LTS F/E test, blindtest m.m

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-03 11:55

Dr_Tinnitus skrev:Hejs...

Jag tycker det är mycket positivt att så många på denna sida är så positiva till korrekta blindtester. Idag är de flesta HiFi-apparater normalt sett så pass bra i sin ljudkvalitet att det många gånger kan vara väldigt svårt att höra skillnad. Skillnader finns oftast, men kan lätt drunkna i annat som påverkar mer, t ex våra förväntningar for vi vet att det handlar om dyra och exklusiva grunkor, eller för att vi blandar in synintryck mm. Ja orsakerna kan vara många, och det är ju välkänt att människan och dess sinnen många gånger är rätt lättlurade, minst sagt.

...

Dr Tinnitus

Då blindtester görs* visar det sig att de allra allra flesta apparater påverkar ljudet. Oftast inte mycket, men tillräckligt för att ge hörbarhet. Det viktiga är då att försöka beskriva magnituden av denna hörbarhet. Är den t.ex. hörbar vid vanlig hemlyssning? Är den enbart hörbar med den speciella musiken vid extrema ljudtrycket xx dB och yy Hz basåtergivningsförmåga, o.s.v.? Om jag ska dra till med en gissad siffra så skulle det kunna bli att bara 5 - 10 % av den utrustning jag testat som inte vid testtillfället gick att påvisa hörbara defekter på.

* Nu menar jag alltså de som jag genomfört, för att förtydliga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-08-06 00:49

Johan_Lindroos skrev:Då blindtester görs* visar det sig att de allra allra flesta apparater påverkar ljudet. Oftast inte mycket, men tillräckligt för att ge hörbarhet. Det viktiga är då att försöka beskriva magnituden av denna hörbarhet. Är den t.ex. hörbar vid vanlig hemlyssning? Är den enbart hörbar med den speciella musiken vid extrema ljudtrycket xx dB och yy Hz basåtergivningsförmåga, o.s.v.? Om jag ska dra till med en gissad siffra så skulle det kunna bli att bara 5 - 10 % av den utrustning jag testat som inte vid testtillfället gick att påvisa hörbara defekter på.

* Nu menar jag alltså de som jag genomfört, för att förtydliga.

Ang hörbarhet: Jag kan tänka mig att det finns olika slags hörbarhet.

Man kan skilja mellan: 1 - Ja, jag hör att det är skillnad mellan alternativen men "njutbarheten" är lika i de båda alternativen, 2 - Ja, jag hör att det är skillnad mellan alternativen och "njutbarheten" är också olika i de båda alternativen samt 3 - Nej, jag hör ingen (medvetet uppfattad) skillnad mellan alternativen men "njutbarheten" (fortfarande blint) är olika i de båda alternativen, t ex efter en längre tids lyssning.

OBS att i det här fallet skiljer jag mellan "njutbarhet" och "trohet mot originalet" (jag tänker mig alltså skillnader där "otroheten" inte är uppenbar som t ex en starkt kompressad Bolero... :D ). Och med "njutbarhet" menas hur länge man vill lyssna tills man tröttnar s a s.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 01:33

Får man lägga till en självklar sak också, att det hörs en skillnad i ett blindtest behöver inte betyda att prylen förstör signalen. Inte om det är linjära avvikelser (tonkurvepåverkan) som är orsaken. Ja, alltså, i strikt mening kanske, men i verkliga livet sitter ju prylen inkopplad i en anläggning i ett rum.

Om högtalaren har lite lyft diskant med några dB, är det närmast bra om förstärkaren faller med lika många dB. Tonkurvepåverkan kan kompenseras för och hörbarhet i ett blindtest behöver inte betyda att prylen är dålig.

En förstärkare som faller med 1 dB vid 20 kHz är hörbar för en del, men vad gör det när högtalarens tonkurva guppar upp och ner med flera dB över resten av det hörbara området? Man måste få proportion på felen.

Blindtest är ju högupplösande, mer högupplösande än lyssning över flera dagar, så man upptäcker onödigt små "fel" när man blindtestar. Eller hur? :wink: 8) (Hukar mig bakom skärmen)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-06 01:43

Svante,

Det du är inne på är väl inget för den som söker perfektion? :wink: Dessutom är det ytterst osannolikt att två klangliga fel släcker varandra fullt ut. 8) Nä, min melodi är att förfina varje länk i kedjan :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 02:08

Morello:

Jodå, jag är nog benägen att hålla med på designstadiet. Mitt inlägg var närmast ett försök att förklara varför en apparat som hörs i ett blindtest ändå kan låta bättre än en som inte kan pekas ut, givet att prylarna runt ikring "passar" den första tonkurvemässigt.

Plus att påpeka att blindtest är känsligt och kan påvisa saker som knappast hörs om det går lite tid mellan lyssningarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-06 14:52

nu låter det som att matchningsmantrat är på väg in. I en perfekt värld behövs inte det (Morellos utopi). I en riktig värld är det nog tyvärr Svantes väg som är framkomlig. Tyvärr. Fast man kan ju tycka att konstruktörerna borde sträva åt Morellos håll.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-06 16:15

Det är ju faktiskt inte bara för att eftersträva perfektion, som man väljer F/E-lyssning. Det är en exaktare metod. Om man överhuvudtaget skall testa, ja då är det väl likabra att göra det noggrannt? :wink:

På LTS hemsida finns lite info i FAQ'n, där har jag klottrat ner följande (vilket speglar min åsikt i frågan) Lite långt men..:

Bortsett från rent tekniska fallgropar, såsom att man jämför två apparater som har små men ej direkt hörbara skillnader i volym, vilket ofta ger ett positivt utfall till fördel för den apparat som har något högre utsignal (till exempel något mer än 0,1 dB skillnad i volym mellan apparaterna), så finns det även fallgropar som har med lyssningspsykologi och metodik att göra. Här kommer några aspekter på detta ämne, som man kan ha i åtanke när man utvärderar ljudutrustning:

En potentiell fallgrop vid alla uppgraderingar och speciellt vid användningen av en referenslös metodik för utprovning av apparater, är att det mänskliga psyket och dess inre referens är adaptiv, det vill säga de påverkas och formas kontinuerligt av intryck och erfarenheter. Den inre referensen är därmed inte den fasta punkten som en referens egentligen ska vara.
Hur lätt den inre referensen rubbas, illustreras enkelt med att lyssna på musik med baskontrollen vriden till maximum under en period, för att därefter vrida till neutralt läge varvid man ofta omedelbart uppfattar musiken som tunn och basfattig. Ytterligare en stund senare har man vant sig och uppfattar inte musiken som tunn längre. Ibland kan det räcka med så kort tid som 15 minuter, eller till och med 15 sekunder för att en förskjutning skall ske, men ibland blir det ingen förskjutning oavsett tidsförlopp. Detta varierar beroende på person, situation och vilken typ av förändring det är frågan om.
Ett exempel på hur olika känsliga och flexibla vi är, skulle kunna vara små tonhöjdsförändringar i musiken vilka många snabbt anpassar sig till (eller inte ens noterar om den sker smygande), men där personer med absolut gehör uppfattar den ändrade tonhöjden som en störning de inte kan koppla bort medvetenheten om.
För att hålla den inre referensen i kontakt med verkligheten, hjälper det att lyssna mycket på levande akustisk musik i olika sammanhang. Men för testsituationer är det förstås allra bäst att använda en lyssningstestmetodik som inte är beroende av den inre referensen, som till exempel Före/Efter-lyssning.

En annan möjlig fallgrop är att uppgraderingar av anläggningen kan leda till att man introducerar nya fel när man samtidigt gör sig av med andra. Det är svårt att veta om uppgraderingen innebär en verklig förbättring, eftersom alla förändringar under vissa omständigheter till en början kan uppfattas som förbättringar. Det finns en uppenbar risk att när glädjen över att de gamla felen försvunnit har lagt sig, gör man nya jämförelser och upptäcker så småningom nya fel, varpå nya uppgraderingar följer och så vidare. Det är enligt vår erfarenhet tyvärr så, att även om en produkt presterar ypperligt på vissa områden, så är det felen hos produkten som man i längden störs av och därmed lägger sig i vägen för musikupplevelsen.
Även det motsatta förhållandet kan uppstå: Att inledningsvis döma ut något bara för att det låter annorlunda än man är van vid, men som man faktiskt skulle ha trivts bättre med i längden.
Ytterligare en fallgrop är att det inte är säkert att problemet man försöker åtgärda överhuvudtaget ligger i den länk av kedjan som man för stunden fokuserar sina åtgärder på.

