Anhängare/skeptiker? definitioner i kabelträsket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-31 21:40

A*bsolut. Som friformJazzen. Fem personer vända från varandra spelar samtidigt men var och en bara för och med sig själv.
Ja just ja, du lirar synth. Jag kliar gitarr men började med piano men det gick inte bra. Fick ingen ordning på synken höger-vänsternäven. På senare år har jag kommit på att det kanske berodde på att jag fläckvis är vänsterhänt. Jag kanske skulle ha basat med högerhanden men då hade jag behövt stränga om hela pianot. Verkar överambitiöst. Lirar du mycket?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-31 22:16

Hej!

Har gjort! Men ska börja igen (...snart!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-31 23:23

Det är nyttigt att uttrycka sig. Att avreagera sig på något.
Senast redigerad av Flint 2004-08-01 09:42, redigerad totalt 1 gång.

matson

Re: Anhängare/skeptiker? definitioner i kabelträsket

Inläggav matson » 2004-07-31 23:46

patrikf skrev:Det har sedan, i sammanhanget, urminnes tider debatterats om kablars inverkan i stereoanläggningar.
En vanlig missuppfattning verkar vara att skillnaden mellan sk. skeptiker och anhängare skulle handla om lyhördhet eller "öppenhet" för intryck.
Kabeltillverkaren Jorma, och forummoderatorn Bernt Johansson påstår sig tex vara omvända skeptiker som har upptäckt något de tvivlade på innan.
En skeptiker är enligt detta synsätt en person förnekar, eller inte har upptäckt sina sinnens fulla potential.

Enligt min definition kan en skeptiker mycket väl "uppgradera" sin anläggning med kablar. Det vill säga att man inte förnekar att tex kablar kan ge skillnad i upplevelse, men är medveten om sinnenas, och sin egen ofullkomlighet. Enligt mitt synsätt handlar skepticismen om varför jag upplever det jag gör.

En "skeptiker" som är det för att han inte tror det går att höra skillnader mellan kablar är en vilande , ej omvänd "anhängare"...

Skeptiker, exempelvis jag, har efter eget testande kommit fram till att vid tester där man endast lyssnar så har jag inte märkt någon skillnad. Vid öppna tester har jag förnimmt små skillnader likväl som ganska stora. Gemensamt för båda är att dom försvunnit när jag testat blint......

En trångsynt(i brist på bättre ord) människa däremot har klara uppfattningar utan att ha testat. På samma gång kan man tycka att det är trångsynt att ha helt klart för sig att blindtest är värdelöst utan att ha deltagit i ett enda.....

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-08-01 00:10

Flint skrev:Originaltrohet är enligt mig inte nödvändigt. Jag vill gilla det jag hör. Det är allt.

Problemet med det här med att gilla det man hör är väl att man inte alltid vet just vad det är man hör. Åker man till en butik för att lyssna så kanske det inte är produkten man lyssnar på som gör hifiupplevelsen hänförande, utan kanske rummets akustik t.ex. Tar man hem produkten för att lyssna och upplever en stor skillnad till det bättre kan det ju lika gärna vara oxiderade kontakter på ens gamla produkt, eller kanske att den nya produkten har en höjning i mellanregistret och därför låter intressantare vid jämförelse - fast i längden leder till lyssningströtthet? Tja, jag vet då inte.

Vad jag dock är övertygad om är att alla på de hififorum som finns i Sverige är intresserade av att gilla det de hör, fast det är ju inte någon som hittat vägen till att gilla det de hör jämt. De sysslar ju inte med hififorum ju 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-01 00:36

dawen
Jag håller med om att man inte kan lita på enbart ett positivt intryck men man kan inte heller lita på ett negativt av samma anledning. Det finns flera saker som kan påverka både positivt och negativt. Man får försöka bekräfta intrycken på flera sätt eller vid flera tillfällen och framför allt i den miljö man tänker använda "varan". Jag tycker ändå att det är bättre än att alltid gå och fundera på om det låter som originalet eller inte. Den oron blir man aldrig av med för man vet helt enkelt inte hur det lät vid inspelningstillfället. Jag tror att oron för originaltrohet förtar musikintrycket. Man lyssnar istället på tekniken och ljudet. Bästa hifin är den man glömmer bort och bara far iväg i musiken. Ingen generell sanning. Bara min subjektiva uppfattning.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-08-01 13:05

De som strävar efter orginaltrohet och oroar sig för orginaltrohet medan de lyssnar på musik är nog väldigt lätträknade.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Anhängare/skeptiker? definitioner i kabelträsket

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-01 13:38

matson skrev:
patrikf skrev:En vanlig missuppfattning verkar vara att skillnaden mellan sk. skeptiker och anhängare skulle
handla om lyhördhet eller "öppenhet" för intryck. Kabeltillverkaren Jorma, och forummoderatorn
Bernt Johansson påstår sig tex vara omvända skeptiker som har upptäckt något de tvivlade på
innan. En skeptiker är enligt detta synsätt en person som förnekar, eller inte har upptäckt sina
sinnens fulla potential.

- En skeptiker är ej någon som "först vägrade med orden: "Jag har elutbildning och har även läst
elektronik, vad skulle en nätkabel kunna tillföra. Den ligger ju inte ens i signalvägen. Tror du att jag
är dum eller?"
" - för att därefter aldrig testa blint, förneka existens av placebo-effekt samt även
förneka det faktum hifianläggning kan ljuda jättebra ena dagen men dåligt den nästa... utan att ngt
överhuvudtaget förändras! Dock, hade något förändrats (ex... 1st nätkabel 8)) sååå kunde ju vissa
ha förletts o trott att detta något (ex... nätkabeln 8)) var orsak till förbättringen/försämringen o sen så
rulla det på uti det oändliga med oändligt antal hifikabelbyten/hifikabel"uppgraderingar"!

CiterA*t "härifrån" :

Mvh A*

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-08-02 10:18

Läser man kabeltrådar blir man ju bara mer skeptisk, jag menar, det
debatteras i spaltkilometer om kablar och aldrig tar det slut.
Varför i helvete skulle man betala tusentals kronor för nåt som inga
"experter" kan enas om är en "förbättringsvärd komponent"(om det
var nån som fattade vad jag menade med det..)?
Hursomhelst,
tacksammare debattämne får man tydligen leta efter 8O
Kablarna kommer kanske att bli ännu dyrare, för snart blir det väl nån form
av "bandbreddsavgift" på hifikablar :wink:
Den dan jag börjar s***a pengar ska jag kanske testa "dyrkablage", tills dess finns det massor av andra saker att bränna dom på.

Troligen var inte den sista delen i inlägget det du startade denna tråd
för, patrikf. :oops:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-02 11:32

Hej!

Känns vidare underligt att (i stort sett alla) dem som flitigast debatterar för de dyra
hifikablarnas förträfflighet även är försäljare (o konstruktörer) utav förträfflighet dyra
hifikablar! Dessutom är det på HF.nu förbjudet att säga (skriva) detta! Faktiskt.se bra
med A*lternativ ibland 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-02 11:40

A* - det där är jag inte helt övertygad om. Det har nog mer med forumet/forumens sammansättning att göra. De absolut flesta jag träffat som pratat sig varma över kablar är vanliga entusiaster.

Dessutom tror jag det finns ett antal som håller tyst om vad de tycker i ämnet eftersom alla inte orkar käfta i all evighet. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-02 12:10

Nattlorden skrev:A* - det där är jag inte helt övertygad om. De absolut flesta jag träffat
som pratat sig varma över kablar är vanliga entusiaster.

- Hehe, A* överdrev! (... igen 8)!) Men har har hänt A* först blivit förvånad över
att viss person är en engagerad hifikabelförespråkare för att senare (av slump) få
reda på att samma person konstruerar/säljer hifikablar, har t.o.m. hänt mer än en gång!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-02 12:45

A*hA* !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-02 21:33

Klart att A* har rätt som säger att de ivrigaste förspråkarna för dyra kablar är tillverkarna själva. De vill ju driva på trenden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-03 10:52

Alltså nu är ni kinkiga.
Vad tycker vi alla exakt likadant om?
Vad kan alla "experter" enas om?
Kommer inte på nåt, så varför skulle det gälla kablar?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-03 16:43

Hej!

A* vetA* vet! Att man kan höra hörbara skillnader mellen olika förstärkare o mellan olika
högtalare medan man inte kan höra hörbara skillnader mellan olika signal-highend-hifikablar/
/högtalar-highend-hifikablar! A*lltså, när lyssning ske med slutna ögon då v.s. Détta kan alla
enas om! Sedan huruvida detta beror på att hifikabelentusiaster ex blir alltför stressade för o
kunna höra hörbara skillnader just när det gäller esoteriska hifikablar ifall de sluter sina ögon
eller vad det nu vara månde, det kan bevisligen ingen enas om!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-04 08:10

Fattar inte detta att folk hela tiden återvändet till att påstå att det inte går att höra skillnader på kablar... Tycker det gjorts klart hur många gånger som helst att visst gör det det. Även om det samtidigt konstaterats att de flesta av/alla dessa har udda mätvärden.

( Så vitt jag minns så har påstod inte ens vår nu långvarigt saknade guru att man inte kunde... )

(( Man måste inte nyttja argumentet att det inte går att höra skillnad för att kunna argumentera för att billig kabel är bättre - vill man det är det ju bara att argumentera för att billig kabel ger sig inte på några dumheter. ))

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-04 10:16

Finns ju faktiskt en blindtest redovisad i en gammal MOLT där dom hörde skillnad på kablar. Så då är väl MOLT inte heller vederhäftig?

Den extra krydda till varför kabeldebatten är så infekterad tror jag beror på att vissa kablar är astronomiskt prissatta. Flera hundra tusen för en passiv grunka. Det retar vissa sig extra mycket på.

Annars så vet jag att det går att höra skillnad på kablar. Men vad som gör skillnaden; bättre skärm, bättre material, bättre lödningar, bättre kontakter, bättre kontaktkrafter, rena kontakter, mer anpassad belastning för sändare-mottagare, etc.
Ja det vet jag inte. Det är väl som med allt annat. Prova och bli nöjd.
Om man råkar testa en ICE mot en Krell så är det väl inga icke Krellägare som höjer rösten för Krellens försvar utan man läser testen och tycker jaha kanske intressant men, nåja berör inte mig eftersom jag inte har någon Krell eller ICE.
Så varför är det viktigt att kabelleverantörer inte skall få sälja dyra kablar som personen ändå inte tänker köpa när japanska leverantörer faktiskt verkligen säljer en massa skit på stormarknader och verkligen "lurar" folk med begränsad budget?
Tror med 100% säkerhet att dom som köper en kablel för hundratusentals kronor faktiskt har råd att göra ett dåligt köp, medans "Svensson" kanske har större problem.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-04 10:52

mig veterligen har det inte stått i MoLt att det inte går att höra skillnad mellan olika kablar (inkl.sändar och mottagarimpedans).

Resonamanget att det inte skulla gå att höra skillnad på kablar tycker jag är konstigt. Det går ju alltid att konstruera fram testfall som ger hörbarhet. Finns massa exempel, t.ex.

* utan skärm
* fel kombination av sändar- och mottagarimpedans
* olämplig längd
* för hög kapacitans
* för hög induktans
* för lång
* för tunna ledare
* balanserad - obalanserad fel koppling
* balanserad - balanserad mer elektronik i signalkedjan
* ledare som kan röra sig
* + & - -ledare som ligger separerade (beror på vem som kopplar in hur det blir)
* kallödningar
* glapp
* jordslingor
* M.m.

(högtalar- och lågnivåkablage blandat. man får själv lista ut vilket argument som gäller högtalarkablage och lågnivåkablage)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-04 13:49

Fattar inte detta att folk hela tiden återvändet till att när A* påstå det inte går o höra
skillnader på esoteriska hifibalar de då påstå det teoretiskt är möjligt o höra skillnader på
esoteriska hifikablar! (Teoretiskt... skulle A* kunna köra huvudet in i datorns skärm (utan
o skada skärmen)) Ty varje gång A* då behöva klargöra åsyftat var dessa hifikablar ska:

1-A* Se J_L´s lysande listning här ovan!

1-B Vara av samma längd!
(A*lltså ej att ex ena högtalarkabeln är +100m på kabelsnurra medans den andra är på
-1dm till, till h-talaren framflyttat slutsteg)

2 Ha samma kabel-konstruktionsprincip!
(A*lltså ej att ex ena nätkabeln har oskärmade 3mm-stålledare medans den andra har trippelskärmad
0.1mm-silverledare)

3 Ha samma konstruktionsprincip!
(A*lltså ej att ex ena signalkabeln har ett komponentkluster med 43st motstånd. kondensatorer & Co
medans den andra har... ínga komponenter alls!

4 Ha samma konstruktionskvalitet!
(Ska 10,000kr´s hifikabeln jämföras mot vanlig kabel ska denna kanske inte kosta 5kr/m utan
gärna få gå på 50kr/m eller kanske t.o.m. 100kr/m)

Mvh A*

'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-04 14:19

A* - det var ingen som sade "teoretiskt", det trollade du dit själv. Vi menar självklart i praktiken.

Låter på dina exempel som du vill jämföra kabel B med kabel B som köpts för olika pris för att visa på att det inte är skillnad. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-05 01:01

A
Enklast är väl att köpa två exakt likadana kabelar hos 2 olika återförsäljare och testa och jämföra. Om dom låter lika så går det inte att skilja kablar åt vid blindtest.
Om det går att höra skillnad, ja då har alla "kabelfanatiker" rätt.
Eller är det inte så du menar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-05 01:34

Harryup skrev:Om dom låter lika så går det inte att skilja kablar åt vid blindtest.

Det där är ett intressant påstående, jag håller inte med. Jag har ibland innan blindtest tyckt att, "nä fasiken, det där är det ingen skillnad på, det kommer jag inte att klara". Likt förbaskat klarar jag det när jag väl gör testet. Något att suga på för de som tror att det per definition är svårare att höra något i ett blindtest. Jag tycker det är lättare när det rör skillnader nära gränsen för det hörbara, och jag vågar lite på resultatet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi