Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Halvt OT: Vore det ett rimligt korrekt sätt att testa olika sorters mp3-kodningar genom att första rippa en god kopia till wav, för att sen koda om den, för att slutligen konvertera den tillbaka till wav och bränna denna för avlyssning? För blindtester etc. via sin cd-/dvd-spelare alltså? Slippa gå genom ljudkort och annat som kan hitta på tok med signalen?
Bill50x skrev:shifts skrev:Halvt OT: Vore det ett rimligt korrekt sätt att testa olika sorters mp3-kodningar genom att första rippa en god kopia till wav, för att sen koda om den, för att slutligen konvertera den tillbaka till wav och bränna denna för avlyssning? För blindtester etc. via sin cd-/dvd-spelare alltså? Slippa gå genom ljudkort och annat som kan hitta på tok med signalen?
Det är precis så jag också har gjort. Allt under 192k är alltid urskiljbart, speciellt diskanten tar stryk, men i viss mån mellanregistret också. Vid 192k hörs komprimeringen på bra programmaterial, knappast inte annars. Allt däröver (dvs 256 och 320k) är OK om man inte lyssnar superkritiskt på hög volym med riktigt vass anläggning - och med bra programmaterial.
I alla fall så länge man lyssnar på ljudet till skillnad mot musiken (stampa takten, svänget, musikalisk tydlighet osv), de riktiga hardcorelinnisterna menar att även vid strömmande musik från hårddisk (till en SB tex) så spelar det roll vilka hårddiskar man använder osv.
Är det intressant kan jag väl rippa, konvertera till mp3 och sedan tillbaka till wav om ni vill lyssna?
/ B
JB skrev:Hahahahahahahaha!!!!! Tror dom seriöst att hårddisken påverkar ljudet?
brimstone skrev:Man ska vara försiktig med att direkt översätta bithastigheten som kvaliten på kodningen. Det kan variera en del beroende på vilket program och vilka inställningar som använts.
Mycket konstig jämförelse mellan en dekoder och ett lagringsmedia. Har det hänt ofta att text ändrat sig i dokument som du sparat på hårddisken?Bill50x skrev:JB skrev:Hahahahahahahaha!!!!! Tror dom seriöst att hårddisken påverkar ljudet?
När CD-spelarna kom trodde man att ljudet var perfekt eftersom det var digitalt. Det enda som skiljde spelarna åt var funktioner, design och pris.
Någon som tycker detsamma idag?
/ B
Bill50x skrev:JB skrev:Hahahahahahahaha!!!!! Tror dom seriöst att hårddisken påverkar ljudet?
När CD-spelarna kom trodde man att ljudet var perfekt eftersom det var digitalt. Det enda som skiljde spelarna åt var funktioner, design och pris.
Någon som tycker detsamma idag?
/ B
Hepp! Nä.. vänta nu....jag håller ju medKoffe skrev:Är mp3 hifi? Jepp, om CD är det! Eller radio... Eller LP... Eller...
shifts skrev:Halvt OT: Vore det ett rimligt korrekt sätt att testa olika sorters mp3-kodningar genom att första rippa en god kopia till wav, för att sen koda om den, för att slutligen konvertera den tillbaka till wav och bränna denna för avlyssning? För blindtester etc. via sin cd-/dvd-spelare alltså? Slippa gå genom ljudkort och annat som kan hitta på tok med signalen?
Har gjort sådana tester för några år sedan. 192 kbps kunde jag särskilja med visst programmaterial, aldrig 256 vad jag minns...
soundbrigade skrev:Undran: Är det någon vits att satsa STORT på HighFidelity- och/eller HighEnd-anläggningar om man bara lyssnar på komprimerat material?
Jag inser att två fel blir inte ett rätt. En musikfil som berövats 90-95% av informationen låter inte bättre i en usel anläggning, men om jag vill ha välljud borde jag väl satsa på att signalen in är komplett??
Jag kan fylla mina MP3-spelare med 3-4 CD-skivor när jag ska kasa med buss men hemma vill jag ha originalmaterialet.
Alltså - vad säger "experterna" om mixen MP3 och HiFi/HiEnd?
soundbrigade skrev:Tänkvärt Koffe!
Om radio sägs det att vi i Sverige har haft tur med vårt SR/STV som alltid haft tekniken för ögonen - alltså framför allt radioutsändningarna har, i internationell jämförelse, varit av högsta kvalitet.
Svante skrev:Om jag rippar till Mp3, bränner CD och rippar igen så får jag kaskadkodningeseffekter.
Bill50x skrev:Kanske. Men när SR skulle välja stereosystem i slutet på 60-talet så valde man det tekniskt sämre nuvarande systemet istället för det egenutvecklade (?) fm/fm kompandersystemet (om jag nu minns rätt när det gäller namnet, det var några år sedan...). Detta beroende på att vårt nuvarande system redan slagit igenom internationellt (vi var som vanligt sent ute i Sverige) och det skulle bli svårt att få apparater tillverkade enligt "vårt" system.
/ B
soundbrigade skrev:
Eller kanske en rimligare fråga är - lyssnar folk (vi, ni, någon) på MP3-låtar i sin stationära anläggning? Vill vi "besudla" våra anläggningar med ett undermåligt programmaterial?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster