spegel

Inläggav spegel » 2008-01-02 16:41

Jo jag har också tänkt på det där med begagnat men risken att man blir lurad/blåst är rätt så stor då jag inte har någon större koll på vad alla olika märken är för nått, kvalité eller skit, modeller osv. försökt att läsa upp mig på ämnet men allt jag hittar är antingen idiotförklarande eller skrivet för folk som har år av erfarenheter inom ämnet.

-- angående syfte med anläggnigen så är det allround, vill ha så man kan kräma på lite under fester och känna basen, men även njuta av musik/film på lägre ljudnivåer
Senast redigerad av spegel 2008-01-02 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-02 16:44

Med lite tur finns det kvar billiga Denon-recievrar på Hifiklubben, 1907 exempelvis. Håll sedan utkik efter ett par begagnade OD11. De duger (och mer än det - det är kanonbra små högtalare) som frontar till att börja med. När du vill växla upp kan du använda dem som bakhögtalare i ett hembiosystem. Du hamnar långt under din budget med dessa grejer.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-02 16:46

spegel skrev:Jo jag har också tänkt på det där med begagnat men risken att man blir lurad/blåst är rätt så stor då jag inte har någon större koll på vad alla olika märken är för nått, kvalité eller skit, modeller osv. försökt att läsa upp mig på ämnet men allt jag hittar är antingen idiotförklarande eller skrivet för folk som har år av erfarenheter inom ämnet.

Gå till Carlssonplanet och regga dig på forumet där. Läs in dig på artiklarna om exempelvis OD11 så att du kan ställa rätt frågor till säljaren.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 16:58

Is i magen.

Hittar du någon sak du funderar på så fråga. Du skall definitivt utnyttja att andra kliver upp en pinne på kostnadskartan.

Begagnat är ledordet, och här på forumet finns hjälp att få.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-02 17:59

Kan inte tillföra något on topic, men välkommen ska du vara :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2008-01-02 22:49

Max_Headroom skrev:Kodord: Begagnat. Där kan du göra helt sanslösa fynd.

Men håll lite koll. När det gäller högtalare såldes för ett antal år sedan högtalare av mycket usel kvalitet, direkt från skåpbilar. Säljaren drog en histora, så köparen trodde han gjorde ett fynd. Man ser ibland dessa burkar ute till försäljning på blocket. Undivk dom.

mm, se upp för dom...

Har en polare som köpte ett par på parkeringen till Biltema i Uppsala. Dom som sålde hade skrivit 10000:- på kartongen och sagt att det var nypriset.

Tog 3 år innan han erkände att han blivit ordentligt blåst, krävdes inte bara "3 år" utan även en 6-7 starköl för att det skulle slinka ur honom. :lol:
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-03 00:42

Hej och välkommen!

Jag tycker inte att 10 kkr är lite. Jag har två anläggningar och ingen av dem betingar mer pengar än så (just nu).

Så här skulle jag tänka. Tvåkanaler slår femkanaler även för film - i den lägre ändan av prisskalan. Detta, helt enkelt, för att fem högtalare - och ett så tillpassat rum som man måste ha för att det skall fungera - är svårt och dyrt att uppnå. Jag tror att att du därför skall inrikta dej på två - bra och välljudande - väl inmöblerade kanaler. När du har ett rum som du kan dedicera som lyssningsrum är det en annan femma ;-)

Flera har sagt DENON men jag vill så ett slag för TEAC. De bygger flera väldigt välljudande, små och snygga (flickvänsvänliga) modeller. Den som jag tror är aktuell är 300- serien.

Teac DR-H300 - som är en "allt i ett modell" som faktiskt även klarar DVD och film.
Teac AG-H300mkIII - eller den billigare "vanliga" förstärkaren.

Som högtalare skulle jag välja Cambridge S30. Jag tycker att den spöar alt jag har hört i kategorin "billiga högtalare" - den är också topptestad (vad det nu är värt) i flera tidningar. Klockren.

Då är vi på ca 6 500 sek. för DR-H300 + S30. Redan det är ett bra system. Det skulle du kunna börja med. Jag skulle mycket väl kunna leva bara med det... Men... Det klarar inte riktigt monstruösa partyvolymer eller den djupaste basen. Nästa steg är därför att sätta till en (eller två) aktiv Sub.

Jag har själv en Dali 10 tummare (som inte finns längre i hifiklubben.se:s sortiment). Jag skulle förmodligen titta på AudioPro eller Argon Sub 12. Ca 2500 borde kunna bli OK.

Eftersom jag gissar att du bor i en etta (eller en liten lägenhet) känns en Squeezebox som overkill. Den är jättebra men om man ändå har datorn i samma rum så får man mer välljud för mindre pengar med ett externt ljudkort. Jag kör ett E-MU 0202 som är ett bra och billigt "proffskort" (säljs bland inspelnings och studioutrustning i musikaffärer). Det har dock bara två kanaler. Med de två låter riktigt bra. Kostar ca 1 400.

Då så... DR-H300 + S30 + Sub 12 + 0202 = 10 400 kr och då har du ett bra system med stor potential som möter dina specar (tror jag).

Och du! Du måste provlyssna. Det är bara så. Det funkar INTE att sitta och köpa grejer på internet som man inte har lyssnat på. Åkt till Stockholm och hälsa på en kompis - lyssna och ha kul! :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 01:06

Åk till Göteborg också. De är trevliga.

Användarvisningsbild
spegel

Inläggav spegel » 2008-01-03 01:28

klart jag ska lyssna, men vill ju gärna läsa på lite innan.
Det som slår mig mest är att det rekommenderas mest satellitare / små högtalare, och inga stora golvare. Jag trode att golvare var bättre på att ge hela registret, även bas rättvisa - och därmed slippa köpa en sub?

Ang. provlyssning så blir det nog att åka till gbg då jag bor i västsverige.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-03 02:02

Riktigt så enkelt är det inte...

(Kaffekoppen och ni andra får slå mej på fingrarna när jag säger fel - men jag försöker)

Skilj mellan en satellit som bara ger en liten del av ljudet (toppen eller diskanten) och en bokhyllehögtalare som försöker ge hela ljudet men ur en (ganska) liten låda. Om du tex. lyssnar på S30 så kommer du att bli förvånad över hur djupt den går - när den är rätt placerad. Men... efter som kon-arean i en liten bokhylle/monitorhögtalare aldrig blir lika stor som som en flervägs/fullstor golvare så kommer den aldrig att kunna spela lika HÖGT, rent volymmässigt. Att rekommendationen om Sub kom är för att du skall kunna spela HÖGT (och den ger antagligen lite djupare bas också - men inte så mycket som du tror). Att Subben är aktiv betyder också att man kan titta på billigare förstärkare - titta efter sådana som låter bra - snarare än har många watt. Subbens aktiva förstärkare kommer att ta det tyngsta lasset.

En "små högtalare" + Sub är också mycket lättare att möblera in snyggt samtidigt som att det låter ok.

Sen är det en prisfråga... En stor låda kostar mer att tillverka, frakta, lagerhålla och sälja. Det gör att om det skall bli bra så sticker priset gärna iväg... Det i kombination med att förstärkaren blir dyrare (efter som högtalaren är passiv) gör att jag tror inte att det går att hålla din budget - inte om man har audiofila ambitioner i alla fall... Jag har alla fall ingen bra lösning :-) Någon annan?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-03 02:16

Om du absolut vill ha golvare så titta på

Audio Pro Avanti A.90
Canton GLE 407

... Som är säkra kort

Mirage Omni 350

... Som är en darkhorse (Jag gillar Mirage)

Jag har inte hört någon av dessa men har goda erfarenheter av tidigare modeller i serierna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 04:55

Jag säger så här - definiera för dig själv vad du verkligen gillar för typ av grejer - stort & gediget, litet & smidigt, asketiskt eller bling bling, analytiskt eller maffigt, vintage eller nytt... nåt speciellt märke osv....

Kommer du att bo i studentlägenhet eller korridorrum framöver..?

Köp nåt som DU verkligen gillar, inte bara ljudmässigt (eftersom du ändå kommer att byta upp dig i framtiden, bättre att ha haft nåt med icke perfekt ljud som du verkligen tyckt om, än att ha haft nån för dig trist pryl som bara låtit marginellt bättre) utan även design och användarmässigt.

Placeboeffekten (man inbillar sig bättre ljud, särskilt hos saker man har en viss förkärlek för) är en realitet och bör bortses ifrån :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-03 14:05

spegel skrev:Det som slår mig mest är att det rekommenderas mest satellitare / små högtalare, och inga stora golvare.

Anledningen är att kvalitetsbas kostar mer än din budget, i varje fall om du vill kunna spisa med lite högre ljudstyrka.

Finfint ljud får du ungefär i din budget med:
Denon allt i ett
och ett par Ino piP.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-03 14:26

Vill du spela högt kan du köpa detta oxå

http://www.blocket.se/vi/13192900.htm?ca=4_s

Eller lite godis, fast jag vet ju inte vad det e för förstärkare med

http://www.blocket.se/vi/14052982.htm?ca=4_s

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 14:39

Jättesvårt att ge råd. Min tips kvarstår vid att köpa begagnat. Högtalare brukar vara prisvärda och kan ju lätt verifieras.

Elektroniken kanske du vill ha ny. En surroundare med pre-out på alla kanaler kan ju lätt växa senare. Där kanske du vill ha en ny om du är osäker på kvalitén.

Synd att Hetsporren inte skriver mer, an har de föreslagna A.90 högtalarna. De ser på pappret ut att vara intressanta, och kanske är till salu snart om Hetsporren hittat något annat byte.

Högtalare begagnat skulle jag rekommendera NHT 2.5i annars. Min favorit. Det förbrukar halva budgetten, men eftersom kablage av mig anses ha mindre påverkan borde du få en bra stärkare för resterande belopp.

Min tips: Försök inte få in för mycket i den budgetten. Skynda långsamt.

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2008-01-04 14:56

hallå

apropå gammalt monster vs. nyare 5-kanalare, jag tror det är svårt att differentiera alltför mycket just på detta sätt.

Provade mitt Linn LK280 (nypris 18.000 eller nått liknande, numera ca 2 lök) mot en polares lite äldre onkyo 5-kanalare och hans dali 6006.

Linnsteget drevs av ett fräscht linn kolektor och fick tyvärr råpisk. vi undrade om något var felkopplat eller liknande faktiskt. Kommer snart ha möjlihet att testa lite mera med samma grejjer så om första intrycken verkligen stämde återstår att se.

Fast det är ju såklart en helt annan känsla i Linn-prylarna (rent fysiskt alltså) :-), även om jag inte riktigt är någon linnanhängare.

EDIT

Visst ja man skulle ju tipsa också,

Cambridge a500 får man för ca 1000 spänn, en förstärkare som när den först kom till sverige låg runt 4000 och inte gjorde bort sig mot rotel och arcam. Enligt mig är det ett jävligt bra köp för den budget-orienterade. går dessutom att komplettera med matchande slutsteg. Tvivlar på att de nya Cambridge-grejjerna är motsvarande mycket bättre sett till priset.

Återgå till Köpråd