Bilbas hemma?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-29 11:02

Jag har som sagt byggt med XLS12 med slavbas, enligt Tymphanys rekommendationer i 50L låda och varit oerhört nöjd. Antar att XLS10 ger ett liknande resultat.

Det finns jättemycket erfarenhet på faktiskt.se betr dessa element - det är bara att söka och bläddra/skumma igenom så många trådar man orkar och hinner! Se t.ex:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13477

Att XLS är kända för att spela bra i små lådor utesluter ju inte att man går upp i storlek och flyttar ner Fb en bit. Jag har rätt nära kontakt med Ljudia och bollar ibland konstruktionsfrågor med deras support- och testteam. En XLS10 i portad låda på 50L funkar utmärkt att stämma av vid 28Hz, t.ex. Tänk bara, återigen, på att XLS är ett utpräglat lågbaselement - allt över 100Hz låter apa!

Den som prompt vill ha små lådor kan läsa Tymphanys egna application notes här (26L brutto, kräver dock långt basrör...):

http://www.tymphany.com/papers/appxls2.htm

Väljer man detta element (ev 2st per låda) så landar man väl iofs i ett 4-vägs system om man vill ha ordentligt tryck även i mid-bas-registret.

Slutligen en kommentar till budgeten. Om du är beredd att satsa 30k på ett komplett system vill jag varmt rekommendera aktiva filter och separata slutsteg. Till subbasarna är det förstås oundvikligt och till övriga register krävs det inte så höga effekter varför ekonomin blir hanterbar (ofta kan man ju använda förstärkare/slutsteg man redan har i garderoben/garaget e.d.). Mer om detta i min kommande byggtråd - jag använder analoga delningsfilter från Behringer, CX3400 - 3-vägs stereo med separat subbasutgång. Kostar 1.200 kr på thomann.de.

Ha de!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-11-29 11:17

Om vi tänker åt andra hållet då...

Hur skulle en 8" från pP2 (W85?) fungera i en bil?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-29 12:08

I en bil vill man helst ha lägre impedans eftersom bilen är duktig på att leverera Ampere, men sämre på Volt...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-29 12:39

Det finns ju ingen parameter som gör ett element till ett bil eller hemma-element. Det är samma grejer, förutom att dom flesta tillverkare av bilelement till mindre grad bryr sig om kvalitet och mera att element ska se flashiga ut. Ser man ifrån dom tillverkarna så finns det säkert skapliga element. Gäller bara att hålla koll på T/S parametrarna, som brukligt. Om dom ej redovisas kan man anta att det är skräp.

PS. TC-Sounds är ju nu mera bilelement under Audio Pulse. Är dom oanvändbara för hemmabruk då trots att det är exakt samma element som tidigare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-29 13:05

Nwalmaer skrev:Det finns ju ingen parameter som gör ett element till ett bil eller hemma-element. Det är samma grejer, förutom att dom flesta tillverkare av bilelement till mindre grad bryr sig om kvalitet och mera att element ska se flashiga ut.

Nja, det är väl vissa parametrar som man har filat på. Är väl inte ovanligt att linjäriteten är sämre på just bilbasar? I många fall är upphängningen styvare för att förmodligen klara att köras i öppnare kaviteter eller i lådor som inte är optimala. Den frekvensgång som eftersträvas i just bil skiljer sig en del från hemmabruk. Bilkupéns förstärkning mot låga frekvenser är avsevärd och utan bilkupé blir det tunnt. En omdimensionering är inte alla gånger möjlig. Att prissättningen på de flashiga elementen är uppåt väggarna är heller inte ovanligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-29 16:04

Jag läste för några år sedan en test av bilhögtalare i en "seriös" hifi-tidning (minns inte vilken). Det som dock framstod som klart, var att många hifi-element inte klarade de extrema klimatkrav som ställs i en bil: -30 till +50 grC typ och i princip 100% luftfuktighet. Flera av testets element hade helt enkelt spruckit eller smält av kyla/värme. Något att tänka på när man väljer element till bilen (men som förstås inte är något problem när man väljer ett bilelement för hemmabruk!)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-29 16:24

Många element ämnade för bil har väldigt lågt Vas och resterande parametrar därefter, för att kunna sitta i små lådor. Men en bilkupe ger som du säger väldigt stort stöd i basen, så man kan lika gärna ta ett typiskt hi-fi element och sätta i en liten låda i en bil och lik förbenat få en massa bas. Vice versa kan man ofta sätta bil elementet i en stor låda hemma.

Säger inte att det är något jag skulle göra, bara att man kan. Och att man ska inte dissa elementen bara för dom marknadsförs för användning i bil, utan på dess prestanda istället. Då blir alla glada.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-29 18:29

Att XLS är kända för att spela bra i små lådor utesluter ju inte att man går upp i storlek och flyttar ner Fb en bit. Jag har rätt nära kontakt med Ljudia och bollar ibland konstruktionsfrågor med deras support- och testteam. En XLS10 i portad låda på 50L funkar utmärkt att stämma av vid 28Hz, t.ex. Tänk bara, återigen, på att XLS är ett utpräglat lågbaselement - allt över 100Hz låter apa!

Att det skulle vara olampligt over 100Hz hade jag ingen aning om, tack for info.

I en bil vill man helst ha lägre impedans eftersom bilen är duktig på att leverera Ampere, men sämre på Volt...

Ar detta nagot genrellt for bilbasar?

Ska se vad jag kan hitta for gamla tradar och skumma igenom
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-29 19:15

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-29 19:18

Ytterligare om xls som inte låter bra över 100Hz. Min erfarenhet grundar sig på XLS12, där basen helt enkelt låter stum och hård i högre frekvens.

En tråd från minhembio belyser detta lite bredare. Håll tillgogo:

http://www.minhembio.com/forum/lofivers ... 01299.html

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-11-29 22:35

Kaffekoppen skrev:I en bil vill man helst ha lägre impedans eftersom bilen är duktig på att leverera Ampere, men sämre på Volt...

riktigt bra steg kan även leverea volt i massor

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-12-28 20:59

Hai,

för att "bump'a" mig själv lite :wink:

Såg en länk i en annan post som ledde till soundsplinters hemsida.

Denna bas:

http://www.soundsplinter.com/rlp15_subwoofer_information.html

Vilka förutsättningar har den att fungera i en 3-vägs konstruktion? Dvs i hemmet, inte i en bil eller som ren SUB-bas.

Om vi tänker oss att jag skulle bygga en högtalare med 2 st 8a tummare och låta dessa gå nedåt 150-200Hz under det skulle denna 15" ta över?

Vad finns det för möjligheter?
Någon som har lust och titta på data för basen, det är tyvärr grekiska för mig :(

EDIT: 10" som finns där är ju också intressant.. 2st tio'r är ju ungefär motsvarande yta som EN 15" om man jmf 1*7.5*7.5 / ( 2*5*5 ) = 1,125 ytan på en 15" är alltås bara 12.5% större... Sen hur mycke luft som flyttas jämförelsevis mellan dom så måste man väl tänka på konutslaget också.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-29 01:48

Nwalmaer skrev:Många element ämnade för bil har väldigt lågt Vas och resterande parametrar därefter, för att kunna sitta i små lådor. Men en bilkupe ger som du säger väldigt stort stöd i basen, så man kan lika gärna ta ett typiskt hi-fi element och sätta i en liten låda i en bil och lik förbenat få en massa bas. Vice versa kan man ofta sätta bil elementet i en stor låda hemma.

Säger inte att det är något jag skulle göra, bara att man kan. Och att man ska inte dissa elementen bara för dom marknadsförs för användning i bil, utan på dess prestanda istället. Då blir alla glada.

Amen!

//Martin

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-12-29 09:49

Termos_friend skrev:Hai,

för att "bump'a" mig själv lite :wink:

Såg en länk i en annan post som ledde till soundsplinters hemsida.

Denna bas:

http://www.soundsplinter.com/rlp15_subwoofer_information.html

Vilka förutsättningar har den att fungera i en 3-vägs konstruktion? Dvs i hemmet, inte i en bil eller som ren SUB-bas.

Om vi tänker oss att jag skulle bygga en högtalare med 2 st 8a tummare och låta dessa gå nedåt 150-200Hz under det skulle denna 15" ta över?

Vad finns det för möjligheter?
Någon som har lust och titta på data för basen, det är tyvärr grekiska för mig :(

EDIT: 10" som finns där är ju också intressant.. 2st tio'r är ju ungefär motsvarande yta som EN 15" om man jmf 1*7.5*7.5 / ( 2*5*5 ) = 1,125 ytan på en 15" är alltås bara 12.5% större... Sen hur mycke luft som flyttas jämförelsevis mellan dom så måste man väl tänka på konutslaget också.

trivs bäst i stooooorlåda med ett fb på 14hz

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2008-01-04 14:20

jag använder kicker comp vr 15" basar till min hembio, inte mycket finlir med snärt bas men ljup bas så man tappar andan, sen kompleterade jag med andra basar för att få mer hård och korekt bas...

jag kan rekomendera JL audios basar, som har en förmåga att spela rent och högt med ruskiga slaglängder, dock ganska dyra i sverige! :)

liten länk till min sida med kicker 15" i tranmission line rör: http://www.minhembio.com/dac83 <--- kolla, det kommer ni inte ånga!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-01-04 16:23

dac83 skrev:jag använder kicker comp vr 15" basar till min hembio, inte mycket finlir med snärt bas men ljup bas så man tappar andan, sen kompleterade jag med andra basar för att få mer hård och korekt bas...

jag kan rekomendera JL audios basar, som har en förmåga att spela rent och högt med ruskiga slaglängder, dock ganska dyra i sverige! :)

liten länk till min sida med kicker 15" i tranmission line rör: http://www.minhembio.com/dac83 <--- kolla, det kommer ni inte ånga!

har för mig att jag har läst något annat .

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2008-01-04 18:28

boom skrev:har för mig att jag har läst något annat .

om vad?

Föregående

Återgå till DIY-forum