Nedhäng på spiders?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
doggydoggen

Nedhäng på spiders?

Inläggav doggydoggen » 2008-01-10 00:34

Tog ut mina 8542 för att göra dom iordning för skumkantsbyte..
vid inspektion så såg jag att spider:erna hängde ner..dvs dem veckade gula mebranhållarna..

frågan är om det är lönt att byta ut dom?
men om man nu ska ge sig i kast med ett byte..det borde väll inte vara några problem ....eller?

Kanske åxå går att få orginalen att ändra form genom att duscha ,säg kemisk ren bensin för att lösa upp limmet som styvar upp spidern sedan hålla konan i rätt läge medans dom torkar nå´n dag eller 2..?
det verkar som om när membranet är i exakt samma höjd som korgen..ja då är det samma slaglängd in och ut..

när man löser limmet borde den ju tappa styvheten,om man då lägger elementet upp å ner mot en plan yta så att membranet åker mot bordet och tar med spidern,då borde den logiskt sett torka centrerat?

hittade spiders i usa för 8,20 us styck

/Dogge

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-01-10 01:29

well..har ju inget att förlora..:)

jag tog cellulosa klarlack..starka grejer..sprutade med ett litet munstycke på hela spidern..då såg man hur den började säcka iho mer..dvs..cellulosan löste upp gammla limmet/lacken vad det nu kan vara..

vände sedan membranet neråt och trycke ut mebranet lite mer än 0 axis..ställde sedan högtalaren uppåner på en glas skiva så att mebranet låg dikt ann runt om..å nu torkar den så..
spidern hade ju tappat en hel del spänst och var sladdrig typ..nu borde den styva upp sig när klarlacken torkat..får väll se hur det blir..*s*

man har ju inget å förlora..:)

/Dogge

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 01:43

Du har inget att förlora, men troligtvis har du skapat ett annat element med andra värden.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-01-10 01:51

Ragnwald skrev:Du har inget att förlora, men troligtvis har du skapat ett annat element med andra värden.

jag är inte så säker på det..spidern hade garanterat tappat spänst sedan den var ny..och spänsten som nu är tillbaka är nog närmare orginalet än det var förrut..ska jämföra med ett annat element..
fiskvåg.

Återgå till Carlsson Illuminati