Det jag tänkte kolla är hur ni mottas av era grannar, ni som bor i lägenhet och gärna spelar stereo? Anpassar ni er till en lägre lyssningsvolym, köper ni mindre system än ni egentligen skulle vilja och hur tas ni med irriterade grannar?
Jag spelar sällan särskilt högt, men spelar å andra sidan nästan jämt. Har aldrig varit och knackat på hos någon granne för att få höra hur mycket som hörs genom av vibrationerna, men det borde jag kanske ha gjort. Ingen har direkt klagat. Mötte en äldre dam i tvättstugan en gång som sa att hon ibland hörde en bas som slog genom, men har ingen aning om hon trodde jag var orsaken eller ej.
Svårt sådant där. Jag vill helst inte irritera andra men å andra sidan vill jag njuta av min musik på en ok volym. Helt klart har jag anpassat mitt lyssnande något och spelar sällan så högt som jag skulle vilja (utan att för den sakens skull vara tokhögt). Det krävs inte så värst mycket för att mina fönsterrutor ska börja skallra, och där någonstans börjar jag kanske sänka volymen också.
Med ett väldämpat rum och med SD-fötter borde det väl även höras mindre i kringliggande lägenheter?
Här på forumet verkar inte galenskapen ha några gränser utan folk köper gigantiska basmodulssystem som jag själv skulle vara rädd för att använda i en lägenhet. Ni med basmoduler, hur möts ni av grannskapet?
Fram med anekdoter och åsikter (från han som borde sitta och arbeta på seminariefrågor tills i morgon, men hellre sitter på faktiskt.se)!