Vilken lysdiod fungerar som fjärrkontrollöga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Vilken lysdiod fungerar som fjärrkontrollöga?

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-07 17:25

Mitt fjärrkontrollförlängningssystem av märket One For All utgörs av en sändare och en mottagare av infraröda signaler. I mottagaren sitter även ett minijack märkt "IR out". Finns det i elektronikhandeln någon universallysdiod (samt eventuellt lins) som jag kan koppla till detta uttag om jag vill öka systemets täckningsgrad ytterligare?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TygelBy

Re: Vilken lysdiod fungerar som fjärrkontrollöga?

Inläggav TygelBy » 2008-01-07 17:49

PekkaJohansson skrev:Mitt fjärrkontrollförlängningssystem av märket One For All utgörs av en sändare och en mottagare av infraröda signaler. I mottagaren sitter även ett minijack märkt "IR out". Finns det i elektronikhandeln någon universallysdiod (samt eventuellt lins) som jag kan koppla till detta uttag om jag vill öka systemets täckningsgrad ytterligare?

Med vänlig hälsning

Pekka

Är det inte vanliga "IR-ögon" typ dessa du skall koppla in där? Hur ser 'minijacket' ut? Du kan ju alltid labba lite själv med så'na här. Kostar inte alltför mycket.

/TygelBy

manw

Avstämd IR-detektor IRM 3638

Inläggav manw » 2008-01-07 23:40

Köpte sådana här:

Fabr Everlight IRM3638N3
En IR-mottagarmodul med dagsljusfilter. Modulen reagerar endast på IR-ljus som är modulerat med frekvensen 38 kHz.
Matningsspänning: +2,7 till 5,5 V
Strömförbrukning: 2 mA max
Ljusvåglängd: 940 nm
Modulationscenterfrekvens: 38 kHz
Räckvidd: 14 m

ELFA 75-205-96

Skall tydligen vara anpassade till fjärrkontrollens modulationsfrekvens.

Har inte testat dem ännu dock, blev ett av alla på hyllan projekt...

Här finns en hemsida där man kan läsa en del om hur IR-fjärrkontroller komunicerar http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 00:33

Tack för tips! Jo, minijacket är ett 2,5 mm-uttag, och jag har också en adapter till 3,5 mm om så skulle krävas. De extra IR-ögon som TygelBy tipsar om verkar vara en bra start, och påminner om de som fanns till mitt system när det fanns i handeln. För den kostnaden kan man alltid prova.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

manw

Inläggav manw » 2008-01-08 09:07

Eventuellt så missförstod jag frågan kanske ser jag. Det jag skulle fixa var en IR mottagare. Mottagaren utgörs ju av en fototransistor, ofta med en del logik som jag skrev om i mitt förra inlägg. I sändaren/fjärrkontollen sitter det en infraröd lysdiod.

Står det "IR-out" på mottagaren så kan jag undra vad det är faktiskt, om det är något liknande som NAD's NAD-link, där man från försteget kan koppla vidare fjärrstyrningssignalen elektriskt?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-08 22:05

De IR-ögon som tipsades om ser helt klart ut som mottagare, dvs gjorda för att kopplas in på IR-in portar.
Du har ju en IR-out port, så då har du ingen nytta av dessa.

Antingen kan du koppla en kabel från en IR-out port direkt till en IR-in port.
Eller så kan du koppla en IR-diod med seriemotstånd till din IR-out port för att få en IR-signal igen. Om det skall vara en poäng så får du nog fästa IR-dioden mot eller nära en IR-mottagare, och då komemr du inte behöva någon lins.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-01-08 23:09

silvervarg skrev:De IR-ögon som tipsades om ser helt klart ut som mottagare, dvs gjorda för att kopplas in på IR-in portar.
Du har ju en IR-out port, så då har du ingen nytta av dessa.

Antingen kan du koppla en kabel från en IR-out port direkt till en IR-in port.
Eller så kan du koppla en IR-diod med seriemotstånd till din IR-out port för att få en IR-signal igen. Om det skall vara en poäng så får du nog fästa IR-dioden mot eller nära en IR-mottagare, och då komemr du inte behöva någon lins.

De IR-ögon jag tipsade om är inte mottagare. De är dioder som mycket riktigt skall fästas på apparaterna relativt nära mottagaren. Jag använder liknande IR-ögon själv eftersom jag har alla mina apparater gömda i skåp. En mottagare utanför skåpet som tar emot signalen och skickar den vidare via kabel till dessa IR-ögon som sitter på apparaterna inne i skåpet.

/TygelBy

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 23:56

TygelBy tipsade ju om två olika modeller. De tre ögonen med en kontakt för 79 kronor tänkte jag prova först, men de är ganska fula och man riskerar alltid att kabellängderna inte stämmer. Idealet vore i stället att gömma en serie, kanske 7-8 dioder, i en list som löper uppifrån och ned på insidan av dörrarna (som är 1,77 m höga och 30 cm breda) och koppla dem till IR out-uttaget. De hamnar då, med stängda dörrar, ca 10 cm från sensorn på apparaterna. Kan de vita i tiopack för 25 kronor (http://www.kjell.com/?item=89281) fungera för detta, tro? Lite underligt är att det anges 1,2 V - jag trodde det fanns en fjärrstyrningsstandard om 5 V. Ska jag kanske parallellkoppla dioderna fyra och fyra i serie?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-01-09 00:09

Elfa har också en hel uppsjö med IR-dioder och de flesta är på 1,2V, resten mellan 1,3V-1,8V. Är du säker på den där 5V-standarden? Du borde väl kunna mäta på utgången om inte annat...

Skall du göra en list så finns det nog mer lämpliga dioder på elfa, men det är ju ett billigt alternativ att först testa med Kjell&Co-dioderna.

/TygelBy

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-09 00:24

Jepp. Ska ta tag i det någon dag, och samtidigt skaffa en ny multimeter eftersom den gamla gav upp för ett tag sedan. Det blir nog lättare att leka vidare då...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-10 15:03

Du skall nog ha motstånd i serie med IR-dioderna. Den angivna spänningen är framspänningsfallet över dioderna.
De är angivna till max 100mA ström.

Dvs för drivning med 5V så måste du har minst (5-1.2)/0.1=38 ohm i serie med dioderna.
Oftast lyser lysdioder nära full styrka med en bråkdel av strömmen. Om du vill ha flera dioder parallellt (med ett seriemotstånd per diod) så skall du vara lite försiktig med att köra hög ström så att du inte överbelastar utgången (IR-out).
Jag skulle minst använda 100 ohm som seriemotstånd, men prova gärna högre värden, som 470ohm t.ex.

Återgå till DIY-forum