Lägenhet och hifi-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-03 12:23

Tråden väcker jobbiga minnen till liv. När man hör när det går för grannarna är det mer än vad jag vill höra i alla fall. I huset jag bodde kunde jag till och med höra vad grannen nedanför sade ordagrant när han pratade i telefon. Needless to say så gick det inte att spela musik i huset. Jag kopplade ur anläggningen och packade ned den i väntan på flytt. En faktor som kan förvärra situationen är om man bor i en liten lägenhet och inte kan komma undan störande ljud från grannen. Om störningarna är alltför kraftiga kan man alltid vända sig till miljöförvaltningen och begära en mätning. Det går ju faktiskt att ganska enkelt bygga bort en hel del av störningarna - något som både den störande och den störda kan verka för gemensamt gentemot en hyresvärd.

Tack gode gud för mitt lilla radhus - det är så isolerat mellan husen att det inte hörs ett smack.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-03 12:24

Kaffekoppen skrev:Mitt hus är extremt lyhört. Det finns ingen stegljudsisolering alls.

När jag rev upp en vägg hemma satte jag in isoleing i väggen och det gjorde stor skillna på hörbarheten genom väggen. Annars verkar dörrar vara hemska på genomsläpp om de är otäta.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 12:26

Jodå Morello, när huset byggdes har betydelse. Olika tiders olika byggteknik ger olika egenskaper när det gäller ljuddistribution. Värst är nog elementbyggda betonghus från tidigt sextiotal. Gamla trähus och stenhus med träbjälklag (som vårt) har också sina sidor i detta avseende.

Men jag har bott i värre hus! Ett femtitalshus jag delvis växte upp i var så lyhört att ibland när nån var på besök kunde de be oss stänga av radion, eller dämpa den. Men det var grannens radio, som alltid stod på. Vi var vana och tänkte inte på det.

Likaså det miljonprogramshus vi bodde i ett tag på 70-talet. Man hörde allt. Och där var grannarna griniga också, det var inte trevligt.

Men annars tycker jag det är rätt trevligt att höra grannarna lite lagom så där. Man ska känna att huset lever.

Jag skulle nog påstå att alla i vårt hus är särpräglade individualister. Ni skulle bara veta vilka som bor där! Inte särskilt kollektivt, även om vi äger huset ihop via brf-en.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 12:32

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Mitt hus är extremt lyhört. Det finns ingen stegljudsisolering alls.

När jag rev upp en vägg hemma satte jag in isoleing i väggen och det gjorde stor skillna på hörbarheten genom väggen. Annars verkar dörrar vara hemska på genomsläpp om de är otäta.

Här skulle en sänkning av innertaket behövas, upphängt på fjädrande anordning och tre lagers gips i det nya synliga taket.

Ytterdörr skall jag förövrigt få en ny. Den ljudisolerar inte alls!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-03 14:52

det är relativt lyhört i huset min lägenhet ligger (det är från 1890-talet) och grannen under har sitt sovrum under mitt lyssningsrum som tur är är han väldigt tollerant, jag spelar dock aldrig högt efter halv elva på vardagar.
Mvh Carl

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-03 16:55

Britt-Gunnar skrev:jag spelar dock aldrig högt efter halv elva på vardagar.
Mvh Carl

Då gäller det att gå opp i ottan för att hinna med några plattor :D

Första lägenheten jag och tanten hade var ganska lyhörd, granne bodde en qvinna som ibland smuttade på flarran (mest varje dag, sas) och hon körde en viss låt på repit mest hela tiden, kunde vara hela dagen, ibland hela kvällen och inte allt för sällan ramlade det in lite folk hos henne på natten och så började hon spela samma låt om och om igen :? inte kul när vi skulle upp till jobbet tidigt på morgonen :evil:
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 17:46

Huvudproppen ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-03 18:22

Många roliga inlägg hitills, det gillas! Självklart handlar det alltid om ömsesidig respekt. I mitt hus hör jag dock sällan grannar mer än när någon dammsuger (tanten ovanför, min lägenhet gränsar inte till någon annan) och hon är ju den enda som sagt ngt om oljud.

Min flickvän bor däremot i det mest lyhörda hus jag någonsin satt min fot i. Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra. Det spelas en hel del musik i lägenheterna bredvid hennes, men jag tror inte tusan de spelar särskilt högt. Man hör vad de sjunger i alla fall. Jag skulle INTE kunna bo där, konstant ljudkrig.

När jag bodde i studentlägenhet var det snarare ömsesidig brist på respekt. Mina grannar störde mig så fruktansvärt mycket jämt att jag fullkomligen sket i om de stördes och när de stördes. En härlig samvaro ;)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-01-03 18:49

Jag har i stora delar av mitt liv bott i eget hus, men under en period på 80-talet bodde jag högst upp i ett hyreshus i Helsingborg. Inga grannar på sidorna, bara en ensam dam under.
En kväll demade jag ett par nya högtalare för min agent i Tyskland. Vi spelade mycket, och ganska högt. Favorit var en bra inspelning av Bachs Toccata, och den fick dåna.
Nästa dag mötte min sambo vår granne i trappan, och frågade försynt om hon hade blivit störd förra kvällen, men då svarade hon:

"O nej; du förstår (det skall låta som skånska), jag satt på toaletten när ni spelade, och då ropade jag på min syster som var på besök - Kom skall du få höra hur fantastiskt fin musik det hörs här!"

Det var ett av de bättre omdömena som jag fått för mina högtalare.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-01-03 19:29

jag satt på toaletten när ni spelade, och då ropade jag på min syster som var på besök - Kom skall du få höra hur fantastiskt fin musik det hörs här!"

Jaha, rörförstärkare då alltså? :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 19:55

:lol: 8)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-03 20:31

Jag bodde i en lägenhet i Amsterdam under en period i mitten av 90-talet. Min musik spelade jag på en Sony discman via ett par Sony aktiva högtalare. Jag hade med mig en cd med Björling (blandad musik) och en kväll när jag lyssnade så drog jag upp volymen extra mycket när Vesti la giubba började. Efter ett par minuter knackade det hårt på dörren och jag tänkte att nu blir det väl skäll pga volymen. När jag öppnar står det en granne utaför som jag har hejat på ett par gånger och säger:

"Kan jag också få komma in och lyssna på Jussi Björling?" :D . Det visade sig att han bodde rakt under mig och var en italiensk operasångare från Schweiz. Björlings röst var så distinktiv att han kände igen den genom golvet.
Senast redigerad av TCM 2008-01-03 20:50, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2008-01-03 20:34

Lyhörda studentrum verkar det finnas överallt. Har bott i höghusen i Flogsta (Uppsala) byggda 1972, 8 våningar med två 12 rums korridorer per vårningsplan. Mellan rummen i korridoren var det tyst, hörde inte grannarna i min korridor alls men uppåt och nedåt.... Trevligt var det när tjejen tre våningar över repade på sin cello då brukade jag slå av stereon, mindre trevligt var det för en av min korriodrare vars granne i våningen ovan föredrog att "umgås" med flickvännen i duschen :roll: Ofta och länge...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-03 23:12

Olle Mirsch;

Antar att det inte lät helt och hållet skit... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 23:31

I vårt hyreshus bor bara "russin" mellan 85 och döden, en av granntanterna trodde nån annan av de äldre hade gått bort och att vi bar upp en kista när jag köpt mina JBL 250 som låg i orginalkartonger...
Skönt med äldre grannar, de låter inte så mycket själva och stänger av hörapparaten efter rapport på kvällarna... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 23:32

Ragnwald skrev:
avr7000 skrev:En gång bodde jag bokstavligt talat granne med min stereo...

Ni var förlovade på den tiden?

Själv kan jag ibland på somrarna höra min närmaste granne (100m bort), spela äkta (live) kammarmusik tillsammans med frun och äldsta sonen, om de har fönstren öppna.
Då viker jag badenbaden i liggläge, njuter av solen, fågelsången som blandar sig med Mozart etc. :)

Låter fantastiskt skönt. Man kanske skulle komma och hälsa på dig på Kalkstens-Hawaii i sommar? :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-01-04 02:34

"Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra."

Hur tolkar man början av citatet? Kommer i duschen....!! Det är riktigt lyhört! 8O :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-04 08:12

mineralull skrev:"Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra."

Hur tolkar man början av citatet? Kommer i duschen....!! Det är riktigt lyhört! 8O :D

Ja, det är väl grabbens stön vi hör genom ventilationstrumman, om det nu ska förtydligas. :) Jag har inte ens på högstadiet hört så mycket Gyllene tider som från hans lägenhet, kan nästan tralla med i alla skivor numer. Men nu har han även börjat gillat Ulf Lundell och ett kort tag gillade han Magnus Uggla. Han spelar ALDRIG något annat och han spelar varje dag.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-04 10:38

Jag har bott i ganska många olika lägenheter, och där jag bor nu är den första som inte har varit lyhörd. För att göra det hela ännu bättre så är grannen under mig döv.. Så jag kan spela rätt högt,men jag är fortfarande präglad sen tidigare att ta det lugnt med volymen.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Föregående

Återgå till Generellt om hifi