Med många apparatbyten blir man förvisso erfaren i att prova och lyssna. Med tiden lär man sig förhoppningsvis att hitta rätt och blir nöjd. Men det kan också resultera i att man går i cirklar och i ständig jakt på uppgraderingar och förändringar. Huruvida man är på rätt spår är verkligt svårt att veta, eftersom ett visst mått av ”trial and error” både är lärorikt och väsentligt för att bli klar över vad det är man söker med sin anläggning. Med andra ord är ”misstagen” alltid en möjlig källa till lärdom.

Nu strävar heller inte alla efter återgivning i ordets bemärkelse och för dessa är den referenslösa och subjektiva metodiken sällan ett problem. Istället verkar ”uppgraderingarna” ofta betraktas som positiv utveckling och kanske har ljudidealet ”uppgraderats” och förändrats med tiden? Detta förhållningssätt kan naturligtvis fungera bra och ibland blir resultatet verkligt bra också, även ur återgivningssynpunkt. Det är dock positivt om det är ett medvetet valt förhållningssätt med förståelse för möjliga fallgropar. Detta för att det finns åtskilliga exempel på audiofiler vars anläggningar har varit så korskompenserade av många års referenslös utprovning och matchning, att det bara blev sämre av att byta ut någon komponent (vilken som helst av komponenterna) i anläggningen, men där helhetsresultatet ändå aldrig lyckades uppnå en högklassig återgivning.
Om det var naturtrogen återgivning de egentligen önskade, fick de oftast börja om från början med andra komponenter, utvalda med andra metoder. Värt att påpeka är att det inte beror på avsaknad av ”guldöron” som kan leda fram till detta. Snarare tvärtom, en övertro på sin förmåga till urskiljning under okontrollerade förutsättningar leder lättare fram till ett låst läge. Egentligen är det i första hand inte en fråga om hörsel, utan om metodik och förståelse för potentiella svårigheter.
Genom att ta ett helhetsgrepp på problematiken och sortera ut komponenter som hittills visat sig vara hörbart transparenta till varje länk i kedjan, kan en ofärgad och vidöppen återgivning lättare uppnås för den som anser att musiken på mediet är det som ska återges. Dock kvarstår att prova ut högtalare och att hålla koll på akustiska förhållanden, annars kan hela resultatet mycket lätt korrumperas (se utprovning av högtalare).

Sammanfattningsvis eliminerar metodiken med att välja transparens i varje enskild del, samt användandet av F/E-lyssning för apparatutvärdering, alltså problemen med ovan nämnda fallgropar. Begränsningen är att man måste följa metodiken konsekvent vid komponerandet av en anläggning, samt att tester av apparater kräver kunskap, noggrannhet och viss vakenhet för rena felkopplingar och felaktiga slutsatser.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-06 17:16

Om diverse tester.
Jag är enbart ute efter att tycka om det jag hör när jag lyssnar på musik. Jag vill höra sväng, spelglädje, dynamik och mikrodetaljer utan öronknip. Kanske är jag lite Linn-typ utan att någonsin ha brytt mig om deras religion. Ordet transparent får mig att må illa eftersom det har blivit ett utslitet mantra i debatterna. Om ljudet är oförvrängt eller inte spelar mig ingen som helst roll. Därför ser jag f/e som helt ointressant utom ur rent teknikintressesynvinkel. A/b-test ser jag som en ypperlig möjlighet att hitta det jag tycker låter bäst av två alternativ utan att påverkas av mina egna förutfattade meningar men det spelar även här noll roll om objektet spelar teoretiskt rätt eller inte.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-06 17:50

Självklart Farbror Flint skall man välja det man trivs med bäst! Det man trivs bäst med är naturligtvis en subjektiv fråga som var och en får försöka komma fram till ett svar på. Det är nog tur(?) att det finns valmöjligheter 8) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-06 18:17

markih
Helt klart. Bra att alla inte tycker likadant. Skulle aldrig kunna bli debatt då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 19:29

Style skrev:nu låter det som att matchningsmantrat är på väg in. I en perfekt värld behövs inte det (Morellos utopi). I en riktig värld är det nog tyvärr Svantes väg som är framkomlig. Tyvärr. Fast man kan ju tycka att konstruktörerna borde sträva åt Morellos håll.

Mja, min och min... Alltså, jag menar nog som morello att det är eftersträvansvärt att alla apparater ska designas för så rak tonkurva som möjligt. Eller åtminstone så nära en standardiserad tonkurva som möjligt (det finn exempel på sådana gränssnitt också RIAA är ett). Gör man inte det blir det sådär hopplösta att man måste prova alla kombinationer och se vilka som "spelar ihop".

Sen, när man gjort så gott man kan, eller om man bara har möjlighet att välja mellan färdiga prylar, kan nog vissa prylar passa bättre ihop för att en del av småfelen tar ut varann. Men jag tycker samtidigt att det är hårresande fel ur ett tekniskt perspektiv att lägga ut massor med pengar på en apparat bara för att den råkar höja diskanten med 2 dB "för att mina högtalare behöver det" (om det inte är en equalizer förstås). Det är sånt man har tonkontroller till.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-06 21:36

Svante skrev:
Style skrev:nu låter det som att matchningsmantrat är på väg in. I en perfekt värld behövs inte det (Morellos utopi). I en riktig värld är det nog tyvärr Svantes väg som är framkomlig. Tyvärr. Fast man kan ju tycka att konstruktörerna borde sträva åt Morellos håll.

Mja, min och min... Alltså, jag menar nog som morello att det är eftersträvansvärt att alla apparater ska designas för så rak tonkurva som möjligt. Eller åtminstone så nära en standardiserad tonkurva som möjligt (det finn exempel på sådana gränssnitt också RIAA är ett). Gör man inte det blir det sådär hopplösta att man måste prova alla kombinationer och se vilka som "spelar ihop".

Sen, när man gjort så gott man kan, eller om man bara har möjlighet att välja mellan färdiga prylar, kan nog vissa prylar passa bättre ihop för att en del av småfelen tar ut varann. Men jag tycker samtidigt att det är hårresande fel ur ett tekniskt perspektiv att lägga ut massor med pengar på en apparat bara för att den råkar höja diskanten med 2 dB "för att mina högtalare behöver det" (om det inte är en equalizer förstås). Det är sånt man har tonkontroller till.

jag 'matchar' nog också hellre med EQ. Framförallt matchar jag rummet och det faktum att mina örons frekvensgång säkert inte är helt standardiserad, samt att min smak inte heller är det

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-06 21:58

Flint skrev:Därför ser jag f/e som helt ointressant utom ur rent teknikintressesynvinkel. A/b-test ser jag som en ypperlig möjlighet att hitta det jag tycker låter bäst av två alternativ utan att påverkas av mina egna förutfattade meningar men det spelar även här noll roll om objektet spelar teoretiskt rätt eller inte.

Så tycker jag nog oxå. I princip. Fast jag skulle uppskatta som konstruktör att de sammanföll och att musikmänniskorna fixade till så att det spelade med maxmalt sväng med även transparenta produkter. :)
Senast redigerad av Naqref 2004-08-07 09:53, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-06 22:08

Naqref
Tyvärr har subjektivister och garvade teoretiker lite svårt att samarbeta.
Senast redigerad av Flint 2004-08-06 22:15, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 22:09

Style skrev:jag 'matchar' nog också hellre med EQ. Framförallt matchar jag rummet och det faktum att mina örons frekvensgång säkert inte är helt standardiserad, samt att min smak inte heller är det

Smaken och rummet är jag med på, men dina örons frekvensgång vete sjutton (om du inte nyligen fått en hörselskada). Det är ju samma öron som du lyssnar med live. Inte har du ett "öronfilter" med dig då? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 22:13

En sak till, frågan är om inte anläggningen ska ha samma frekvensgång som den i studion där mixen gjordes. Ljudteknikern har ju "optimerat" ljudet mot den anläggningen som referens. Förmodligen är den rätt bra, men ändå.

Visst är det komplicerat, det här.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-06 22:13

Flint skrev:Naqref
Tyvärr har subjektivister och garvade teoretiker lite svårt att samarbeta.

Prexis! Det är därför jag är lite schizo ibland :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-06 22:16

Svante skrev:
Style skrev:jag 'matchar' nog också hellre med EQ. Framförallt matchar jag rummet och det faktum att mina örons frekvensgång säkert inte är helt standardiserad, samt att min smak inte heller är det

Smaken och rummet är jag med på, men dina örons frekvensgång vete sjutton (om du inte nyligen fått en hörselskada). Det är ju samma öron som du lyssnar med live. Inte har du ett "öronfilter" med dig då? :wink:

Jo det är ju sant. Fast jag menade nog egentligen att det inte är säkert att det är min smak som skiljer mot hans som gjorde mixen, utan att vi faktiskt har olika frekvensgång i våra öron.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-07 01:07

Personligen tycker jag F/E test helt saknar poäng då man driver en konstlast med den ena förstärkaren och en högtalare med den andra. Sen får andra gilla att testa så, gärna för mig.
Men jag kommer aldrig välja ut en förstärkare på detta vis.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-07 06:21

HarryUp, vad menar du egentligen? Jag förstår inte riktigt vad du tänker på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-07 09:54

markih:
Om jag fattat testen rätt så matar en förstärkare en annan via en dämpsats, och så jämför man med att spela rakt dvs. använda en, mot att spela genom båda.

Eftersom det kan vara ganska stora skillnader på hur en förstärkare beter sig ihop med en viss högtalare så vill jag definitivt mata förstärkaren direkt till den högtalare man har. Hur bra en konstlast än är gjord skulle jag aldrig kunna värdera en förstärkares prestanda utan att på "rätt" last.
Gärna blint, men utan nivåanpassning på utgången, dock gärna på ingången.
Om vi tar ytterligheter så är ju skillnaden ganska stor mellan att ha Apooge, elektrostater och horn som last. Om då bara den ena förstärkaren får se den lasten så är jag inte sugen på att testa så.
Även om man kan byta plats på dom när man testar så är jag inte intresserad.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-07 10:41

Helt sant att olika laster kan ge lite olika resultat. Men om man använder en lagom svår last, så betyder det at alla lättare laster inte är något problem. Det är bara när man kör riktigt tungdrivna grejer som det då kan bli fel.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-07 20:53

Är inte övertygad :-)
Varför kan man bara inte koppla förstärkarna parallellt på ingångarna med nivåanpassning och sedan växla utgångar till högtalarna. Skulle ju gå att göra blint men något fräsigt transparent relä.
Och väldigt rättvist eller hur?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-07 21:34

harryup... då lyssnar du ju bara på skillnaderna mellan förstärkarna... inte på ifall den man testar förändrar musiksignalen eller ej.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-08-07 22:08

H. Det fina med F/E lyssning är ju att man kan lyssna på förstärkare då den ger max utan att klippa fast med en moderatare ljudvolym från högtalarna. Man kan även testa mikrodynamik genom att spela extremt svagt fast lyssna vid ett ljudtryck som är mer normalt.

Om förstärkare har en extra matningspänning som går igång vid högreljudtryck eller dynamiska sekvenser så kan man lätt utvärdera dessa på grund av F/E-lyssningstestets förträfflighet!

½ Lars

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-08-08 00:23

Vad är mikrodynamik? Har jag missat något?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-08 12:38

Mikrodynamik:
Hur bra en stärkare återger mikrodynamik skulle väl kunna förklaras med hur bra den klarar av att hantera små snabba skiftningar i musiken med bibehållen detaljrikedom.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-08 13:32

nl1970 skrev:Vad är mikrodynamik? Har jag missat något?

Kanske lite onödigt att blanda in snömosord. Vad man kan göra i ett f/e-test är att testa förstärkarens beteende vi låga nivåer trots att man lyssnar på normala nivåer. Man kan allså roa sig med att förstora eventuella problem med övergångsdistortion i testobjektet.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-08-08 13:44

F´låt! :cry:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-09 00:59

Finns det nån någonstans utomlands som höjer denna test skyarna?

Möjligt att det fungerar att man kan höra skillnader, men det kan omöjligt vara exakt dom skillnaderna man hör med sin riktiga högtalare som last.

Och förstora felen? Till vilken nytta? Finns det fel så räcker väl det? Då lyssnar man ju återigen inte på det man hör när man spelar en skiva.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi