Ljudgurus!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken informationskälla väger tyngst för dig inom audioområdet?

Tidningar
2
5%
Något forum
11
28%
Någon person
15
38%
Bara jag själv!
11
28%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Ljudgurus!

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 20:23

Vilka är era ledstjärnor i Hifimörkret? I och med att det är omänsklig uppgift att förhålla sig objektiv, eller ens känna till allt inom ett område har man kanske en "auktoritet" som man har förtroende till och litar på. Inom detta område är det kanske tidningar, forumkompetens, Sladd eller I Öhman, nån bekant, eller så vet man alltid bäst själv...?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-08-03 20:37

Jag litar på "den samlade kompetensen" på Faktiskt.se :D

När man hängt med ett tag "vet" man vilka som har samma ideer och åsikter som en själv. Dessa personers råd och tips är det som jag värderar "tredje högst" när det gäller HiFi. Näst högst är min plånbok och högst mina öron 8)

"Kommersiella" HiFi-tidningar har jag helt slutat att läsa. :roll:

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-03 20:41

Ledstjärnan är fysiken 8) Kända hifipersonligheter som jag fått inspiration från är bland annat Dan D'Agastino, Ingvar Öhman, John Curl, Doug Self, Barrie Gilbert (Analog Devices) samt diverse elektronikblaskor och böcker.

John Curl må vara flummig, men det var, om jag är korrekt underrättad, han som introducerade den komplementära emitterföljaren - en koppling som sedan 25 år är allena rådande. 8O

Dan D'Agastinos Krell KSA-100 är mig veterligen en av de absolut första fullt symmetriska och komplementära slutsteget som såg dagens ljus.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-08-03 20:47

Man är ju expert på sin egen smak, men det är klart att jag tar till mig info via tidningar(Molt och till viss del S-phile och Hi-Fi News) samt den kunskapsbank som finns här på faktiskt.se(för många för att räkna upp).

Sen spenderar ju jag en del tid med att fundera över skillnaden mellan "bra ljud" och "hörbart exakt återgivning"...... :P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-03 20:58

Faktiskt.se och LTS är bra källor. Även hififorums DIY-avdelning besöks och jag får fina tips. Även andra forum är bra.

På Nätet finns massor av info om allt möjligt om man bara letar. En hel del skit finns också, men så är det ju med allt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 21:09

Själv har jag en bekant som jag har stort förtroende för... Har "trott" på andra tidigare, men omvärderat dessa efterhand som det inte har hållit så att säga.
Faktiskt. se är roligt och informativt. Jag har lärt mig/lär mycket här. Min låga teoretiska kompetens inom området gör att jag inte kan värdera information optimalt. Då känns det tryggt att ha EN som man förlitar sig extra på!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-03 21:15

Sanny_X skrev:Jag litar på "den samlade kompetensen" på Faktiskt.se :D

- A* med :D! LitA* även på en del snubbar på andra for@!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-03 21:22

Har länge förlitat mig på vetenskapen i form av utbildningen jag gått, vetenskapliga tidskrifter, en period läste jag mycket hifitidningar, men har ledsnat. Faktiskt.se ger mig en annan typ av kunskap, nämligen "hur folk brukar göra", dessutom är jag rätt impad av nivån och bredden här. Det finns någon som har svar, vad man än frågar.

Och så förstås att lyssna och mäta själv.

Så jag har lite svårt att välja nåt av alternativen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-03 21:23

Jag har ingen bestämd personer som jag lyssnar på utan jag försöker att lita på min känsla för hur jag tycker att det ska låta. Om någon envisas med att något är jättebra då kanske jag lyssnar på den produkten. Inga tidningar gäller för mig sedan Studio Sound gick i graven. Om jag behöver t.ex. ett nytt slutsteg så kollar jag marknaden och sedan väljer jag ut några slutsteg som kan vara av intresse i det jag söker.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-03 21:25

Jag litar inte blint(!) på någon eller något i ljudsammanhang men det finns ju dock folk man lyssnar mer på. Har läst lite som Öhman skrivit på sistone och han har många goda åsikter även om jag inte delar precis alla åsikter :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-03 23:02

För mig är Naqref och Ranefjord mina ljudgudar :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-03 23:09

Hej!

A* litar blint på Öhman, mats samt sladd :D! E-H Audio får A*gitera bubblare!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-04 01:34

Floyd E. Toole är rätt bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-04 08:03

Albert Von Schweikert ligger bra till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-04 10:08

A* menar du mig? Mig skall du knappast lita blint på (särskilt inte om man har kortslutit sin förstärkare tre gånger).
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-04 10:51

Jag litar blint på Audiomanikern.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-04 10:53

Iffe, det gör vi väl alla. En självklarhet Audiomanikern är Hifi!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2004-08-04 15:00

Jag tror inte jag fäster samma vikt vid mytologiska figurer som Audiomanikern som några av er andra. :roll:

Tidningarna har jag slutat läsa för ett tag sen. Jag får korta återfall ibland, men man blir alltid så besviken över vilka blåbär dom släpper in på redaktionerna och hur styrda apparattestarna är av annonsavdelningen. Dock tycker jag fortfarande att att HF står i särklass vad gäller kvalitet jämfört med alla andra skandinaviska publikationer trots att kvaliteten just nu verkar vara i fritt fall.

Ett fåtal personer med hög profil vars åsikter jag värderar högt är bla. Siegfried Linkwitz, Doug Self och Ingvar Öhman.

Den mesta kunskapen och intressanta ideerna har jag dock fått via dom olika fora jag läser och är med i. Därför kryssade jag i det.

Just det här forat verkar ha den högsta nivån av de svenska just nu så jag är glad att vara med.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-04 15:40

mats skrev:A* menar du mig? Mig skall du knappast lita blint på (särskilt inte om man har kortslutit sin förstärkare tre gånger).

Ha! Jag skulle aldrig lita på nån som aldrig kortslutit en förstärkare. Det kallas erfarenhet... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-04 22:57

Har inga speciella gudar, men de finns ju de som har gjort något extra gott i HiFi-världen - eller i alla fall seriöst försökt.

Stig Carlsson - hans högtalarna som i mitt tycke oftast klingat för tunnt och ljust. Men redan på sent 60-tal hörde jag ett par OA5:or, drivna av en Thorens skivspelare och ett Dynaco rörsteg, i en skivhandel i Gamla Stan. Det ljudet glömmer jag aldrig! Först nu, i detta nådens år 2004, har jag samlat ihop mig till ett nytt försök och håller just på och renoverar ett par OA14. Fast egentligen tror jag inte på konceptet, det känns mer som om högtalarna skapar ett visst sound genom sitt spridningsmönster, än att ta fram annars dolda kvaliteter i inspelningarna.

Jon Dahlqvist - mannen som skapade de berömda (?) DQ10 högtalarna. Första högtalarna där respektive element satt på sin egen baffel för att minska diffraktioner från respektive element och förskjutna i djupled för att kompensera för tidsfördröjningar. Dessa högtalare har jag, med ett par års avbrott, levt med sedan 1978. Med rätt placering (utrymmeskrävande) och bra kringutrustning kan de leverera ett ljud som är både stort och brett samtidigt som de kan vara detaljerade såväl i musikaliska detaljer som placering av instrument. Med aktiv delning (dvs separat drivning av baselementen) kan de låta relativt tight och gå hyggligt djupt. Men jämfört med dagens goda högtalare låter de lite "engelskt" i basen. Lite runt, bumligt och "gosigt". Hög mysfaktor i det registret alltså. I den andra ändan, diskanten är dom inte alls lika förlåtande. En taskig inspelning låter helt enkelt taskigt!

James Bongiorno - mannen baken GAS (Great American Sound - ingen falsk blygsamhet här inte...), dvs bland annat förstärkarna Ampzilla (2x200W), Son Of Ampzilla (2x80W) och Grandson (2x40W). Själv har jag bara ägt Grandson under några år men det var en mycket trevlig stärkare. Orkade driva det mesta i högtalarväg, om än att den begränsade effekten satte stopp för raveparty-nivåer i balsalar :-)

Ivor Tiefenbrun - mannen som i hög grad förde in musiken i HiFi-debatten! Idag är han ju inte alls så kontroversiell som när LinnLP12 skivspelare dök upp, men mycket av det som propageras från Linn-håll anses fortfarande som "snömos".
Ett genidrag var ju förstås att tala i musikaliska termer, istället för tekniska, när man ska utvärdera musikåtergivare. Än idag har jag kamrater som vill att jag ska följa med och hjälpa till i valet av någon kompakt-stereo, för dom litar inte på sin egen kompetens. Då brukar jag rekommendera dem till att ta med sig en CD som dom verkligen gillar och sedan bedöma; i vilken anläggning verkar det som om musikerna spelar bäst? (ärligt, det vore bättre dom tog med sig en CD dom INTE gillar - men det tricket har inte funkat :-) Och i vilken anläggning låter det så "riktigt" som möjligt?
Men tyvärr, oftast blir det ändå ett val baserat på funktioner och mängden bas, eller nåt. Deprimerande.
Men Ivor har ändå lyckats få teknokraterna att vrida på sig, innan LP12:an dök upp, var det INGEN som diskuterade ljudet från en skivspelare. Allt handlade om wow & flutter (långsamt och snabbt svaj), rumble (motorvibrationer som fortplantade sig in i pick-up´en) och återkoppling (dvs hur mycket högtalarnas bas kunde påverka). Ingen diskuterade huruvida mättekniskt lika skivspelare kunde LÅTA olika. Tack Ivor!
Nu är jag inte alls såld på Linns filosofi om nu någon trodde det, tvärtom. Deras apparater har, tycker jag, haft en märklig kombination av hög dynamik och komprimerat ljud (sug på den ni!) och där "rytmik" har prioriterats framför "välljud".
Det hindrar inte att min LP12:a låter alldeles förträffligt! Men några andra Linn-apparater har jag inte....

Joseph Grado - innehavaren av patentet för moving coil-pickuper (men själv tillverkade han nästan inga sådana). Han lyckades driva upp acceptanser för höga prisnivåer på pickuper något helt otroligt. Men framför allt gjorde han bra pickuper! Det började med någon "superduper" i $100-klassen, sedan kom en för det dubbla, det dubbla igen och sedan toppade han med 750 gröna. Nu minns jag inte om det stannade där, men detta var i en tid på 70-talet när 1000:- för en pickup var så otroligt horribelt att en person som betalade en sådan summa borde låsas in....
Andra hängde på förstås och pickup-priserna steg förstås, tyska Clearaudio ligger väl hyffsat i topp med 70-80.000 för en bra pickup idag... Men Joseph vände 180 grader och tillverkar sedan många år tillbaka prisvärda och för oss vanliga dödliga prismässigt överkomliga pickuper. Dessutom finns det ett antal musikaliskt ljudande hörlurar på programmet.

Å så vår egen Ingenjör Öhman. På sätt vis knyter han ihop tråden i mitt inlägg genom sitt engagemang i Carlsson-stiftelsen och vidareutvecklingen av Carlsson-högtalarna. Ingvars konstruktioner är på sätt och vis väsensskilda från Stigs och det är inte lätt att hitta kopplingen mellan deras så totalt disparata konstruktioner.
Men här får man glömma tekniken, det är sökandet efter den optimala reproduktionen som är och har varit ledstjärnan i deras arbete. Jag skäms, men ännu har jag inte hört en endaste ton från någon högtalare som Ing. Öhman lagt sin hand vid, så jag tänker alls inte dryfta mig om hur de låter. Men det hindrar mig inte från att förstå vad han kan och har bidragit med i Sveriges HiFi-värld. Att jag sedan inte alltid håller med om en del av resonemangen, bl.a F/E-testerna, är en helt annan sak. Vad som är mycket positivt med Ingvar är hans musikintresse som ligger i botten, vilket för övrig verkar vara gemensamt med många andra namnkunniga konstruktörer.

Ja, några av de personer som jag tycker bidragit på ett eller annat sätt till HiFi-historien, det finns förstås många fler:

David Haffler - konstruktör av de fina och överkomliga Dynaco rörförstärkare och enkla fyrkanalskopplingar.
Saul Marantz - legenden bakom extrema tuners, bla
Mark Levinsson - vem minns stackade Quad-elektrostater med en Decca-tweeter i mitten, kompletterat med två baslådar på 1,6m2 bestyckade med varsin 24" Hartley woofer? Alltsamman drivet av sex 25 Watt klass A förstärkare i 40 kg klassen.....

Ledsen, minnet sviker när det gäller alla hjältar som äras borde, men ni som kan - komplettera!

/ B

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-08-05 00:48

För att nämna några som jag tycker har sunda åsikter.......
I Öhman, Naqref, Morello, Svante

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-05 01:02

Jag tycker det finns många här tex som har väldigt vettiga åsikter om mycket, men jag kan ju inte säga att jag litar på någon till 100%, inte ens mig själv. Det finns alltid något man inte håller med om eller tvivlar på eftersom alla säger mer eller mindre olika. Försöker ofta (i tanken) kritiskt granska mina egna och andras åsikter/erfarenheter i olika frågor.

Svante, jag har aldrig kortslutit en förstärkare så jag är nog inte att lita på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-05 01:14

Martin skrev:
Svante, jag har aldrig kortslutit en förstärkare så jag är nog inte att lita på.

Du är en försikig man 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-05 01:16

Martin skrev:Svante, jag har aldrig kortslutit en förstärkare så jag är nog inte att lita på.

Hehe, har du aldrig gjort "röktestet" heller då?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-05 01:16

Jag håller nog mera en slant på Paul Voight, Gordon Gow m.fl (McIntosh Labs) ingenjörerna på Lowther, Leak, Garrad, Marantz, Harman Kardon, Quad, JBL, Altec Lansing, Western Electric,
Bothroyd & Stuart, EMT, Ortofon, SME, Thorens, Van den Hul.
Men på många firmor är det en frontfigur som få tagit åt sig äran av olika teams arbeten.
Och våra svenska hifi gurus är nog mest välkända i lilla Sverige.
Senast redigerad av Harryup 2004-08-05 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-05 01:17

Martin skrev:Svante, jag har aldrig kortslutit en förstärkare så jag är nog inte att lita på.

Hehe, har du aldrig gjort "röktestet" heller då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-05 01:24

Om man ska vara lite allvarlig också: Jag tror på det någon säger/skriver om jag förstår att det är rätt. Gör jag inte det hamnar påståendet "på hög" för att eventuellt plockas upp igen när jag lärt mig tillräckligt för att förstå det. Eller avfärda det. Speciellt när en person höjs till skyarna blir jag skeptisk.

Å andra sidan har jag förstås lättare att acceptera saker, eller ifrågasätta min egen ståndpunkt om någon som jag vet är kunnig säger nåt som jag är tveksam till.

Undrar vad det där tillförde... :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-05 01:41

Morello skrev:
Martin skrev:

Du är en försikig man 8)

Jag (som fattig student) kanske tänker någon sekund extra innan jag kopplar, eller så har jag bara haft tur med alla delningsfilter, sladdar och prylar som har vart på mitt golv. :P

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-08-05 13:50

Bill50x skrev:
Ivor Tiefenbrun - mannen som i hög grad förde in musiken i HiFi-debatten!

Det mesta. t.ex. ett par högtalare i rummet, spikar etc. initierades av Julian Vereker & Co. nere i Salisbury innan de träffade Ivor. Linn var faktiskt i början helt omedvetna om att man kunde justera LP12:an och få ut mycket mer musik av den, deras dåvarande instruktion hur den skulle justeras gav inte alls bra resultat utan hela deras approach speglade den syn på Hifi som fanns på 70-talet ("högtalaren är huvudsaken"). Jag köpte en LP12:a på den tiden (bara av ren slump - hade lika gärna kunnat bli ett Ariston-däck) och minns fortfarande första gången jag ställde in efter det alternativa sätt som spred sig - vilken magisk effekt det hade. Och det var med en SME-arm vars lager och uppbyggnad inte alls var i närheten av tight.

Linns elektronik har aldrig levt upp till LP12 och högtalare om vi talar "flat-earth"-egenskaper. Deras tidiga elektronik borde aldrig ens släppts på marknaden - så skandalöst dålig var den. LK1 med sina överlagrade högfrekvensoscillationer och LK2-slutsteget har rena konstruktionsfel.

Hela idén med "flat-earth" är att man tills lyckolandet med perfekta ofärgande grejor uppnås prioriterar musikalisk trogenhet framför akustisk. När det väl finns något icke-färgande så finns heller inga skilda åsikter. Det går ganska enkelt att tune:a om ett klassiskt Naim-försteg till akustisk trogenhet men på bekostnad av det musikaliska. Att konvertera om ett round-earth-försteg till musikalisk trogenhet går men är besvärligt eftersom power-supply/jordreferenser/RCA-kabelsystem inte håller måttet.

Hittills har jag inte hört någon förstärkare som ens är i närheten att hantera både musik och akustik av hög klass.

När det gäller auktoriteter ska man aldrig öht. lita på något på internet utan att konstrollera utsagan. HiFi eller inte. Mig eller nån annan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-05 14:28

Vad ska man med en guru till? Påminner om en kult som slutade med en rättegång som slutade med att det slutade illa för pastorn.
Nej man lyssnar på alla och litar på ingen sen tänker man själv. Det tar en satans lång tid såvida man inte är snabbtänkt. Inga gurus, men visst finns det dom som har betytt mer än andra för hifidelittin. De flesta är uppräknade men jag tror inte att jag har sett Hiraga nämnas så jag klämmer till med Hiraga.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi